[WN] trail te moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lars_Alida

trail te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 11:22

Vraag me af wat de reden van het kleine aantal starters in de junior trail de afgelopenv 2 NK,s was.
Was op het WRAN NK en op het Quarter NK steeds maar met twee deelnemers.
Of we hebben maar weinig junior paarden op het moment of men vindt trail geen leuk onderdeel meer.
Of vinden we hem te moeilijk worden voor onze jonkie,s?.
Trail was "vroeger", het onderdeel om je paardje aan allerlei vreemde en spannende dingen te laten wennen.
Een vertrouwensband op te bouwen, maar tegenwoordig is het meer hoe probeer ik mijn paardje zo
min mogelijk zijn nek te laten breken over al die balken op de grond.
Hoor dat trail aan de hand steeds populairder wordt,maar zag dat als voorbereiding voor de "echte"trail.
Dus waar blijven dan de starters in de junior?
Denk je de reden te weten? laat even weten dan, want zo is er geen lol aan zonder competitie.

Romkabouter

Re: trail te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:39

Dat trail nog steeds een leuk onderdeel is bewijzen de ca. 35 starters wel Knipoog
Voor de rest, weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:45

Weet je wat: ik gooi er een positief getinte mogelijke reden tegenaar Haha!
Misschien is er wel een trend op komst waarin we niet meer op veel te jonge paarden gaan rijden, ze rustig uit laten groeien, en dus pas wat later gaan starten en meteen in de AA inschrijven! De AA heeft immers wel een flink aantal starts!

(*droomt rustig weer verder*)

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:52

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar vroeger vond ik in ieder geval de Trail veel leuker dan tegenwoordig. I.p.v. leuke uitdagende hindernissen waar je voor- achter en zijwaarts doorheen moest, dingen mee moest slepen, over zeiltjes ed. moest stappen enz., lijkt het het tegenwoordig de trend te zijn om veel te kort bij elkaar gelegde walkoverbalken, en jog/ lope-overs in de meest onmogelijke bochten neer te leggen in een trailparcours zoals je zelf al aangeeft.

Ook al staat er bijv. in het WRAN regelboek dat het niet de bedoeling is om een hinderlaag voor het paard aan te leggen, toch gebeurt dit nog teveel naar mijn mening. Op die manier denk ik dat veel ruiters geen zin hebben om hun jonge paard al te laten starten omdat dit (als het te moeilijk is) niet erg veel vertrouwen geeft aan een jong paard. En dus zullen misschien veel ruiters langer wachten om hun paard uit te brengen in de trail?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:02

Ik vind de trail van tegenwoordig juist leuker Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:06

zou hem zo graag willen starten, val volgend jaar dan alleen niet (meer) in de junior denk ik..en op het NK zal niet lukken ben ik bang Knipoog

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:06

Ik vind de tegenwoorige trail prachtig, maar wel moeilijk. Het paard wat ik nu heb is gauw onder de indruk van een trailparcours, dus wij moeten nog veel oefenen voordat we veel trail gaan starten. Het is overigens een senior paard Knipoog

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 16:02

Ondergetekende is juist iemand die al wacht tot de leeftijd van 4jaar met zadelmak maken.
Movin Miss zelfs tot haar 5e jaar omdat ze nog zo tenger oogde.
Maar de reden om haar nu te starten is;
deze trail parcoursen zijn zo lastig dat ik haar graag de kans geef nu ze nog op twee handen
gereden mag worden om te wennen aan al dat krappe bochten werk.
Zie teveel paarden op een hand de bocht door gerobt worden.
Ben al blij dat de lieve schat de goede galop begrijpt, en dan moet ze ook nog
over een waaier met 6 balken die op een draaicirkel liggen krapper dan een volte halve baan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:31

Ik vind de trail tegenwoordig ook veel leuker! Ik ben altijd blij als ik heeeeel veeeeeel hout zie liggen. Betekent dat er een jury is die er tijd en moeite aan wil besteden, en trail ook leuk vindt.
Vooral de Tim Kimura trails......
Als ik dat zie op de worldshow Vingers aflikken (en dan rijden ze meestal ook nog met hele lange lijnen)
Is toch helemaal fantastisch.

Zoiets (ik wou dat ik een paard had dat dát kon, lijkt me helemaal geweldig)
Moet ik het ook nog kunnen onthouden natuurlijk..... Clown

Afbeelding

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:41

gompie wat een trail parcour... niet te geloven.

ik vind niets aan de trail, nooit gevonden ook.. maar ieder zijn eigen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:44

ohhh wat een stoer pattern!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:06

Heb je die ergens groter Storrum???

