[WN] Western gereden paarden ontspannener?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntjuh

Western gereden paarden ontspannener?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:41

Ik hoop dat dit hier goed staat....
Ik ben zelf dressuur recreant met mijn friese merrie. Dat doet ze best aardig en ze heeft op zich ook plezier in de training (nu even niet want ze gaat slecht een poosje als ze van de wei afkomt, maar dat gaat vanzelf over).

Ik overweeg om met haar over te stappen op western omdat ik vaak het idee heb dat western voor het paard ontspannnener werken is (lossere teugel, minder focus op 'in de krul', minder constant contact). Ik weet echter niet of dit een beeld is wat ook klopt. Tuurlijk is het in beide gevallen gewoon lekker en goed werken voor het paard, maar het gaat meer om de ontspanning tijdens de training. Als ik naar HAW foto's kijk van western ruiters en van dressuur ruiters maken de western gereden paarden gewoon een relaxdere indruk....

Is er iemand die de overstap heeft gemaakt van dressuur naar western met zijn of haar paard die mij kan vertellen of dit beeld klopt? Of die hun ervaring willen delen?

Vast bedankt!

Anya

Re: Western gereden paarden ontspannener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:22

Nou ik geloof niet dat mijn paard rustiger is nu ik western rij. Ze vind het wel leuker, maar ik kan er zonder problemen een engelse optoming 'opgooien' en dressuur starten. Ze is dan echt niet anders

ik denk dat het erg van de ruiter en van het karakter van het paard afhangt. Niet van de rijstijl.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:27

Hoi Nijntje........ Als trainster en instructrice heb ik de afgelopen jaren wel degelijk gemerkt dat western paarden over het algemeen rustiger zijn als menig dressuur paard. Dit komt naar mijn idee ook omdat wij ze leren zelfstandig te bewegen , te denken en soms ook te doen. Je moet het toch wel met me eens zijn dat het bewegen met een lose teugel en weinig ophoudingen fijner is als een constante druk in je mond. Nu snap ik best wel dat een goede dressuuur ruiter ook niet sin zijn handen heeft Lachen maar dit zie ik toch met regelmaat fout gaan. Dus Ja ik vind wel degeljk dat een paard anders is of het nou western gerden word of dressuur.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:47

Nou blanket: ik heb ook zeer gestresste westernpaarden gezien o.a. op wedstrijden. En eveneens volkomen 'doodse blik' westernpaarden. Kortom: het hangt af van de ruiter.

Ik ken volkomen rustige springpaarden bijvoorbeeld. Omdat bij die paarden veel aandacht wordt besteed aan obstakeltraining, niet schrikken van rare dingen e.d. En hoe je het ook draait: karakter zegt ook veel. Quarters zijn redelijk cool, maar er zit weleens een heethoofd tussen. Gelderse paarden zijn redelijk cool, maar er zit wel eens een heethoofd tussen. De gemiddelde afstammeling van Jazz is een stresskip, maar er zit wel eens een coole tussen Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-12-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:09

@Nijntjuh : wat je voor ogen hebt is het eindplaatje; een paard wat in kadans met een ontspannen lage hals/hoofdhouding maar met een goed werkend motortje achterin (gedragen achterhand) zijn ding doet.

De weg om daar te komen kent de nodige hobbels en niet zelden worden er óf stappen overgeslagen óf te grote stappen genomen om het einddoel sneller te bereiken. Wat dan weer bijdraagt aan paarden die op de voorhand lopen en uit elkaar gereden zijn. Geen gangwerk in balans kunnen tonen (o.a. dralop), maar wél met een lange teugel Cool

Als jouw paard nu maar moeilijk kan ontspannen of jij hebt moeite om je paard naar ontspanning toe te rijden, dan zal dat met western niet anders zijn.
Het is dus meer dan alleen de teugels losser laten Lachen

