[WN] [RT] grondwerk western zelfde als dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

[RT] grondwerk western zelfde als dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:06

zit er verschil in grondwerk met western gereden paard of dressuurmatig gereden paard?
zo nee ok zoja wat is t verschil?

Cassidy

Re: grondwerk western zelfde als dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:12

Grondwerk is grondwerk. Paard leren wijken voor druk, vaststaan, meelopen, halthouden, voetjes geven, achterwaarts gaan, longeren, en het bijbrengen van stemcommando's is in beide gevallen hetzelfde. En of je dan Whoa zegt of Halt als je paard moet stoppen maakt dan verder helemaal niets uit.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:18

Grondwerk als Natural Horsemanship wordt niet in alle takken evenveel gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:24

Wijken voor druk wordt ook in de dressuur en de western meegenomen, niet alleen binnen NH.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:32

Dat weet ik maar ik heb het ook over andere dingen uit NH. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:52

Geheel afhankelijk van de stal/training/eigenaar en aangehangen ruiterstroming is het vrijwel hetzelfde of heel verschillend.

Ik doe niet zoveel anders qua grondwerk nu (western) of vroeger toen ik nog dressuur reed. Maar ik gebruikte toen al zeiltjes, waterbakken, voetballen en van alles. Er zijn echter ook dressuurruiters die alleen volkomen bijgezet longeren en dat grondwerk noemen. Er zijn ook westernruiters die alleen bijgezet longeren en dat grondwerk noemen. Kortom: deze vraag is niet te beantwoorden vanuit het verschil western/NH/engels.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:45

Als je het hebt over de basis dan ben ik van mening dat het zowiezo niets uitmaakt wat je uiteindelijk gaat doen met je paard. Het grondwerk dat ik doe met mijn paard (vrij spel, handtraining, wijken) heeft niets te maken met een aparte discipline.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:57

ja maar echt niet iedere dressuurruiter doet aan vrij spel, handtraining en wijken. Die doen aan longeren. Punt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:05

connie1964 schreef:
zit er verschil in grondwerk met western gereden paard of dressuurmatig gereden paard?

Nee, want je zit er niet op Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:12

Anya schreef:
ja maar echt niet iedere dressuurruiter doet aan vrij spel, handtraining en wijken. Die doen aan longeren. Punt.

Alleen maar longeren is in mijn ogen geen grondwerk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:13

Eens. Maar dan doen ze niet aan grondwerk Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:21

En degenen die wijken voor druk aan de grond meenemen, de zijgangen oefenen aan de hand enz? Valt in mijn ogen onder grondwerk. En dan maakt het niet uit of je er vervolgens een western of een dresuurzadel oplegt.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:27

Anya schreef:

Dat heeft meer met de ruiter te maken dan met dressuur.

Marei

Re: [RT] grondwerk western zelfde als dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:33

Naar mijn idee is het grondwerk met zadelmak maken bij western uitgebreider Sigaar
Voor de rest is grondwerk heel persoonlijk,degene die het graag doen zullen het meer toepassen dan degene die er weinig aan vinden Koe

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:50

Wat is er uitgebreider aan, noem is wat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:10

Ligt aan de persoon die het grondwerk doet (ook binnen de western) maar ik denk zomaar dat kluisteren bij het grondwerk in de dressuur niet meegenomen wordt. En ik denk zomaar dat ook menigeen die western rijdt lichtelijk onpasselijk wordt als je het woord "kluisteren" in de mond neemt, of ze willen het alleen zien in context van dekkingen. En daar ben ik het dan niet mee eens. Kluisteren hoort standaard in de opleiding van een paard te zitten. Merrie, Hengst of ruin, maakt helemaal niet uit.

Een paard zal altijd gaan trekken als hij vastzit, aan het hoofd, of aan de benen, en daardoor meer schade toebrengen dan dat hij leert te wijken voor druk. Juist en ook aan die benen. Als je paard met een been een keer in het draad vast komt te zitten, wil je in het ideale geval een paard hebben die rustig staat te wachten tot hij losgemaakt wordt, dan dat hij met kracht probeert los te komen en zichzelf meer en zwaarder letsel toebrengt dan dat hij heeft geleerd om te ontspannen en te wachten tot hij losgemaakt wordt.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 05:43

Ja ik weet het, maar dat hoort eigenlijk bij het beleren, al ken ik het kluisteren niet, wijken voor druk is er belangrijk. Daarom vroeg ik aan haar, wat zei er dan niet in opnam.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:04

