[WN] Pro's & con's mbt fencen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackWych

Pro's & con's mbt fencen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:26

Citaat:
Fencen vind ik een heel grote No-Go, ongeacht welke trainer dat uitvoert... Ik vind dat psygologische oorlogvoering met je paard..

Dit is een quote uit het opbind topic waarin ik een aantal keer voorbij heb zien komen dat fencen ook mishandeling zou zijn.

Ik heb begrepen dat het fencen gebruikt kan worden om het paard te leren de schouders te liften en los te laten in de stop.

Er zijn natuurlijk vele manieren om te fencen en van hetgeen ik meestal op wedstrijden zie draait ook mijn maag om.

Daarom mijn vraag: wat zijn de pro's en de con's van fencen want m'n Pluizenbaal ziet het niet als mishandeling, doe het af en toe en met beleid, maar als ik uit wil stappen, gaat hij uit zichzelf fencen Nagelbijten / Gniffelen

michelleke29

Re: Pro's & con's mbt fencen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:00

In het topic over het opbinden van paarden komt het onderdeel fencen ook aan bod!!!

Ik vind dat het eraan ligt op welke manier en met welk doel je gaat fencen.
Het paard laten merken dat hij niet bang hoeft te zijn om naar het hek of bakrand te galoperen
is m.i. niet zo verkeerd, je laat hem uitzichzelf stoppen.

Het is wel zo dat je natuurlijk niet moet overdrijven, ik fence met mijn paarden misschien 2 x in de maand, en ga ook niet elke keer stops maken en spins...
Op tijd terug naar de basis door het paard fijn los te maken/houden, regelmatig een ontspannen buitenritje etc. en je houd een vrolijk en gelukkig paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:17

Laten we dan eerst de definitie van fencen vaststellen waarover mensen een mening kunnen geven. Want dat verschilt wel.

No-Go fencen: Blindelings tegen de muur laten rennen.
Wel-Go fencen: Paard leren dat hij niet bang voor het hek hoeft te zijn en dus niet zelf voor de stophulp hoeft te stoppen.

Ik geeft toe, het is nogal een vaag gebied.

michelleke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:22

Daar ben ik het helemaal mee eens Pling Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:56

Ik weet er te weinig van af om er een mening over te kunnen hebben. Ik zie het nut er eerlijk gezegd ( op dit moment van mijn kennis) niet van in Verward

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:01

Ik vind zelf het fencen niks..
Ik leer mijn paard stoppen op mijn gewone hulpen (gewicht, teugeldruk etc) Eerst vanuit stap, dan draf, dan galop...
Ik zie het nut niet in van Fencen wanneer je paard netjes aan de hulpen staat en dus ook gewoon op je wacht tot je het commando geeft.

Daarbij wordt Wel-Go Fencen als snel een No-Go fencen bij sommige ruiters als het paard wel degelijk net voor de stophulp zelf het anker uitgooit...en de ruiter dus nog even doortrapt...en ja..oopd..daar was het hek al...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:41

ook hier , fencen doe je om de rundown te verbeteren , niet de stop. trouwens , door op de muur of fence te knallen gaat het paard niet echt meer vertrouwen krijgen in ruiter , hulpen en fence.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:43

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:33

Romkabouter schreef:
Laten we dan eerst de definitie van fencen vaststellen waarover mensen een mening kunnen geven. Want dat verschilt wel.

No-Go fencen: Blindelings tegen de muur laten rennen.
Wel-Go fencen: Paard leren dat hij niet bang voor het hek hoeft te zijn en dus niet zelf voor de stophulp hoeft te stoppen.

Ik geeft toe, het is nogal een vaag gebied.

wel-go (zoals jij dat noemt) vind ik een goede manier. Op deze manier leer je je paard jou te vertrouwen en dat je hem echt niet tegen die muur laat knallen en hem op tijd vraagt te stoppen.

Die andere manier vind ik verschrikkelijk. Wat hier het nut van is weet ik niet maar het lijkt me niet goed voor de band tussen jou en je paard.
Ik heb het regelmatig gezien bij mensen die hun paard letterlijk tegen de muur op bakrand lieten rennen. Er was er zelfs eentje die half over de bakrand sprong met alle gevolgen van dien. Ruiter had geen rekening gehouden met het feit dat hij wel eens zou kunnen springen.

Op een juiste manier fencen verbeterd je run downs omdat het paard dan durft te versnellen en niet vertraagd als hij de bakrand nadert.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:45

mijn welsh-cob vind fencen het gaafste wat er is
het liefst recht op een kantine af met mensen voor het raam en dan vol gas er op af en op het laatst gaan zitten en stoppen
en dikke lol als de mensen van schrik van hun stoel afschieten
hij geniet daar echt van

ik gebruik fencen om 2 redenen
eene om een mooie rundown en de andere om een paard op de zit te laten stoppen zonder aan de mond te komen
daar begin je mee in stap en ho vragen , goed zitten en het paard stopt vanzelf bij het hek
als hij dat begrijpt in draf, diep zitten en ho vragen een paar passen voor het hek

fencen moet nooit tegen een muur aan laten galoperen worden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:49

Oh, das mijn quote Haha!