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:18

Ik ben met mijn arabier overgestapt van dressuur naar western. Ik kan niet zeggen dat hij relaxter is geworden (hij was altijd al vrij relaxed), maar hij is wel minder schrikachtig geworden en volgens mij heeft hij er veel meer plezier in dan in dressuur. De belangrijkste reden daarvoor is, denk ik, dat ik niet meer zo aan het babysitten ben (dus constant teugelcontact, ieder pas begeleiden), maar hij veel zelfstandiger moet lopen (maar wel daar waar ik wil én nageeflijk) en veel meer mee moet denken. Hierdoor is hij zelf veel meer bezig en dus veel minder bezig met aanleiding zoeken om weer eens weg te springen.
Maar zoals DubbelDun ook zegt: western is heel wat meer dan alleen met een losse teugel rijden. Dit kan pas als het paard ook nageeflijk en met de achterhand erbij kan lopen.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 20:10

ten eerste allemaal vast bedankt voor deze eerste reacties.
Ik wilde ook niet suggereren dat dressuur paarden allen gestressed zijn, of western paarden allemaal bomproof (was het maar zo, dan begon ik vandaag nog met western Knipoog ) dus excuses als ik onbedoeld iemand beledigd heb. Ik was meer de vraag aasn het benaderen vanuit het perspectief van mijn paardje:

In het algemeen voor een fries enorm kijkerig (voor de mensen met verstand van friezen, het is een Tsjerk* Tamme, zegt genoeg denk ik) en snel gespannen. Ik heb de laatste tijd gewoon een beetje het gevoel dat ze de dressuur niet zo leuk meer vind, en omdat ze zo kijkerig is en ik niet echt heldhaftig is buitenrijden niet echt een optie (wel in een groep, maar zeker niet alleen). Waar ik sta kan eens in week de bak voor een sprongetje worden gebruikt, maar dat is op de dinsdagavond, dan geef ik zelf les dus dat gaat ook niet echt.

Ik zou ook niet volledig wille switchen, maar gewoon iets nieuws erbij leren om te kijken of dit haar ook bevalt. Mijn stalbazin heeft eens in de week les van een western instructeur, dus ik zou daar ookles kunnen nemen.

Brengt mij direct op de volgende vraag. Ik rij nu met een dressuur optoming. Dat maakt met moeilijk denk ik om een meer western-achtig zit te hebben te paard... hoe belangrijk is de aanschaf van een westernzadel meteen in het begin?
vast dank voor jullie reacties Lachen

edit: totaal offtopic, maar Blanket... wat heb je mooie honden!! Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:22

Gewoon doen!
Zelfs als je geen western overstap maakt, steek je er altijd wat van op. Ik wilde dat beide disciplines wat vaker bij elkaar in de leer gingen. Zouden ze volgens mij beide mee opschieten Ja

De rijstijl is niet direct afhankelijk van het zadel hoor. Dus dat hoeft niet. Een paar split reins is wel makkelijk. Maar dat kun je oplossen met wat lange halstertouwen Ja

Succes!

PS mijn paard wekt de indruk western ook leuker te vinden Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:25

Een lesje is nooit weg en wie weet krijg je een paar handige tips mee. Los 'durven' laten is vaak al een heel begin en door een westernzadel ga je niet ineens western rijden Haha!

Als ik lees "(paard) zo kijkerig is en ik niet echt heldhaftig" dan moet je iig geen dingen willen forceren (zeker niet met dit weer Haha! )

Western heeft wat meer onderdelen en zeker met traildingetjes kun je op een speelse manier misschien een goede middenweg vinden in 'bezig houden'en los durven laten Haha!

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 06:41

Hoeft niet alleen aan de ruiter te liggen, kan ook aan het paard liggen.
Ken een pony die zich erg opgesloten voelt als hij dressuurmatig gereden wordt maar doordat hij in het western niet zo opgesloten wordt door zijn teugels loopt hij heerlijk ontspannen en zijn z'n vlucht reacties verdwenen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:01

Maar als die ruiter 'op zijn engels' de teugels losser zou laten zou je waarschijnlijk hetzelfde effect hebben gehad Haha!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:34

DubbelDun schreef:
Maar als die ruiter 'op zijn engels' de teugels losser zou laten zou je waarschijnlijk hetzelfde effect hebben gehad Haha!

