[WN] paard letterlijk 'vloeren' normaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

paard letterlijk 'vloeren' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 21:26

Nou, dacht het niet!!
Laatst kwam er man op de manege die dacht even een probleem te komen oplossen met één van de paarden van een pension klant (die zijn hulp had ingeroepen).
Het gaat om een paard die blijkt 'gevaarlijk' te zijn en zijn eigenaar er constant af gooit zo gauw hij op stapt.
Ik besloot het allemaal van een afstandje te bekijken maar heb me gauw om gedraaid en ben naar huis gegaan. Ik zag het al vanaf het moment hij een zadel op hem 'gooide'. Die angst in zijn ogen. Op het moment dat hij opstapte schoot er ervandoor (vlucht reaktie) en de man viel er bijna af. Als reaktie daarop begon hij het paard te slaan en draaide daarna zijn hoofd op een verschrikkelijke manier om zodat het paard op zijn zij viel. Op dit moment ben ik dus weggelopen en heb gezegd dat ik dit niet normaal vind en dat dat beest doods bangs is.
Als reaktie van de eigenaar van de manege kreeg ik te horen dat dat normaal zou zijn met paarden die moeilijk zijn. Op deze manier zou een paard zich overgeven en je zien als roofdier en zichzelf als prooi. Wat is dit voor een idiote manier om met paarden om te gaan. Ik heb gezegd dat een band moet onstaan op basis van vertrouwen en niet op basis van angst.

Gelukkig belde de eigenaar van dit paard mij vorige week op en vroeg of ik het eens kon proberen met Spirit. Ik heb meteen duidelijk gemaakt dat ik dit niet in 1 dag zou proberen op te lossen en het wel een tijdje kon duren om zijn vertrouwen terug te krijgen. Ook heb ik verteld dat de praktijken van die (voor mij nog steeds onbekende) man echt mishandeling was en ze nu nog verder van huis waren.
Na een gesprek met de eigenaar blijkt dat ze hem kochten toen hij 2 jaar (nu 3) was en al ingereden was. Waarschijnlijk dus al onder het zadel begonnen toen hij 1,5 was. Wat zijn dit voor praktijken!! Het ging een tijdje goed met rijden totdat de problemen begonnen. De eigenaar is er een paar keer vanaf gevallen en sindsdien laat hij niemand meer opstappen.
Wat ook noemenswaardig is is dat hij een flinke deuk in zijn voorhoofd heeft. Vanaf zijn geboorte had de vorige eigenaar verteld. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? De druk op zijn hersenen en dat hij hierdoor niet normaal functioneerd? Ik ben van mening dat hij dan ook andere gedragsproblemen zou vertonen.

Ik hoop dat ik zijn vertrouwen kan winnen anders verkopen ze hem. En dan is het maar de vraag waar komt hij dan terecht!!

Sisco4life

Re: paard letterlijk 'vloeren' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:29

whoww..wat een manieren! Snap niet dat je zo met een paard om kan gaan.

Gaaf dat ze jou ook gevraagd heeft! Neem idd de tijd. Gooi het paard anders eerst een hele poos op de wei..even inhalen wat ii gemist heeft. En dan helemaal overnieuw beginnen..Aan een halster meelopen. Stilstaan , VD (??) enz. Dan pas longeren en inrijden...

Zo maak je het paard alleen maar kapot, en daar kan dat beest niks aan doen, maar t is opeens wel een k*t knol :S ...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:26

die deuk is waarschijnlijk in de baarmoeder ontstaan dat een hoefje tegen het hoofdje heeft gelegen. Ik betwijfel dat dit iets te maken zal hebben met zijn gedrag. Ik denk eerder dat dat te maken heeft met zijn niet al te beste verleden. Ik hoop dat hij het snel beter gaat krijgen. Succes ermee!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:30

Sneu. Geduld en vertrouwen opbouwen is het enige dat zal helpen ben ik bang. en dan zul je echt een tijd verder moeten zijn wil alles goed lukken

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 04:53

@Jolande: ik dacht inderdaad ook dat de deuk in de baarmoeder is ontstaan.

