[WN] wat is beter ? Verkopen, gewoon doorzetten of andere trainin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

wat is beter ? Verkopen, gewoon doorzetten of andere trainin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 22:11

Ik heb een dilemma :
Mijn paardje is nu ruim 2 maanden op training geweest en nog steeds wat onzeker onder het zadel, de eerste 5 minuten is ie rillerig maar bokt niet ofzo schiet hoogstens een beetje onder je vandaan als je hier niet op reageert kun je hem gewoon rijden. na een kwartiertje word ie zelfs een beetje lui en mag je best flink been geven of hulpen vragen
Ik heb nooit eerder een quarter gehad laat staan western gereden ben wel redelijk dressuur onderlegt maar daardoor ben ik nu wel onzeker geworden over mijn vaardigheden weet nu niet goed wat ik moet doen.
Als ik hem aankijk denk ik : whaw wat ben je mooi en lief en ik zou graag een wedstrijdje willen rijden
als ik eraan denk om op te stappen denk ik : oliebol wat nu ?
Hij loopt nog wat onregelmatig en ondanks de training kent ie nog niks van een stopje of rollback , maar doet ook niks verkeerd eigenlijk.
Op stal en aan de hand is het een superpaard onder het zadel heb ik het gevoel van: ik weet niet....
Ik ben helemaal geen schijterd ofzo en heb best veel ervaring (25 jaar)met mijn andere paarden , nooit bang geweest en dat ben ik nu ook niet.
Ik had er alleen wat meer van verwacht na zo'n dure training
wat denken jullie ? verkopen of doorgaan ?of een andere training gaan doen ?

Romkabouter

Re: wat is beter ? Verkopen, gewoon doorzetten of andere trainin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:24

Doorgaan en trainen zoals je altijd met dressuur hebt gedaan.
Gewoon op een trensje kunnen sturen, alle gangen en overgangen kunnen en daarna aan de verzameling gaan werken Lachen
Dat kun je wel, in elk westernboek zul je zien dat met de basis die jij hebt je paard prima kunt rijden Lachen
En zoek er ook een instrucite bij Lachen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:38

Ik ben eerlijk gezegd tamelijk benieuwd bij wie jouw paard in training heeft gestaan en wat jullie afspraken waren over trainingsdoel etc... Scheve mond

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:53

Issie groen in training gegaan? Dus daar zadelmak gemaakt? En dan verwacht je binnen twee maanden 'iets van een stop en een rollback'?? Verwacht je niet gewoon veel te veel van em, hoe oud issie?
Ga voorlopig lekker recht toe recht aan buitenritten maken en geef hem de kans op eigen benen te leren lopen en vertrouwen te krijgen..

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:27

Wat zegt degene ervan waar je hem in training hebt gehad? Ik ga ervan uit dat er verteld is wat ermee is gedaan en hoe je het nu verder moet oppakken!

Denk trouwens dat je niet veel meer kan verwachten van een dier wat twee maanden in training is geweest, want had je dan verwacht? Ik zou in elk geval niet een zeker paard terugverwachten, maar eerlijk gezegd had ik ook afstemming geeist van 'mijn' trainer/ster Ja

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 06:24

Ehmmm...afgaand op de info in dit topic viewtopic.php?f=4&t=761669&hilit= denk ik persoonlijk dat je verwachtingen niet helemaal realistisch zijn en dat je blij moet zijn met de vooruitgang die je paard inmiddels heeft getoond. Buiten het feit dat het een jong paard is wat nog niet zolang in training staat heeft hij in het begin toch een behoorlijk probleem gehad en ik zou me zeker in dit geval eerder zorgen gaan maken over de trainer als alle trucjes er nu al in zouden zitten.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:09

Van dit:
paintedblack schreef:
Mijn paardje is in oktober 2006 zadelmak gemaakt met een dressuurzadel( op een goede africhtingstal ), nu hij in training is en een westernzadel op krijgt gaat hij door het lint.
Bokken en echt ervan doorgaan met de staart tussen zijn billen ,het lijkt wel een bronco !Ik vraag me af of dit nog wel goed komt.... Ach gut

In 2 maanden naar dit:
paintedblack schreef:
Mijn paardje is nu ruim 2 maanden op training geweest en nog steeds wat onzeker onder het zadel, de eerste 5 minuten is ie rillerig maar bokt niet ofzo schiet hoogstens een beetje onder je vandaan als je hier niet op reageert kun je hem gewoon rijden. Na een kwartiertje word ie zelfs een beetje lui en mag je best flink been geven of hulpen vragen.

