[WN] Probleem gevallen 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RonAalders

Probleem gevallen 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:03

Misschien is het leuk om het nog een klein beetje moeilijker te maken. Zodat er een idee ontstaat wat nog meer bij het beslaan van sport paarden komt kijken. Als dit te ingewikkeld wordt dan hoor ik dat wel. (Dit is nog maar het begin hoor, het kan nog véél moeilijker)

Enkele jaren geleden werd ik in Duitsland gevraagd te komen kijken naar een heel goed gefokte reiner die echter erg wijd ging tijdens de stop en ook erg slecht cirkelde. Nou heb ik zelf absoluut geen moeite met wijde stoppers (als ze wijd gaan gaan ze ook diep) maar als ik hoor dat paarden slecht cirkelen, gaan de alarmbellen af.

Toen ik ging kijken viel mij op dat het paard nauwelijks door zijn rug heen kwam. De dressuur ruiters noemen dat "de rug geven" als ik het goed heb. Wij noemen dat door de rug heen galloperen ("move through his back")

Dit laatste is essentieel om een reiner (maar dit geldt natuurlijk ook voor andere disciplines!) zijn ding te laten doen. Wat er namelijk gebeurd als een paard niet goed door zijn rug beweegt is dat de rug hol getrokken wordt. Spieren kunnen namelijk alleen maar samentrekken en ontspannen, een spier kan nooit duwen. Nu is het samentrekken van spieren geen probleem, want daar zijn spieren voor! Maar dan moet dat wel zo gebeuren dat de spieren die de tegenhangers vormen van de samentrekkende spieren ("antagonisten") óók in staat gesteld worden hun ding te doen. In het geval van rugspieren denk je dan vooral aan de buikspieren. Het samenspel van die twee spiergroepen wordt bij paarden wel de "ring of muscles" genoemd.

Deze twee spiergroepen stabiliseren ondermeer het bewegelijke deel van de rug (de lendenen), oftewel het gedeelte achter je zadel. Een stuk verder naar voren wordt de rug gestabiliseerd door de ribbenkast terwijl verder naar achteren het bekken enige stijfheid aan enkele rugwervels biedt. Die ring of muscles is dus van groot belang bij de beweging van het paard. Wanneer die ring of muscles niet goed functioneert zie je dat meteen in de beweging terug.

Wanneer nu een paard galoppeert in een zachte bodem (bijvoorbeeld een reining bodem, maar denk ook aan diepe dressuur bodems!), zal de voet in die bodem wegzakken. Het zal voor een paard moeilijker worden om de voet op tijd weg te krijgen vóór dat de achtervoeten landen. In de reining hebben we echter de diepe laag zand nodig om paarden behoorlijk te leren stoppen. Voor sommige paarden betekent dit dat zij téveel moeite moeten doen om comfortabel te blijven galloperen. Deze paarden hebben moeite met het afwikkelen van de voorvoet omdat deze diep in de grond wegzakt, en opvallend vaak komt dit omdat de voet veel te lang is! (Laat reiners in het show seizoen dan ook niet langer dan 6 a 7 weken op hun ijzers staan!)

Om deze moeilijke afwikkeling te compenseren gaat het paard iets wonderlijks doen. Het paard zal om die moeizame afwikkeling door de lange voeten in de zachte bodem makkelijker te maken, de rug hol trekken ("dorsi flexion"). Door het hol trekken van de rug kantelt de schouderpartij namelijk enigzins en kan het paard makkelijker de voorknie ontspannen kort voor de feitelijke afwikkeling en zo die afwikkeling sterk vereenvoudigen. Het is dus een "omzeilende" techniek die paarden zich zo aanwennen.

