[WN] Beginnend westernruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Beginnend westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 20:58

Hoi allemaal,

Na enkele lange ritten op westernpaarden te hebben gemaakt, ben ik al jaren in stilte verknocht aan het gevoel dat ik toen (jaren geleden) eens mocht ervaren, en al langere tijd overweeg ik misschien toch eens een overstap te wagen. Nu overweeg ik mijn KWPN'er en mijzelf een western-outfit aan te meten om gewoon lekker recreatief lange buitenritten te gaan maken. Maar uiteraard wil ik me dan eens flink orienteren want zoveel als ik kan vertellen over dressuur, springen, mennen en freestyle... Zo verdomde weinig weet ik dus van western af... En ik hoop stiekem dat jullie bereid zijn mij een heel klein beetje op weg te helpen, ookal voel ik me nu echt vreselijk dom Bloos Clown

Ik wil gewoon beginnen met mijn KWPN'er, en naderhand (als mijn kennis daar naar is) eens kijken naar een goed western getraind paardje voor het serieusere werk. Nu wil het zo zijn dat mijn KWPN'er ZZ-L dressuurmatig getraind is, voorheen veel op stang- en trens heeft gelopen en hierdoor een moeilijke/harde mond heeft zodra ik er een normale trens in hang. Hij is nogal eens geneigt zijn bit beet te pakken en een loopje te nemen, en hij is zelfs na jaren oefenen in mijn ogen nog vaak TE gespannen. Ik vind het dan ook erg belangrijk om aan deze ontspanning te blijven werken, maar ook hiervoor wil ik graag wat dingen weten:
  • Watvoor bit is gezien zijn (en daarmee ook de mijne) problematiek het meest geschikt?
  • Zou ook bitloos tot de mogelijkheden behoren? Waar moet ik dan naar kijken en waar moet ik op letten?

Ik neem aan dat er ook voor westernzadels zoiets bestaat als een zadelmaker die advies kan geven over de zadels, en deze eventueel aan komt meten/passen (??). Maar nu kwam ik ook rondom westernzadels de nodige termen tegen, waarbij ik me echt niets/weinig voor kon stellen. Nu is mijn paard heel fors gebouwd en 1,68 hoog, en wil ik recreatief rijden... Ik ben zelf 1,72 met een gewicht van een krappe 60 kilo.
  • Naar watvoor type zadels kan ik het beste kijken? Of maakt dit nauwelijks verschil?
  • Bestaat er ook onder westernzadels zoiets als verschillende beenpositionering (dit i.v.m. knieklachten van mij)?
  • Hoe zit het met de maten van een westernzadels qua inches e.d.? Klopt het dat een 15 inch westernzadel gelijk staat aan een 17 inch dressuurzadel?
  • Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken voor een goede tweedehands?
  • Welke westernstore is aan te raden in de buurt van Rotterdam?

Alle andere, mogelijk belangrijke, informatie/tips is natuurlijk ook welkom! Bloos

Alvast bedankt voor eventuele reacties! Lachen

Romkabouter

Re: Beginnend westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:06

Pinda_Dipje schreef:
Nu overweeg ik mijn KWPN'er en mijzelf een western-outfit aan te meten om gewoon lekker recreatief lange buitenritten te gaan maken.

En wie weerhoud je om lekker recreatief lange buitenritten te maken met je huidige optoming?
Een westernoutfit kost namelijk nogal wat en je kan ook met een zadel wat je gewend bent lekker buiten rijden Lachen

Pinda_Dipje schreef:
En ik hoop stiekem dat jullie bereid zijn mij een heel klein beetje op weg te helpen, ookal voel ik me nu echt vreselijk dom Bloos Clown

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden Knipoog

Pinda_Dipje schreef:
Nu wil het zo zijn dat mijn KWPN'er ZZ-L dressuurmatig getraind is, voorheen veel op stang- en trens heeft gelopen en hierdoor een moeilijke/harde mond heeft zodra ik er een normale trens in hang. Hij is nogal eens geneigt zijn bit beet te pakken en een loopje te nemen, en hij is zelfs na jaren oefenen in mijn ogen nog vaak TE gespannen.

Hoezo hierdoor Knipoog
Ik weet niet wie hem getraind heeft, maar daar zou ik dus niet weer een paard heen brengen Knipoog
Ook een ZZ-L paard hoort licht te zijn. Dit persoon heeft teveel aan de stang gehangen. Maar goed, daar kun jij niets meer aan doen.
Als je haar zelf getraind hebt, dan heb je zelf teveel aan de stang gehangen Knipoog
En er is te weinig aan ontspanning gewerkt.

