[WN] Aanschafprijs en advies quarter AQHA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

livvy

Aanschafprijs en advies quarter AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 11:06

Hoi,

Een vraagje aan de western kenners. In de toekomst wil ik de overstap naar Western maken en daar ook intensief met wedstrijden mee gaan doen. Ik rij nu nog engels (met verschillende paarden Z-dressuur en ook fanatiek aan het springen) maar ben hier en daar al een beetje aan het kijken en proeven van het westernrijden.

Ik zit met een aantal vragen eigenlijk:

Ik wil graag een raszuivere AQHA merrie die de capaciteit heeft om op hoog niveau in de sport te lopen (dat wil niet zeggen dat ik dat ga kunnen, maar het streven is er iig wel Knipoog ) en dan in de disciplines reining en het werken met koeien. Ik zit nog een beetje te dubben of ik een ervaren leerpaard neem of een jong paard. Mijn neiging gaat toch uit naar een jong paard (jaarling/tweejarige) waar nog niks mee gedaan is, dan kan ik in de tussenliggende jaren verschillende omscholingstrainingen volgen etc.
Helaas ben ik alleen maar thuis in de warmbloedenfokkerij en heb geen verstand van het vereiste exterieur en gangenwerk van quarters en ook niet van bloedlijnen/afstammingen die geschikt zijn voor wat ik zoek.
Wie weet/kent mensen/bedrijven die me daar echt mee kunnen helpen om goed en betrouwbaar advies te geven?

Tweede punt: met bovenstaande eisen, met welke aanschafprijs zou ik ongeveer rekening moeten houden, ik heb begrepen dat quarters vrij prijzig zijn?

Ik ben benieuwd!

sonita

Re: Aanschafprijs en advies quarter AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:33

hier,http://www.performancehorses.nl/ staan echt toppertjes bij,imo.
verder kijken bij meerdere fokkers, bellen voor prijzen, en jezelf goed bekend maken met lijnen die in de door jou gewenste discipline.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:35

Het feit dat een Quarter een bepaalde richting op gefokt is houdt niet altijd in dat ie dat ook goed gaat kunnen en leuk gaat vinden.
Wil je dat zeker weten dan ben je beter af met een ouder paard wat op die vlakken al gepresteerd heeft.
Als dat paard goed én gezond is (vooral tussen de oren en op de benen) dan hangt daar een hoger prijskaartje aan.
Maar je weet wel wat je hebt.

Koop je een veulen waarvan je qua bloedlijnen mag verwachten dat het een toppertje gaat worden, dan koop je een droom. Verkopers weten daar handig op in te spelen door er ook droomprijzen voor te vragen (en geef ze eens ongelijk, dat heet handel tenslotte Haha!) .

Je weet zelf dat een jong paard behoorlijk aan kosten/onderhoud gestegen is naarmate het eindelijk de rijdbare leeftijd bereikt heeft (en dan hoop ik dat je geen haast hebt of denkt dat een Quarter met 2 al volwassen is en dus ook al belast kan worden).
Uiteindelijk zul je dus voor een jong paard waarschijnlijk net zoveel kwijt zijn als voor het oudere paard.

Kijk goed rond; bij wedstrijden maar ook bij (fok/wedstrijd)stallen. Kijk naar de kinderen van dekhengsten, maar vergeet vooral de moederlijnen niet. 60% van het veulen komt tenslotte bij de moeder vandaan (officieel natuurlijk 50%, maar de opvoeding doet ook een hoop Haha! ) en niet zelden wordt elke merrie hier als fokmerrie gebruikt.
Bij de Quarter bestaat er niet zoiets als keuringen om te mogen fokken; alles wat geregistreerd is in het stamboek kan mee gefokt worden en komt een papier bij.
Het is dus het eigen inzicht/onderzoeksplicht om te kijken wát je koopt en wat je mag verwachten.