Dit lijkt mooi, maar er kleven een aantal hele grote nadelen aan. Op de eerste plaats is de rug niet gemaakt om in die holle positie grote krachten op te vangen. (Waarom zou het verschijnsel "kissing spines" zoveel voorkomen bij reiners en dressuur paarden?) Op de tweede plaats veranderd door de holle rug de wijze waarop de voorvoeten de bodem raken. De hielen zullen daardoor dieper in de bodem wegzakken, zodat het probleem van afwikkelen nóg groter wordt en de ruk nóg holler getrokken moet worden. Een vicieuze cirkel. Een derde probleem die ik hier zal noemen (er zijn er nog wel een paar) betreft het bekken. Door de holle rug kantelt het bekken enigzins voorover. Hierdoor ontstaan er ook problemen aan met name de achter knie en de sprong van het paard. Veel reiners die (te) wijd gaan zouden veel beter stoppen als ze minder moeite hadden met de afwikkeling van de voorvoeten én de trainer ze daardoor beter door hun rug kan leren bewegen. Zoals altijd kan beslag nooit meer doen dan een paard en daarmee de trainer of ruiter helpen.

Bij het beslag van (reining) paarden zullen we er dus ondermeer altijd rekening mee moeten houden dat de achterste hoefhelft voldoende ondersteuning heeft. Overigens is dit niet iets wat alleen voor reiners geldt natuurlijk! Al tijdens de hoefsmeden opleiding wordt leerlingen gewezen op het belang ijzers ruim te passen. Dit biedt steun die ieder paard hard nodig heeft. Echter bij onze Westernsport speelt het probleem van aftrappen een grote rol. Wij moeten dus andere methoden verzinnen om die zo noodzakelijke steun te geven. Een voorbeeld zijn balkijzers.

Ook zal de steun in de achterste hoefhelft niet volledig tot zijn recht komen als de afwikkeling van de voet onvoldoende makkelijk is. Juist daarom worden veel vierkante teen ijzers gebruikt. (Maar dan wel correct gebruiken alstublieft!)

Nu zal (hoop ik) ook wat duidelijker worden waarom de rechte voetas zo belangrijk is en waarom daartoe ook gebruik gemaakt moet worden van wigijzers als de voetas niét recht is.

Deze link voert je naar een door mij besproken geval die ik in de USA heb gedaan. Als jullie het voorgaande hebben gelezen begrijp je ook waarom het paard hier niet goed kon galloperen op de cirkel.

http://www.horseshoes.com/forums/showthread.php?t=4060

Wat stof tot nadenken voor hen die wat meer over hun paard te weten willen komen! Ik ga maar weer een paar dagen naar het buitenland, reiners en WP paarden beslaan!

Ronald Aalders

Gisela

Re: Probleem gevallen 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:04

De redenatie snap ik wel alleen ik ga van een andere positie uit.

Een paard beweegt vanaf zijn achterhand naar voren toe.
Het paard kan door overbelasting in de training, dus door spins en stops, ontstekingen in de knie krijgen. Door de ontsteking in de achterhand van de knie zal het deze willen ontlasten.
Dit kan uiteindelijk leiden tot ontstekingen door de rug heen langs de ruggewervel (hierdoor krijg je dus het hol lopen maar ook het niet meer na kunnen geven door de hals dus hoofd en nek hoger gedragen) en kan, in de ergste gevallen, zelfs leiden tot ontzien van de rug en daarmee overbelasting van schouder en voorbeen creeren.

Ik zou in zo'n geval niet 'als eerste' naar het beslag van het paard kijken maar wel als eerste naar een bekwame veearts die checkt of er eventueel een ontsteking in kogen, sprong of knie in de achterhand bevindt.

Maar ja, ik ben geen smid en geen veearts maar dit is wat ik mij door een veearts heb laten vertellen Haha! .

Groetjes, Gisela

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:11

Mogen de voor en na foto hier geplaatst worden? Om ze duidelijk bij het verhaal te krijgen?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 15:22

Cer schreef:
Mogen de voor en na foto hier geplaatst worden? Om ze duidelijk bij het verhaal te krijgen?

Van mij wel ik weet alleen niet hoe dat moet!