Juist ja! *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:38

Ik zie niet alleen verschil met de teugelvoering en manier van rijden, maar ook met het feit dat er toch vaak echt met de paarden gewerkt wordt. Wet pads make sweet horses. Als ik galoppeer is dat vaak een kwartier tot twintig minuten. Menig recreatief dressuurruiter komt niet verder dan drie rondjes....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:40

Met 3 rondjes zal een paard niet zijn energie kwijt zijn, maar van 15 minuten krijgt hij meer energie/konditie dan menig ruiter lief is Haha! en of ze dáár 'sweeter' van worden Clown

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:36

DubbelDun schreef:
Met 3 rondjes zal een paard niet zijn energie kwijt zijn, maar van 15 minuten krijgt hij meer energie/konditie dan menig ruiter lief is Haha! en of ze dáár 'sweeter' van worden Clown

Nee, DD, die geven ze liever gewoon nog maar een halfje bix per dag, anders is 'tie zo lastig Koe

Sorry, ik ga off-topic.. maar meen het wel!
Rose krijgt nog steeds 4 kg krachtvoer per dag, ook met dit heerlijke frisse winterweer, en ben de hele week heerlijke buitenritten wezen maken, strand en duin, zonder enig probleem Vingers aflikken Knipoog Haha! .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:43

Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met westernrijden met mijn paard na 9 jaar engels rijden. Ino is er niet minder kijkerig op geworden. Integendeel, hij neemt op dit moment al zijn kansen waar met die losse teugels, maar dat komt wel goed. Geduld is een schone zaak.
Wat ik wel merk is dat hij veel sneller los is in zijn lichaam tijdens het rijden, en dat hij niet zo snel meer last heeft van stijve spieren terwijl hij toch weer meer bespiering krijgt. En hij heeft er duidelijk meer lol in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:03

Rij dressuur en western. En dit gaat super en daarbij rij ik in de dressuur ook nog eens wedstrijden en ben op het moment L2 met 8 winstpunten. En western probeer 1x in de week te lessen en voor de rest ook nog een keertje oefenen. En voor de rest is western gewoon voor het buitenrijden en relaxen.

En trouwens sinds ik ook westernlessen heb gaan mijn westrijden in de dressuur aardig goed. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:17

Inoterry schreef:
Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met westernrijden met mijn paard na 9 jaar engels rijden. Ino is er niet minder kijkerig op geworden. Integendeel, hij neemt op dit moment al zijn kansen waar met die losse teugels, maar dat komt wel goed. Geduld is een schone zaak.

Western is per niet alleen maar die losse teugel. Om verzameling te krijgen zul je die ook door teugeldruk op moeten bouwen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:19

dropje2 schreef:
DubbelDun schreef:

Nee, DD, die geven ze liever gewoon nog maar een halfje bix per dag, anders is 'tie zo lastig Koe

Sorry, ik ga off-topic.. maar meen het wel!
Rose krijgt nog steeds 4 kg krachtvoer per dag, ook met dit heerlijke frisse winterweer, en ben de hele week heerlijke buitenritten wezen maken, strand en duin, zonder enig probleem Vingers aflikken Knipoog Haha! .

Sorry maar wat wil je hiermee zeggen?? dat iemand die maar een halve kilo per dag voert slecht voor zijn/ haar paard is???? Ik geloof toch echt niet dat ik de mijne 4 kg krachtvoer ga geven, Clips zou spontaan van zichzelf over de omheining van de wei en/of paddoc stuiteren. Ik denk dat je het even iets genuanceerder op moet schrijven. Want waar jij op doelt is het gewoon continu te weinig geven, om ze "klein" te houden. en dat heeft echt maar heel weinig van doen met hoeveel een paard (jou paard of een ander paard) nodig heeft. Dat is nl per paard heel verschillend. Mijn Clips is niet meer nodig dan 3/4 kilo per dag. Ga ik die meer geven omdat ze het volgens jou nodig is, nou nee dank je. Overvoeren is nl de andere kant van de medaille.

On Topic: ik ben ook met NRPS/KWPN overgestapt van Engels op western. En nee ook ik kon geen verschil merken in het rustiger worden. Nou doet die merrie het zo wie zo helemaal andersom, die word elk jaar gekker Tong uitsteken Maar relaxter vanwege het losse teugeltje, nope. Minder wegspringen vanwege het western rijden, nope.
Wel gemerkt wat ook Anya al aangeeft, is dat ze western leuker lijkt te vinden. (moet eigenlijk verleden tijd schrijven, de dame word niet meer gereden).