Aangezien jezelf aangeeft,dat je niet bang bent, zal ik gewoonweg doorzetten en doorrijden en over een jaartje eens terugkijken naar hoe ooit het was! Knipoog

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:17

Je zorgen maken na 2 maanden??????Niet nodig,ik heb na al die jaren westernrijden nog lang niet het gevoel dat ik mijn eindpunt heb benaderd!!als je dit gevoel na 2 jaar nog hebt kun je je mischien zorgen maken.Vergeet niet dat je de overstap maakt van dressuur naar western,je moet dus dingen afleren. veel succes,groetjes Jan

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:29

Beste bokkervrienden,
ik had natuurlijk moeten verwijzen naar mijn vorige topic ,sorry Bedankt sandra_ H Dromen
Ik heb inmiddels met een andere bokker contact gehad en zij heeft het weidemaatje van mijn paard gekocht ook hij heeft angst onder het zadel en zij dachten eerst aan rugklachten maar bij hun gaat het nu ook wat beter
ook zij hebben hem zadelmak gekocht
Na onderzoek van mijn kant ben ik erachter gekomen dat hij en zijn maatje in haaksbergen op een manege heeft gestaan daar is ie zadelmak gemaakt (ik heb foto's gezien )nou nu hebben deze 2 allebei ''de kolder in de kop''.

ik ben helemaal niet ontevreden over zijn vooruitgang, maar had er wat meer van verwacht toen ik hem kocht
dus dat bedoelde ik daarmee.
hij zal van mij òf de tijd krijgen òf ik zal hem verkopen als dat beter voor hem zou zijn.
Het gaat mij om het welzijn van hem en daarom vind ik het fijn om dit met jullie te bespreken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:37

paintedblack schreef:
Na onderzoek van mijn kant ben ik erachter gekomen dat hij en zijn maatje in haaksbergen op een manege heeft gestaan daar is ie zadelmak gemaakt (ik heb foto's gezien )nou nu hebben deze 2 allebei ''de kolder in de kop''.

Weet je in ieder geval wat je niet meer moet doen Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:42

Klinkt als een gevalletje slecht/verkeerd zadelmak gemaakt... opnieuw beginnen, vertrouwen opbouwen en véél tijd gunnen zou ik adviseren...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:50

Romkabouter schreef:
paintedblack schreef:

Weet je in ieder geval wat je niet meer moet doen Knipoog

nee maar ik heb hem daar dan ook niet naartoe gebracht maar de fokker, hij had natuurlijk ook gedacht dat het daar wel zuiver zou gaan. Toen ik hem kocht werd ie als zadelmak verkocht en de fokker heeft zelf aan mij de naam van die manege gegeven. ik heb die manege gebeld om te vragen of deze paarden bij hun in training hadden gestaan en het antwoord was
ja die zwarte was het ergst ,de bonte viel wel mee maar ze waren allebei niet makkelijk. op mijn vraag hoe het dan kon dat ze allebei zo bang en mager waren kreeg ik te horen dat dat door de fokker kwam en dat ik hun niet moest beschuldigen !. ik ben bij de fokker thuis geweest en die man heeft een aantal paarden voor zijn hobby en heeft er geen bal verstand van,maar de veulens lopen gewoon tot ze 3 zijn in de wei en gaan dan op training of voor de verkoop.
Ik heb er bij hem geen een gezien die er slecht aan toe was of andere ernstige misstanden dus ik geloof niet dat de fout bij de fokker ligt, trouwens deze 2 hengsten stonden al een tijdje op pension omdat hij ze niet tussen zijn merrie's kon zetten, natuurlijk
ik wil ook graag weten of er meer mensen gedupeerd zijn door deze manege
graag in PB anders krijg ik waarschijnlijk een slotje

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:48

Wat bedoel je dan met de 2 maanden in training geweest? Bij die stal waar hij de kolder in de kop had of is hij daarna bij iemand anders geweest (die het dus heel rustig aan heeft gedaan)?
Het klinkt als een paard dat het goed fout voor zijn kiezen heeft gekregen. Misschien moet je hem eerst eens laten wennen aan het feit dat rijden leuk kan zijn en lekker naar buiten gaan.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 12:22

Ja hij heeft eerst in november 6 weken inhaaksbergen gestaan om hem zadelmak te laten maken, daarna heb ik hem gekocht en nu 2 maanden geleden in training gezet bij een goede westentrainster hij heef idd behoorlijk wat meegemaakt denk ik maar dat word niet eerlijk verteld natuurlijk