Ronald Aalders

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:25

Ik zal even prutsen.. bedankt! Ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:27

Ik ben echt een leek. Maar heb toch wat vragen.

heeft het zetten van de hoef op deze manier geen gevolgen voor de pezen?
Is er wel naar heel het paard gekeken betreft waarom hij zijn rug wegdrukt? Het paard kan dat om zoveel oorzaken doen, waaronder bijvoorbeeld een niet voldoende passend zadel, of gebits problemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:32

Voet voor:
Afbeelding

Voet na:
Afbeelding

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:27

Gisela schreef:
Een paard beweegt vanaf zijn achterhand naar voren toe.
Het paard kan door overbelasting in de training, dus door spins en stops, ontstekingen in de knie krijgen. Door de ontsteking in de achterhand van de knie zal het deze willen ontlasten.
Dit kan uiteindelijk leiden tot ontstekingen door de rug heen langs de ruggewervel (hierdoor krijg je dus het hol lopen maar ook het niet meer na kunnen geven door de hals dus hoofd en nek hoger gedragen) en kan, in de ergste gevallen, zelfs leiden tot ontzien van de rug en daarmee overbelasting van schouder en voorbeen creeren.
Groetjes, Gisela

De spijker op zijn kop Gisela. Door overbelasting van het paard zal het paard gaan proberen van ongemak weg te blijven. Zoals ik uitgelegd heb is een veel voorkomende methode om dat te doen het wegdrukken van de rug. Hierdoor ontstaan op termijn allerlei problemen die jij ook al schetst.

Probeer je nu eens voor te stellen wanneer deze problematiek zich voordoet bij een paard dat bóvendien veel te lange voeten heeft. Of veel te weinig ondersteuning in de achterste hoefhelft. Of beslagen is met ijzers die te weinig rekening houden met het makkelijk afwikkelen van de voet. Óf een combinatie van allemaal! Kijk maar eens naar de foto's het komt voor!

In zoverre zou ik dan ook zeker meteen het beslag onder de loupe nemen als zich problemen voordoen. Al was het alleen maar omdat geverifiëerd dient te worden of het beslag veranderd dient te worden aan de gewijzigde omstandigheden (de blessure).

Misschien is het leuk om hier nog een stukje uit te wijden over dit "rug & voeten onderwerp". We hebben het tot nu toe gehad over het hol trekken van de rug. Maar een rug kan natuurlijk ook buigen, naar links en naar rechts. We komen dan bij het belang dat paarden recht gereden worden en zullen dan begrijpen waarom trainers zo erg hun best doen om paarden recht te rijden.

Stel je voor een paard vat over de linkerschouder weg. Iedere ruiter kent het verschijnsel. "He drops his shoulder" zeggen de Amerikanen dan. Op dát moment is het paard dus niet recht. Maar waarom vinden trainers dat nou zo erg? Dat zal ik proberen uit te leggen.

Als een paard de linker schouder laat vallen (over die schouder weg loopt) buigt de rug. Er ontstaat een buiging naar rechts (bolling naar links) hierdoor wordt het rechter voorbeen mee omhoog genomen omdat de rechter schouder hoog blijft bij een dergelijke buiging. Dit heeft dus tot onmiddellijk gevolg dat het linker voorbeen veel zwaarder belast zal worden dan het rechter voorbeen. Door de buiging in de rug komt de meeste druk op dat linker voorbeen en zullen dan ook dáár (pees)blessures ontstaan.

Maar er gebeurt méér! Door de buiging in de rug naar rechts, draait de heup uiteraard ook in naar rechts. Dit heeft weer tot gevolg dat het linker achterbeen niet meer recht onder het lijf kan blijven maar dat de voet zich verplaatst naar binnen, meer naar het zwaartepunt van het paard. Die linker achterhoef wordt dan natuurlijk zwaarder belast aan de buitenkant van die voet. Dit veroorzaakt op termijn een scheve voet die gecorrigeerd moet worden. Als dat niet gebeurd zal de trainer niet of nauwelijks in staat zijn om het paard nog recht te krijgen tijdens de training. De scheve voet zal steeds naar binnen geplaatst worden, terwijl de andere achtervoet hierdoor meer naar buiten wordt geplaatst. Door het scheef naar binnen plaatsen van de voet zal aan die zijde ook gauw knie en hak problemen ontstaan.

Hoe kan nu een paard zoveel mogelijk met beslag geholpen worden zo recht mogelijk te blijven? Je voelt hem al aan komen, door paarden zo recht mogelijk te beslaan. Dit geldt voor de voet van voren bezien ("medial-lateral balance"), maar ook van opzij bezien ("dorso-palmar balance") moet het paard zodanig beslagen worden dat de afwikkeling én de ondersteuning van de achterste hoefhelft links en rechts exact gelijk is. Is dat niet zo dan zal het paard al snel de schouder laten vallen over de voet die het minste steun geeft, met alle gevolgen hiervoren geschetst.