Dit alles kun je dus mee bezig _zonder_ dat je meteen een dure westernoptoming aanschaft.

Pinda_Dipje schreef:
Ik vind het dan ook erg belangrijk om aan deze ontspanning te blijven werken, maar ook hiervoor wil ik graag wat dingen weten:
  • Watvoor bit is gezien zijn (en daarmee ook de mijne) problematiek het meest geschikt?
  • Zou ook bitloos tot de mogelijkheden behoren? Waar moet ik dan naar kijken en waar moet ik op letten?

Is inderdaad bekangrijk Lachen
Bit: Gewoon lekker watertrens en doe oefeningen om haar ontspannen te krijgen. Ik zou gaan lessen bij een westerninstructeur die vanuit ontspanning werkt. Die zoektocht is deel 2 en gaan ik even niet op in Knipoog
Ook hiervoor hoef je dus geen dure westernoptoming Lachen
Bitloos kan zeker, maar zonder bit krijg je niet automagisch meer ontspanning Lachen

Pinda_Dipje schreef:
Ik neem aan dat er ook voor westernzadels zoiets bestaat als een zadelmaker die advies kan geven over de zadels, en deze eventueel aan komt meten/passen (??). Maar nu kwam ik ook rondom westernzadels de nodige termen tegen, waarbij ik me echt niets/weinig voor kon stellen. Nu is mijn paard heel fors gebouwd en 1,68 hoog, en wil ik recreatief rijden... Ik ben zelf 1,72 met een gewicht van een krappe 60 kilo.
  • Naar watvoor type zadels kan ik het beste kijken? Of maakt dit nauwelijks verschil?
  • Bestaat er ook onder westernzadels zoiets als verschillende beenpositionering (dit i.v.m. knieklachten van mij)?
  • Hoe zit het met de maten van een westernzadels qua inches e.d.? Klopt het dat een 15 inch westernzadel gelijk staat aan een 17 inch dressuurzadel?
  • Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken voor een goede tweedehands?
  • Welke westernstore is aan te raden in de buurt van Rotterdam?
[/quote]
Een mooi lijstje waar je lang en breed over kunt praten.
Maar volgens mij is het beter voor jou en je paard om eerst goed aan de ontspanning te werken. Daar heb je bovenstaande allemal niet voor nodig Knipoog

Onstspanning is onafhankelijk van optoming, als je het met een dressuurzadel niet hebt, heb je het ook zeker niet met een westernzadel.
Ik raad je dus aan het geld wat je uit wilt geven aan een zadel, te spenderen aan lessen waarbij je meer ontspanning kunt krijgen met je paard. Hetzij westernles of engelse les Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:45

Ik kan altijd zo genieten van Romkabouter zijn antwoorden...

netjes, beleefd en terug naar de basis..maar wel eerlijk!
Ik kan me er dus alleen maar bij aansluiten.
Ik krijg met mijn `western`Tinker les van een Z dresuuur ruiter, die ook western oefeningen met haar paard rijdt. Ik heb alleen een westernzadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:47

Ben het ook helemaal eens met Romkabouter. Valt gewoon niets aan toe te voegen Haha!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:09

Nou ik wil er wel wat aan toevoegen, want nu krijg je eigenlijk het advies om engels te blijven rijden Haha!
Voordat je idd aan de hele kermis van zadels zoeken en passen begint en je bankrekening leeg is zou ik eerst zorgen dat je echt zeker weet dat je western wilt gaan rijden. Ga eens kijken bij clinics, wedstrijden en zoek op internet informatie op of koop een boek. Als je dan nog enthousiast bent zou ik eens een paar lessen nemen op een western getraind paard, bij een manege, of wellicht via kennissen die hun paard willen lenen. En dan pas als je echt 100% overtuigd bent dat je die stijl wilt gaan rijden en je rijbroek in de kast wil hangen zou ik me gaan verdiepen in je eigen paard.

Citaat:
Ik wil gewoon beginnen met mijn KWPN'er, en naderhand (als mijn kennis daar naar is) eens kijken naar een goed western getraind paardje voor het serieusere werk.

Ik zou het andersom doen, je paard verkopen en een nu een goed western getraind paard kopen. Als je allebei moet omscholen is het wel een stuk lastiger en als je dan toch al van plan bent om in de toekomst te gaan verkopen zou ik het nu doen.

