[WN] Stokmaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:38

Vinden jullie stokmaat belangrijk bij een westernpaard? Heb je liever een groter of een kleiner maatje, of maakt het je niet uit?

Ikzelf heb m'n 'ponyjaren' wel achter de rug, maar zou als ik ooit weer eens een paard koop toch richting een westernrastrekken. Ik ben gek op trekpaarden vooral omdat ze zo lekker groot en breed zijn, maar ik ben net zo gek op westernriding, en dat is nou eenmaal geen combinatie..
Ik snuffel zo nu en dan wat rond om te zien wat er allemaal te koop staat, maar t valt me op dat er weinig over stokmaat verteld word, alsof t niet belangrijk is, of komt het omdat de gemiddelde quarter/paint tussen de 140 en 150 is en het dus 'niet veel uitmaakt' ?
Ik weet kleine pony's wenden sneller dan grote paarden, maar scheelt het 'echt' veel tussen een paard van 150 en 1 van 160?

Mocht ik ooit weer een paard kopen zal dat 90% zeker een paint of quarter worden, waar ik serieus western mee kan rijden, maar wel wil ik een grote maat... Zijn er veel grote maat quarters en paints, of zal ik dan heel hard moeten zoeken? En kan ik met een grote maat ( vanaf 1.60 m ) net zo serieus western rijden als met een quarter/paint van 1.40m?

Graag jullie mening over de voor en nadelen van de stokmaat in de westernsport Lachen

__Suzanne__

Re: Stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:46

Ik heb een Appaloosa van 1.60. Vind ik met mijn lengte wel fijn, iets kleiner is ook prima. Voor mij is 1.40 echt te klein....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:52

't Is vaak toch een beetje afhankelijk van wat je wilt gaan doen met je westernpaardje.. meeste reiners zijn klein, komen normaal gesproken niet boven de 1.50 uit.. Hunter en Pleasurepaarden zijn weer wat groter vaak en een echt haltergefokt paard is zéker groter..
En dat wil dus weer niet zeggen dat je met een klein paardje niet kunt halteren of met een grote niet kunt reinen, maar GEMIDDELD genomen liggen de verhoudingen zo.
Simpel omdat een groter paard meer moeite heeft met bijv. een rollback of een stop en puur omdat de judges in de Halter en pleasure nou eenmaal graag grotere paarden zien en in de Hunter ruim gangwerk van belang is.
En in de trail ben je met een kasteel van een paard toch enigzinds in't nadeel, omdat de hindernissen dan vaak 'krap' liggen voor je..
Maar zo heeft alles z'n uitdaging en ken ik genoeg 'kastelen' waarop gereint en getrailt wordt en ken ik kéigoeie kleine Halter en Pleasure paardjes.. (Voorbeeldje... Meervoudig Europees kampioen Halter Stallions Mills Intimidator.. ukkie in verhouding tot z'n concurenten maar groot in prestaties.. en zo kan ik er nog wel meer op noemen)
Dus ja, hoogte maakt verschil maar is ondergeschikt aan talent..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:56

Ik denk dat het er inderdaad aan ligt wat je wilt gaan doen met je paardje.

Ik zelf rijd trail met mijn Tinkertje van 1.45, maar die heeft heft vanwege haar 'lompheid' weer moeilijk met de krappe vierkantjes, achteruit door balkjes enzo.. Soms zet ze dr voetjes nogal lomp neer..

Maar doordat ze klein is is ze wel super wendbaar en kan ze goed snelheid maken en snel afremmen.
Daardoor zouden we kunnen uitblinken in de polebending of Reining..

Ieder paard heeft wel wat, ongeacht zijn grote.

Waarom vind je de combi western met een Trekpaard niks?
Voor recreatief western is dat toch best mogelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:00

ik wil dus geen recreatief western, ik wil 'echt' western Knipoog Daarom wil ik ook een 'echt' westernras waarmee ik op alle wedstrijden mee kan doen...
Trekpaarden zijn leuk om mee te knuffelen, maar meer moet je er niet mee willen doen, hun beenwerk is TE slecht voor een beetje leuk 'recreatief western" rijden..