Ik hoop dat ik zo wat stof tot nadenken heb kunnen geven.

Ronald Aalders

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:31

@Ron: Hoe snel moest dit paard weer 'showklaar' zijn? Is dat de reden dat je wiggen hebt gebruikt?
Is het in stadia corrigeren van de voet niet te verkiezen boven hulpmiddelen als deze wiggen?

Wat betekenen die wiggen voor de stand van het hoefbeen? De onderzijde van het hoefbeen wordt toch geacht evenwijdig te lopen met de bodem?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:45

Wranglerbutt schreef:
@Ron: Hoe snel moest dit paard weer 'showklaar' zijn? Is dat de reden dat je wiggen hebt gebruikt?
Is het in stadia corrigeren van de voet niet te verkiezen boven hulpmiddelen als deze wiggen?

Wat betekenen die wiggen voor de stand van het hoefbeen? De onderzijde van het hoefbeen wordt toch geacht evenwijdig te lopen met de bodem?

Hier is sprake van beslag teneinde te voorkomen dat dit beslag van het vóór plaatje tot onherstelbare schade zou leiden. Show klaar maken speelde hier helemaal geen rol. Het corrigeren van de voet kan alleen plaats vinden indien de voet in een positie geplaatst wordt waarin de natuurlijke groei centra hun werk kunnen doen. Anders leidt al het werk tot niets en wordt het lijden van het paard nodeloos verlengd.

Om je een idee te geven, de vóór situatie is voor een paard hetzelfde als wanneer jij 24/7(!) met de ballen van je voet op een traptrede zou staan. En dus blijven staan! De diepe buiger van dit paard moest dag en nacht werken om alleen de voet zoveel mogelijk vlak op de grond te houden! En dan moest er nog getraind worden ook.

Maatregelen zoals jij die schetst zouden vergelijkbaar zijn met het verlagen van de hoogte van de traptrede waar je op zou staan. Het lijkt beter te zijn, maar maakt feitelijk niets uit voor het paard.

De onderzijde van het hoefbeen moet zeker niet parallel met de grond lopen. Normale voeten hebben een palmaire hoek van tussen de 1 en 5 graden, waarbij 1 laag te noemen is en 5 hoog. Hier over zijn studies gedaan door ondermeer Ric Redden en Gene Ovnicek (de laatste is de man achter het Equine Digital Support System). Google maar eens wat met die namen.

Een 0 graden palmaire hoek brengt onvermijdelijk grote schade aan ondermeer het hoefkatrol gebied met zich mee en is altijd te laag.

Ronald Aalders

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:50

Ik heb even wat zitten googlen, en zag dat Ovnicek een NB smid is, die ook onderzoeksresultaten plaats van wilde paardenvoeten (of althans, wild gehouden)..

Ik heb er (uiteraard) geen verstand van, maar had dit paard niet zonder de wig gekunt? Want uiteindelijk draagt het paard nog niet echt met zn hiel?

Het beslag wat er eerst onder lag ziet er bedroevend uit, maar is dit tweede beslag een noodoplossing geweest om het paard aan het lopen te houden misschien? Uiteraard met het doel de schade te beperken...

Is deze hoek niet groter dan 5 graden? (zit even te denken hoe ik dat moet meten). Hoe zou dat eruit zien op een x-ray? Optisch lijkt het alsof het paard op zn tenen loopt hoewel de hoefas duidelijk rechter is dan op de eerste foto..

Hoe lang denk je dat het paard op wiggen moet blijven voordat de hiel zelf weer dragend is (tenminste, is dat uiteindelijk de bedoeling?)

Ik ben aan het proberen het voet/hoef-as principe te snappen, vandaar deze vragen. Ja
Uiteraard is het niet zomaar uit te leggen, dat snap ik.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:41

Interessant onderwerp...