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:53

Cassidy schreef:
Inoterry schreef:

Western is per niet alleen maar die losse teugel. Om verzameling te krijgen zul je die ook door teugeldruk op moeten bouwen.

Weet ik maar hij verzameld in stap al vrij makkelijk en ik heb (tot nu toe) geleerd om als hij goed loopt los te laten.
Ik heb nu nog maar 7 lessen gehad dus ik ben er nog een echte beginner in, maar als mijn instuctrice er op gaat zitten doet Ino probleemloos alles wat ze vraagt, dat was bij les 2 al. Hij heeft wel in de gaten dat ik nog niet zo handig ben.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:41

Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn paard 4 kilo voer per dag moet geven, want dan komt het geloof ik niet goed, dan heb ik echt een bom

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:23

Tot voor kort kreeg de mijne drie kilo Havens biks, geen problemen, meestal liever lui dan moe. Af en toe een opleving. Maar omdat ik toch niet zo super hard met hem werk, staat hij nu sinds een week of zes op ca. 1,5 kilo. Die "oplevingen" lijken nu wel helemaal te zijn verdwenen Haha! .

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:04

Cassidy schreef:
Ik zie niet alleen verschil met de teugelvoering en manier van rijden, maar ook met het feit dat er toch vaak echt met de paarden gewerkt wordt. Wet pads make sweet horses. Als ik galoppeer is dat vaak een kwartier tot twintig minuten. Menig recreatief dressuurruiter komt niet verder dan drie rondjes....

Precies!
Ik zie het vaak genoeg als ik met een kennis van me mee ga naar haar dressuurpaard. Er wordt een krap uurtje gereden (soms maar een kwartiertje gelongeerd) waarin ik nou niet echt het idee heb dat ruiter en paard flink aan het werk gaan... Mijn kennis is vaak zelfs zo lui, dat ze maar een halfuur gaat rijden, omdat haar paard anders helemaal nat is na het rijden. En dan moet ze hem afspuiten en wachten tot ie droog is... :/ Uiteraard zal dit niet voor iedere dressuurruiter gelden hoor Knipoog , maar het valt me wel op.
Want als ik met mijn verzorgpaard les heb van JPK, zit ik zeker 1,5 uur in het zadel (losrijden + les). En van die anderhalf uur zeker wel een halfuur galopperen Ja Babiche is dan ook helemaal kletsnat aan het einde van de les, en je merkt ook dat ze moe is. Ik krijg hier dan ook vaak commentaar op, mensen vinden het maar zielig als zo'n paard daar zo bezweet rond loopt.. Is uiteraard niets mis mee, kwestie van goed uitstappen, flink droogwrijven en dan 2 zweetdekens erop. Lachen
Over het voer van Babiche hoef ik al helemaal niet te beginnen; ze krijgt echt maar heeel weinig. Een (paar) handjes speciale brok, wortels, gedroogde boterhammen en nog iets erdoorheen (even navragen bij de eigenaar hoe dat ook alweer heet). En als je ziet wat voor een energie, conditie en uithoudingsvermogen dat dier heeft Bloos! Echt ongelofelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:42

hmm dus dressuurruiters rijden weinig en westernruiters wel 1,5 uur moet ik hier uit opmaken.

Ik ben vast een uitzondering. Ik rij zoveel als nodig is. Dat is soms een uur en soms maar tien minuten. Ophouden met rijden is beloning. Dat deed ik ook toen ik nog dressuur reed trouwens.

En verder krijgt mijn grote KWPN-er die toch geregeld zwaar galopswerk doet, maar 2 kg brok. En onbeperkt hooi. Arm paard Ja

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:03

@ Anya: Ik had ook bij mijn voorgaande bericht gezet dat dat uiteraard niet voor alle dressuurruiters zal gelden Knipoog Maar ik zelf kom dit wel vaak tegen in mijn omgeving.
En inderdaad: wanneer ik met Babiche ga trainen en het gaat erg goed, stop ik ook vaak eerder als gepland en maak nog een lekker buitenritje. Is voor haar ook een prettige beloning Lachen