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:00

Als je naar dit adres gaat en je klikt op het pattern dan zie je hem groter, maar ik weet niet of hij dan ook vergroot uit je printer komt (ben beetje digibeet Clown )

http://www.timkimura.com/peek.htm

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:19

Ja gelukt Haha!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:26

storrum schreef:
Afbeelding

Ongelofelijk wat een parcour!!! Bloos!
Ik zou echt de weg kwijt raken.. Bloos

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:27

Tomtom mee op je paard... of zo'n rekje voor op je fiets Tong uitsteken

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:54

Tja, denk dat er in Nederland niet echt een trail cultuur is. Je ziet de laatste jaren dat de junior trail een ondergeschoven kindje aan het worden is!! Dit jaar zelfs met een tragisch diepte punt, 2 deelnemers.
Ik zat net op een duitse site te kijken naar de voorrondes van de duitse kampioenschappen waarin er 32 in de jr. trail mee deden en 52 in de sr. trail aan de start kwamen!!

gr. johanna

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:28

ik vind het een geweldig onderdeel maar je moet er wel een paard voor hebben
ik heb het niet zo op die balkenbrei maar waarschijnlijk ook omdat rakker ze altijd aantikte en spatter er heet van wordt

pattern ziet er toch wel erg gaaf uit!

jolly is het eerste paard wat er de lol van in ziet maar die verkoop ik, schiet ook niet op

maaar met mijn nieuwe paardje ga ik nu wel gelijk aan de hand beginnen, dat scheelt hopelijk weer als hij over een paar jaar gereden kan worden
dus wie weet in de toekomst

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:44

Dat trailparcours van Storrum Afbeelding Afbeelding

Ik heb zelfs 2 die Trail JR. zouden mogen starten, maar ik denk er niet aan. De balkenbrei die ze je tegenwoordig voor de neus zetten vind ik niet leuk meer. Bochtjes draaien tot je er zelf draaierig van word. En daarbij cirkels die zo krap zijn dat ze m.i. eigenlijk ondoenlijk worden. Mij is vanuit de oude dressuurschool geleerd dat je een jong paard nooit maar dan ook nooit cirkels kleiner dan 15 meter laat lopen. Sorry das erin geramt en ik hou me er nog steeds aan.
Ik vind de parcoursen zoals ze nu gemaakt worden veel te belastend voor het jonge paard (met name op de benen met dat korte gedraai). Het is niet alleen op de wedstrijd dat je die draaien maakt, maar je moet het ook trainen. Maar ook zoals al aangegeven de zo krape afstanden tussen walk/jog en lope overs dat je paard bijna zijn benen breekt om erover te komen. De tijd om fatsoenlijk naar een hindernis te komen is er ook al niet, nee voor mij geen trail meer.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:48

Ik vind trail geweldig, hoe meer mikado hoe beter!
Vind mijn paard ook.. Ze kan heel lomp zijn maar in een moeilijk parcours is ze heel secuur en gaat alles stapje voor stapje en heel netjes..
Helaas zit een NK er voor ons nog láng niet in! En JR ook niet meer, ze is namelijk al 11..

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:18

Volgens mij is het héél veel trainen.....
Junior (!) trail op de worldshow, en er dan zo doorheen flaneren.... Pling
Wat een geweldige paarden, en geen één die zijn benen breekt. Talent speelt een hele grote rol, ze moeten het ook wel kúnnen.

http://www.youtube.com/watch?v=aGENuUAd5v0

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:40

Sorry Storrum filmpjes dat werkt niet hierzo (64 kb verbinding) Huilen Die kan ik dus niet zien. Maar je moet het idd wel trainen, en dat vind ik dus te belastend voor een jong paard. De mijne letten echt wel op als ze over balken stappen, al heb ik dan geen trailpaarden maar cutters, maar dan krijgen ze ook de ruimte om er recht naar toe te lopen, en zulke korte afstanden tussen de balken gebruik ik niet. De paarden die je in het algemeen in zulke filmpjes ziet zijn dan ook zo vroeg ingereden en getraind dat ze (geestelijk) al seniorpaard zijn voor ze 4 jaar zijn. En DAT is al helemaal niet "my cup of thea" Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:49

Ik ben het helemaal met Storrum eens *LOL* Ik vind die technische trailparcourses juist fantastisch!!
Het heeft natuurlijk wel steeds minder met de oorsprong te maken: kijk bijvoorbeeld eens hoeveel koeien zouden ontsnappen als je op de ranch het hek zou openen op de manier van die lui op de World Show! ROFL

Het nieuwe levelsysteem van de WRAN biedt volgens mij een uitgelezen kans tot variatie in trailparcoursen:
van zeiltjes en een pick-up voor level 5 naar ingewikkelde jog- en lope-overs in level 1 Lachen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:06

WB wacht maar tot je zo'n parcours moet rijden Duivel

ik vind een technisch parcours ook erg gaaf, struikel alleen letterlijk over de balkjes
oefen dat natuurlijk ook veels te weinig maar dat komt weer door wat rina zegt

jolly is pas 4 maar zoals die over balkjes gaat is echt gaaf, met verstand en beleid en natuurlijk nog lang niet zoals het moet maar hij kijkt en denkt na
spatter steekt het liefst zijn neus in de lucht en probeert met zo'n groot mogelijke passen over de hele brei heen te komen

er zijn hier denk ik gewoon erg weinig paarden die gevoel hebben voor trail
een paard moet zeer oplettend zijn, meedenken en hindernissen leuk vinden om te nemen
hij moet er het spelletje van in zien

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:07

@wb.. hahaha... dietrailpaarden schrikken zich de pleuris als ze een koe zien Knipoog