@Sisko4life: Hij loopt 24/7 op de wei dus wat dat betreft mist hij niks. Hem daar een tijdje laten en niks met hem doen is geen optie (vinden de eigenaren). Netjes aan het halster lopen, longeren en dat soort dingen kent hij allemaal al en is hierbij ook heel braaf. Het probleem zit hem in één of andere traumatische ervaring met iemand in het zadel. Ik heb zelfs het idee dat hij bang is dat er weer iemand van hem af valt en dit niet weer wilt meemaken en daarom vlucht zo gauw iemand aanstalten maakt op hem te gaan zitten. Ik ben dus inderdaad bezig met hem helemaal van voren af aan opnieuw in te rijden en behandel hem als een groene 3 jarige.
Wat iedereen ook van hem zegt op stal...het is absoluut geen k*t knol. Hij heeft zelfs een heel lief en gevoelig karakter.

Ben de afgelopen week 3 x een half uur met hem bezig geweest. Het gaat iedere keer een beetje beter en dat is vooral omdat hij mij begint te vertrouwen. Sinds de join-up (die in totaal maar iets van 2 minuten duurde) loopt hij als een jong hondje overal achter mij aan. Ik dacht al dat het geen dominantie probleem was dus hield ik de join-up zo kort mogelijk, met het gewenste effect!

Ik houd jullie op de hoogte over verdere ontwikkelingen (als jullie dat willen natuurlijk Bloos ). Ik vond dit zo'n apart geval dat ik dat hier even kwijt wilde. Hier zitten mensen met gevoel voor paarden terwijl ik me hier op stal vaak verloren voel met mijn mening en manier van benaderen van dat soort problemen.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:33

ik heb het ook wel eens gezien dat ze een paard laten vallen. Bij sommige paarden helpt dit wel. maar dan ook alleen bij paarden die gemeen zijn. Het gaat er dan niet om om het paard bang te maken. maar om recpect en overwicht te krijgen (enja ik ben ook van mening dat je respect moet verdienen, helaas heeft niet iedereen daar het geduld en geld voor). dit gebeurt vaak bij handelaren. Aan je verhaal te horen denk ik dat het paar bang is omdat er iets mis is gegaan met inrijden. Hij/zij vindt het denk ik eng als iemand op zijn rug komt (kan natuurlijk zijn dat bij het inrijden een of andere idioot als een gek is gaan trappen ofzo).
probeer rustig aan weer op hem te gaan zitten. je moet denk ik weer zo beginnen als je bij elk paard begint die je voor het eerst gaat inrijden. veel succes. en denk aan jezelf. ga je leven niet wagen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:28

Er staan filmpjes op Youtube waarbij iemand ook paarden 'vloert' om respect te krijgen, maar daarbij hebben ze het over endorfine dat vrijkomt. Heel apart om te zien...

Bijvoorbeeld dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=M6NUnAoRNLc (leuke muziek erbij Knipoog )

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:30

Wat doet hij nu juist om het paard te doen liggen?? Niet dat ik plannen, heb maar kan het gewoon niet goed zien...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:38

Als je zoekt onder zijn naam vind je heel veel filmpjes en uitleg, met in het begin heel veel tegenstanders van zijn methode, maar na zijn - altijd vriendelijke - uitleg komen er steeds meer positieve reacties, heel leuk om te volgen.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:14

ik zie deze methode echt als een laatste redmiddel bij paarden die zich niet laten bestijgen.het paard uit het filmpje ging keihard achterwaards als je er op wou volgens de uitleg.dit neerleggen ziet er keihard uit en is ook echt niet bedoeld om te gebruiken tuidens het normale beleren van een jong paard.als je goed kijk zie je dat de man geen extreem geweld gebruikt om het paard naarbeneden te krijgen,niet dat ik het trekken in zijn mond niet pijnlijk vind,maarja dit dient een doel.wat ze hier doen is niet het oude sakkingdown ,of imo mishandelen van een paard,dit is een probleem oplossen.maar imo had dit probleem niet mogen ontstaan,als je geduld hebt met beleren dan voorkom je dit gedrag,maar als je het filmpje bekijk dan is dit volgens mij een racehorse,en dat is gewoon big bussines,hop zadel erop,als 2 jarige de baan op ,big money verdienen en als het niet goedschiks gaat dan maar rap kwaadschiks,want als 4 jarige is het paard te oud en word het hoog tijd voor de worstenfabriek,iets anders gaat toch niet want dan zijn ze zo verknipt en verrot in de benen dat je geen andere optie meer hebt.om even terug te komen op de valmethode,ik zou hem zelf nooit toepassen ,alleen mensen die echt weten wat ze doen mogen dit imo,en dan nog keur ik het niet goed.ik begrijp wel wat ze hiermee willen bereiken.@splash,je weet als geen ander,rust en geduld kan je redden,inderdaad van de basis beginnen en je tijd nemen dan komt het vast weer goed.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:37