Ik begrijp nog niet waarom de wig eronder zit. De zool van de hoef staat nu niet meer evenwijdig met het grondoppervlak. En we weten dat het hoefbeentje evenwijdig loopt met de zool, dus het hoefbeentje wordt nu ook niet meer gelijkmatig belast met druk. Zorg dit niet voor te weinig hoefmechanisme en dus te weinig bloeddoorstroom (pompfunctie)?
Ontstaat zo een paard dat op de zogenaamde 'tomatenblikjes' staat? De teen wordt langer, en de hoefsmeden raspen de teen weg, maar komen niet aan de hiel, want een westernpaard heeft hoge hielen.

Ron, ik weet dat je een goede hoefsmid bent, dus neem dit aub niet persoonlijk of ironisch op. Ik stel me die vragen al een tijdje en hoop hier eindelijk eens een goed antwoord te horen!! Haha!

Seppe

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 01:02

Het hoefbeen loopt in de praktijk zeker niet altijd evenwijdig met de zool. Je kunt daar zeker niet op vertrouwen. De enige manier om 100% betrouwbaar te bepalen wat de stand van een hoefbeen is, zijn röntgen opnamen.

Een rechte voetas is essentieel om de paardevoet te laten functioneren en wel op een wijze die alle onderdelen van die paardevoet correct met elkaar laat samenwerken. De paardevoet kan door een buitengewoon ingewikkeld samenspel van de structuren waaruit zij is opgebouwd enorme krachten verwerken. Echter wanneer een onderdeel niet goed meer kan samenwerken binnen het geheel (in de USA noem ik dit een "matrix") moeten alle andere onderdelen zoveel meer doen. Dit lukt vaak niet zodat er meer onderdelen uitvallen of in ieder geval niet volledig mee werken. Dit leidt weer tot andere problemen enzo kunnen kennelijk kleine problemen tot een cascade van problemen aanleiding geven die vaak eerst elders in het lichaam opvallen. De rug bijvoorbeeld.

Ik heb verschillende soorten wiggen in mijn auto variërend van 1 tot 4 graden. Daarmee en combinaties daarvan, kan ik te lage voetassen ophogen tot een normale, rechte voetas. Dit geldt uiteraard alleen voor die paarden die te lage voetassen hebben, of natuurlijk bij paarden waar in verband met een bijzondere pathologie wiggen geïndiceerd zijn.

In dit geval is gebruik gemaakt van een 3 graden wigzool. Die 3 graden zijn uiteraard niet uit de lucht komen vallen. Minder dan 3 graden of zelfs helemaal geen wig zou absoluut onvoldoende zijn geweest, meer weer te veel. Te veel wiggen is namelijk net zo slecht als te weinig! Maar het uiteraard even zo volstrekt onvoldoende om een paard dat 3 graden nodig heeft om een rechte voetas te krijgen maar 1 graad wig te geven!

De fout die veel gemaakt wordt is dat er wiggen worden gebruikt -met de beste bedoelingen- op voeten zonder de voet voldoende steun te geven in de achterste hoefhelft. Deze steun geef je door -kort gezegd- de hielen terug te kappen tot het breedste deel van de straal. Als dat niet gebeurd en er worden toch wigzolen gebruikt ontstaat er een situatie vergelijkbaar met de vóór foto hier.

Wigzolen kunnen een carriére van een paard redden en inderdaad zijn ze schrikbarend vaak korte of langere tijd nodig. Dat ligt overigens meer aan de moderne fokprogramma's dan ergens anders aan. Maar hoeveel hulp wigzolen ook kunnen geven je moet -zoals met alles met paarden- wel weten wat je doet als je ze gebruikt!!

Ronald Aalders

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:11

Interessant topic!
Wat is de "palmaire hoek"?
Begrijp ik het goed dat deze wiggen tijdelijk zijn, en dat ze vermindert worden nadat de hoef een gezondere hoek gekregen heeft?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:50

RonAalders schreef:
Het hoefbeen loopt in de praktijk zeker niet altijd evenwijdig met de zool.

Maar dat wil toch niet zeggen dat het DUS goed is om het hoefbeen niet evenwijdig met de zool te hebben? Hoe veel voeten er voor staan in de praktijk moet geen uitgangspunt zijn bij waar je naar streeft, of denk ik nu heel krom?