Als laatste kun je altijd de AQHA-files online raadplegen om bijv. te kijken hoeveel veulens er van een bepaalde hengst rondlopen en wat die wedstrijdmatig al gepresteerd hebben.
Hiervoor moet je wel lid zijn dan krijg je maandelijks gratis $10 te besteden, maar Bokkers die internetdollars overhebben willen je vast wel helpen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:04

Als je een Quarter zoekt voor de reining, moet je wel rekening houden met de bouw, de bloedlijnen en de maat van het paard. Ik weet niet hoe groot jij bent, maar veel reining gefokte paarden zijn niet groot, voor het totale plaatje ruiter op paard zou je daar rekening mee moeten houden. Het is niet zo extreem als bij de dresuur (" ben ik te groot voor die pony" ) maar een persoon van tegen de 1.80 meter op een Quarter van amper 1.40m kan wat problemen gaan geven. Toch moet je niet te groot gaan zoeken, hoe groter het paard, hoe moeilijker het wordt om snel te draaien en alle manoevres die in de reining gevraagd worden uit te gaan voeren. Grote Quarters bestaan, maar die zul je zelden op hoog niveau in de reining tegenkomen. Verder ligt het in ieders persoonlijke voorkeur wat voor type character paard je prettig vindt, maar sommige bloedlijnen staan erom bekend wat "hetere" paarden te geven. Het ideale reiningpaard is een paard dat je voorwaarts kunt rijden zonder dat hij heet wordt of in de ring compleet de weg kwijtraakt. Die makkelijk " aan" en "uit" te zetten is op een show. Dat kun je tot op zekere hoogte trainen, maar toch niet helemaal.
Kijk naar character, bewegingen en de bouw van het paard.
Ik kijk daarbij naar de trapezevorm in het lichaam van het paard, (schouder zelfde hoek als de hoek van de heup) de lengte van de rug (vierkantmodel, je wilt een compacte paard hebben)en naar de hoogte van de staartinplant. Een brede achterhand en een goed massief stel benen is een must. En als je er dan nog eentje vindt die voldoet aan al die eisen en die ook nog cowsense heeft, heb je een lot uit de loterij. Het werken met koeien is in Nederland maar op een beperkt aantal stallen mogelijk, daar moet je ook rekening mee houden, je kunt daar niet overal voor trainen, en ook niet overal wedstrijden in starten.

Misschien een leuk document om even door te lezen:
http://the-old-place.com/how_to_pick_a_prospect.htm

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:53

ik ben het niet helemaal met je eens livvy. mijn advies is om een "ready to show" quarter te kopen. daar kun jij dan weer veel van leren hoe bepaalde reining, cutting of cowhorse maneuvers moeten aanvoelen. ga naar een show en als je er eentje ziet die je bevalt, stap er op af en vraag of die te koop is. één ding moet je wel onthouden : merries die top gefokt zijn, meer dan gemiddelde conformatie hebben, goed bewegen en kunnen presteren zijn duuuuuuuuuuuur. zo'n beetje tussen de 20.000 en de 200.000 €. de reden daarvan is dat de topfokkers voor dit soort merries de hoofdprijs geven aangezien zij hieruit met embryo transfers meerdere veulens per jaar kunnen fokken. veulens uit topmerries zijn trouwens ook pokkeduur, vooral merrieveulens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:11

From Earth to Dofuzz...... dit is NL Knipoog
De paarden van 20.000 zijn al op één hand te tellen en die van 200.000 zul je hier al helemaal niet vinden Lachen
En volgens mij is de enige die met embryo-transfers werkte er ook mee gestopt Haha!

Ik had van livvy niet de indruk dat ze van plan was in Amerika te gaan shoppen op Worldshow niveau Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:13

Als je in de USA en op dat prestatie en prijsniveau gaat kijken kun je eigenlijk er van uit gaan dat er al vroeg met de paarden is begonnen. De vraag is of je dat wilt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:15

Dat geldt voor de meeste bekende stal/fokkers in NL ook.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:46

in dat geval kom je toch bij een veulen of jaarling uit.
en ik denk toch bij de betere fokkers, wat er doorsnee op markt-plaats te vinden is, zijn vaak leuke grasmaaiers, geen ''performance prospects''.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:52