Citaat:
Nu wil het zo zijn dat mijn KWPN'er ZZ-L dressuurmatig getraind is, voorheen veel op stang- en trens heeft gelopen en hierdoor een moeilijke/harde mond heeft zodra ik er een normale trens in hang. Hij is nogal eens geneigt zijn bit beet te pakken en een loopje te nemen, en hij is zelfs na jaren oefenen in mijn ogen nog vaak TE gespannen. Ik vind het dan ook erg belangrijk om aan deze ontspanning te blijven werken, maar ook hiervoor wil ik graag wat dingen weten:

Watvoor bit is gezien zijn (en daarmee ook de mijne) problematiek het meest geschikt?
Zou ook bitloos tot de mogelijkheden behoren? Waar moet ik dan naar kijken en waar moet ik op letten?

Mede door deze problemen denk ik dat je erg veel problemen gaat krijgen om zowel jezelf als je paard tegelijk om te scholen naar western, je zult hem eerst op de engelse manier weer ontspannen moeten krijgen (op de manier waar jij verstand van hebt) en daarna begint het omscholen nog eens. Ik zou het niet doen, ik weet niet hoe oud je paard is, maar ik denk dat je hem beter nu kunt verkopen dan als hij ouder is en waarschijnlijk een beetje western kan en dat je hem dan als western circa dressuurpaard wat hard in de mond is gaat aanbieden. Ik zou hem met jouw verstand en kennis wat je nu hebt naar die ontspanning rijden op een trens en dan verkopen. Dan eens rond gaan kijken voor een leuk westernpaardje en met hulp van de instructie die je dan al hebt een goede keuze maken en veel lessen!

Succes met je beslissing! Als je echt gehecht bent aan je paard en je wilt hem niet verkopen zou ik hem laten omscholen door een ervaren westerntrainer en dan zelf gaan lessen op een ander paard. Als jullie dan allebei afzonderlijk zijn omgeschoold zou ik met je eigen paard gaan lessen.
Als je alleen voor buitenrijden een westernzadel wilt aanschaffen, zorg dan dat er een goede zadelmaker langskomt om naar je paard te kijken. Maar ik begrijp dat je wel helemaal western wilt gaan rijden omdat je je paard uiteindelijk wilt verruilen voor een western getraind paard?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:22

Brendageene schreef:
Nou ik wil er wel wat aan toevoegen, want nu krijg je eigenlijk het advies om engels te blijven rijden Haha!

Nee hoor, dan heb je niet goed begrepen Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:28

Ik ben het, maar dat is niet zo verwondelijk, niet helemaal met Rom eens. Buiten het zoeken van een goede instructeur dan Cool Knipoog

Pinda_Dipje vraagt niet om tips die haar rijtechnische problemen oplossen Rom maar om tips om over te stappen van western naar dressuur!

Pinda_Dipje schreef:
Hij is nogal eens geneigt zijn bit beet te pakken en een loopje te nemen, en hij is zelfs na jaren oefenen in mijn ogen nog vaak TE gespannen.

Pinda_Dipje heeft zelf heel goed door waar het probleem zit. Het heeft imo dan geen zin om toch tegen wil en dank met een water trens te beginnen zoals Rom aan geeft.
Vanuit ontspanning gaan beginnen is zeker waar, maar als je paard dan het bit grijpt en het op een lopen zet zal er weinig aan ontspanning gewerkt kunnen worden.
Ik denk dus dat het verstandiger is om te beginnen met een Billy Allen schank snaffel. Dat is niet zo ver van dit paard's bed gezien zijn stang en trens ervaring en geeft Pinda_Dipje iets meer controle en dus sneller de mogelijkheid om aan die broodnodige ontspanning te gaan werken.

Pinda_Dipje schreef:
Bestaat er ook onder westernzadels zoiets als verschillende beenpositionering (dit i.v.m. knieklachten van mij)?

Western zadels geven zo wie zo een andere belasting op je knie gewrichten dan een dressuur zadel.
Waarschijnlijk zul je stukke minder last krijgen van je knie als je met een western zadel gaat rijden. Dat is tenmiste de ervaring van meerdere mensen die ik ken met knie klachten in combinatie met een dressuur zadel.

Misschien moet je eens om je heen te kijken of je niet van iemand een passend zadel mag lenen zodat je kunt voelen of zo'n zadel je bevalt voordat je alles gaat aanschaffen. Of beter nog neem een paar lessen op een western getraint paard om meer gevoel met de sport te krijgen.
Het is natuurlijk nooit slim om zonder nadenken het roer om te gooien, je bent een kapitaal kwijt aan een nieuwe uitrusting iets wat dood sonde is als het na een paar maanden toch niet zo goed blijkt te bevallen.

