[WN] level 5 moet blijven!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

level 5 moet blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:27

tot mijn verbazing les ik dat level 5 uitgesteld gaat worden en er nu gekeken wordt om dat los te koppelen
geen level 5 dus op WRAN shows

ik ben het daar totaal niet mee eens
juist deze rubriek is een perfecte instap voor de beginners
even geen galop in de trail wat zo al moeilijk is of in de horsemanship
menig ruiter ziet in het begin op tegen de galop zeker tussen hindernissen of zoals in de pleasure in groepsverband in een bak met een flink aantal deelnemers

juist voor bijvoorbeeld mijn dochters vind ik het een hele fijne instap
een wedstrijdje is zo al spannend genoeg

in deze regio zijn een tijd lang walk en jog klasses uitgeschreven en dat waren de grootste klasses van de show

om dat nu bij engelse maneges neer te leggen met het idee dat ze daar maar moeten beginnen met rijden vind ik de grootste kul
los van het feit of er uberhaubt maneges hier in de buurt zullen komen die dat op willen pakken
hier rijden de kinderen bij ponyclubben en krijgen daar "les" van iemand die dat wel wil doen, maar ik stuur daar mijn kinderen niet heen en al helemaal niet met mijn paard

ik kan het natuurlijk allemaal verkeerd begrepen hebben en dan is dit topic gelijk voor de prullenbak(wat ik van harte hoop!)

Berwicowa

Re: level 5 moet blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:11

Level 5 mag van mij ook blijven. Ik ben ook zo'n instapper en vindt het wel prettig dat ik zonder lope kan beginnen. Paardje heeft nog nooit een westernwedstrijd gelopen.Dus groen (maar wel 13 jaar) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:13

Volgens mij zijn ze nog in het onderzoekstadium OF er iets te koppelen valt aan de FNRS (die volgens mij geen moer met onze WRANwedstrijden te maken heeft, maar dat terzijde).
Voorlopig staat het organisaties overigens wel vrij om L5 uit te schrijven, las ik ergens uit het toetsenbord van onze voorzitter.

Ook ik ben fel voorstander van de L5 klasse, en ik ben deze ook fanatiek aan het promoten in mijn eigen omgeving.
Als de L5 wegvalt, lijkt het hele levelsysteem mij een behoorlijk wassen neus te worden, daar er dan nog steeds geen betere instap geregeld is.
Koppeling aan de W-proeven van de FNRS (leuk verzonnen, beroerde uitvoering) moet ik eerst zien voordat ik het geloof. Misschien leuk als je een eigen FNRSmanege hebt, maar voor vele anderen niet interessant denk ik. De gemiddelde FNRS-jury die ik hier rond zie lopen heeft al geen drol verstand van dressuur, dus als ze nou ook nog wat van western moeten gaan vinden dan ga ik denk ik liever cavia's fokken Haha!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:33

Dacht dat juist het hele systeem in het leven was geroepen om de overgang minder groot te maken en drempelverlagend te werken...
Door L5 los te gaan koppelen schiet je dat doel iig al voorbij.
Evenals de open ruiters die L2 gaan starten om in L3 een groen paard uit te brengen...ben benieuwd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:43

Sonja schreef:
De gemiddelde FNRS-jury die ik hier rond zie lopen heeft al geen drol verstand van dressuur, dus als ze nou ook nog wat van western moeten gaan vinden dan ga ik denk ik liever cavia's fokken Haha!

Hoeft deze jury ook niet te hebben, het is ook de ruiter die beoordeeld wordt.

Een gemiddeld manegepaard wordt bereden door zeer veel verschillende ruiters en is daardoor enigszins "afgestompt" voor de hulpen (uitzonderingen daar gelaten). De FNRS besloot daarom om niet naar de combinatie te kijken.
Bij de FNRS-manegewedstrijden wordt er voornamelijk gekeken naar de rijkunst van de ruiter. Waarom gaat het getoonde zoals het gaat? Wat doet de ruiter om zijn of haar paard/pony te bewegen het gevraagde onderdeel van de proef uit te voeren? En zo nodig in de proef te verbeteren? Het paard dat zich onder de ruiter bevindt, is niet meer doorslaggevend voor het te behalen aantal punten; dat is de ruiter die het paard berijdt!