Vooral reining, pleasure en trail vind ik leuk, maargoed dat is dus weer "lastig" omdat je "moet" kiezen tussen een reining en pleasure gefokt paard Tong uitsteken

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:04

Oh.. Ik reed anders een leuk pleasure of trail proefje met mijn vorige trekpaardmerrie.. Lachen Had ze geen moeite mee hoor.. Ze liep als een treintje.. Ja

Je moet niet kiezen tussen een reining of pleasure gefokt paard hoor.. Je hebt tegenwoordig hele leuke all rounders.. Ideaal voor als je meerdere dingen leuk vind..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:16

Debo schreef:
Vooral reining, pleasure en trail vind ik leuk, maargoed dat is dus weer "lastig" omdat je "moet" kiezen tussen een reining en pleasure gefokt paard Tong uitsteken

niks hoor.. d'r zijn genoeg all-around gefokte paarden... 't enige waar je met reining én pleasure tegenaan loopt is dat er maar héél weinig paarden dát beide kunnen op topniveau... er zijn er genoeg die beiden kunnen, maar wil je echt op topniveau rijden dan zul je op een gegeven moment een keus moeten maken omdat die twee onderdelen gewoon net te ver uit elkaar liggen, je wilt té verschillende dingen van je paard. Maar gewoon in Nederland leuke wedstrijden rijden.. kan zát.. genoeg paarden die bewijzen dat dat kan en OOK niet 'westernrassen'... je zou de Hafjes de kost moeten geven die regelmatig de QPA verslaan op meerdere onderdelen...
Dus ook 'moeten' kiezen voor een westernras is niet waar.. elk paard kan western lopen, de een beter als de ander.. maar er zijn ook QPA die minder goed zijn in bepaalde onderdelen, zéfs al zijn ze er wel voor gefokt.. (reining gefokt maar toch liever pleasurepaard... 't kan allemaal) Ken zelfs westerngefokte paarden die liever 'engels' liepen.. heb d'r zelf zoeen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:39

Debo schreef:
ik wil dus geen recreatief western, ik wil 'echt' western Knipoog Daarom wil ik ook een 'echt' westernras waarmee ik op alle wedstrijden mee kan doen...
Trekpaarden zijn leuk om mee te knuffelen, maar meer moet je er niet mee willen doen, hun beenwerk is TE slecht voor een beetje leuk 'recreatief western" rijden..

Ik weet niet wat jij allemaal onder een trekpaard verstaat maar waarom zou het niet mee kunnen doen met wedstrijden?

Ontopic, welk onderdeel wil je gaan doen(of welke onderdelen). Wil je echt reining doen zou ik een reining paard kopen en die zijn vaak wat kleiner. Halter paarden weer groter.

gr [***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:12

Ondertrekpaard versta ik de 'echte' kolossen zoals t nederlands en belgisch trekpaard Knipoog

Daarbij zei ik al, zo'n paard zou ik graag hebben om mee te knuffelen en hobbelritjes mee te maken, maar ik wil meer dus valt dat gewoon af Knipoog

Andere rassen zoals fjord, tinker, haflinger heb ik geen intresse in KWPN is nog een optie, maar dan ga ik toch liever voor een 'echte' omdat ik ook 'echt' western wil rijden.. Heb vroeger een jaar of 5 serieus western gereden met m'n fjord, dat was geweldig maar t was het 'net niet' Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:37

Hoogte maakt mij niet zo niet zo heel veel uit. Mijn jonge merrie is 1,46 mijn oudste merrie 1,56 en de andere 2 quartjes zitten er tussen. Mijn trainer heeft 2 merries die resp. 1,41 en 1,43 zijn, maar die zijn zo breed dat je dat echt niet ziet/merkt als je erop rijd.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:00

Ik heb een reiner van 1.50 m die ik nu aan het 'omscholen' ben naar pleasure en horsemanship. Kijken hoe dat gaat. Bij de pleasure zal hij niet echt hoge ogen scoren vanwege zijn redelijk korte gangen, maar de horsemanship kan hij bijvoorbeeld weer wel. Moet wel uitkijken dat ik niet te laat stop of uit een hoog tempo, want dan glijdt hij een meter voorbij de marker... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:03

Een pleasure paard is dus altijd groter gefokt dan een reiningpaard?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:01

Tegenwoordig wel maar dat is iets van de laatste jaren. Het is best wel modegevoelig. Ik heb mijn oudste merrie kunnen kopen omdat ze "te groot" was voor de toenmalige normen bij de cuttinghorses.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:25