Het klopt inderdaad dat een 15 inch ongeveer overeen komt met een 17 inch dressuur zadel. Maar wat zeker nog meer van belang is dat het zadel op jou paard's rug past. Daar komt behoorlijk wat vakmanschap bij kijken. Om een idee te krijgen waar je allemaal op moet letten zou je eens op http://www.westerngids.nl/modules/articles/index.php?cat_id=10 kunnen gaan kijken. Daar geven Willem Muijs en Aafke Brouwer een aantal goede tips.

Ik kan je niet vertellen of er een goede Westernstore in de buurt van Rotterdam te vinden is. Voor een goed tweedehands zadel ben je zo tussen de 750 tot 1200 euro kwijt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:48

Adrienne schreef:
Pinda_Dipje vraagt niet om tips die haar rijtechnische problemen oplossen Rom maar om tips om over te stappen van western naar dressuur!

Je bedoelt vast andersom Knipoog

Adrienne schreef:
Ik denk dus dat het verstandiger is om te beginnen met een Billy Allen schank snaffel.

Tuurlijk, hang er maar een scherper bit in, dan ontspant ie wel!
Gek dat je van een westernuiter hoort dat je een scherper bit moet halen en van een dressuurruiter juist het tegenovergestelde hoort Knipoog
Ik dacht dat western zo paardvriendelijk manier was Verward

Het ontspanningsprobleem is een rijtechnisch probleem. Dat los je niet op met een scherper bit of door over te stappen op western (Laat ik mijn mening over "overstappen" even buiten beschouweing)
Als ze dure spullen aanschaft zal ze nog steeds dezelfde rijtechnische problemen op moeten zien te lossen.

Adrienne schreef:
Misschien moet je eens om je heen te kijken of je niet van iemand een passend zadel mag lenen zodat je kunt voelen of zo'n zadel je bevalt voordat je alles gaat aanschaffen.

Goed idee Ja

Maak gewoon de keuze die je het verstandigst lijkt en bekijk achteraf ook of die keuze het verstandigst was Lachen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:32

Romkabouter schreef:
Brendageene schreef:

Nee hoor, dan heb je niet goed begrepen Knipoog

Heb nog eens jouw eerste bericht gelezen en jij bedoelt dus dat ze western moet gaan rijden met een engelse optoming Knipoog

Kijk ik lees dat ze eerst verteld graag voor buitenritten een westernzadel wil, wat ik goed begrijp, ik heb zelf ook engels gereden en ik vind een westernzadel gewoon beter zitten, zowel voor jezelf als voor mijn paard. Nu is dat een persoonlijke mening, maar ik begrijp wel dat ze dat wil.
Verder geeft ze aan ter zijner tijd haar paard te willen verkopen en een western getraind paard ervoor terug te kopen, dus blijkbaar wil ze wel helemaal omschakelen naar western (dus niet alle optoming ook rijstijl)

Ik denk dan doe het gewoon in 1 keer goed als je zeker weet dat je dat wilt en koop dan een western getraind paard met een westernzadel. En als je niet wilt omschakelen naar de westernrijstijl kan je alsnog een westernzadel aanschaffen voor je kwpn-er, maar besef dan wel dat het veel geld kost. Maar ja als je alleen maar buitenrijdt kan ik best begrijpen dat je dat geld er dan voor over hebt.
Wees eens blij dat iemand echt iets goed zoekt voor haar paard, ipv met vragen komt of dit zadel goed past en je dan foto's krijgt van zadelmarkt zadels.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:01

Brendageene schreef:
Heb nog eens jouw eerste bericht gelezen en jij bedoelt dus dat ze western moet gaan rijden met een engelse optoming Knipoog

Nope Lachen
Ik bedoel dat ze ook datzelfde gevoel van vroeger kan ervaren met een engelse optoming Knipoog

Brendageene schreef:
ik heb zelf ook engels gereden en ik vind een westernzadel gewoon beter zitten, zowel voor jezelf als voor mijn paard. Nu is dat een persoonlijke mening, maar ik begrijp wel dat ze dat wil.