Die opmerking gaat je vast niet in dank afgenomen worden door een aantal fokkende/trainende/verkopende Bokkers die regelmatig op Marktplaats hun produkten aan de man proberen te brengen Knipoog

Maar voor de prijs wat je hier zou moeten betalen voor een 'leuk' paard kun beter een reisje naar Amerika boeken en daar wat rondkijken.
De $$ staat nog steeds érg gunstig tenslotte Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:59

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:12

sonita schreef:
in dat geval kom je toch bij een veulen of jaarling uit.
en ik denk toch bij de betere fokkers, wat er doorsnee op markt-plaats te vinden is, zijn vaak leuke grasmaaiers, geen ''performance prospects''.

Wat een onzin, zelfs de toppers zetten hun paarden wel eens op MP...

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:14

ja, de eerste die je tegen komt zie je al niet zo vaak op marktplaats, haar moeder is al een half zus van einsteins revolution.
en voor 15000 euro staat ze bij je thuis.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:35

@CC, jij hebt het over ''wel eens'' en ik over ''doorsnee te vinden is''
achter achter klein kinderen zijn niet waard wat er AF EN TOE voor gevraagt word.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:09

En de dochter van een moeder van een halfzus van ER klinkt IMO ook anders als je vast bedoelt Haha!

Heeft die 'moeder van' ook net zoveel gepresteerd als de 'dure naam' waarmee wordt gegoocheld Haha!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:38

ja dat is altijd de vraag, wat staat er in een advertentie.
bij de advertentie op dreamhorse zie je het paard in iedergeval een aantal dingen doen.
maar ja het is ook nog geen 4.
wat ik van marktplaats advertenties vind is, vage redenen om een paard te verkopen.
voorbeeld: wat is 3 1/2 jaar licht aangereden?
a; we hebben er rustigaan mee getraind.
b; we komen er zelf niet mee verder.
dan denk ik hoe kom je er aan en waar om moet hij alweer weg.
of wat je ook veel ziet ls tijd gebrek of studie.
je beslist niet van de ene op de andere dag dat je gaat studeren,
of weet je als je je merrie laat dekken niet vantevoren dat je geen tijd hebt voor een derde of vierde paardje.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:42

Hoi Livvy, wat leuk om te lezen dat je in de toekomst over wil stappen van Engels naar western.
Anders mag je natuurlijk niet bij Kees op stal blijven Clown .
Ik heb nu een aantal cowwork lessen gehad van Willem Odendaal en dat is écht super.
Op 22 december en 12 januari komt hij weer naar Oud Gastel dus als je wilt kun je met me mee.
Kun je kijken hoe het is en hij kan je vast ook tips en adviezen geven wat betreft geschikte bloedlijnen enzo.

Wil je echt NCHAN (National Cutting Horse Association of the Netherlands) gaan rijden dan moet je het niet erg vinden om 'ver' te reizen. Deze wedstrijden zijn namelijk niet zoals de dressuur- of springwedstrijden in de buurt maar vaak in Friesland of Limburg. Nu zitten we in Zeeland natuurlijk toch al niet zo gunstig voor de western wedstrijden maar de wedstrijden van de WRAN, AQHA en DRHA zijn ook vaak in Brabant en Noord- en Zuid Holland.

Laat maar weten als je mee wilt.
Groetjes uit de Molenweg Haha!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:32

niet alle "top" stallen en trainers in europa mikken enkel en alleen op de futuritys. je ziet meer en meer dat die mensen jonge paarden sparen omdat in europa op latere leeftijd meer prijzengeld te verdienen valt dan in futuritys en derbys.
en dubbeldun, als jij hier in europa een top gefokt paard (en dan bedoel ik niet de dochter van de halfzuster van de moeder van de nicht van ?), met goede bewegingen, "ready to show" (en aangezien we het over topsport hebben deze keer zoals eerder gemeldt en niet over wran, dus minimaal zonder veel druk een 74 loopt onder een NRHA judge) en zonder grote problemen of "issues" vindt onder de 20.000€ vindt gelieve mij dat nu te laten weten. ik ken zat mensen die nu al met €flappen staan te waaien. toch zie ik in europa en ook in nederland dat dat soort paarden veelal tussen de 35.000 en 100.000€ geprijsd en verkocht worden. dus in dit geval geen verhaaltjes maar onomstotelijke feiten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:47

@dofuzz : blijkbaar verkopen dit soort paarden zichzelf, want ik heb ze nog nergens te koop zien staan Haha!

