[WN] Lip Chain in Halter klassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Lip Chain in Halter klassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 17:59

Omdat in de Halter klassen alleen gebruik gemaakt mag worden van een (show) halster is het zo dat bij (dek)hengsten het toepassen van een Lip ( of Gum) Chain in gebruik is om te zorgen dat men toch nog iets te vertellen heeft. Ik kan me voorstellen dat een "fitte" Halter hengst, die vaak hoofdzakelijk op stal gehouden wordt ( in Amerika zeker!) nogal eens uit zijn dak kan gaan in de ring. Maar ik vind de Lip Chain een vrij heftig hulpmiddel. Het gebruik van een bit lijkt me minder heftig, maar dat mag dus niet.

Ik heb in Amerika ook jonge hengsten ( zelfs weanlings) gezien die zo werden voorgesteld en juist door de Lip Chain niet meer wilden lopen of in paniek raakte. Misschien ook door het dier niet goed te laten wennen, maar het zegt denk ik wel iets over hoe heftig het inwerkt.

Hoe zit het met het gebruik hiervan in Nederland, mogen jonge dieren ook zo worden voorgebracht of alleen oudere hengsten.
Het is niet mijn bedoeling om het gebruik ervan te veroordelen, zoals ik al schrijf zal er i.p.v. een bit toch een manier gevonden moeten worden om een te jolige volwassen hengst in bedwang te houden en dat lukt niet altijd op een ( show) halster. Ik ben wel benieuwd naar de menigen hierover.
Voor degenen die niet weten wat ik bedoel:
Afbeelding

Romkabouter

Re: Lip Chain in Halter klassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:51

Mishandeling.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:59

Hiervoor gelden de regels van de Amerikaanse stamboeken. Ik weet niet hoe't bij de AQHA is maar ik dacht dat bij de APHA het gebruik van een lipchain wel aan banden is gelegd en het niet bij weanlings mag, maar zeker weten doe ik dat niet.. zal 't es navragen...
Ik heb het overigens op een nederlandse show nog maar door 1 deelnemer zien gebruiken... (gelukkig maar 1, helaas wel 1)

Mijn persoonlijke mening... ik vind dat 't niet nodig zou moeten zijn.. ook een Halterpaard kan zich normaal gedragen als dat normaal opgevoed wordt, óók een hengst. Ik heb echter ook wel es op shows gestaan waar ik blij was dat 't dier een lipchain om had... dat had ik op dat moment liever dan dat zo'n dier los komt van z'n handler en andere paarden te lijf gaat.. stukje veiligheid dus. Zeker als er meerdere opgefokte dekhengsten in een kleine warm-up penn blij elkaar staan.
Maar 't zegt wat mij betreft wel wat over de manier waarop die betreffende handler/fokker/fitter met z'n paarden om gaat.
Áls je dan al zo'n sterk pressie middel moet hebben dat 'onder de kin langs' niet voldoende is, doe de ketting dan 'gewoon' door de mond en niet over het tandvlees.. dat laatste is echt zó pijnlijk (zet zelf voor de grap es je nagel in je tandvlees...)

Ik weet wel dat verschillende handlers het in de US standaard doen, 'voor de zekerheid'. Niet eens alleen omdat het eigen paard moeilijk is (heb het dan over hengsten) maar voor't geval iemand anders z'n hengst niet in de hand heeft. Op zo'n moment wil je wel een onvoorwaardelijk overwicht over je hengst om uit gevaarlijke situaties te kunnen blijven. En daar kan ik dan wel weer in komen... Daar wordt het als 'gevaarlijk' gezien om je hengst zonder lipchain, of op z'n minst gewoon door de mond, te showen.

Blijft een feit dat me de nekharen overeind gaan als ik 't zie...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:19

Ik vind het ook helemaal niets dit.. bah.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:47

bij de laatste wedstrijd in haaksbergen voor de paints, mocht het van de jury niet een ketting door de mond maar iid over het tand vlees.......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:19

Francis schreef:
Áls je dan al zo'n sterk pressie middel moet hebben dat 'onder de kin langs' niet voldoende is, doe de ketting dan 'gewoon' door de mond en niet over het tandvlees

Ook mishandeling imo.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:23

Ja Rom, is ook mijn ding niet, maar vind ik dan minder heftig dan over 't tandvlees...
Wat raar trouwens dat dat van die judge niet mocht Yerry.. is daar nog een rede voor gegeven? Over 't tandvlees is veel pijnlijker dan zo door de mond...
Zal 't es in m'n Amerikaanse groepje gooien.. daar wordt 't wel veel gebruikt weet ik, maar zijn d'r ook zat die 't ook niks vinden. Daar weten ze waarschijnlijk beter wat wel en niet mag. In het rulebook heb ik er tot nu toe nog niks over kunnen vinden, maar d'r staat me iets van bij dat 't voor jaarlingen niet toegestaan is. Kan zijn dat dat nog een rule-proposal is voor komend jaar...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:09

Ik deel de mening van ROM volledig! Een mond is zo extreem gevoelig.......