Dat snap ik ook wel Lachen
Maar ze geeft aan dat gevoel te willen hebben en denkt dat per direct te kunnen ervaren met een westernoptoming. Ik geef aan dat andere problemen de oorzaak zijn van haar gevoel nu niet lekker te kunnen buiten rijden en wil haar de desillusie besparen dure spullen te kopen en er dan achter te komen dat buitenrijden dan nog niet meteen dat lekkere gevoel geeft Lachen

Brendageene schreef:
Verder geeft ze aan ter zijner tijd haar paard te willen verkopen en een western getraind paard ervoor terug te kopen, dus blijkbaar wil ze wel helemaal omschakelen naar western (dus niet alle optoming ook rijstijl)

Over rijstijl laat ik me ff niet over uit, ik schijn daar een afwijkende mening over te hebben Knipoog
Maar in de eerste zinnen lees ik dat ze verknocht is aan het gevoel wat ze toen had. Haar enige drijfveer om over te stappen lijkt dat gevoel te zijn. Terwijl ze met haar huidige paard net zoveel plezier zou kunnen hebben, ongeacht optoming Lachen
Maar zij is de enige die dit kan ophelderen Lachen

Brendageene schreef:
Ik denk dan doe het gewoon in 1 keer goed als je zeker weet dat je dat wilt en koop dan een western getraind paard met een westernzadel.
En als je niet wilt omschakelen naar de westernrijstijl kan je alsnog een westernzadel aanschaffen voor je kwpn-er, maar besef dan wel dat het veel geld kost.

Huh? En dan je net gekochte westernpaardwatmisschienookwelnietheelbraafis weer verkopen?
Ik weet niet of je bedoelt wat je schrijft Knipoog

Het enige wat ik bedoel te zeggen tegen Pinda_Dipje is: Laat je niet misleiden door een gevoel van vroeger om over te stappen naar western en dure spullen aan te schaffen. Ga op zoek naar het werkelijke probleem. En dat zit volgens mij tussen haar oren als ze denkt dat je met engelse optoming en engels gereden paard niet lekker buiten kunt rijden Lachen
Maar ook daar is zij de enige die daar helderheid in kan verschaffen Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:12

Pinda_Dipje gewoon gaan doen waar jij je goed en zeker bij voelt! Lekker gaan rijden en testen of je wel echt wil gaan overstappen. Je even ook niks aan trekken van het commentaar wat ik hier onder aan Rom ga geven Cool Haha!

Citaat:
Tuurlijk, hang er maar een scherper bit in, dan ontspant ie wel!
Gek dat je van een westernuiter hoort dat je een scherper bit moet halen en van een dressuurruiter juist het tegenovergestelde hoort
Ik dacht dat western zo paardvriendelijk manier was

Die laatste zin getuigt wel weer van hoe veel jij betrokken bent bij de westernsport. Je weet duidelijk weer niet waar je over praat. Je noemt je zelf ook dressuur ruiter, dus ik zal als western ruiter proberen je uit te leggen waar je redenering scheef gaat.
Dat dit een scherper bit zou zijn is namelijk alleen waar als je er dressuur matig en met constante aanleuning mee gaat rijden maar daar zijn ze dus niet voor gemaakt! Westernruiters rijden niet met constant contact weet je nog ????? Maar goed daar gaat het niet om. Het ging om de ontspanning.

Ten eerste is het bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Ten tweede hangt in dit paard's mond al behoorlijk wat aan metaal en hij is een stang gewend!
Het ging om de vraag welk bit het beste te nemen als je over stapt voor alle duidelijkheid!

Het gaat er ook om te ontspannen en dat gaat nog al moeilijk als je paard die trens van jou vast grijpt en vertrekt!
Je kunt dan wel je kop in het zand steken en aan een watertrens vast houden maar dat zet niet echt zoden aan de dijk! Rust in die mond is dan veel belangrijker dan een "pricipe".

Dat een water trens beter zou zijn en en minder scherp is trouwens al jaren achterhaald Rom! Meestal zijn die bitten zelfs de bron van irritatie voor een paardenmond omdat ze dom weg te dik zijn! Het kan zelfs goed zijn dat die watertrens de oorzaak is van dit gedrag!

Denk even goed na, wat is er scherper een Billy Allen die je maar af en toe hoeft op te pakken om te corrigeren en wat in de mond van dit paard een "bekend" gevoel geeft, of een watertrens waar je met je volle gewicht in moet gaan hangen om het paard bij je te houden?????
Wat lijkt jou de meeste rust te geven ??????

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:47

Adrienne schreef:
Dat dit een scherper bit zou zijn is namelijk alleen waar als je er dressuur matig en met constante aanleuning mee gaat rijden maar daar zijn ze dus niet voor gemaakt!

Als je er toch niet aankomt, waarom moet het bit dan scherper zijn Verward
Kun je net zo goed een watertrens doen, want je komt er immers niet aan!
Zodra je er wel aankomt is het scherper en je lost rijtechnische problemen nu eenmaal niet op met een scherper bit. Als jij dat wel denkt, dan ben jij degene die nog veel moet leren Cool

Adrienne schreef:
Ten tweede hangt in dit paard's mond al behoorlijk wat aan metaal en hij is een stang gewend!