Gezien het feit dat wij ook over gegaan zijn de eigepaard regel te laten vervallen, dus het ook mogelijk is dat westernruiters manege paarden gaan uitbrengen op wedstrijd, geeft de boven staande quote misschien aan waarvoor wij de L5 even aanhouden, en na moeten denken over de gegeven feiten die bij de FNRS al bekend zijn, als er ook gewerkt mag gaan worden met manege paarden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:07

mehlika schreef:
Dacht dat juist het hele systeem in het leven was geroepen om de overgang minder groot te maken en drempelverlagend te werken...
Door L5 los te gaan koppelen schiet je dat doel iig al voorbij.
Evenals de open ruiters die L2 gaan starten om in L3 een groen paard uit te brengen...ben benieuwd.

Dat is het ook Mehlika, de overgang moet minder groot gemaakt worden, maar met het vervallen van de eigenpaard regel, vielen wij van het één in het ander, waar wij wat langer de tijd voor willen hebben om over na te denken.
Uiteindelijk moet het ook de groei stimuleren, en wel van onder af, dus moeten wij ook gaan kijken dat dit op een gelijk waardige manier gebeuren kan.
Wij zijn uiteindelijk ook een ruiter vereniging.
Uiteindelijk zullen wij ons doel niet voorbij gaan schieten, dit hadden wij uiteindelijk wel gedaan als wij L5 hadden laten voort gaan, zonder na te denken over het gevolg van manege paarden op wedstrijd.
Groen paard regel wordt in een ander topic besproken, nodig je hierbij van harte uit daarin mee te komen brainstormen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:10

peter maar waarom moet mijn dochter eerst naar een FNRS manege(joost mag weten waar die hier zijn) om een westernproefje te rijden op ons eigen paard en gejureerd te worden door iemand die niet eens weet wat jog is
gaat zo'n manege dan ineens trailmateriaal aanschaffen om een wedstrijdje te organiseren waar ze zelf geen kennis van hebben?

hoeveel van die maneges zijn er in westernstijl?

dat zulke manege ruiters gebruik gaan maken van de level 5 is toch geen enkel probleem als er een wedstrijd georganiseerd gaat worden op zo'n manege?

waarom moet ons systeem nu ineens op de schop voor FNRS maneges
level 5 is er voor western ruiters die willen beginnen in de sport
dat kan jeugd zijn, maar ook oudere instappers, mensen met eigen paarden of een paardje van een ander
dat zijn niet alleen manege ruiters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:13

Peter, als manegepaarden ingezet kunnen gaan worden voor reguliere wedstrijden, dan kun je toch gewoon het "engelse" systeem daarin volgen?
Bij de gewone Engelse proeven kan (meen ik) na de F12 een startkaart met een manegepaard aangevraagd worden voor de reguliere basissport, waar dan B gestart kan worden.

Dus bv na het behalen van de W5 een manegepaardstartlicentie (leuke voor galgje of scrabble Tong uitsteken ) voor de L4 gekregen kan worden ofzo?

Is helemaal nog niet zo'n gek idee, maar staat volgens mij volledig los van L5 in de reguliere WRAN-C-wedstrijden. Je gaat instappers in de western toch niet eerst "verplichten" naar een FNRS-manege te gaan? Moet je eens zien te vinden hier trouwens, kan je ver fietsen Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:24

hoeveel manege paarden zou je uiteindelijk zien op wedstrijden?
ik denk nl niet dat er veel westernmaneges zijn die met een groep manege klanten op wedstrijd gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:29

Hier ZITTEN ze niet eens, die westernmaneges Haha!
JUIST daarom zijn we met een paar man fanatiek bezig om wat kids warm te maken om eens mee te gaan naar L5-dingetjes zodat ze kennis kunnen maken met western zonder nog veel kosten te maken, om te kijken of het wat voor ze is.

