[WN] Slide plates op de wei...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Slide plates op de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:19

Heey

Wie o wie heeft zijn of haar paard op de wei staan (overdag)
met slide plates?? gaat dit goed of is het echt niet aan te raden?

gaucho

Re: Slide plates op de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:56

Mijn paard staat zomers op de wei met plates. Dat gaat prima. Manege-eigenaar is niet altijd even blij met de slidingstopsporen in het land... Waar je wel erg op moet letten is de andere paarden waar je paard mee samen staat. Slidingijzers zijn echte wapens als ze elkaar er mee gaan slaan. Mijn paard staat in een vast groepje en dat gaat prima, ze slaan elkaar niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:33

En voor je je paard op de wei zet laat hem dan eerst even ' uitrazen' in een zandbak, want gekontroleerd sliden is leuk, maar ongekontroleerd (als op een natte wei) kan stevige blessures tot gevolg hebben.

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:16

mijn paardje gaat super op de wei met plates, nog nooit problemen mee gehad!

nickepickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:18

mijn paard kreeg problemen toen ze zonder plates op het land stond.. dus die van mij staat altijd met plates op het land!

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:34

Ik heb ze ook altijd met plates op het land staan, nog nooit problemen gehad, alleen die mooie strepen ja, das minder.
Alleen idd uitkijken met andere paarden, maarja, das altijd afwegen, mijn merrie heeft nu een wond op haar rug ter grootte van een bierviltje van een ijzerloos paard waar ze normaal goed mee overweg kan...

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:35

tja met andere paarden weet je het toch nooit
kan ook hard aan komen zonder ijzers idd..
bij ons staan er meestal 2 per wei en zo een aantal weides langs elkaar normaal gaat dat altijd goed.
maar ik druf m strakjes wel met n iest geruster hart op de wei te zetten nu ik lees dat het eigenlijk geen problemen veroorzaakt Haha!

dankjewel voor de reacties Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:52

Mijn paarden staan gewoon met hun plates in de wei. Hebben wel vaste weidemaatjes, dat wel. Nog nooit problemen mee gehad. Zonder plates glijden ze net zo hard in de wei, want ze doen het erom Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:57

Onze paarden staa gewoon buiten in de groep met plates. Wel vaste groep. Nooit problemen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:23

Bij een kennis van mij ook altijd in dezelfde groep, zonder problemen, tot op een bepaald moment, een giga gat achter op de dij, door een merrie met plates, kon de veearts 2 uur hechten.
Hee, het zijn paarden hè. Zeg nooit nooit. Knipoog

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:21

Zoiets heb ik ook meegemaakt door een paard met gewone ijzers, risico zit er nu eenmaal in als je paarden hebt dat er ook eens wat misgaat.
Maar om ze daarvoor binnen te houden
Uit laten razen voor ze op de wei gaan is wel een goede tip, scheelt veel ellende op en aan de wei.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:36

ik wil toch even een kantekening plaatsen omdat ik iedereen toch wel erg makkelijk vind in hun reactie

een paard laten uitkuren in een rijbak met slidingplates kan erg gevaarlijk zijn omdat de zandbak meestal wat mul is zodat een paard zich ingraaft en zich zo behoorlijk pijn kan doen omdat z'n achterbenen blijven steken in het zand

een paard met slidingplates op het gras is ook niet zonder gevaar
paarden kunnen behoorlijk doorglijden, gaan ze te wijd doen ze zich behoorlijk pijn in het bekken of gaan ze recht kunnen ze nog tegen omheining of ander paard aanknallen

verder kunnen ze minder gemakkelijk galoperen als paarden zonder ijzers omdat ze nu eenmaal gladder voetenwerk hebben of meer blijven steken in de blubber
een jong paard wat wat minder in evenwicht is kan in de bocht omgaan
verder kun je behoorlijk wat peesplessures krijgen doordat je paard blijft steken in de blub met hun ijzer en toch doortrekken om eruit te komen

bekijk het dus per paard en per locatie

ik heb mijn paarden ook altijd met slidingijzers in de groep op de wei gehad en nog
maaar ik heb zandgrond(dus geen zware blubberlaag) en als de wei nat is gaan ze er niet op of per paard

1 x heb ik een zware verwonding gehad omdat mijn paard op de wei was opgejaagd door een vreemde hond en zo te laat stopte voor de omheining en er glijdend dwars doorheen ging