Dus omdat het paard al hard in zijn mond is en veel metaal gewend is, is het ok om er een scherp bit in te hangen Verward
Sure

Adrienne schreef:
Het gaat er ook om te ontspannen en dat gaat nog al moeilijk als je paard die trens van jou vast grijpt en vertrekt!

Een paard houdt niet vast, dat doet de ruiter. Weer voor mij een bewijs van je gebrekkige kennis van paardrijden.

Adrienne schreef:
Dat een water trens beter zou zijn en en minder scherp is trouwens al jaren achterhaald Rom! Meestal zijn die bitten zelfs de bron van irritatie voor een paardenmond omdat ze dom weg te dik zijn! Het kan zelfs goed zijn dat die watertrens de oorzaak is van dit gedrag!

Wie heeft het over een te dikke watertrens Cool
Je weet duidelijk niet wat voor soort watertrens er allemaal zijn.

Adrienne schreef:
Denk even goed na, wat is er scherper een Billy Allen die je maar af en toe hoeft op te pakken om te corrigeren en wat in de mond van dit paard een "bekend" gevoel geeft, of een watertrens waar je met je volle gewicht in moet gaan hangen om het paard bij je te houden?????

Er is geen enkele reden waarom je met je volle gewicht aan je paard zou moeten hangen.
Niet met een Billy Allen en zeker niet met een trensje.
Een "bekend" gevoel, hou op schei uit, als een paard gewend is met dikke sporen in zijn buik gerost te worden is het dan ook ok om dat te doen op dat paard? Dat geloof je toch zeker zelf niet

Maar goed, jij bent dus iemand die denkt dat een probleem met de mond op te lossen is met een scherper bit. Ik denk toch dat je dan in de minderheid bent Cool
Zo niet, dan ben ik blij de minderheid te zijn Haha!

Gelukkig zijn er ook westernruiters die wel weten waar ze over praten Cool

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:19

ik ben het helemaal met je eens romkabouter.Ja
ik hoop toch echt dat wij in de meerderheid zijn Knipoog

ohw en rij toch echt western.
alleen wij hebben een ander idee over de basis dan jij hebt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:22

Beste TS: Heb je komend weekend (en de hemelvaartdagen) iets in de planning? Zo niet PB dan eens voor een paar praktische en direct uitvoerbare tips........
Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Romkabouter. En dat niet alleen, ik ken het gevoel wat je zoekt en heb dat al jaren, met een "gewoon dressuurpaard". Sterker nog, mijn Quarter wordt gewoon volgens de klassieke regels getraint............

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:23

hee zie je rom we komen al in de meerderheid Knipoog Haha!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:31

Ik zie dat je uit rotterdam komt, als je tijd en vervoer hebt ga dan met hemelvaartsdag naar gouda, daar is een grote westernwedstrijd.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:45

ook ik rij al jaren engels en heb ooit een begin gemaakt met westernrijden (lees met een westernzadel buiten rijden Knipoog ) en ga over 2 jaar als me jaarling ingereden kan worden (planning op langere termijn Haha! , je moet toekomst dromen hebben Cool ) western rijden . ik ben van plan om dus eerst maar een westernles op en manege te nemen en over 2 jaar hoop ik dus zo ver te zijn dat ik weet hoe je western rijd , want het is dus heel anders als engels en tegen die tijd laat ik me paard lekker in rijden.

echt ik heb dit hele topic gelezen en ik wou toch ff melden dat ik het met roomkabouter eens ben ga het niet helemaal uitleggen maar wat hij zegt klopt als een bus , dus mensen , ik hoor ook bij de meerderheid

TS ik snap niet waarom je eerst de moeite wil doen om je paard helemaal om te toveren tot westernpaard om dan vervolgens over een tijd een westernpaard te kopen, al dat werk wat er in gaat zitten en geld en dat kan je dan vervolgens weer gaan stoppen in je nieuwe paard Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:04

meissielief schreef:
TS ik snap niet waarom je eerst de moeite wil doen om je paard helemaal om te toveren tot westernpaard om dan vervolgens over een tijd een westernpaard te kopen, al dat werk wat er in gaat zitten en geld en dat kan je dan vervolgens weer gaan stoppen in je nieuwe paard Clown

Ervaring opdoen? Samen een andere aanpak leren, naar een ander resultaat streven, kijken of het je wel ligt?

Je kunt wel het duurste westernpaard kopen met het duurste zadel en het nog niet 'begrijpen'.