In Amerika heb je Halterhengsten die puur en alleen gekweekt worden om mooi en zwaar bespierd te zijn. Weidegang en andere afreageer- mogelijkheden zullen ze nauwelijks tot niet hebben, naast hun dekdienst. Dat sommingen daardoor in staat zijn te ontploffen en daardoor vanwege de veiligheid op dergelijke manier begeleidt moeten worden, is al erg genoeg.
Net zoals het verbieden van andere marteltuigen om dieren in bedwang te houden (stekelband honden, neusring stieren), zou het gebruiken van de lip chain of de ketting door de mond bij hengsten in mijn ogen ook verboden moeten worden hier in Nederland.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:11

Waarom zouden ze een bitje dan niet toe gaan staan. Dan heb je volgens mij genoeg te vertellen en hoeft het niet zo scherp (oke dan natuurlijk geen twisted wire snaffles van een halve centimeter dik natuurlijk..)

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:13

Precies, lijkt me een uitstekende oplossing!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:14

Ik zou zeggen, dien een rule-change proposal in...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:22

Samen doen, Francis?!?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:28

OH, wil best helpen hoor.. geloof dat je een aantal handtekeningen moet hebben om iets in te kunnen dienen.. moet ik even uitzoeken hoe en wat je moet doen daarvoor.
Zal ook nog even zien of ik er achter kan komen wat nou precies de regels zijn..

I'll get back to you...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:31

Super, Francis...........we contacten!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:32

Nou handtekeningen krijgen hiertegen zal absoluut geen probleem worden.. op het Nk zijn er genoeg mensen die even een john hancock willen zetten Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:02

Ik heb geen printer thuis, zal op't werk volgende week wel even doen, maar er moet een rulechange proposal form gedownload en geprint worden van de APHA site waar je létterlijk de nieuwe regel op moet schrijven en ook de regels aangeven die er door beinvloed worden e.d.
Staat zo niks over handtekeningen op het formulier, alleen als het een regionale club is die de regel indient, dan moeten er drie bestuursleden tekenen. Misschien is dat zelfs nog wel te realiseren, dat 't uiteindelijke form ingediend wordt namens de DPHC.. heb je weer net iets meer 'credibility' zeg maar.
Staat wel een hele procedure genoemd in 't rulebook (GR-010, pag.30) van hoe zo'n regel gekeurd wordt e.d. De proposal moet in ieder geval vóór 15 Januari gepost worden (poststempel) en uiterlijk voor 20 Januari binnen zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:12

OK, AQHA heeft regels:
Rule 448(d)(1) (2007 Rulebook) reads:

"Lip chains: The following horses may be be shown with any chain through the mouth including but not limited to lip chains"

(A) Mares
(B) Geldings
(C) Weanling Stallions
(D) Performance Halter Stallions, mares or geldings

(2) Stallions 1 year of age and older may not be shown with any chain through the mouth with the sole exception that they may be shown with lip chains with unsecurred keepers so long as at least two (2) links of the chain remain outside of halter before attachment of the keeper or leather part of the lead shank."

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:44

Mijn handtekening krijgen jullie zeker!
Ik vind zo'n lip chain helemaal niks. Dat gedeelte van de mond is zo gevoelig! Ik vind het pure mishandeling. Een klein rukje zal al pijn doen, laat staan dat er flink aan getrokken wordt als het paard gek gaat doen. Mij lijkt dat het paard dan nog meer uit zijn dak zal gaan vanwege die pijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 22:28

Mijn handtekening krijg je er ook bij, zeker weten.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:30

10x niks...
Ook mijn handtekening krijg je!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:33

Die van mij ook! Misschien een idee om sowieso handtekeningen in te zamelen (ook al in het niet nodig)? Als een soort extra steun?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:08

Tja, 't valt te proberen. Overigens denk ik dat 't ijdele hoop is hoor.. in de US zijn de meesten pro-lipchain, omdat 't daar blijkbaar vaker nodig blijkt te zijn. Veel gebruiken het uit voorzorg.. een op m'n forum schreef al, ze is maar klein van postuur en wil toch wel graag wat te zeggen hebben als haar halterhengst tussen andere hengsten besluit iets anders te willen dan 't vrouwtje wil.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 02:06

Lipchain = poor excuse for poor horsemanship IMO Misselijk
Zou verboden mogen worden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 03:25

Ja ik vind het idd raar dat dat WEL mag, het lijkt me dat alle paarden die al gek doen alleen nog gekker worden als er aan zo'n ding nog meer getrokken wordt. Al moet ik zeggen ik het laatst moest van onze DA, paard moest spuiten krijgen, flipte helemaal (zo raar he, die paarden flippen hier om een spuitje, in NL nog NOOIT van mn leven meegemaakt Nagelbijten / Gniffelen ) en sprong zowat bovenop mij en de DA. Paar keer ff boos geworden, hij had al een ketting over de neus, en toen zei de DA 'Put a lip chain on him' Cool

Dus ja, bij ons echt als last resort om een paard toch onder controle te houden. Dus eigenlijk kan ik wel inkomen, hmm wat spreek ik mezelf toch tegen Bloos

Tegelijk zou ik het nooit bij een hengst met explosiegevaar doen, gewoon omdat als ze in eens keer trekken je de bek kats kapot trekt... Scheve mond

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 09:21

Misschien kunnen we dan beginnen met de Nederlandse verenigingen te overtuigen, de halter klassen zijn hier zo klein en rustig Clown , dus dan zou een beetje trainer toch zijn hengst gewoon onder controle moeten hebben. Of zijn we verplicht om de VS in alles te volgen als makke lammetjes Zij zijn groot en ik is klein!
En als we dan toch bezig zijn kan er meteen een voorstel worden ingediend tegen die verdraaide Draw Reins.....................