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:41

Onze paarden staan in een vaste groep gewoon in de wei met hun plates. Gelukkig nog nooit geen blessures door de plates gehad, maar ik weet dat het kan gebeuren.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:43

tja maar het kan ook goed gebeuren met gewone ijzers..
hoe veel groter is het risico met plates?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:49

hoeveel hangt af van je paard, hoe gek doet hij en de rest van de groep en hoe ziet jou wei er uit
er is meer kans op blessures
slidingplates glijden niet voor niets beter als gewone ijzers
verder worden bij gewone ijzers de nagelkopjes meestal niet zover verzonken, glad gemaakt met de ijzers, als bij plates
ook vast blijven zitten met ijzers die breder zijn en langere takken hebben, is groter

daarom bekijk het per paard en per ondergrond

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:52

misschein een hele domme vraag maar kan je bij deze ijzers achter er geen stoten indraaien?dan wordt de kans op verwondingen groter maar de kans op uitglijden kleiner...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:54

Mij lijkt dat een hoefsmid daar toch het materiaal voor heeft, dat hij/zij er gaten in maakt waardoor je er iets in kunt draaien.
Maar of dat het glijden als het moet benadeelt weet ik niet.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:57

Het lijkt me niet verstandig om dit te doen. Het paard kan een sliding stop en zal dat dus ook doen. Als je er nu ineens stoten in gaat draaien zal dat de kans op blessures alleen maar vergroten.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:09

Dat is ook weer waar.
Ik bedoel natuurlijk niet om het paard een sliding stop te laten maken met stoten in, maar puur voor op de wei.
Maar de kans dat het op de wei dan mis gaat is er natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:46

Ik moet zeggen dat onze paarden over het algemeen eigenlijk ook niet echt heel achterlijk doen op de wei. Tuurlijk wordt er wel eens ff lekker gespeeld en gerend (en uiteraard nét voor het hek gestopt) maar over het algemeen hebben ze bij mij toch de routine wei = vreten, en paddocks = dollen. Is ook gewone dagelijkse kost, en ik ben een grote zeikerd in bv het aanpassen van voer als er niet of minder gewerkt wordt. Mijn paarden komen dus eigenlijk ook nooit met opgekropte energie van stal.

(en als Chris dit leest dan krabt hij zich nu op zijn hoofd, want standaard misdragen die biggen van ons zich behoorlijk als ze bij hem het land op gaan als we een weekeinde gaan trainen Haha! Doen ze thuis noooooit Knipoog )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:52

mentjuh schreef:
Heey

Wie o wie heeft zijn of haar paard op de wei staan (overdag)
met slide plates?? gaat dit goed of is het echt niet aan te raden?

Ik.

Geen probleem Lachen

En hij doet soms behoorlijk gek Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:56

Wildgirl schreef:
misschein een hele domme vraag maar kan je bij deze ijzers achter er geen stoten indraaien?dan wordt de kans op verwondingen groter maar de kans op uitglijden kleiner...

Huh wat? stoten in slidingijsers Verward

Dat is zoiets als hoezen om schaatsen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:05

bedoelt ze pinnen?
Dat kan niet, en het is niet nodig.
Je verliest hooguit een keer een ijzer in een heel drekkige wei.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:46

Mijn paard heeft met plates onder in een padock met een ander paard gespeeld. Daarbij heeft hij waarschijnlijk met zijn ene hoef op zijn andere ijzer gestaan en zo zijn ijzer er af getrokken en zijn sprongewricht verdraaid. Want toen we hem uit de paddock haalde was 1 van zijn ijzers er af en liep hij kreupel en bij de dierenkliniek zeiden ze dat hij spat heeft door trauma. Dit is nu 2 1/2 jaar geledenen gebeurd en hij heeft er nog steeds last van...(Hij heeft nu trouwens geen ijzers meer, hij mag ook nooit meer sliding stops maken..en of het ooit helemaal goed komt is nog maar de vraag..)
9 van de 10 keer gaat het goed, maarjah als het een keer fout gaat... Ik baal er iig heel erg van...

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:00

tja helaas kan het op de wei atlijd een keer heel goed fout gaan... een paar weken geleden heeft t paard vane en vriendin van mij dr been gebroken op de wei... weide is altijd risico