Mijn paard is 1.53 cm en het is een Quarter

Debo je kunt ook met een ander ras goed western rijden ook wedstrijden dus, neem een voorbeeld als Sonja die rijdt wedstrijden met een Fjord of Shadowboy rijdt wedstrijden met een Haflinger.
En Anya rijdt op een KWPNer van 1.70, en een van 1.80 maar daar rijdt ze nog geen wedstrijden mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 09:16

Ik weet dat t met een ander ras ook wel kan, heb zelf 5 jaar lang met een fjord serieus western gereden, maar t was het 'net niet' En als ik ooit weer een paardje koop, moet het er wel 1 zijn die echt naar m'n zin is en dat zijn haflingers of fjorden niet.. een KWPN is nog een optie, maar dan heb ik toch lieven een quarter of paint..

Ik wil iets waar ik 'echt' mee kan gaan rijden en waar ik (mocht het me lukken) ook 'echt' de top mee kan berijken, en lukt dat niet dan is het jammer maar dan is dat mijn fout en komt het niet doordat m'n paard niet meer kan.. Ik wil (in de toekomst) gewoon echt serieus de sport in, en net als dat een serieus dressuur ruiter een 'echt' dressuur paard koopt, en geen fjord of haflinger, wil ik een 'echt' western paard.. Zodat ik t in elk geval ' kan proberen'

Maargoed nu gaat alles offtoppic, ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening over stokmaaten Knipoog

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:36

Maar ja hoeveel mensen hebben geen 'echt' westernpaard waarmee het 'net niet' lukt. Dat ligt meer aan het paard en de training dan aan het ras. Ik ken Hafflingers die menig Q/P/A eruit rijden hoor.
Maar goed, je moet aanschaffen waar jij je goed bij voelt. Ik wil alleen maar aangeven dat de aankoop van een Q/P/A geen garantie is voor het meedraaien aan de top in de amateur westernsport.

Mijn vorige Quarter was 1.52 en reining gefokt. Mijn huidige Quarter is 1.58 en pleasure/hunter gefokt. Maar ze kan ook best stoppen. Reining is niet mijn ding, dus vraag ik dat verder niet van haar. Ben wel net begonnen met de trailoefeningen en daar komt ze best mee uit de voeten. Pleasure gaat ook goed.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:39

Debo schreef:
Ik weet kleine pony's wenden sneller dan grote paarden, maar scheelt het 'echt' veel tussen een paard van 150 en 1 van 160?

Hangt helemaal van de bouw af. Mijn springpaard van 1.72 wendt een stuk sneller dan mijn paint-zonder-vlekken van 1.60 Knipoog
Dus staar je niet blind op grootte

Debo schreef:
Mocht ik ooit weer een paard kopen zal dat 90% zeker een paint of quarter worden, waar ik serieus western mee kan rijden, maar wel wil ik een grote maat...

Ik zie echt geen enkele reden waarom dat perse een paint of quarter moet zijn.

Als je een leuk paard van een ander ras hebt en je rijdt netjes, rijdt je meer dan de helft van die paint of quarters eraf Knipoog

Debo schreef:

Dat is dus "echt" onzin Haha!
Ok, je kan geen rassenshows doen als je geen raspaard hebt. Maar dat zijn er maar een paar per jaar Knipoog

Debo schreef:

Nee hoor, gewoon een paard kopen wat het allemaal wel een beetje kan Lachen

Francis schreef:
't enige waar je met reining én pleasure tegenaan loopt is dat er maar héél weinig paarden dát beide kunnen op topniveau...

Nou, ik denk eerder dat het gebrek aan kwaliteit van de ruiter zal zijn dan van het paard hoor Haha!
In algemene zin dus Knipoog
Verreweg de meeste ruiters en amazone's zijn niet in staat het beste uit hun paard te halen. Uit een paard van niet in staat is de "top" (zeer relatief begrip) te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:36

Oke, ik dacht dus dat je echt alleen 'goede wedstrijden' (mocht t ooit zo ver komen, als dat ooit komen gaat Knipoog ) mee mocht rijden met een westernras, is dat niet zo?