het klopt dat men dat doet met een onhandelbaar paard.
hoe vaak ik niet hoor op mijn stal "als die knol niet wil trek ik hem gewoon om" vaak gebeurt het dan bij hun thuis of men zegt het uit stoerheid.
wel is het zo dat waneer het werkelijk bij mij in de bak gebeurt de persoon in kwestie "vriendelijk doch dringend Hamer " wordt verzocht het terrein te verlaten en in de toekomst zeker minimaal op ren afstand bij mij vandaan te blijven.
ik vind dat het onder de norm dierenmishandeling valt en de personen die het dan ook in mijn buurt verkondigen dat "dat de geijkte methode is Stoom uit je oren " niet van mijn bak gebruik mogen maken om hun paard te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:49

Het doet mij denken aan de film the horse wisper maar dan op een rustiger manier. Maar het moet niet fijn zijnvoor het paard.

In het filmpje zelf zie ik trouwens geen gevaarlijk paard, okee het stijgeren en springen wel. Maar zie hem niet doel gericht aanvallen en hij komt daarna rustig naast de begeleider zelf staan in het begin stukje van de film.

Ik ben blij dat de eigenaar geluister heeft en jou gevraagd heeft te helpen. Veel succes, maar geloof dat het je zeker wel gaat lukken met veel rust en gedult.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:36

Ik heb het ook ooit gezien. Maar dat ging wel om een levensgevaarlijk paard. Het werd zadelmak gemaakt. Aan de longeerlijn ging het telkens weer tot de aanval over. Steigerend en wild slaand kwam het af op de gene die de lijn in zijn handen had.
Die persoon zag ik op den duur heel voorzichtig en met enorm veel geduld en rust dit dier onderuit gaan halen. Totaal zonder geweld werd er langzaam een been onderuit gehaald zodat hij moest gaan liggen. Nadat dit een keer of 3 was herhaald (paard sprong in het begin weer direct overeind) bleef het dier liggen en werd toen na een paar minuten zachtjes aangemoedigt weer op te staan.

Wat opstond was een ander dier! Volledig rustig en niet meer agressief. Het liet zich netje longeren en accepteerde daar na heel braaf zadel en ruiter!

Het werkt als het goed wordt gedaan prima en heeft ook totaal niks met dierenmishandeling te maken. Het is ook nooit de standaard methode maar imo eerder een laatste red middel. Als dit bij dit bepaalde paard niet had gewerkt denk ik dat het er uiteindelijk erg donker voor dit dier uit had gaan zien. Je vraagt je bij dit soort gevallen ook af wat de eigenaren er mee uit hebben gespookt waardoor een jong dier zo wordt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:13

Ik vind het ook niet zo'n probleem... mits het gedaan wordt in een veilige omgeving door iemand die er veel ervaring mee heeft, niet zomaar door iemand die het ooit eens van iemand gezien heeft...
Mijn trainer heeft het ook eens met zijn superdominante merrie gedaan omdat ze op de loop ging uit narrigheid (ze moest achteraan lopen en dat zinde madam niet). Hierna was ze heel relaxed en nog steeds eigenlijk wel.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:24

