[WN] Merrie van Impressive kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Torretje333

Merrie van Impressive kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 08:09

Hoi,

Was info aan het zoeken over HYPP en ben al iets wijzer geworden, maar ik vroeg me af hoe jullie erover denken.
Ik kan een QH merrie kopen, helemaal mijn smaak, maar met Impressive in de moederlijn.
Ze heeft de aantekening op het papier en ze is DNA getest. Deze merrie heeft draagt het gen wel van moeders kant en niet van vaders kant. Ze is -volgens mij, heb alleen deze info van die website over HYPP- N/H dus heterozygoot.
Ik koop haar niet speciaal om mee te fokken, maar sluit dat niet uit in de toekomst. Ik heb begrepen dat dat wel kan, als je zeker bent dat de hengst geen Impressive in de lijn heeft?

Ik ben nog niet zo bekend hiermee en weet niet zo goed of ik met deze merrie een risico loop.

PeterV

Re: Merrie van Impressive kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:45

Ik zou deze merrie niet kopen, omdat niet uitsluit om ermee te willen fokken. 25% kans op, vind ik persoonlijk 25% teveel kans op Hypp.
Wij hebben ook zo’n merrie op stal waar ik op een bijzondere manier ineens de eigenaar van geworden ben.
Als je meer wilt weten stuur mijn dan een PM. Het is prima omgaan met die soort paarden, mits je ook de haken en ogen kent die er aan zitten.
Peter

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:49

kan iemand my uitleggen wat het HYPP inhoud?en wat er moeilijk aan is?bedankt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:55

HYPP: Hyperkalemic Periodic Paralysis
Wat is HYPP?

Een genetische afwijking bij paarden die in hun bloedlijnen afstammen van de quarterhengst Impressive (daardoor ook wel Impressive-syndrom genoemd).

Een eiwit, genaamd het natrium ionen kanaal wordt veranderd. Dit is een kleine poort in het vlies van de spiercellen die de beweging van natriumdeeltjes in en uit de spiercellen bestuurd. De normale werking van openen en sluiten van deze poort kan periodiek falen waardoor ongecontroleerd natrium de spiercel kan binnentreden en kalium de spiercellen uit kan gaan, waardoor de natuurlijke elektrische ladingen in de spieren ontregeld worden en daardoor ook het samentrekken en ontspannen van de spieren.

Wat zijn de symptomen?

Onvoorspelbare periodes van spiertrillingen, algemeen of slechts lokaal, variërend van enkele minuten tot enkele uren. Gepaard met spasmen, beven, spierzwakte en/of spierverlammingen waardoor het paard tegen de grond kan gaan.

In zware gevallen wordt dit samengegaan door ademhalingsgeluiden als resultaat van verlamming van de spieren in de bovenste luchtwegen, wat zelfs tot een plotselinge dood kan leiden. Hartstilstand is ook mogelijk.

Direct na de aanval lijkt het paard weer normaal, geen blijvende spierbeschadigingen of stijfheid. Paarden kunnen blijvend onrustiger en angstiger zijn en vaker urineren dan gezonde paarden.

De aanvallen openbaren zich meestal pas vanaf de leeftijd dat het paard geslachtsrijp is, en worden opgeroepen door stress-situaties, en hoge concentraties kalium in het voedsel.

Is HYPP te behandelen?

Nee HYPP is niet te genezen, maar omdat de heftigheid van de symptomen sterk variëren per individueel geval, bestaat er een categorie HYPP paarden waarvan de symptomen nooit met het blote oog waargenomen worden en die als gezond door het leven gaan, een categorie waarvan de symptomen goed beheersbaar zijn met een kaliumarm dieet, strenge regelmaat en eventueel toedienen van plaspillen (om zo veel mogelijk kalium uit te scheiden).

Maar er is ook een categorie HYPP paarden die zware aanvallen krijgen, absoluut niet aan stress blootgesteld kunnen worden, die door angst onhandelbaar worden en waarvoor geen medicatie voorhanden is.

Hoe wordt HYPP vererfd?

HYPP is een dominante autosomale genetische afwijking.
Dit wil zeggen dat slechts één afwijkend allele van één ouder nodig is om HYPP door te geven.

De aanwezigheid van het HYPP gen wordt aangegeven door een allele-paar, één allele doorgekregen van moederskant en één allele doorgekregen van vaderskant.