Ik heb 5 jaar lang western gereden maar heb maar 1 wedstrijd gedaan, toen m'n pony 'wedstrijdklaar' was kreeg ik t aan m'n rug waardoor de pret over was dus van wedstrijden heb ik helemaal geen verstand Tong uitsteken Ik hoop dat er binnen nu en een aantal jaar iets gevonden word waardoor mijn rug weer 100% zal worden.. dus ik denk nu nog even ver in de toekomst Knipoog Maar ben gewoon al nieuwschierig naar hoe dat allemaal zit, vandaar m'n vragen Knipoog

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 08:03

Debo schreef:
Oke, ik dacht dus dat je echt alleen 'goede wedstrijden' (mocht t ooit zo ver komen, als dat ooit komen gaat Knipoog ) mee mocht rijden met een westernras, is dat niet zo?
Nee hoor, dat geldt alleen voor de approved shows die georganiseerd worden door een rassenvereniging, bijna alle wedstrijden kan je met elk ander ras ook doen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:09

Je kan wedstrijden bij de WRAN met elke paard rijden Lachen

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:20

Monnik schreef:
Mijn vorige Quarter was 1.52 en reining gefokt. Mijn huidige Quarter is 1.58 en pleasure/hunter gefokt. Maar ze kan ook best stoppen. Reining is niet mijn ding, dus vraag ik dat verder niet van haar. Ben wel net begonnen met de trailoefeningen en daar komt ze best mee uit de voeten. Pleasure gaat ook goed.

De vader van Jaqie is toch Really Rugged Kid? Dat is toch ook een reiner...? Vandaar dat zo ook kan stoppen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:47

oke merci, weer wat geleerd Haha!

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:12

mijn quarter is 1,47 en reininggefokt. voor de reining is hij ideaal, heeft ook (in een ver verleden) op hoog niveau meegenomen, maar pleasure bijvoorbeeld daar zou hij geen figuur slaan (redelijk korte en vlakke gangen, zeer kort en geblokt lijf). daarbij komt dan ook nog eens dat pleasure mij totaal niet aanspreekt. het paardje dat ik rijd voor m'n smid is cuttinggefokt en wat groter, ik schat 1,54. er is nog nooit cutting mee gereden (hij is nu 4 ongeveer), maar volgens mij heeft hij echt de capaciteiten van een goede allrounder: hij heeft mooier gangenwerk dan de mijne, is fijner qua bouw (vergeleken met de mijne) wat hem ook meer geschikt zou maken voor de pleasure (in mijn amateurogen), en ook met de trailoefeningen kan hij heel goed mee. ik rijd hem voornamelijk reining (met hier en daar een trailoefeningetje) en ook hier laat hij zich goed zien.

ik zou in jouw geval dus gaan voor een soortgelijk paardje: iets groter (rond 1,55 vind ik al naar de grotere kant) en een leuke allrounder.

zelf heb ik ze liever rond mijn paardje's stokmaat: 1,47 vind ik ideaal.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:22

Mijn vlekkenloze Paint meet nu 1.60.. een beetje groot uitgegroeit voor wat jij noemt een "echt" Westernpaard Knipoog maar jan, toen we haar kochten we ze nog net geen 2 jaar en "echte" Westernpaarden worden niet zo groot....toch? Duivel

Maar goed, ze is idd uit Pleasure-ouders gefokt maar ik heb haar all-round opgevoed; alleen in de Trail kom ik wel eens in de problemen met haar lange lijf, maar het is voor mij geen optie om dan maar alleen Pleasure te gaan rijden, ik houdt wel van een beetje afwisseling! Een reiningproefje kan ze ook best wel aan, alleen ligt mij dat niet zo, maar op een onderlinge wedstrijd rijdt ik gewoon mee.
Kortom, een paard is zo veelzijdig als je zelf wilt (tot op een zeker niveau natuurlijk)

Ik ben altijd erg onder de indruk van de AlpenQuarters Knipoog , ze zijn zo lekker kompact en wendbaar Vingers aflikken
super gewoon!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:26

Debo schreef:
Vinden jullie stokmaat belangrijk bij een westernpaard? Heb je liever een groter of een kleiner maatje, of maakt het je niet uit?

Ik heb het liefst zo groot mogelijk Pling . Beetje nadeel voor de trail dat wel Ja