[WN] Scheef in galop rechtsom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Scheef in galop rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:20

Hoi!

Ik gooi het toch maar eens op bokt...

Noa haar galop is de laatste tijd hard aan het verbeteren, oa omdat ik geen schrik meer heb om samen tegen de grond te gaan (door een eerdere ervaring met een ander paard). Ik kan haar al wat terugrijden op mijn zit, elke keer wat beter, gisteren begon ze zelfs mooi te stoppen, toch een teken dat ze verzameld is...

Tot een paar maanden geleden brak ze nog regelmatig uit naar rechts, ook als we linksom galoppeerden, erg fijn dus Gestoord Nadat ik ontdekt had dat ze rechts het bit toch wat vast hield hier flink aan gewerkt, met goed resultaat, het uitbreken is verleden tijd, en sindsdien kunnen we echt werken aan de galop ipv proberen te overleven Haha!

Nu valt mij op dat ik in de linker galop haar benen praktisch niet zie op de volte, en in de rechtergalop zie ik haar benen ver onder haar vandaan komen, oftewel: ze gaat nog redelijk "plat door de bocht". Ik laat haar nu zoveel mogelijk los van voren, probeer haar met mijn binnenbeen te buigen, en met de binnenteugel nagefelijkheid te blijven vragen omdat ze hier soms toch nog vastzet.

Iemand tips? Ervaringen? Voltes blijven oefenen of eerst rechte stukken? Of juiste hele kleine voltes proberen waardoor ze zichzelf wel moet recht zetten? Of eerst werken aan verzameling?
In draf en stap geen problemen met buigen/ stelling/ nagefelijkheid op beide kanten... Ik krijg les, maar cursus ligt stil tot oktober...

Vera

Re: Scheef in galop rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:54

Voordat je verder gaat en het in de training zoekt; laat je paard eerst nakijken!
Het kan best zijn dat zijn bekken scheef staat bv waardoor hij niet goed kan galloperen en dit zelfs pijnlijk kan zijn.

Succes, Vera

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:15

vera schreef:
Voordat je verder gaat en het in de training zoekt; laat je paard eerst nakijken!
Het kan best zijn dat zijn bekken scheef staat bv waardoor hij niet goed kan galloperen en dit zelfs pijnlijk kan zijn.

Succes, Vera

Daar ben ik het helemaal mee eens! Het klinkt een beetje alsof je paard ergens voor weg rent. Ik zou eerst je paard even na laten kijken. Ook een niet goed passend zadel kan dit veroorzaken dus laat ook even nakijken of je zadel wel echt goed past.

Ik heb jaren geleden een probleem gehad met een niet goed passend zadel. Hij rende niet weg maar liep aan 1 kant heel erg over de schouder weg en kantelde zijn hoofd. Achteraf bleek het zadel helemaal niet goed te passen en had erge last van 1 van zijn schouders met als gevolg een paar weken rust en fysiotherapie en natuurlijk een ander zadel laten aanmeten. Nadat alles verholpen was was het een wereld van verschil en liep hij heerlijk relaxed.

Succes ermee!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:24

130 views en maar 2 reacties?

Paard rent nergens voor weg, we zijn juist naar verzameling aan het werken, alleen is ze in rechtergalop moeilijker te buigen, waardoor ze "plat door de bocht gaat". Ik bedoel daarmee niet ongecontroleerd hard en onbestuurbaar...

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 04:07

Heb je bovenstaande wel gelezen? Misschien kan je paard zich niet ontspannen (door pijn) en kan zich daardoor niet verzamelen.
Je slaat onze meningen en adviezen volledig in de wind. Waarom zet je het dan hier neer?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:21

Misschien schrijft niemand verder omdat ze ook vinden dat je éérst je paard moet laten nakijken Verward

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:21

Ik sla dat niet in de wind, maar ik denk dat ik het niet goed genoeg heb uitgelegd waardoor jullie misschien de indruk krijgen dat ze verkrampt loopt ofzo. Ik ben zowiezo van plan binnenkort een bevriende fysiotherapeut haar eens te laten nakijken, maar meer als "routine check-up" dan omdat er misschien iets scheef zit. Anderzijds, het is een jong paard dat aan het uitzetten is, dus het kan best zijn dat ze op enkele plaatsen wat blokkades heeft.