N staat voor normaal en H staat voor HYPP aanwezig, waardoor de combinaties N/N, N/H en H/H mogelijk zijn.

- N/H (= heterozygoot)
slecht één van de ouders heeft het HYPP allele doorgegeven, inclusief de al dan niet aanwezige symptomen.

- H/H (= homozygoot)
beide ouders hebben een HYPP allele doorgegeven, de symptomen zijn heftig aanwezig.

- N/N (= normaal)
geen HYPP allele aanwezig, geen enkele kans op doorgeven van HYPP.

Fokken met één heterozygote ouder en een normale ouder levert 50% kans op een heterozygoot veulen en 50% kans op een normaal veulen.

Fokken met een combinatie van twee heterozygote ouders geeft 25% kans op een normaal veulen, 50% kans op een heterozygoot veulen en 25% kans op een homozygoot veulen.

Fokken met een homozygote ouder, zelfs wanneer de andere ouder normaal is, geeft 100% zeker een homozygoot veulen af.

Kan ik mijn paard hierop testen?

De AQHA stelt een HYPP haarmonstertest beschikbaar, veulens die van Impressive afstammen en die geboren zijn na 1 januari 1998 krijgen een waarschuwing op het stamboekpapier. Deze waarschuwing is alleen door een officieel testresultaat te vervangen.

In Nederland wordt de test ook verricht door het Van Haeringen Laboratorium in Wageningen (de uitslag wordt echter niet door de AQHA erkend).

Vanaf 1 januari 2007 worden veulens die homozygoot (H/H) voor HYPP worden getest niet meer opgenomen in het AQHA stamboek.

Waar kan ik meer lezen over HYPP?

http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.html

http://www.aqha.com/association/registration/hypp.html

http://vgl.ucdavis.edu/service/horse/hypp.html

http://hypp.ziggen.net

http://hypp.8m.com

Auteur informatieve artikelen over genetische defecten:

Karin Gielen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:16

@Peter: jeetje wat een mooi uitgebreid antwoord OK dan!

Behalve dat ik weet dat aanvallen ook bij jongere dieren voor kunnen komen is het een mooi totaal stuk.

@Torretje333: persoonlijk zou ik het paard niet kopen en zou je ook aanraden het niet te doen.
Het houden van zo een paard is veel moeilijker als een 'normaal' paard, zowel de extra aandacht die het nodig heeft om het aanvalvrij te houden als de manieren om het paard zoveel mogelijk 'stress'vrij te houden zijn maar voor weinigen weggelegd.
En stress hoeft niet alleen de stress van bijvoorbeeld werk te zijn, maar kan ook stress zijn van het weghalen van een gezelschapspony, vuurwerk met nieuwjaar en zelfs een koetsje of ruiter die in draf langs komt.
Al deze dingen kunnen de trigger zijn voor een aanval.

Bij de standaard DA is te weinig kennis aanwezig om adekwaat te kunnen handelen en ondanks dat sommige paarden een redelijke leeftijd kunnen halen gebeurt het ook niet zelden dat één flinke aanval meteen de laatste fatale is en verzekeringen zijn tegenwoordig heel goed bekend met HYPP en een verzekerig kun je dus ook wel vergeten.
Natuurlijk is eea heel sterk afhankelijk van de manier van houden van zo'n paard, maar IMO kan zo'n paard nooit een goed betrouwbaar rijpaard worden en ermee fokken is IMO helemaal uit den boze.
Niet voor niets heeft de AQHA de regel dat vanaf 1-1-2007 H/H-paarden niet meer worden ingeschreven. Zelfs vanaf een bepaalde datum zijn N/H-paarden niet meer welkom bij het stamboek.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:27

Die merrie van ons is ook jong, en gadverdamme wat is zo’n aanval een naar gezicht.
Meisje huilen die met het paard liep, ploft ineens op de grond neer, ik met mijn handen in het haar, zo van wat moet ik doen, wat moet ik doen.
Het paard was net een week of vier bij ons in huis, had net een week het papier in huis, waar inderdaad de tekst op stond, dus wij wilde deze merrie laten testen.
Maar goed, dat hoeft nu niet meer, dat zij het heeft is ons wel duidelijk, en dankzij de kennis die de Mill Ranchs heeft opgebouwd, met het omgaan van dit soort paarden, kunnen wij deze nare aandoening nu ook hendellen, maar het is en blijft een vreselijk gezicht.
Wil Willem nog bedanken voor de telefonische steun die hij ons gegeven heeft op die dag dat wij een hypp aanval van dit paard moesten meemaken.