Overigens vraag ik me af of de TS wel dit niveau voor ogen heeft en de bijbehorende investering wil plegen.

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:21

hoi livvy mijn vriendin heeft ongeveer de zelfde achtergrond als jou kwa rijden, ook dress / spring naar deurne geweest stages gedraait in america paarden getraint ect. tot nu rijd ze ongeveer 9 maanden western.

we hebben een andalusier gehad waar ze mee wilden dresuren en een sprongetje voor de lol maar na loop van tijd merkte ze dat de anda meer het "spaanse western" leuker vond om te doen dus zijn wij eerst eens naar wedstrijden gaan kijken sfeer proeven en de kat uit de boom kijken om eens te zien of dit nou echt iets voor ons was. toe kwam het eenste western setje en de anda reageerde hier super op en gaf ons de doorslag om het dresuur en springen achter ons te laten en verder in de western te gaan. na een ruime tijd en na een aantal lessen zijn we er achter gekomen dat we klaar zijn voor een echte quarter dus anda verkocht en opzoek gegaan na een paar omwegen zijn we bij wendy van osch beland en daar hebben we just lord jack gekocht. we hebben ook iemand geregeld die ons goed les geeft dat is ons ook een pre en kunnen we jou ook aanraden!

ik raad aan: koop niet te inpulsief en kijke eerst of je het zelf echt ligt en ga wedstrijden af en neem eens les op een quarter op een western manege. maar ik denk dat het wel goed komt ik herken je verhaal heel goed! Knipoog

ik ben benieuwd welke bloed lijn het gaat worden
succes iig

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:24

De aanschaf prijs van een quarter, niet zo moeilijk hoor. De slachtprijs (kun je opzoeken) en wat de "gek" er voor wil geven. Hier zit dan ook het probleem omdat voor de een het paard misschien 5000,00 euro waard is en het zelfde paard voor een ander maar 2500,00 euro waard is. Dit is de emotionele waarde en die is voor een ieder verschillend!

Tip; bepaal vooraf je budget en probeer hier een paard bij te zoeken wat bij jouw beeldvorming en niveau past!!

veel succes, johanna vellinga

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:40

heb jij ook de slacht prijs voor jou paard betaald of zo??? Haha!

bepaalde bloed lijnen zijn op eigenschappen gefokt reining/cutting/ect dat wil niet zeggen dat ze het van veulen af aan al kunnen maar makkelijker kunnen leren en er beter in zijn dan andere rassen. daarom kosten goed gefokte q gewoon veel munten.

buget bepalen kan maar dan zit je altijd nog met een prijs/kwaliteid verhouding voor 1500 of 15000 kan een groot verschil zitten in potentie om door te breken naar de top. Als je het leuk wil doen kost dat geld maar dat is net zo als in de dress of spring wereld.

groetjes js Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:49

Maar niemand kan je de garantie geven dat je met een goed gefokt veulen met superbloedlijnen ook daadwerkelijk het hoogste niveau zult halen. Dat is slechts voor zeer enkelen weggelegd.

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:54

dat klopt

ook daar bij komt ook kijken zo als ik al zij dat je goed les moet hebben. bijvoorbeeld van ricky jong of wendy van osch of andere mensen die weten waar ze mee bezig zijn. dat kan en belangerijke factor zijn bij het behalen van succes.

informeer dus in de buurt of er mensen zijn die jou western les kunnen geven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:57

Natuurlijk is goede training van belang. Maar een paard wat het gewoon niet in zich heeft zal ook bij een goede trainer geen topniveau gaan halen.