De reden dat ik nu gepost heb ik om tips te krijgen om dit probleem rijtechnisch op te lossen indien er verder geen fysieke problemen zijn. Dat een fysiek probleem eventueel een oorzaak kan zijn weet ik goed genoeg, maar aangezien ze elke training al beter loopt denk ik dat dat wel meevalt. Ze vertoont geen verzet, en springt in de juiste galop aan.
Ik vraag dus naar oefeningen die kunnen helpen die buiging in galop te verbeteren.
En nogmaals, er komt binnenkort iemand kijken naar haar. Maar daar hoef ik niet meteen over aangevallen worden alsof ik niet luister. Ik krijg alleen een antwoord dat niet op mijn vraag slaat... Dat is de reden dat ik daar niet verder op inggaan ben.

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:25

Tis best moeilijk om er iets zinnigs van te zeggen, zeker als je het paard niet hebt zien lopen.

Je lijkt me goed bezig te zijn, misschien moet je meer geduld hebben....

Vaak moet je vanalles proberen en opeens is het over.....maar waar het dan aan gelegen heeft ???

Er zijn niet zo veel mensen die echt kunnen analyseren wat er gebeurt

Ik word wel een beetje moe van mensen die steeds als het moeilijk wordt roepen "laat je paard maar nakijken!" Ook al kan dat in een enkel geval wel een oplossing bieden

succes

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:33

Ik besef wel dat ze waarschijnlijk wat asymmetrisch is, zoals elk paard, waardoor er een verschil tussen links en rechts is. Maar dat kun je juist met goede oefeningen oplossen/ verbeteren. En aan gezien ik specifiek in galop tegen dat probleem aanloop, vraag ik dus oefeningen daarvoor Lachen En ondertussen gaan we elke training een stukje vooruit, dus we doen rustig voort.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:50

Hoe jong is je paard? Is de achterhand wel sterk genoeg om de galop goed in balans te doen?
Feitelijk is er zo niet heel veel zinnigs over te zeggen, zonder jullie te zien rijden, het kan aan zoveel zaken liggen. Inderdaad kan, zeker bij een nog groeiend paard, het zadel problemen geven, wees daar heel voorzichtig mee. Laten controleren op blokkades kan zeker ook geen kwaad, persoonlijk ben ik een voorstander van jaarlijkse controle door een osteopaat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:25

Spiek ook even op het rijtechnische gedeelte van bokt, daar vind je vast wel handige tips Lachen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:55

snuffelhues schreef:
Ik sla dat niet in de wind, maar ik denk dat ik het niet goed genoeg heb uitgelegd waardoor jullie misschien de indruk krijgen dat ze verkrampt loopt ofzo. Ik ben zowiezo van plan binnenkort een bevriende fysiotherapeut haar eens te laten nakijken, maar meer als "routine check-up" dan omdat er misschien iets scheef zit. Anderzijds, het is een jong paard dat aan het uitzetten is, dus het kan best zijn dat ze op enkele plaatsen wat blokkades heeft.

De reden dat ik nu gepost heb ik om tips te krijgen om dit probleem rijtechnisch op te lossen indien er verder geen fysieke problemen zijn. Dat een fysiek probleem eventueel een oorzaak kan zijn weet ik goed genoeg, maar aangezien ze elke training al beter loopt denk ik dat dat wel meevalt. Ze vertoont geen verzet, en springt in de juiste galop aan.
Ik vraag dus naar oefeningen die kunnen helpen die buiging in galop te verbeteren.
En nogmaals, er komt binnenkort iemand kijken naar haar. Maar daar hoef ik niet meteen over aangevallen worden alsof ik niet luister. Ik krijg alleen een antwoord dat niet op mijn vraag slaat... Dat is de reden dat ik daar niet verder op inggaan ben.

Tuurlijk kan het ook een rijtechnisch probleem zijn en kan het misschien met een simpele oefening (of minder simpel natuurlijk) opgelost worden maar ik zou het wel goed in de gaten houden. Als het wel iets medisch is dan maak je het eerder erger dan beter.
Mij lijkt het logischer een zadel probleem of medisch probleem uit te sluiten voordat je verder gaat met de training.
Een probleem kan meerdere oorzaken hebben en misschien ligt de oorzaak helemaal niet daar waar jij denkt of hoopt. Daarom krijg je op sommige vragen een volledig ander antwoord dan je verwacht.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:08

freerider schreef:
Ik word wel een beetje moe van mensen die steeds als het moeilijk wordt roepen "laat je paard maar nakijken!"