Peter

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:30

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:32

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:41

ik zou zelf zo'n paard nooit kopen. De verleiding kan toch te groot worden en een veulentje fokken.

Ik ken een HYPP merrie van 6 jaar, eigenaar wilde er ook nooit mee fokken, alleen voor sport...jaja... merrie had een breuk in het hoefbeen, een kootbeen of kroonbeen weet ik veel en moest op rust.... dan toch maar een veulen erin...

En ja hoor, na 9 maanden verworpen, waterhoofd, gespleten verhemelte... toeval? Kan best natuurlijk maar ik vertrouw het al niet...

Komt nog bij dat de hengst ( van een kennis natuurlijk) al twee veulens heeft verwekt die doodgingen...toeval ??? misschien wel... maar ik weet het niet...
Hengst is inmiddels overleden om een totaal andere reden overigens.

Merrie in kwestie is nu een jaar later weer gedekt....door een paint... ik zelf zou het nooit doen, teveel risico...

En ik zou zelf willen, en met mij vele anderen dat HYPP gewoon uitsterft !!!
En zolang mensen blijven fokken met deze paarden roeien we het nooit uit !!!!
Alleen om deze redenen zou ik misschien zover willen gaan dat ik zeg: fokverbod op HYPP paarden ( of ben ik nu te hard?)

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:59

ElCamino schreef:
( of ben ik nu te hard?)

Ja,……voor die domoren die toch de gok nemen, dus wel fokken.
Nee,….voor een simpele ziel als ik ben, die leeft met de gedachten, dat het er niet om gaat wat ik weet,….maar dat ik het weet.
Peter

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:01

bedankt voor de uitleg en t filmpje...als ik dat zo zie dan zou het voor mij niet moeilijk zijn een keuze te maken.niet kopen!en niet alleen omdat het een eng gezicht is,maar ook omdat het me voor het paard niet fijn lijkt,het gevaarlijk is etc.zonde dat die hengst Impressive het heeft en dat er toch mee gefokt word.is hij de enige hengst die het heeft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:10

Ik zou geen HYPP paard willen hebben, hoe symptoomloos ze zogenaamd ook lijken te zijn, en hoe goed men zegt het onder controle te kunnen houden.

De test die er op dit moment is, is gemaakt op de HYPP variant die van Impressive afkomt. Er zijn echter ook verhalen dat HYPP ook elders id voorgekomen, op een paard met Wiescamp bloedlijnen en waar helemaal (op papier) geen Impressive bij kwam kijken. In hoeverre dat op waarheid berust is natuurlijk nog de vraag, het paard dateerd uit de tijd van voor de DNA parentage verification.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-08-07 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MissYvette4u

Mijn paardje heeft ook Impressive in zijn bloedlijnen.
Op zijn papieren staat vermeld dat er kans op Hypp is, wat ik overigens heel attent vind dat ze het vermelden. Hij was vorig jaar door zijn vorige eigenaar al op Hypp getest en de papieren daarvan heb ik bij de koop mee gekregen. Hij is gelukkig Hypp vrij Afgod

Ik weet niet of je haar mag laten testen, zoals een klinische keuring enzo ?
Mocht je haar laten testen en kopen, fok er dan niet mee.
Is wel zo sociaal.

Succes !

Anoniem

Elcamino, ik ben het er helemaal mee eens, dat je er niet mee moet fokken!

DD, dat filmpje is echt vreselijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:15

@Cassidy : die verhalen ken ik ook, maar echt 100% bewezen is dat nooit. Vergeet ook niet dat toen HYPP echt naar buiten er het nodige met papieren is gegoocheld zodat Impressive ineens géén vader meer was (of een andere merrie ineens de moeder werd). Toen deze paarden dus alsnog HYPP-verschijnselen kregen dacht men dus aan een 2e variant.
Een andere oorzaak kan zijn dat er ziektes zijn die gelijke symptomen hebben en dat als er dan ook nog eens Impressive in de bloedlijn zit het als snel het etiketje 'HYPP" krijgt opgeplakt. Als deze paarden door wat voor oorzaak dan ook overlijden wordt er niet een autopsie verricht om HYPP vast te stellen of uit te sluiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:18

