[WN] Hoe galopwissels leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Hoe galopwissels leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:15

Hoe kun je het beste beginnen met het aanleren van lead changes bij een paard?
Het is geen jong paard, maar er zitten nog geen galopwissels op.

Iemand tips?

Vicky_88

Re: Hoe galopwissels leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:17

begin met een balkje, eventueel een emmer aan 1 kant eronder . spring hier in de galop over heen (ax halve volte en dan xc halve volte dus de de balk op de ac lijn) en geef de andere galophulp, neem andere stelling (voor je over de balk gaat) en ga verzitten. later kun je het gaan opbouwen door de emmer weg te halen en dan de balk schuin leggen zodat je diagonaal van hand kunt veranderen, succes

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:21

Vicky_88 schreef:
begin met een balkje, eventueel een emmer aan 1 kant eronder . spring hier in de galop over heen (ax halve volte en dan xc halve volte dus de de balk op de ac lijn) en geef de andere galophulp, neem andere stelling (voor je over de balk gaat) en ga verzitten. later kun je het gaan opbouwen door de emmer weg te halen en dan de balk schuin leggen zodat je diagonaal van hand kunt veranderen, succes

Springen met mijn westernpaard en -zadel? Verward Nooit gedaan .....
Ik weet niet of dat zo helemaal gaat goed komen ....

(maar bedankt voor je reactie)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:29

Gewoon je basis training goed oppakken Lachen heupen kunnen verplaatsen en stukjes contra galop kunnen rijden. je paard hier recht in kunnen stellen en hem dan gaan leren dat je zijn heup verplaatst voor een changement.
Zoals je zelf ook waarschijnlijk wel zal doen : een westernpaard word in de galop gezet door met je buitenbeen de heup iets naar binnen te vragen en je verzameling vast te kunnen houden , zonder eraan te hoeven gaan hangen en trekken.

Zodra je paard de contra galop beheersd dan kun je eraan gaan werken dat hem duidelijk gaat maken dat hij op willekeurige plaatsen om kan springen als je zijn/haar heupen omstelt. Hou er wel de rust in en ga niet zoals sommige onderons doen , als een gek galoperen en maar hopen dat als je je been omlegt en teveel buitenbeen geeft, je paard op goed geluk omspringt Lachen Ook nooit iedere keer op X omzetten. Paarden kennen dit spel dan heel gauw en gaan dan teveel meedenken of vooruit denken, mat als resultaat dat je paard iedere keer zodra je over X rijd om wil gaan springen. Geduld en goede begeleiding geeft de beste resultaat Knipoog

Succes

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:18

Een goede trainer nemen die je helpt. Ik ben nu ook met galopswissels bezig, en dacht dat doe ik wel even. Maar dat is dus niet zo. Mijn paard wisselde uit zichzelf maar met westernriding moet hij het op mijn teken doen. Ik heb nu een goede trainer en na een paar lessen zie je gewoon dat het beter gaat.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:04

het is niet springen, het is over het balkje springen in de galop. gewoon een balkje wat schuin komt te liggen door de emmer. je gaat ook niet naar voren zitten maar blijft gewoon rechtop. snap je?

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:06

Je moet hem toch leren om op jouw commando van galop te wisselen. Zodat je bijvoorbeeld als je in de verkeerde galop zit ook ineens van galop kan veranderen zonder dat je hem terug hoeft te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:55

Ik zou het niet over een balkje doen. Te groot risico op een wissel in 2 delen. Leuk voor springruiters waarbij de kwaliteit van het changement minder belangrijk is, maar verder niet bruikbaar.
Netjes "dressuurmatig" aanpakken heeft mijn voorkeur. Eerst zorgen voor een goede basisgaloppade waarbij je goede schouder- en heupcontrole hebt, en van daaruit rustig verder werken.
Een goede instructeur (dus niet eentje die je je paard op X om laat donderen) kan je daarbij helpen. Tip: vraag je instructeur eerst eens om met zijn eigen paard even een westernridingproefje voor te doen. Als hij/zij dan een kop trekt alsof hij/zij zojuist een hap Spaanse pepers heeft genomen, dan weet je dat je met deze vraag niet bij hem/haar moet zijn Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:11

En let erop dat een paard bij changeren eerst van achter moet verspringen en vervolgens pas het voorbeen (zonder een pas er tussen uiteraard Knipoog )

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:13

ik heb wel gesprongen met western paardje en zadel Lachen 60 cm ong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:56

Dus?
Volgens mij ging dit topic over changeren, niet over springen Knipoog

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:58

haha liet me even afleiden Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:47

Eerst zorgen dat je paard de contragalop beheerst, zowel op de recht lijnen, cirkels en door de hoeken. Als dat lukt kan je aan wissels gaan denken en niet eerder, dus zoals Sonja ook zegt; dressuurmatig aanpakken met hulp van een goede instructeur ( succes met zoeken Knipoog ).