Maar als ik dat zo lees dan kunnen we daar vooralsnog beter maar weer mee stoppen, want we zijn ze blij aan het maken met een mus waarvan we nog niet weten of 'ie wel leeft...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:50

spatter schreef:
peter maar waarom moet mijn dochter eerst naar een FNRS manege(joost mag weten waar die hier zijn) om een westernproefje te rijden op ons eigen paard en gejureerd te worden door iemand die niet eens weet wat jog is
gaat zo'n manege dan ineens trailmateriaal aanschaffen om een wedstrijdje te organiseren waar ze zelf geen kennis van hebben?

Waar staat dit, heb aangegeven dat het de organisatoren vrij is om L5 uit te schrijven, en in pril gesprek zijn met de FNRS om vorm te geven aan de vooral jonge in stromers, met western gerichte ogen.

spatter schreef:

Niet in westernstijl, gaat uiteindelijk om de stijl van de ruiter, maar ik denkwel dat er tussen de 100 en 200 stallen zijn waar W proeven kunnen gereden worden.

spatter schreef:
dat zulke manege ruiters gebruik gaan maken van de level 5 is toch geen enkel probleem als er een wedstrijd georganiseerd gaat worden op zo'n manege?

Klopt, maar wat wij graag willen is dat er geen verschil is in het beoordelen van L5 bij de WRAN, en bij de W proef van de FNRS. Vind dit zelf een heel nobel streven van beide organisaties uit.

spatter schreef:
dat kan jeugd zijn, maar ook oudere instappers, mensen met eigen paarden of een paardje van een ander dat zijn niet alleen manege ruiters

Op de schop, pffffffffffffffff, sluit je ogen nou eens, vergeet even je eigen ding, en denk mee hoe wij de westernsport breder kunnen gaan wegzetten, en dat kan in mijn beleving beter, als je durf hebt voor samenwerking. Of te wel korte termijn politiek loslaten.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:51

Ik was ook van plan lid te worden van de wran.En te starten als beginner in L4 of L5.Maar in het vorige stysteem mocht je starten op 1 hand met stangbit bij de beginners.Nu dus niet meer en moet ik op trens.Na lang trainen bij jan pieter koopman die kan beamen dat mijn tinker niet te rijden is trens ben ik eindelijk ver genoeg om te starten op 1 hand.Maar ik kan starten vanaf L3 of gaan vechten op trens.Ik moet er nog heel hard overdenken of ik nog wel lid wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:58

Je ZOU natuurlijk gewoon een L3-licentie aan kunnen vragen, met JPK als referent.... Knipoog

@Peter: 100 tot 200 FNRS-maneges waar je W-proeven kan rijden? Ik zou zelf even wat rondbellen voor je de FNRS hierin op het woord gelooft Knipoog Is denk ik een ietwat rooskleurig ingekleurd plaatje... OFFFFFF willen we dat Engelse instructeurs op hun manier westernles gaan geven op Engelse trapzakken en laten we dan alleen "de ruiter" beoordelen door de eerder beschreven FNRS-jury's?
*voelt enorme drang om cavia's te gaan kijken bij de Intratuin nu*

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:16

Sonja schreef:
Je ZOU natuurlijk gewoon een L3-licentie aan kunnen vragen, met JPK als referent.... Knipoog

@Peter: 100 tot 200 FNRS-maneges waar je W-proeven kan rijden? Ik zou zelf even wat rondbellen voor je de FNRS hierin op het woord gelooft Knipoog Is denk ik een ietwat rooskleurig ingekleurd plaatje... OFFFFFF willen we dat Engelse instructeurs op hun manier westernles gaan geven op Engelse trapzakken en laten we dan alleen "de ruiter" beoordelen door de eerder beschreven FNRS-jury's?
*voelt enorme drang om cavia's te gaan kijken bij de Intratuin nu*

Lekker doen Sonja Doei, doei

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 15:17

PeterV schreef:
spatter schreef:

Waar staat dit, heb aangegeven dat het de organisatoren vrij is om L5 uit te schrijven, en in pril gesprek zijn met de FNRS om vorm te geven aan de vooral jonge in stromers, met western gerichte ogen.

dat stond ergens anders toch heel anders geschreven
de L5 werd voorlopig niet uitgeschreven, al niet op de eerste de beste wedstrijd in het nieuwe systeem

spatter schreef:

Niet in westernstijl, gaat uiteindelijk om de stijl van de ruiter, maar ik denkwel dat er tussen de 100 en 200 stallen zijn waar W proeven kunnen gereden worden.

ik zou graag een lijst van adressen willen zien
ik geloof namelijk niet dat die er werkelijk zijn

spatter schreef:

Klopt, maar wat wij graag willen is dat er geen verschil is in het beoordelen van L5 bij de WRAN, en bij de W proef van de FNRS. Vind dit zelf een heel nobel streven van beide organisaties uit.

erg nobel, maar de vraag is of je hier nu de westernsport mee promoot
verder betwijffel ik of engelse instructeurs in staat zijn om western ruiters western te leren en te beoordelen

spatter schreef:
dat kan jeugd zijn, maar ook oudere instappers, mensen met eigen paarden of een paardje van een ander dat zijn niet alleen manege ruiters

Op de schop, pffffffffffffffff, sluit je ogen nou eens, vergeet even je eigen ding, en denk mee hoe wij de westernsport breder kunnen gaan wegzetten, en dat kan in mijn beleving beter, als je durf hebt voor samenwerking. Of te wel korte termijn politiek loslaten.

ik probeer mee te denken maar wil de westernsport niet ten koste van alles laten samenvoegen met engelsgerichte organisaties

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:23

Ik ben ook vurig vóór een L5 én verplicht op o.a. C-shows zonder samengevoegd te worden met L4 Lachen

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:48

Wat me opvalt is dat bijna iedereen opkomt voor z'n eigen ding en niemand denkt aan het algeen belang op de lange termijn wat Peter wel voor ogen heeft.
Dit is een beetje een probleem bij een groeisport als de onze. Als iedereen alles vertaald naar z'n eigen omgeving en idee, hebben we na elke bestuurswissel weer een nieuw beleid en komt de sport nooit van de grond.
De sport is gebaat bij een consistent beleid waar niet van afgeweken mag worden omdat sommigen een andere mening zijn toegedaan. Dat beleid is gemaakt en wordt regelmatig getoetst aan nieuwe ontwikkelingen. De mensen die het beleid hebben gemaakt kennen alle ins en outs van de sport. Misschien moet je een beetje vertrouwen hebben in de beleidsmakers en niet zo kort door de bocht gaan. En als je geen lid wordt van de WRAN omdat het level systeem niet naar je zin is, dan ben ik bang dat je het echt niet begrepen waar de WRAN voor staat.
Mensen die zich met cavia's gaan bezighouden wil het advies geven om daar een vereniging voor op te richten. Mogelijk is die minder complex dan de westernsport. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:56

Jan, volgens mij probeert een aantal mensen alleen maar mee te denken, vanuit een ENTHOUSIASME voor het nieuwe Levelsysteem en het vergroten van de instroom, dus nieuwe leden, dus op langere termijn (weer) overlevingskansen voor de WRAN en dus de basissport...
JUIST daarom wordt Peter bv gewaarschuwd dat de cijfers die hij hier roept over FNRS-bedrijven wel eens wat aan de rooskleurige kant zouden kunnen zijn. En om een kritische noot toe te voegen over wat je wilt bereiken met bv koppeling aan W-proeven, daar de gemiddelde Engelse instructeur nog steeds denkt "effe" wat western erbij te kunnen doen op de gemiddelde Engelse "gereden" manegepony...
En JUIST omdat het over onze eigen WRAN gaat, kunnen we het over bepaalde zaken misschien beter op een LV hebben dan in een polletje op Internet waar mensen gaan stemmen die uberhaupt geen lid zijn of starten...

