Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Cer schreef:Mogen de voor en na foto hier geplaatst worden? Om ze duidelijk bij het verhaal te krijgen?

Gisela schreef:Een paard beweegt vanaf zijn achterhand naar voren toe.
Het paard kan door overbelasting in de training, dus door spins en stops, ontstekingen in de knie krijgen. Door de ontsteking in de achterhand van de knie zal het deze willen ontlasten.
Dit kan uiteindelijk leiden tot ontstekingen door de rug heen langs de ruggewervel (hierdoor krijg je dus het hol lopen maar ook het niet meer na kunnen geven door de hals dus hoofd en nek hoger gedragen) en kan, in de ergste gevallen, zelfs leiden tot ontzien van de rug en daarmee overbelasting van schouder en voorbeen creeren.
Groetjes, Gisela
Wranglerbutt schreef:@Ron: Hoe snel moest dit paard weer 'showklaar' zijn? Is dat de reden dat je wiggen hebt gebruikt?
Is het in stadia corrigeren van de voet niet te verkiezen boven hulpmiddelen als deze wiggen?
Wat betekenen die wiggen voor de stand van het hoefbeen? De onderzijde van het hoefbeen wordt toch geacht evenwijdig te lopen met de bodem?

RonAalders schreef:Het hoefbeen loopt in de praktijk zeker niet altijd evenwijdig met de zool.
RonAalders schreef:maar als ik hoor dat paarden slecht cirkelen, gaan de alarmbellen af.
freerider schreef:RonAalders schreef:maar als ik hoor dat paarden slecht cirkelen, gaan de alarmbellen af.
Mijn 3jarige merie wil bij het snel circelen op de rechterhand, altijd naar de linker(contra)galop omspringen. Het word erger als ze moe wordt. Andersom heeft ze dat niet.
Is dat iets, wat te maken zou kunnen hebben met haar hoeven/ beslag?
Mac schreef:RonAalders schreef:Het hoefbeen loopt in de praktijk zeker niet altijd evenwijdig met de zool.
Die 1 tot 5% afwijking van P3 tav het bodemparallel zijn op een röntgen, daar kan ik me nog wat bij voorstellen ivm de weefsels die het hoefbeen omringen, maar als het hoefbeen niet evenwijdig met de zool loopt dan heb je mi toch te maken met een lichtelijk tot ernstig gecompromitteerde pathologische situatie. Wie zich geroepen voelt, enlighten me!

). 
Citaat:"I have tried wedges over many years and in all cases they cause the heels to collapse through unnatural pressure. Whereas with a synthetic heel reconstruction we are actually extending the existing hoof capsule at the heel and building a new bar for support. This then puts weight bearing capabilities in the correct spot."
Bacannie schreef:@ Jolande, wiggen worden hier niet gepromoot. Dit is een onderdeel van het besproken probleem en noodzakelijk voor het direct creeren van een rechte voetas. Ronald corrigeer mij als ik het verkeerd begrijp.
Ik zie liever een paard wat recht op de voeten staat (indien noodzakelijk met wiggen) dan een paard die onnodig veel belast wordt op de pezen (de gallen krijg je op de koop toe).
Jolande schreef:Bacannie schreef:@ Jolande, wiggen worden hier niet gepromoot. Dit is een onderdeel van het besproken probleem en noodzakelijk voor het direct creeren van een rechte voetas. Ronald corrigeer mij als ik het verkeerd begrijp.
Ik zie liever een paard wat recht op de voeten staat (indien noodzakelijk met wiggen) dan een paard die onnodig veel belast wordt op de pezen (de gallen krijg je op de koop toe).