MissYvette4u schreef:
Mijn paardje heeft ook Impressive in zijn bloedlijnen.
Op zijn papieren staat vermeld dat er kans op Hypp is, wat ik overigens heel attent vind dat ze het vermelden. Hij was vorig jaar door zijn vorige eigenaar al op Hypp getest en de papieren daarvan heb ik bij de koop mee gekregen. Hij is gelukkig Hypp vrij Afgod

Ik weet niet of je haar mag laten testen, zoals een klinische keuring enzo ?
Mocht je haar laten testen en kopen, fok er dan niet mee.
Is wel zo sociaal.
Als je papieren bij je paard hebt waarop staat dat die HYP-N/N is dan kun je dit opsturen naar het stamboek en kun je een nieuw papier krijgen waarop de HYPP-kreet verwijderd is. Bij eventuele nafok komt deze kreet dan ook niet meer op het registratiepapier te staan.
Bovenstaande geldt alleen als er getest is bij een door de AQHA aangesloten Lab's.

Overigens is het paard waar de TS het over heeft al N/H getest, dus een aankoopkeuring/test is niet meer aan de orde.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:16

Citaat:
Bij eventuele nafok komt deze kreet dan ook niet meer op het registratiepapier te staan.
Ach ja, mijn paardje is een ruin dus die zal niet veel nafok krijgen.... Haha! Haha!

Torretje333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 16:44

Hoi, thanks voor de snelle antwoorden! Inderdaad is ze al getest, en ze heeft dus geen HYPP, maar ze is drager. Uit de tekst begrijp ik dat N/H 50% kans geeft op een heterozygoot veulen en 50% op een normaal veulen. Deze merrie is zelf ook heterozygoot en heeft de ziekte niet. Kunnen heterozygote paarden ziek worden, dus kortom, zou een heterozygoot veulen HYPP kunnen hebben, of zal die ook slechts drager zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:46

Als je het kruist met een hypp hengst.
Maar waarom zou je willen doorfokken met zo'n paard? Zo hou je dat hypp alleen maar in de quarters!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:52

@Torretje333 : je snapt het nog niet helemaal (of helemaal niet) Haha!
Als het paard N/H is dan is het 'foute' gen aanwezig en kan je paard dus net zo goed symptomen hebben. Bij een H/H paard kunnen alleen de symptomen nog zwaarder zijn.

Het is dus geen kwestie van een dubbel gen wat aanwezig moet zijn om de afwijking te tonen, zoals ik denk dat jij denkt dat het is Knipoog

In dit geval heeft heterozygoot en homozygoot er dus iets mee te maken.
Een paard wat N/H getest is heeft HYPP.

Jij bent in de war met Autosomaal dominante overerving en
Autosomaal recessieve overerving .
HYPP is dus de dominante vorm, waarbij je dus maar 1 gen nodig hebt om het zich te laten openbaren.

Torretje333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 17:53

Ik dacht inderdaad dat alleen een homozygoot paard ook werkelijk de ziekte heeft. Ze is heterozygoot, draagt HYPP. Ze is nu 4 jaar en heeft nooit ergens last van gehad. Openbaren die symptomen zich meteen, of kunnen die ook later komen?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:01

Torretje333 schreef:
Ik dacht inderdaad dat alleen een homozygoot paard ook werkelijk de ziekte heeft. Ze is heterozygoot, draagt HYPP. Ze is nu 4 jaar en heeft nooit ergens last van gehad. Openbaren die symptomen zich meteen, of kunnen die ook later komen?

Citaat:
De aanvallen openbaren zich meestal pas vanaf de leeftijd dat het paard geslachtsrijp is, en worden opgeroepen door stress-situaties, en hoge concentraties kalium in het voedsel.

Met speciale voeding enzo kan je volgens mij wel zo veel mogelijk aanvallen voorkomen (heb ik gehoord), maar zelf zou ik nooit een paard kopen dat HYPP draagt, omdat een paard dat HYPP 'draagt' gelijk ook ziek is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:03

Torretje333 schreef:

Daar is geen standaard antwoord op te geven. het ene paard toont het nu eenmaal meer als het andere. Eea is ook heel sterk afhankelijk van hoe en wat het gevoerd krijgt en de manier waarop het paard gehouden wordt/is.

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:21

Mijn merrie stampt ook af uit Impressive vanaf haar moeders kant maar allebei haar ouders zijn getest en die zijn allebei N/N dus mijn merrie is ook N/N toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:38

Dan is ze zeker n/n.