Wat ik grappig vind om te lezen, in het andere topic, is dat er gesteld wordt dat als het op een muur afrennen wordt, dat die ruiter in de showring dan niks zal bereiken.
Op de stallen waar ik gereden heb, stonden ruiters die bij de reining topc van NL behoorden (en nog horen wellicht). Deze hadden allemaal een niet-frisse manier van fencen (naar mijn idee dan). Ik heb het zelf ook op die manieren gedaan en heb daar ook langdurig les in gekregen Ja

Je kan rustig oversteken over de AC lijn en op tijd HO zeggen, met een paard wat het principe 'Ho' snapt.
Wat je ook kan doen is met meer snelheid op de fence afrijden en precies zo 'Ho' zeggen dat het paard net zn hoofd weg moet vouwen voor de fence. Dan komt de achterhand er nl onder (dat de voorhand stram wordt, valt waarschijnlijk wel mee).
Wat je ook kunt doen is op de laatste paar meter nog even gasgeven (dmv been met spoor, of bij een aarzelend of weigerend paard, met dmv teugel) en dan 'Ho' zeggen. Daar worden ze rond van en leren ze de lijn afmaken.
Dé favoriet is echter je paard fencen zonder het gebruik van 'Ho'. Dus je rijd op de fence af en laat em aan een losse teugel tegen de wand aanlopen (moet ie maar stoppen,en zo leer je em wachten op het commando). Ook deze variant kan op hogere snelheid.
Nog een manier om de achterhand eronder te krijgen (volgens zeggen) is om langzaam, dan wel op fullspeed de AC lijn te volgen en dan ergens je paard 'op het bit' stoppen, zonder 'Ho'. Ook weer om anticiperen op de stop te voorkomen en de achterhand er goed onder te krijgen.

Wat de resultaten hiervan waren laat zich raden, maar als je het maar lang genoegd volhoud, komt het ook in de showring goed Ja

Overigens ben ik ook tegen het te hard stoppen van jonge paarden, omdat die vaak nog niet de kunde en de kracht hebben om de benen bij elkaar te houden (de lengte telt blijkbaar meer dan uitvoering). Ze gaan dan vaak uit elkaar glijden met de achterbenen en dat wordt dan opgelost door ander beslag en/of het paard in de stop bij te sporen (?).

Het fencen op de boven omschreven manieren vind ik No-Go's. Ik vergelijk het altijd maar met bij iemand in de auto zitten die stuurt, en dat jij tegen die persoon zegt 'rij maar op die muur af, beetje doorrijden, ik zeg wel 'stop'. En vervolgens geen 'stop' zeggen
Moet je zien wat voor een vertrouwen je daarmee kweekt...

Maar ik praat dan wel van een paar jaar geleden (jaar of 2) dat ik het voor het laatst gezien heb, dus wellicht bestaan dat soort methodes niet meer omdat de sport zich ontwikkeld heeft Ja

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:42

Cer schreef:
Het fencen op de boven omschreven manieren vind ik No-Go's. Ik vergelijk het altijd maar met bij iemand in de auto zitten die stuurt, en dat jij tegen die persoon zegt 'rij maar op die muur af, beetje doorrijden, ik zeg wel 'stop'. En vervolgens geen 'stop' zeggen
Moet je zien wat voor een vertrouwen je daarmee kweekt...

Hier boven staat ook een manier omschreven wat gebaseerd is op vertrouwen kweken. Je moet daar natuurlijk geen misbruik van maken en opeens geen whoa zeggen.
Door te wachten op je zit en whoa commando gaat je paard je vertrouwen. Hij zal erachter komen dat hij gewoon op snelheid kan blijven en jij hem op tijd laat stoppen.