Nee, laten we vooral niet aan het welzijn van ons paard denken.... Lips are sealed

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:23

freerider dan heb jij blijkbaar niks voor ja paard over

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:43

Ik ben het met freerider eens.

Als er even een rijtechnisch probleem is dat wordt er meteen aan een lichamelijk probleem gedacht. Veel te snel naar mijn mening. Je kan oordelen als je het paard hebt zien lopen. Niet meteen allerhande krakers/dierenartsen gaan bellen als het paard even niet loopt zoals je dnekt dat moet lopen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:46

hahaha...ga wel met Rom mee in dit geval.... er wordt ALTIJD als erste geroepen dat het "iets" medisch is....
In mijn ogen zit er vaak rijtechnisch iets fout maar gaat men altijd eerst alles uitsluiten voordat de fout bij de ruiter gezocht wordt....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:54

Ik vind de gedachte toch echt andersom.

Je kunt pas iets vragen van je paard als je zeker weet dat het lichamelijk in staat is om het uit te voeren.
Hoe kun je nu iets rijtechnisch oplossen als je geen idee hebt of je paard wel 100% gezond is?
Tell me, ik heb Digger ook veel te lang rondgereden met galopproblemen terwijl iedereen zei dat hij prima liep.
Pas toen er echt iemand naar hem keek die er verstand van had bleek hij een scheef bekken te hebben, iets wat bij hem met het blote oog door "leken" niet te zien was.
Nadat dit verholpen was kon hij de oefeningen ineens wel......

Nee hoor, uiteraard ieder zijn benadering maar bedenk wel dat wij onze paarden aardig laten sporten, wat zeker niet natuurlijk is. Als je dit vergelijkt met een menselijke atleet dan doen ze over het algemeen een behoorlijke training. Deze mensen staan ook onder controle van een medisch team en zij kunnen nog zelf aangeven waar de pijn zit.
Daarnaast kunnen zij zelf aanvoelen tot welke grens ze kunnen gaan maar wij zitten op onze paarden (ook redelijk onnatuurlijk Bloos ) en kunnen ze met gemak over die grens heen laten gaan zonder dat we er iets van merken.

Een paard is ook een vluchtdier dus zwakheid tonen staat gelijk aan zelfmoord in hun gedachten. Voordat een paard dit laat zien ben je dus eigelijk die grens allang al gepasseerd....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:05

vera schreef:
Je kunt pas iets vragen van je paard als je zeker weet dat het lichamelijk in staat is om het uit te voeren.
Hoe kun je nu iets rijtechnisch oplossen als je geen idee hebt of je paard wel 100% gezond is?

Dat weet je nooit, ook niet met alle DA's die er bij komen.
Wanneer is een paard 100% gezond? Veel paarden hebben een moeilijke kant, dat is niet wat je wil maar we normaal voor het paard. Net als mensen. Dan is het wel 100% gezond, maar zal het paard toch op die kant meer moeite zal hebben met de oefeningen. Daar kun je een heel leger aan artsen bij halen, maar het komt toch oop aanleg neer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:08

Romkabouter schreef:
Dan is het wel 100% gezond, maar zal het paard toch op die kant meer moeite zal hebben met de oefeningen. Daar kun je een heel leger aan artsen bij halen, maar het komt toch oop aanleg neer.

Precies, nu geef je het antwoord zelf al. Als je weet dat het gezond genoeg is om de oefening te doen, dan kun je het rijtechnisch gaan oplossen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:10

Ja, maar DAT weet je dus nooit Knipoog

En dat kun je pas bepalen als je zelf het paard hebt gezien of er op gereden. En niet vanachter een schermpje hier en daar roepen dat het paard wel iets zal hebben, wat de trend een beetje ios op bokt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:16

Dus is het net zo vaag om deze vraag te stellen als er antwoord op te geven.