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:27

Eigenlijk denk ik dat de laatste trainer het dan heel goed heeft aangepakt, niets overhaasten met zo'n paard.
Ik zou gewoon lekker gaan rijden met hem, zoals als hierboven gezegd. Veel naar buiten en leuke dingen doen. Trainen voor wedstrijden en echte oefeningen komt wel.... Kan trouwens tussendoor ook op bospaden ook, klein stopje of zijwaarts en dan weer gewoon doorrijden. Wordt het wat speelser dan in de bak alleen.
Ik heb trouwens ook een jong paard, bijna 4 jaar. Eerste half jaar nog niet eens gegallopeerd, daarna buiten gaan rijden en in het bos pas daarmee begonnen (achter een ander paard aan). Heb je trouwens ook les?

westerninfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:28

Gewoon lekker doorgaan met trainen want na 2 maanden kun je nog niet veel verwachten. Tip: huur een goede trainer die af en toe aan huis komt: paard is in eigen omgeving, je bent er altijd bij, oren en ogen goed openhouden voor alle tips die je krijgt of kunt vragen en relaxed zelf verder oefenen.
Zeker ook niet alleen gaan rijden maar ook grondoefeningen oppakken en ...heel veel belonen! Deze manier van een jong paard trainen bevalt ons in iedergeval uitstekend! succes dus

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 17:06

westerninfo,
ik kan me helemaal vinden in jou mening ik ga hier morgen mee beginnen, lekker samen een beetje uitvinden hoever we kunnen gaan op een positieve manier.
Dat is trouwens altijd mijn stijl geweest, maar ik heb nog nooit een bang paard gehad en was dus bang om hem nog meer te verpesten
Ik denk nu ook dat ik beter met hem kan gaan oefenen vanaf de grond en niet te snel moet opgeven.
Ik ben wel blij dat ik hem eerst op een goede stal heb laten trainen ,daar hebben ze het wèl goed gedaan vind ik.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:29

Hoe heet jou paard, want ik denk dat ik hem ken en die andere is vast bobby dan is die van jou cody!! Ik heb namelijk heel lang in haaksbergen gestaan en stage gelopen!!!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 17:16

even voor de duidelijkheid:
Mijn paard heeft een langere tijd bij een pension/stal gestaan vòòrdat hij zadelmak werd gemaakt omdat de fokker geen plaats had voor de jonge hengsten. ik weet niet welke stal/ pension dat was maar volgens mij niet in haaksbergen,
nà haaksbergen is ie een paar weken in Delden geweest bij particulieren die hem goed verzorgd hebben.
Daar heb ik hem opgehaald

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:58

Uit jouw verhaal maak ik op dat je paard het juist super doet. Hij geeft steeds makkelijker zijn vertrouwen. Zou er zeker mee doorgaan. 2 maanden training is echt niet veel.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:20

Gewoon rustig doorgaan! Wat zijn nou 2 maanden op een leven lang verder paardenplezier met hoofdletters? Niet straffen als iets niet helemaal goed gaat, maar uitgebreidt belonen als het wel goed gaat, al is het maar een beetje goed! Wedden dat je over een jaar helemaal gelukkig bent?
Heb geduld, 't komt goed! Ach gut

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:41

En als hij is goed doet stoppen

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:47

Wranglerbutt schreef:
Ik ben eerlijk gezegd tamelijk benieuwd bij wie jouw paard in training heeft gestaan en wat jullie afspraken waren over trainingsdoel etc... Scheve mond

ik dacht precies hetzelfde.... toch vreemd dat t dier zo aant rillen start.... dat stoppen/rollback/spins etc. komt later wel. Eerst basis, vertrouwen, ontspanning.....
zou doorgaan, maar wel met geduld en liefde en idd een instructrice die ook begint bij de basis.. misschien een die ook werkt met grondwerk (bijv. emiel voesttrainingen heeft gehad of monty robertstraing, of iets dergelijks...)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 22:17

Randypaard , ik nodig je uit om langs te komen en om samen te bekijken wat er aan de hand kan zijn
als je dat wilt tenminste Knipoog

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:57

Wat ik me afvraag..... in jouw eerder genoemde topic verwees je naar je paardje als zijnde een bronco die bokkend met staart tussen de benen de bak door ging. In dit topic gaat het weer over Cody zijn twijfelachtige zadelmak zijn, zijn angst en trillen en de vooruitgang met hem waarvan jij had gehoopt dat er meer progressie te zien zou zijn.

En de vraag aan de Bokkers wat beter is.... verkopen, gewoon doorzetten of andere training?

Allerlei goedbedoelde adviezen komen er bij je binnen, die vooral allemaal gebaseerd zijn op opbouw van lange termijn vertrouwen enz. Waar jij m.i. positief op reageert.

Maar waarom staat hij dan (al) op jouw site te koop als zijnde een zeer braaf onder het zadel gereden paardje die graag voor je wil werken??