Andere manieren vind ik niet door de beugel kunnen. Ook niet voor topruiters , hoe hoog ze ook scoren. Het gaat op de manier waarop iemand scoort. Met geduld en begrip voor het paard, of door straffen en misbruik van werkwilligheid.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:22

@Cer, de eerste twee manieren kunnen bij mij door de beugel, de volgende niet.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:41

Waar wij lessen wordt er vanuit een volte op het hek aangestuurd, ook om het paard te laten vertrouwen dat de "ho" wel komt.
Voordeel 1 is dat je paard dan schuin weg kan (door kan lopen) en voordeel 2 dat je toch een stukje ruiterschap moet tonen om je paard recht te houden en netjes te laten stoppen.
Recht op een muur blind lijkt me niet prettig, niet voor het paard en niet voor jezelf.
Zou inderdaad doodsangsten uitstaan dat hij toch gaat springen.
Overigens heb ik het wel eens meegemaakt dat een paard met de voorbenen op de bakrand stond tegen de muur erboven, dat was dankzij een "misverstand", tijdens een springbarrage wilde hij rechts wat de voorgaande ronde ook moest maar deze keer moesten we links.....dan ga je rechtdoor als je het paard nog niet zo goed onder controle hebt Knipoog
Maar om dit soort situaties bewust op te gaan zoeken
In de engelse dressuur wordt dit overigens ook toegepast, ik vind dit niet typisch western.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:50

coydog schreef:
In de engelse dressuur wordt dit overigens ook toegepast, ik vind dit niet typisch western.

Huh wat waar? Volgens mij niet hoor Haha!
En waarom dan?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:56

Tijdens een les werd mij ook wel eens gezegd op de muur af te rijden en op het laatse moment te stoppen
"rijden alsof je door de muur heen wil" werd er dan geroepen, en het is toch een echt engelse stal in het Brabantse
De bedoeling was om dan actief en met de achterhand eronder te gaan stoppen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:48

Cer schreef:
Maar ik praat dan wel van een paar jaar geleden (jaar of 2) dat ik het voor het laatst gezien heb, dus wellicht bestaan dat soort methodes niet meer omdat de sport zich ontwikkeld heeft Ja

Yeah, right! ROFL

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:28

Zoals is beschreven in het artikel waarvan ik hierboven ergens de link heb geplaatst, weten veel mensen niet waarom ze fencen. In die gevallen krijg je dus de foutieve methodes. Het fencen is bedoeld om je rundown te verbeteren. Het paard moet leren recht te galopperen en zelf te stoppen bij het hek of de muur. Je begint langzaam en pas als het paard dit snapt en weet wanneer het moet stoppen, ga je tempo opbouwen. Dus niet als een wilde proberen het paard de muur in te rijden, maar ook geen whoa zeggen. Het is namelijk geen oefening om de stop aan te leren of te verbeteren! Waarbij het wel zo is dat als je rundown beter wordt, je stop uiteindelijk ook beter wordt. Lees het artikel maar eens door, dan wordt er veel duidelijk. En eigenlijk zou iedereen die fencen in zijn/haar training gebruikt dit artikel eens goed moeten lezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:56

Romkabouter schreef:
@Cer, de eerste twee manieren kunnen bij mij door de beugel, de volgende niet.

Dat ie zn hoofd weg moet vouwen Verward Dat vind ik echt not done

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:17

geloof me mensen, er is de laatste paar jaar enorm veel veranderd in de reining wereld. en je ziet vandaag de dag duidelijk wie zijn paarden aan het werk heeft voor en door de ruiter, en wie ze aan het werk heeft ondanks de ruiter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:24

Is er niet zoiets over een vos met haren en streken en oude honden en nieuwe kunstjes ofzo?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:29

ja cer, maar er is ook zoiets als revalidatie of reintegratie of gewoon ouder en wijzer worden en fouten uit het verleden kunnen her- en bekennen. soms zijn die gevoelens en leerprocessen sterk genoeg om oude apen en honden en vossen met streken op andere gedachten te brengen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:31

Nja, toch geloof ik niet zo dat je altijd kan zien dat een paard aan het werk is ondanks de ruiter.. sterker nog, ik heb regelmatig het tegendeel gezien.
Ook heb ik er met mensen over gesproken die bijv. trainingsmethodes in amerika gezien hebben van ruiters die daar heel goed scoren. Die methodes waren niet echt gezellig, maar de ruiters scoren toch.

Dus het argument dat paarden die onder druk staan, onaardig of unfair behandeld worden, niet presteren, gaat imo niet op...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:44

als ik in de states ben zie ik soms ook dingen gebeuren die voor mij niet kunnen, maar dat clubje dat dan ook nog es succesvol is wordt met de dag kleiner.

daarbij komt dat wat andere mensen met eigen ogen gezien hebben ook door die mensen eerst geinterpreteerd wordt vooraleer die informatie doorgegeven wordt waardoor het subjectief wordt. op dit moment ben ik zelfs zo paranoide dat ik mijn eigen ogen niet langer klakkeloos geloof, en wanneer ik vragen heb bij wat ik zie ik er gewoon op afstap en duiding vraag.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:55

coydog schreef:
De bedoeling was om dan actief en met de achterhand eronder te gaan stoppen.

Kan wel een engelse stal zijn, maar stoppen gebeurd vrij weining in de dressuur Clown
Maar goed, ik was er niet bij Knipoog