en toch vind ik het niet kunnen sorry.
met geduld leer je het ook aan een paard

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:26

Normaal?? Nou in mijn ogen echt niet!!!!
Als allerallerlaatste "redmiddel" heeeeel misschien en wel bij een vreselijk agressief paard of zo maar inderdaad vraag ik me bij zo een dier meteen af welk mens heeft dit voor elkaar gekregen?
Ik heb dit ook een keer zien gebeuren bij een "trainer" en ook dit paardje was zogenaamd erg "eigenwijs en dominant". Omdat hij vond dat het dier niet goed genoeg naar hem luisterde liet hij hem ook op de grond vallen en dat ging echt niet subtiel! Het paard snapte er ook nog eens niets van en was er dus ook niets mee opgeschoten!!! Sterker nog hij wantrouwde de mens toen nog meer en werd er nog "moeilijker" van. Die trainer zei ook dat hij maar moest leren luisteren en dat hij dit wel vaker deed bij zulke eigenwijze paarden later stopte hij met dit paard te trainen (gelukkig) en de eigenaresse heeft met jaren geduld en begrip dit beestje weer goed gekregen!!!
Deze "trainer" vond zichzelf ook erg goed en zei dat dit de enige manier was om het paard goed te krijgen. Zolang er mensen zo blijven doen op deze manier en zelf aanhangers hebben zal het dus blijven gebeuren vrees ik. Wat ik tegen hun zou willen zeggen is; Kijk eens om je heen, heb je alle andere veel diervriendelijkere methodes al eens geprobeerd? ;dat zijn er heel wat hoor!!
Kost alleen wel meestal meer tijd, veel denkwerk en aanpassingsvermogen van jezelf maar daarbij ga ik er nog steeds vanuit dat wij intelligenter zijn dan dieren hoewel ik dit bij sommige "trainers" ernstig betwijfel.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:30

Bedankt voor de aanmoedigende reakties!! Tot nu toe gaat het nog steeds de goede kant op!

Helaas kan ik de filmpjes niet downloaden. Ik heb hier dial-up en het duurt heel lang.
Maar even voor de duidelijkheid! Zoals ik het heb gezien bij Spirit was dit totale dierenmishandeling. Eerst begon hij hem te slaan met zijn teugels en vlakke hand en terwijl hij op Spirit zijn rug zat draaide hij zijn hoofd zijwaarts en achterover zodat Spirit met een flinke smak tegen de grond viel (gelukkig boven op hem en hoorde naderhand ook dat hij zich bezeerd had Haha! ).
De rest heb ik niet gezien want heb me omgedraaid en na een paar woorden met de eigenaar van de stal in de auto gestapt en weggereden. Wil met dit soort mensen niks te maken hebben.
Het kan best zijn dat dit één of andere methode is en als het op een rustige manier gebeurd (rustig een been onderuit halen en hem rustig naar beneden halen) het ook zou kunnen werken.
Maar dit werd om de reden roofdier/prooi gedaan vertelde de stal eigenaar. Sommige gebruiken zelfs een waterballon omdat tussen de oren kapot te slaan zodat het net lijkt alsof er bloed naar beneden druipt. Dat vind ik echt absurde praktijken!!!!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:53

dat zijn de praktijken die pat parrelli en monty robberts ook toe passen als het nodig is.
voor mij een reden te meer om niet naar dat soort clinic's te gaan.
ieder zich zelf respecterende trainer zonder geduld neemt deze praktijken dan luk raak over omdat hun grote voorbeeld het ook zo doen.
daarmee wil ik niet zeggen dat elke trainer in nederland zich van deze praktijken bedient. ¾ walgd van dit soort dingen maar ¼ vind het gewoon stoer om een paard op zijn rug te liggen.
bah bah en nog eens bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:36

Ik denk dat zoals Adrienne het beschrijft het als allerlaatste redmiddel zou kunnen ja. Maar dan op een hele rustige en diervriendelijke manier.

Maar zoals de TS het om schrijft is het niet rustig gegaan en het paard letterlijk op de grond gesmeten. Denk niet dat je daarmee respect en rust krijgt, eerder angts en daar word het helemaal niet beter van.