Niemand zegt dat het paard wel iets zal hebben. Er zijn ruiters die zich daar alleen niet van bewust zijn dat dit een grote impact op het functioneren van je paard kan hebben.
Dus kun je het beter 1x teveel roepen dan 1x te weinig.
In ieder geval iets om mee te nemen in je besluitvorming over je aanpak.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:26

vera schreef:
Dus is het net zo vaag om deze vraag te stellen als er antwoord op te geven.

Klopt helemaal, daarom is commentaar geven op een verhaal van iemand hoe haar paard loopt (in het algemeen) behoorlijk nutteloos. Maar ja, je wilt mensen toch graag tips geven. De kans dat iemand die denkt een bepaald rijtechnisch probleem te hebben terwijl het een heel ander rijtechnisch probleem is, is heel groot eigenlijk. Neem les is het grootste cliche, maar wel helemaal waar Haha!

vera schreef:
Niemand zegt dat het paard wel iets zal hebben. Er zijn ruiters die zich daar alleen niet van bewust zijn dat dit een grote impact op het functioneren van je paard kan hebben.
Dus kun je het beter 1x teveel roepen dan 1x te weinig.
In ieder geval iets om mee te nemen in je besluitvorming over je aanpak.

Moah, het goed om te weten of je paard iets mankeert. Maar ik vind gewoon dat er te vaak wordt geroepen dat het paard nagekeken moet worden omdat hij misschien wel iets heeft. Dit terwijl het net zo waarschijnlij is dat het gewoon een fout van de ruiter is Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:29

Romkabouter schreef:
Moah, het goed om te weten of je paard iets mankeert. Maar ik vind gewoon dat er te vaak wordt geroepen dat het paard nagekeken moet worden omdat hij misschien wel iets heeft. Dit terwijl het net zo waarschijnlij is dat het gewoon een fout van de ruiter is Lachen

De fout van de ruiter kan zelfs een defect bij het paard veroorzaken....
Dus moraal van het verhaal; als je twijfelt waar het aan kan liggen, laat je paard nakijken én neem les Haha!

Zo goed? Bloos

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:38

Lijkt me een mooie conclusie *LOL*

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:52

Romkabouter schreef:
Lijkt me een mooie conclusie *LOL*

Haha Rom, zo makkelijk kom je er niet vanaf Haha! . Ik heb de laatste posts allemaal gemist. Ben net wakker Knipoog
Okay, jullie zijn tot een goede conclusie gekomen maar wil hier toch nog even wat op zeggen. Les nemen? Helemaal waar!
Een paard heeft altijd een moeilijk kant? Ook waar, maar als je paard aan 1 kant redelijk normaal loopt en aan de andere kant plat door de bocht gaat is er denk ik veel meer mis dan alleen een trainings probleem. Hoeft natuurlijk niet maar het kan wel en dus vind ik dat je dit eerst moet uitsluiten voordat iemand verder gaat met trainen.
Ik ben het helemaal met Vera eens dat de paarden echte sporters zijn en door de invloed van een ruiter op een bepaalde manier moeten lopen. Het komt veel vaker voor dat er een probleem onstaat door een chronische fout van de ruiter dan een simpel trainings probleem. Als je er op tijd bij bent kan het nog als een trainings probleem doorgaan maar als er op die manier door wordt gereden dan kan er wel degelijk een medisch probleem onstaan.

Het verhaal van een niet passend zadel heb ik bovenaan al een keer geplaatst. Ook ik maakte de fout door te denken dat er een probleem in de training lag (en ik heb altijd goed les gehad). Totdat hij extreem zijn hoofd ging kantelen en volledig over de schouder weg liep. Toen drong het tot me door dat er iets goed mis was. Maar goed, wel te laat en ben er te lang mee doorgereden.
Toevallig was er een fysiotherapeut op stal die ik even aansprak en die is komen kijken en zag een zwelling boven het schouder blad. Dit kon men pas zien als je achter het paard ging staan en de schouders vergeleek. Dus op naar de dierenarts voor een echo en ja hoor, probleem onstaan door een slecht passend zadel. De zwelling was maar minimaal maar van binnen was het goed mis. Nu weet ik wel beter want heb me hierna toch wat meer verdiept in het passen van een zadel en zal nooit meer een zadel kopen zonder zeker te weten of het goed past.