Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maar dit zie ik toch met regelmaat fout gaan. Dus Ja ik vind wel degeljk dat een paard anders is of het nou western gerden word of dressuur.
) dus excuses als ik onbedoeld iemand beledigd heb. Ik was meer de vraag aasn het benaderen vanuit het perspectief van mijn paardje:

)
DubbelDun schreef:Maar als die ruiter 'op zijn engels' de teugels losser zou laten zou je waarschijnlijk hetzelfde effect hebben gehad

en of ze dáár 'sweeter' van worden
DubbelDun schreef:Met 3 rondjes zal een paard niet zijn energie kwijt zijn, maar van 15 minuten krijgt hij meer energie/konditie dan menig ruiter lief isen of ze dáár 'sweeter' van worden
.

Inoterry schreef:Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met westernrijden met mijn paard na 9 jaar engels rijden. Ino is er niet minder kijkerig op geworden. Integendeel, hij neemt op dit moment al zijn kansen waar met die losse teugels, maar dat komt wel goed. Geduld is een schone zaak.
dropje2 schreef:DubbelDun schreef:Met 3 rondjes zal een paard niet zijn energie kwijt zijn, maar van 15 minuten krijgt hij meer energie/konditie dan menig ruiter lief isen of ze dáár 'sweeter' van worden
Nee, DD, die geven ze liever gewoon nog maar een halfje bix per dag, anders is 'tie zo lastig![]()
Sorry, ik ga off-topic.. maar meen het wel!
Rose krijgt nog steeds 4 kg krachtvoer per dag, ook met dit heerlijke frisse winterweer, en ben de hele week heerlijke buitenritten wezen maken, strand en duin, zonder enig probleem![]()
![]()
.
Maar relaxter vanwege het losse teugeltje, nope. Minder wegspringen vanwege het western rijden, nope. Cassidy schreef:Inoterry schreef:Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met westernrijden met mijn paard na 9 jaar engels rijden. Ino is er niet minder kijkerig op geworden. Integendeel, hij neemt op dit moment al zijn kansen waar met die losse teugels, maar dat komt wel goed. Geduld is een schone zaak.
Western is per niet alleen maar die losse teugel. Om verzameling te krijgen zul je die ook door teugeldruk op moeten bouwen.
. Cassidy schreef:Ik zie niet alleen verschil met de teugelvoering en manier van rijden, maar ook met het feit dat er toch vaak echt met de paarden gewerkt wordt. Wet pads make sweet horses. Als ik galoppeer is dat vaak een kwartier tot twintig minuten. Menig recreatief dressuurruiter komt niet verder dan drie rondjes....
Mijn kennis is vaak zelfs zo lui, dat ze maar een halfuur gaat rijden, omdat haar paard anders helemaal nat is na het rijden. En dan moet ze hem afspuiten en wachten tot ie droog is... :/ Uiteraard zal dit niet voor iedere dressuurruiter gelden hoor
, maar het valt me wel op.
Babiche is dan ook helemaal kletsnat aan het einde van de les, en je merkt ook dat ze moe is. Ik krijg hier dan ook vaak commentaar op, mensen vinden het maar zielig als zo'n paard daar zo bezweet rond loopt.. Is uiteraard niets mis mee, kwestie van goed uitstappen, flink droogwrijven en dan 2 zweetdekens erop. 
Echt ongelofelijk.
Maar ik zelf kom dit wel vaak tegen in mijn omgeving.