Scheve mond

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:13

Tjongejonge.. hadden we zo'n leuk systeem, wordt het nog vóór invoering al weer overhoop gegooid... als we nou eerst es een jaar of twee jaar draaien zoals gepland en dan kijken waar de knelpunten zitten...
Dat samenvoegen met de Engelse sport is een nobel streven maar ik vrees dat we als kleine tak dan volledig ondersneeuwen en straks helemaal niks meer in te brengen hebben. Laat van uit de KNHS eerst maar es blijken dat men überhaupt WIL samenwerken... Ik heb nl. niet de indruk dat de wil om samen te werken wederzijds is...Misschien op die enkele manege die beide takken van sport bedient, maar die zijn volgens mij nog op één of twee handen te tellen. En zoals Sonja al beschreef.. bij dat soort maneges is't wat westernrijden betreft meestal een kwestie van 'leuk d'r bij doen' op engels gereden pony's door een instructeur die ook een ééndaagse workshop Western gedaan heeft (als je mazzel hebt)... Niet bevorderlijk voor de ontwikkeling en groei van de sport lijkt mij. Door de L5 naar FNRS maneges te trekken zul je in mijn ogen alleen maar de wildgroei van westernmaneges en instructeurs stimuleren (nog meer maneges die't er 'voor de grap bij doen) i.p.v. dat het de sport serieus goed doet. En die instap naar western wedstrijden ben je ook kwijt, dus daar waar het level überhaupt voor ontworpen was werkt het al niet meer...
Slechte ontwikkeling als je't mij vraagt....

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:41

waar kunnen straks met het nieuwe level systeem de instap (jeugd) ruiters terecht?

ik ben in de herfst vakantie 2005 begonnen met het geven van western kinderlessen.
eigen pony of manege pony
toen kwam er al vraag van: waar kunnen ze straks wedstrijdjes rijden?
we vinden het wel leuk, maar.... als ik met ze naar de Beemster ruiters ga, kunnen ze Bixie proefjes starten.
antwoord van mij was, dat ze bij de WRAN bezig waren met het jeugd beleid (was op de vergadering 2005 besloten) en er zou een nieuw systeem komen met ruimte voor de instappers en jeugd.
nu 2 jaar verder moet ik ze gaan vertellen dat ze straks wedstrijdjes kunnen gaan rijden bij de engelse manege.
sommige zijn "eindelijk" 10 jaar geworden hiep hiep hoera we mogen bij de WRAN starten.
straks na het NK starten de nieuwe levels.

Niet dus.
kan me indenken dat die ouders ook denken, goh... had ik ze nu maar lekker naar de plaatselijke pony club gestuurd.

Ik begrijp echt wel dat veranderingen moeilijk zijn , aangepast moeten worden, enz... maar wat moet ik ze nu gaan vertellen?
Hebben jullie inzicht op wat voor termijn er voor de jeugd wat zou zijn?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:07

DubbelDun schreef:
Ik ben ook vurig vóór een L5 én verplicht op o.a. C-shows zonder samengevoegd te worden met L4 Lachen

Ik ben het helemaal met DD eens

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 17:15

jos me moeten gewoon bij iedere wedstrijd vragen om level 5 uit te schrijven!
blijkt er na een paar wedstrijden genoeg animo voor te zijn zal het verder wel geen probleem meer zijn

ik denk namelijk dat het de grootste rubriek gaat worden in ons level systeem
een ideale opstart voor de jeugd en beginner

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:55

Nou lekker dan, had net een ruiter die de galop op vreemde plaatsen eng vind zover dat ze volgend jaar wilde gaan starten in de L5, zou jammer zijn als dit nu niet kan.
Paardje is er helemaal klaar voor.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:59

Blijkbaar niet anders kon je ook wel galloperen op een vreemde plaats. Je kan altijd je paard ergens mee naartoe nemen om te oefenen. Maneges zat.

Van mij hoeft de L5 niet te blijven, als je nog niet drie gangen beheerst en je vertrouwt genoeg daarin voelt om een wedstijd te starten moet je thuis nog maar even verder oefenen.

De walk en jog voor kleine kinderen vind ik een heel ander verhaal Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:39

spatter schreef:
we moeten gewoon bij iedere wedstrijd vragen om level 5 uit te schrijven!
blijkt er na een paar wedstrijden genoeg animo voor te zijn zal het verder wel geen probleem meer zijn

Hier ben ik het dus falikant mee ONEENS.
Regel 100 van de WRAN stelt heel duidelijk dat als men een goedkeuring wil krijgen voor een C-show er op ALLE LEVELS gestart moet gaan worden.
Een showmanager mag dus helemaal niet een level weglaten !!!

Ik vind het een hele slechte zaak als dit dus al standaard wordt geaccepteerd zelfs vóór het syteem in werking is getreden !!