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:35

Ik ben het er ook mee eens dat je eerst de galop en de contragalop goed voor elkaar moet hebben.
Daarna kan je aan je wissels beginnen.
In het begin heb ik als ik rechtsom aan het galoperen was, duwde ik mijn paard eerst een paar passen zijwaarts, daarna wissel ik mijn heup en beenhulpen om. Doordat je hem zijwaarts zet krijgt hij al een goede stelling om de andere kant op te gaan.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:39

van hand gaan veranderen in de galop, zodra je op X bent, 1 pas draven en in de andere galop aan springen, als dit goed gaat en je paard het snapt kan je proberen om in de galop te blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:40

Vicky_88 schreef:
het is niet springen, het is over het balkje springen in de galop. gewoon een balkje wat schuin komt te liggen door de emmer. je gaat ook niet naar voren zitten maar blijft gewoon rechtop. snap je?

zal voor een westernpaard niet anders zijn: dit is vragen om in tweeën gesprongen wissels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:43

Lado schreef:
van hand gaan veranderen in de galop, zodra je op X bent, 1 pas draven en in de andere galop aan springen, als dit goed gaat en je paard het snapt kan je proberen om in de galop te blijven

En wat is het rijtechnische hieraan? Of heet deze methode "maybemaybe"?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:10

Zep schreef:
Vicky_88 schreef:

zal voor een westernpaard niet anders zijn: dit is vragen om in tweeën gesprongen wissels!

later haal je ook de balk weg, als je paard snapt dat ie om moet springen zodra jij andere stelling aanneemt en gaat verzitten

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:11

Daar heb je die balk totaal niet bij nodig, buiten dat je je paard de wissel verkeerd aan leert (eerst voor dan achter) is het ook nog eens behoorlijk link als je paard mis stapt en op die balk gaat staan. Ik heb dat ge-emmer met die balken nooit begrepen.

Als eerste leert je je paard recht maken op de rechte lijn. Zo dra je dat lukt kun je op de diagonaal gaan oefenen gewoon oversteken je paard recht maken (daar heb je op een diagonaal genoeg tijd voor) en dan vlak voor het einde til je je hand op (als je met twee handen rijdt wissel je van hand) en wissel je van been. Dus oude lead-been er af nieuwe lead-been er aan. In het begin zal je been hulp wat duidelijker moeten zijn. Het klinkt idioot maar probeer het gewoon zo min mogelijk te analyseren dan wordt het een stuk makkelijker. Gewoon de hulp geven die je ook zou geven als je over die diagonaal aan het draven was en aan het eind in galop aan wil springen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:46

Ik mis van iedereen het moment waarop je de hulp geeft Knipoog
Of moet het paard zelf maar uit leren maken wanneer het het juiste moment is om over te springen Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:28

Als het even kan........... Knipoog
En met de rest van de oefeiningen dan graag ook Haha!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:51

DubbelDun schreef:
Ik mis van iedereen het moment waarop je de hulp geeft Knipoog
Of moet het paard zelf maar uit leren maken wanneer het het juiste moment is om over te springen Haha!

lijkt mij dat ik dat al heb vernoemd.
ga verzitten en geef de andere hulp.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:09

Ik bedoel 'het' moment waarop je je hulp geeft. Als je dat nl niet goed timed dan kan je paard onmogelijk netjes vanuit achteren overspringen en krijg je dus óf een in tweëen gesprongen changement óf het voorbeen springt als eerste.

Het is zeker niet 'god-zegen-de-greep-en-geef-een-hulp' en het paard zoekt zelf het juiste moment uit om het netjes te doen.
Misschien werkt dat bij een volleerd paard, maar om het een paard goed aan te leren zeker niet.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:40

En wat is volgens jou(dubbeldun) dan de beste manier om het je paard te leren?Op welk moment weet je dat je de hulp moet geven?Op het moment dat je paard op de voorbenen 'landt' je been en zit omzetten zodat hij in de landing met z'n achterbenen wisselt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:06

nee, je moet de hulp geven op het moment dat het laatste voorbeen de grond verlaat!
dan zijn daarna alle benen van de grond in het zweefmoment en heeft het paard de tijd om zijn heup om te zetten en het juiste achterbeen te plaatsen
geef je de hulp pas bij het zweefmoment ben je met het aanleren te laat, een paard moet nog even kunnen denken
bij een getraind paard geef je de hulp in het zweefmoment

galop is een 3 takt en je moet dus tellen, steeds 1 2 3 en dan ga je het moment aanvoelen wanneer de hulp moet komen
volgens mij is dit het moeilijkste aan de hele wissel!

de wissel zelf is trouwens niet zo moeilijk als het paard maar snapt wat je wil
de hele voorbereiding is dus veel belangrijker
kan het paard zijn heup omzetten, dus appyeren(voorwaarts zijwaarts) in galop dan is de wissel ook geen probleem meer

ik begin dus met het omzetten van de heupen(voorwaarts zijwaarts) in stap, draf en tenslotte galop
het paard moet ook kijken naar de kant waar ik heen ga
ook oefen ik de galop op de cirkel, stoppen op X, de heup omzetten en weer aangaloperen in de andere galop op de andere cirkel
het paard leert rustig in de andere galop aan te springen en juist terug te komen inplaats van te versnellen
ook wil ik dat het paard meer verzameld galopeerd en duidelijk een zweefmoment in de galop krijgt, het moet meer opwaarts galoperen zodat het de tijd krijgt in het zweefmoment om de benen te wisselen
kan hij de wissel dan kun je zonder problemen de galop weer vervlakken

ik ben geen voorstander van contragalop
leuk voor stijve paarden maar bij lenige paarden worden ze er zo makkelijk in dat ze geen reden meer hebben om te wisselen
en juist het ongemakkelijke lopen moet je gebruiken dat het paard wil wisselen