Die 1 tot 5% afwijking van P3 tav het bodemparallel zijn op een röntgen, daar kan ik me nog wat bij voorstellen ivm de weefsels die het hoefbeen omringen, maar als het hoefbeen niet evenwijdig met de zool loopt dan heb je mi toch te maken met een lichtelijk tot ernstig gecompromitteerde pathologische situatie. Wie zich geroepen voelt, enlighten me!

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:58

RonAalders schreef:
maar als ik hoor dat paarden slecht cirkelen, gaan de alarmbellen af.

Mijn 3jarige merie wil bij het snel circelen op de rechterhand, altijd naar de linker(contra)galop omspringen. Het word erger als ze moe wordt. Andersom heeft ze dat niet.
Is dat iets, wat te maken zou kunnen hebben met haar hoeven/ beslag?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:47

freerider schreef:
RonAalders schreef:
maar als ik hoor dat paarden slecht cirkelen, gaan de alarmbellen af.

Mijn 3jarige merie wil bij het snel circelen op de rechterhand, altijd naar de linker(contra)galop omspringen. Het word erger als ze moe wordt. Andersom heeft ze dat niet.
Is dat iets, wat te maken zou kunnen hebben met haar hoeven/ beslag?

Ik had gehoopt dat de uitleg hier boven wat duidelijkheid verschaft zou hebben over dergelijke vragen. Huilen

Ja natuurlijk kan het overkruis gaan van een paard soms regelrecht terug te voeren zijn op het beslag. Máár dat wil niet zeggen dat het probleem dus ook veroorzaakt wordt door het beslag! Het kan heel goed zijn dat er andere redenen zijn waarom jouw paard moeite heeft met cirkels.

In beginsel is het gebruik van wiggen tijdelijk. Echter dan moet er wel sprake zijn van een paard met voldoende sterke hoeven. Helaas is dat in onze sport lang niet altijd het geval. Op zich is de hoorn kwaliteit van QH's wel goed, maar de voet massa in verhouding tot het lichaamsgewicht en spierkracht is niet ideaal bij ons ras.

Maar ik hoop dat duidelijk is geworden dat de wiggen -mits correct gebruikt- niet iets aan het normale toevoegen. Bij een te lage voet as zorgen de wiggen juist dat het normale in stand blijft! Dit is namelijk ook de reden van hoefbeslag! Het normale (sommigen noemen dat het 'natuurlijke') in stand houden en beschermen. Aanvullen waar aangevuld dient te worden, weghalen wat belemmerd. Iets anders is beslag ook niet, althans zou het niet moeten zijn.

Nogmaals, je houdt reiners en WPers niet jaren lang fit door ze te dwingen iets te doen wat ze niet kunnen. Dat heeft absoluut geen zin, je loopt dan domweg tegen een muur van blessures op waar je echt niet door heen komt.

Ronald Aalders

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:54

Beste Ron

Ik heb het in mijn vraag over contra galop niet overkruist. En dan ook nog alleen van links naar rechts en niet andersom. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit door het beslag komt, maar je weet maar nooit het is best ingewikkeld dus vandaar mijn vraag.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:06

Mac schreef:
RonAalders schreef:
Het hoefbeen loopt in de praktijk zeker niet altijd evenwijdig met de zool.

Die 1 tot 5% afwijking van P3 tav het bodemparallel zijn op een röntgen, daar kan ik me nog wat bij voorstellen ivm de weefsels die het hoefbeen omringen, maar als het hoefbeen niet evenwijdig met de zool loopt dan heb je mi toch te maken met een lichtelijk tot ernstig gecompromitteerde pathologische situatie. Wie zich geroepen voelt, enlighten me!

P3 of te wel Phalanx 3 of te wel het hoefbeen zien we het liefst aan de onderzijde NIET evenwijdig lopen aan de hoornschoen cq zool. Het mooiste is tot 5 % hoek. Is dit wel het geval dan staat er teveel tractie op de diepe buiger.
Een rontgenfoto ("Xray" zoals de amerikanen zeggen) van de ondervoet zou inderdaad kunnen laten zien of hier een probleem zit.
De voorzijde van het hoefbeen moet wel evenwijdig met de hoornschoen lopen - veranderingen zie je in het kader van hoefbevangenheid- dit is een ander onderwerp.
De oplossing voor een te vlakke stand van het hoefbeen binnen de hoornschoen vinden we vaak in wiggen. Wees je wel bewust dat er dan op de steunsels van de voet meer druk komt en de slijtage van de verzenen verhoogd wordt.