Maar ben het er nog steeds niet mee eens, op andere manieren moet het ook kunnen.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:29

@piggeljay;laat er geen onduidelijkhied zijn over hoe ik tegenover dit soort methodes sta.als ik een persoon bezig zie en hij-zij kan mij niet overtuigenvan zijn kunde op paardengebied dan hoop ik dat hij-zij erg hard kan lopen,ik kan het iig wel als het nodig is. Boos! Haha!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:33

Sisco4life schreef:

Gaaf dat ze jou ook gevraagd heeft! Neem idd de tijd. Gooi het paard anders eerst een hele poos op de wei..even inhalen wat ii gemist heeft. En dan helemaal overnieuw beginnen..Aan een halster meelopen. Stilstaan , VD (??) enz. Dan pas longeren en inrijden...

Zo maak je het paard alleen maar kapot, en daar kan dat beest niks aan doen, maar t is opeens wel een k*t knol :S ...

hier sluit ik me totaal bij aan!
vind het echt zo sneu voor dat paard, dat z'n leven nu al zo verkl**t is!! Boos!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:03

Zo maak je een paard bang voor je, dat heeft niets te maken met dominantie en dergelijke, dit is geen natuurlijke dominantie, paarden werken zo niet met omgooien en neerleggen en van die fysieke machtspelletjes... afschuwelijk dat er nog zo'n trainers rondlopen en het nog kunnen verkopen ook...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:28

Ik heb het filmpje nu wel drie maal bekeken, maar als je met deze methode, de uiteindelijk vaak door de mens verkeerd behandelde paarden, vermenselijken, van de slacht kan redden, voert deze man in mijn beleving een hell of a job uit.
Vergeet niet dat paarden die vermenselijkt zijn, dus jou als gelijken zijn gaan zien, een levens groot probleem kunnen zijn.

De pest met dit soort van methodes is, wie zich het uiteindelijk zelf permitteren dit te kunnen uitvoeren.

Eigelijk zal je veel meer moeten weten over de achtergrond van het gefilmde paard, om een objectief oordeel te kunnen geven, tegen de behandeling die er onder gaan wordt.

Ik vind het aan de ene zijde havvy wat ik zie, en het baart mijn aan de andere zijde weer zorgen omdat het nadoen, de deskundigheid die je daar voor nodig hebt, dat je die jezelf kan aanmeten.

Ik zal mijn in ieder geval niet aan wagen.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:35

__elise__ schreef:
Sisco4life schreef:

hier sluit ik me totaal bij aan!
vind het echt zo sneu voor dat paard, dat z'n leven nu al zo verkl**t is!! Boos!

Ik denk dat het wel weer goed komt met hem. Hij is echt beter af bij zijn huidige eignaren dan dat ze hem zouden verkopen. Het is meer de onwetendheid van de huidige eigenaren en heb ze er gelukkig van kunnen overtuigen dat het bij hem geen dominantie probleem is en het pure angst is. Hij was veelste jong toen hij ingereden werd (en dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop) en was hier mentaal (laat staan lichamelijk) nog lang niet aan toe. Dit beginnen ze nu langzaam in te zien en vertelde zelfs dat ik nu al veel verder met hem ben dan zij ooit met hem zijn gekomen.
Als ze uiteindelijk besluiten hem toch te verkopen dan weet ik niet of ik dat over mijn hart kan verkrijgen en zal hij uiteindelijk bij mij thuis in de wei staan Bloos

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:55

Er zijn omstandigheden waarbij geduld levensgevaarlijk is. En dan kan een methode als deze nuttig zijn om door het gedrag heen te breken en het paard zeg maar een ander pad insturen wat zijn gedrag betrefd.
Het probleem is dat het inschatten welke methode daarvoor op dat moment en bij dat paard de juiste is niet gemakkelijk is en die juist uitvoeren nog minder.

Bij een trainer die last heeft van zijn ego en een zeer beperkte zak met trucjes heeft is het dan zeer verleidelijk om naar dit soort methodes te grijpen. Het ziet er zeer indrukwekkend uit en als het eenmaal bij de eerste paar slachtoffers werkte waarom dan niet bij de volgende ook? Heeft hij het mis dan geef je de eigenaar het advies om het dier te laten slachten, omdat er echt een steekje aan los zit. En op die manier heb je altijd gelijk en hoef je niet bij jezelf te rade te gaan, cq. goed kijken wat het paard echt aangeeft.