Waar zijn de tijden dat je met een rafelig zadel en een tweedehands capje gewoon lol had met je knol?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:12

dapperdier volgens mij begrijp je mij niet Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 06:50

meissielief schreef:
dapperdier volgens mij begrijp je mij niet Clown

Volgens mij heeft dapperdier het volkomen bij het rechte eind!
Enne, die lol-met-je-knol is nog wel te vinden in NL, alleen moet je even ontdekken waar dat is. Om nu niet eindeloos reclame te maken, PB maar waar die lol is; zonder dat van belang is hoe duur je zadel of paard is..........

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:50

Citaat:
Ik wil gewoon beginnen met mijn KWPN'er, en naderhand (als mijn kennis daar naar is) eens kijken naar een goed western getraind paardje voor het serieusere werk. Nu wil het zo zijn dat mijn KWPN'er ZZ-L dressuurmatig getraind is, voorheen veel op stang- en trens heeft gelopen en hierdoor een moeilijke/harde mond heeft zodra ik er een normale trens in hang. Hij is nogal eens geneigt zijn bit beet te pakken en een loopje te nemen, en hij is zelfs na jaren oefenen in mijn ogen nog vaak TE gespannen. Ik vind het dan ook erg belangrijk om aan deze ontspanning te blijven werken, maar ook hiervoor wil ik graag wat dingen weten:

Watvoor bit is gezien zijn (en daarmee ook de mijne) problematiek het meest geschikt?

Zou ook bitloos tot de mogelijkheden behoren? Waar moet ik dan naar kijken en waar moet ik op letten?

Hartstikke leuk dat je over wil stappen. Vraag is wel of je kwpn'er nog helemaal om te scholen is omdat hij geleerd heeft met meer of minder aanleuning te lopen en hij waarschijnlijk de steun van je hand zal blijven zoeken. Maar over het algemeen ken ik eigenlijk alleen succesverhalen, alle paarden die ik ken die omgeschoold zijn (en dat zijn er behoorlijk wat) zijn er allemaal 'gelukkiger' onder geworden. Ze vinden het vaak ook leuker om te doen en dat zie je wel. Haha! Mijn advies wat bit betreft, je schrijft dat hij geneigt is het bit (watertrens? dik? dun?) te pakken en er van tussen te gaan. Het is uit onderzoek in Utrecht gebleken dat watertrensen vaak te dik zijn en daardoor niet in de opening tussen de tanden en kiezen past en daarmee dus ook niet prettig in de mond ligt. Misschien zit daar een oorzaak en kun je kijken naar een dunnere (water) trens. Je kunt kijken naar een westernbit zoals een eenvoudige snaffle of billy allen (scharenbit met in het midden van het bit een rolletje). Beide goede bitten om mee te beginnen (ik ga er vanuit dat je als Z ruiter weet hoe je met een stang achtig bit om moet gaan). Je moet je dan wel direct beseffen dat dit geen bitten zijn waarmee je in de constante aanleuning moet rijden. Je zet druk en als je paard na geeft laat je los en dan geen pinkenwerk maar bochtjes in de teugelswerk Knipoog Een bitloos hoofdstel kan ook, je kunt aan een bosal denken of wat eenvoudiger een sidepull.
Als je aan een westernzadel wilt zou ik in eerste instantie naar een tweede hands goed zadel gaan kijken (rond de 700 a 1000 euro) of een goedkoper type zadel van een goed merk. Zeker niet zo'n ding van een paar honderd euro die je wel eens te koop ziet maar die van erg slechte kwaliteit zijn. Goedkoop is dan zeker duurkoop. Bij een goede westernstore kunnen ze je daar zeker mee helpen. De zadelmaat geeft de maat van jou achterwerk aan. Dus een 16inch geeft de grote van het zitvlak aan niet van het zadel. Let op niet ieder zadel past op ieder paard dus zorg dat je goed laat passen. In een van de sticky's bovenaan dit forum staan diverse winkels vermeld. Ik ga altijd naar Arthurs Westernstore in Vorstenbosch maar er zijn denk ik in Rotterdam ook wel westernwinkels. Het type zadel ligt aan wat je prettig vind er zijn enorm veel keuze mogelijkheden voor diverse rijstijlen. Op http://www.westerngids.nl kun je overigens meer algemene info over westernrijden en terminologie ed vinden.