Natascha de Heer
(omdat er toch een commerciele bijsmaak aan dit topic zit:
Dierenarts, ECVDI eligible
Dierenkliniek Emmeloord)
Clown Clown Duivel Duivel Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:32

Maar is een pees (in dit geval de diepe buiger) niets iets wat zich aanpast aan de lengte die nodig is??
Niet van de een op de andere dag natuurlijk, maar geleidelijk aan.

Is hier niet sprake van de kip en het ei-verhaal;
-is de diepe buiger niet korter geworden omdat de paarden hoger op de verzenen kwamen te staan (er in gefokt dus) of omdat er op deze manier gekapt/beslagen werd ??
- en is dat proces wel zo onomkeerbaar als gezegd wordt c.q. is de 5% hoefstand nu in het belang van de pees of van het hoefbeen ??

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:24

Een andere vraag:
Ik heb het idee dat er vrij veel Quarters rondlopen die al op jonge leeftijd slechte straalbenen hebben, klasse 3 en soms zelfs 4. Echter, deze paarden lijken (voor mij...) vaak geen tekenen te geven van klinisch onoverkomelijke HKO. Daarmee bedoel ik dat veelal de oplossing vrij gemakkelijk kan worden gevonden in ander, correct, beslag waarbij er een grotere opzet wordt toegepast.
Bij warmbloedpaarden lijkt het beslag wel van invloed, maar veel minder ook bruikbaar als oplossing voor het probleem. Zelfs als er op de foto een 2 wordt gegeven maar via verdovingen/verder onderzoek toch de oorzaak in de weke delen van de hoefkatrol te vinden is.

Zien jullie dit ook, of is dit een idee waar ik in de loop der jaren in vast ben komen te zitten?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:34

Ik heb het gevoel dat wiggen hier nogal gepromoot worden. Maar ik heb altijd begrepen dat wiggen veroorzaken dat het gewicht daardoor naar de voorkant van de voet verplaatst wordt, waardoor er geen geschikte druk meer plaats vind op de achterkant en dat daardoor de straal niet geactiveerd wordt door te groeien. Bovendien heb ik gehoord dat wiggen een verhoogde kans op kneuzingen in de hoef geven. Wat is jullie mening hierover?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:32

@ Jolande, wiggen worden hier niet gepromoot. Dit is een onderdeel van het besproken probleem en noodzakelijk voor het direct creeren van een rechte voetas. Ronald corrigeer mij als ik het verkeerd begrijp.

Ik zie liever een paard wat recht op de voeten staat (indien noodzakelijk met wiggen) dan een paard die onnodig veel belast wordt op de pezen (de gallen krijg je op de koop toe Knipoog ).

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:51

Ik heb voor mijn paard een tijd terug info ingewonnen bij een smid. Hij is engelstalig dus ik heb helaas zijn antwoord alleen in het engels, maar het gros hier kan er vast wel kaas van maken Haha!

Citaat:
"I have tried wedges over many years and in all cases they cause the heels to collapse through unnatural pressure. Whereas with a synthetic heel reconstruction we are actually extending the existing hoof capsule at the heel and building a new bar for support. This then puts weight bearing capabilities in the correct spot."

Dus vandaar dat ik mijn vraagtekens zet bij de redenen die hier genoemt worden om wiggen te gebruiken en het probleem van een te lage hiel anders op lossen. Wiggen zijn immers niet de enige manier om dit op te lossen.

Bacannie schreef:
@ Jolande, wiggen worden hier niet gepromoot. Dit is een onderdeel van het besproken probleem en noodzakelijk voor het direct creeren van een rechte voetas. Ronald corrigeer mij als ik het verkeerd begrijp.

Ik zie liever een paard wat recht op de voeten staat (indien noodzakelijk met wiggen) dan een paard die onnodig veel belast wordt op de pezen (de gallen krijg je op de koop toe Knipoog ).

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 19:52

Jolande schreef:
Bacannie schreef:

Je begrijpt het helemaal goed Knipoog

Ronald Aalders