Het beleren in de roundpen.
Eerst zonder longeerlijn de gangen met stem commando's en lichaamshouding leren.
Daarna verder met de longeerlijn tussendoor met een opgerold touw z'n lijf voor aanraking aan alle kanten desesibiliseren.Etcetera.
Als eindpunt weet je paard alles al en kent alle tuig zonder dat je er hebt opgezeten. en hij zal er niet eens raar van opkijken als je op hem gaat zitten omdat hij er goed op voorbereid is.
Dit bevat geen kluisteren,als dat nodig is dan heb je de vorige stappen niet goed doorgewerkt en is je paard er nog niet aan toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:06

Maar ook al is het paard er aan toe, wordt het niet altijd meegenomen.
Kluisteren moet je niet zien als iets wat eventueel nodig is, dat moet je altijd meenemen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:56

Kluisteren heb ik bij mijn paard nog nooit gedaan, ik heb die dingen niet eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:58

Je hebt geen kluisters nodig om je paard te leren dat er wat aan zijn benen zit.

Even een link naar een ander topic, scheelt weer tikwerk.

viewtopic.php?f=119&t=621735

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:02

Cassidy schreef:
Maar ook al is het paard er aan toe, wordt het niet altijd meegenomen.
Kluisteren moet je niet zien als iets wat eventueel nodig is, dat moet je altijd meenemen.

Je bedoelt om het paard te leren met kluisters om te gaan?
Is het ook een onderdeel van grondwerk dan?
Ik heb één keer een paard (van 16 jaar..)meegemaakt dat gekluisterd werd omdat hij alijd ontsnapte door over de draad te springen.Daarmee heeft hij het wel afgeleerd en blijft nu waar hij hoort.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:41

katchina schreef:
Het beleren in de roundpen.
Eerst zonder longeerlijn de gangen met stem commando's en lichaamshouding leren.
Daarna verder met de longeerlijn tussendoor met een opgerold touw z'n lijf voor aanraking aan alle kanten desesibiliseren.Etcetera.
Als eindpunt weet je paard alles al en kent alle tuig zonder dat je er hebt opgezeten. en hij zal er niet eens raar van opkijken als je op hem gaat zitten omdat hij er goed op voorbereid is.
Dit bevat geen kluisteren,als dat nodig is dan heb je de vorige stappen niet goed doorgewerkt en is je paard er nog niet aan toe.

Is dat speciaal voor western? Dacht het niet, ik ken diverse mensen die het zo doen, maar niet western rijden en ik ken westernmensen die de ernstig verkorte versie toepassen (lees: diverse stappen compleet overslaan).

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:51

Basis is ongeveer het zelfde bij alle manieren van op je paard rijden, denk ik. Ik vind freestyle, wat ik gebruik bij grondwerken, meer passen bij western rijden dan bij dressuur/engels rijden. Freestyle is: paard reageert, druk direct weg halen. Bij Engels rijden is er altijd een bepaalde druk. Neckreining is een belangrijk onderdeel bij rijden zonder enige optoming.

Dus vanuit het freestyle rijden vind ik het makkelijker over te gaan op western.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:02

Cassidy schreef:
Ligt aan de persoon die het grondwerk doet (ook binnen de western) maar ik denk zomaar dat kluisteren bij het grondwerk in de dressuur niet meegenomen wordt. En ik denk zomaar dat ook menigeen die western rijdt lichtelijk onpasselijk wordt als je het woord "kluisteren" in de mond neemt, of ze willen het alleen zien in context van dekkingen. En daar ben ik het dan niet mee eens. Kluisteren hoort standaard in de opleiding van een paard te zitten. Merrie, Hengst of ruin, maakt helemaal niet uit.

Een paard zal altijd gaan trekken als hij vastzit, aan het hoofd, of aan de benen, en daardoor meer schade toebrengen dan dat hij leert te wijken voor druk. Juist en ook aan die benen. Als je paard met een been een keer in het draad vast komt te zitten, wil je in het ideale geval een paard hebben die rustig staat te wachten tot hij losgemaakt wordt, dan dat hij met kracht probeert los te komen en zichzelf meer en zwaarder letsel toebrengt dan dat hij heeft geleerd om te ontspannen en te wachten tot hij losgemaakt wordt.

Voor zover ik je begrijp, wil jij dus een paard zover krijgen om zijn natuurlijke instinct te onderdrukken wanneer hij bijvoorbeeld in de draad vast komt te zitten? Of heb ik je nu helemaal verkeerd? Lachen