Maar ja alles valt of staat eigenlijk bij wat je wilt. Hoe serieus wil je over stappen want je schrijft dat je rustige buitenritten wilt gaan maken? Dat kan ook in een dressuuroutfit, daar hoef je niet zo'n kosten en omschool circuit voor in. Let ook op als je paard hoog opgooid in de draf is een westernzadel niet echt een uitkomst om fijn buiten te rijden. Haha! Kortom alleen als je ook echt de western rijstijl wilt gaan rijden met alle toeters en bellen incl. wedstrijden ed. zou ik verder kijken, anders alleen een ander bitje zoeken en gewoon dressuurmatig buiten gaan rijden. Veel gemaakte denk fout is dat western veel makkelijker is en een oplossing om te gaan doen als er dressuurproblemen zijn dit is lang niet altijd zo.
Succes met kiezen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:17

dapperdier schreef:
Waar zijn de tijden dat je met een rafelig zadel en een tweedehands capje gewoon lol had met je knol?

Voor mij afgelopen zondag op de paintshow in Bunschoten. Ok, de cap was nieuw Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:42

Adrienne schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Bestaat er ook onder westernzadels zoiets als verschillende beenpositionering (dit i.v.m. knieklachten van mij)?

Western zadels geven zo wie zo een andere belasting op je knie gewrichten dan een dressuur zadel.
Waarschijnlijk zul je stukke minder last krijgen van je knie als je met een western zadel gaat rijden. Dat is tenmiste de ervaring van meerdere mensen die ik ken met knie klachten in combinatie met een dressuur zadel.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat mijn knieproblemen na een flinke rit bijzonder verbeterd zijn na het overstappen van westernzadels (ja, meer dan één) naar dressuurachtige zadels. Ik heb nu een dressuurzadel met amper wrongen en een buitenrijzadel zonder wrongen, maar met dressuurzit en daarmee kan ik zolang op mijn paard blijven zitten en zo hard of zacht gaan als ik maar zin heb zonder enig probleem in de knieën. Met westernzadels was ik na 1,5 uur zeker van irritatie en stijfheid in mijn knieën. Ik verwacht dat dit te maken heeft met de stoelzit waar je in de meeste westernzadels zit, er zijn uitzonderingen waarbij de beugels verder naar achteren geplaatst zijn en daarmee dit probleem kunnen ondervangen.
Voor de ontspanning van het paard zou ik op zoek gaan naar goede instructie, dat kan western instructie zijn, maar denk ook eens aan iemand die Centered Riding les geeft.
Voor ontspannen buitenrijden zijn ook veel meer zadels dan alleen western of engels, ga je eens orienteren bij een zaak als Horseman Outfitter of Goedhard (www.horseman.nl en www.goedhard.nl)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:18

Citaat:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat mijn knieproblemen na een flinke rit bijzonder verbeterd zijn na het overstappen van westernzadels (ja, meer dan één) naar dressuurachtige zadels. Ik heb nu een dressuurzadel met amper wrongen en een buitenrijzadel zonder wrongen, maar met dressuurzit en daarmee kan ik zolang op mijn paard blijven zitten en zo hard of zacht gaan als ik maar zin heb zonder enig probleem in de knieën. Met westernzadels was ik na 1,5 uur zeker van irritatie en stijfheid in mijn knieën. Ik verwacht dat dit te maken heeft met de stoelzit waar je in de meeste westernzadels zit, er zijn uitzonderingen waarbij de beugels verder naar achteren geplaatst zijn en daarmee dit probleem kunnen ondervangen.

Ik denk dat je dan een minder fijn zadel te pakken hebt gehad. De knieen zouden meer ontlast moeten zijn omdat je veel 'losser' in een westernzadel zit dan in een dressuurzadel. Je benen hangen langer, bij een dressuur zadel heb je een veel meer gebogen knie. Dus wellicht heb je de stijgbeugels te kort gelaten? Ik krijg ook last van mijn knie als ik de beugels te kort heb, maar op de juiste lengte heb ik geen enkel probleem.
De zit van een westernzadel is ook totaal anders dan die van een dressuurzadel. Daarom zie je zo vaak dressuurruiters vooroverhangen als ze op een westernzadel gaan zitten. Je moet echt 'leren' zitten. Het is en blijft echter ook vereiste dat je dat zadel koopt dat bij je wensen aansluit en dat je zelf lekker vind zitten. Er keuze zat uit diverse soorten zadels die bij een ieders wensen kan aansluiten en natuurlijk ook nog past op hun paard Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:27

K sluit me bij het verhaal van Rom aan Ja

Overigens, Billy Allen heeft ook trenzen met een rolletje. Een BA is niet per definitie een shank.

Trouwens, laatst was ik bij iemand in het midden van het land en werd er door deze westernruiter op gewezen dat het 'nieuw en hip' is om met korte beugels te rijden, omdat je dan beter zou kunnen zitten Verward Er zijn meerdere westerntrainers die met korte beugels rijden. Dus dat is ook niet per definitie voorbehouden aan engelse ruiters...