[WN] Western ras, in engelse stijl rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Western ras, in engelse stijl rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:27

Het is misschien een stomme vraag, maar kan een paint merrie (die nu nog veulen is) gewoon gereden/opgeleerd worden (in engelse stijl dan), geen western dus. Want ze zeggen dat paint typisch western ras is.. Is dit zo?

timokyana

Re: Western ras, in engelse stijl rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:28

ja natuurlijk, ik zou niet weten waarom, heb weleens vaker quarters en paints gezien in de dressuur.Bij onze op de manege lopen de appaloosa's ook 2 disciplines, dressuur en western.
(heb je misschien een foto van jouw paint?)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:30

Neen ik heb nog geen foto, het is een veulen die ik waarschijnlijk ga kopen (ze is nu pas 7 maanden oud). Ze is effen zwart met mooie witte bles en wit been, en ze is erg aanhankelijk.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:30

Het is het best dat ik haar nu zou kopen want ze kost nu al veel geld (door die stamboom en zo) en als ik dus wacht tot ze opgeleerd is zal ik zeker het dubbele moeten betalen dan voor wat ze er nu voor vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:54

Je kan toch met elk ras engels rijden Verward Waarom niet met een paint?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:03

kweetniet, daarom dat ik het gewoon vroeg, zou kunnen dat ze beter zijn in western, zoals je bijvoorbeeld de lipizzaners hebt die bekend staan voor hun dressuur.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:10

Tuurlijk kun je dressuur rijden, waarom niet?

Het enige is als je wedstrijden wilt rijden, dan kan ik me voorstellen dat de jury 'een iets ander gangwerk' wil zien. Maakt misschien voor de B en L nog niet zoveel uit maar als je meer wilt......

Maarja, ik rijd geen dressuur, maar een aantal andere mensen hier wel en die kunnen je m.b.t. wedstrijden misschien een zinvoller antwoord geven.

Groetjes, Gisela

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:11

Het hangt een beetje van jou ambitie af en van de bouw van de Paint. Maar dressuur kan ieder paard, de vraag is: hoe hoog wil jij eindigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:11

Tuurlijk zijn ze beter in western, daar zijn ze voor gefokt. Maar ze kunnen het wel.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:17

Als je er gelijk mee begint, zodra ze er klaar voor is. En er niet eerst westerndingetjes aan gaat hangen. Denk ik wel.
Ik zie geen probleem. Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:36

Maar het is niet de bedoeling dat ik niveau's ga lopen in dressuur of springen hoor... Ze moet gewoon beetje vanalles kunnen Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:39

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:39

Was misschien een stomme vraag, sorry hiervoor Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:41

De enige stomme vraag is degene die je niet hebt gesteld Haha!

Westernpaarden zijn heel veelzijdig. Als je wilt dat ze van alles een beetje kan, kun je met dit paardje waarschijnlijk goed uit de voeten.

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:43

Natuurlijk kan dat ik rij ook op paint/ Western en Engels gewoon soms Westernzadel en soms engels!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:44

Haha! Ok bedankt voor de antwoorden allemaal!!
Ik twijfelde of ik haar nu wel zou kopen.. Maar waarschijnlijk koop ik haar wel!! Ze is nu ongeveer 7 maand oud en ze kan al allevier haar voetjes geven Haha! en laat zich door iedereen strelen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:46

Klinkt als een super leuk paardje! Zolang je dus niet de allerhoogste top wil bereiken kun je haar wat dat betreft met een gerust hart kopen hoor!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:46

Lachen ik vond het geen stomme vraag. Toen ik voor n paard rond ging kijke en een ontzettend leuk Quarter hengstje tegenkwam vroeg ik me hetzelfde af; Kan ik dit paardje kopen om er mee te gaan dressuren??

Nouwja, Ik heb m nu bijna 4 jaar en na n paar tegenstrubbelingen loopt ie nu lekker dressuur. Haha!

Foto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=685209&hilit= http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=365059&hilit=

2e link is van dik 2 jaar geleden Clown Moet maar eens nodig nieuwe rijfoto's uploade Bloos

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:47

Neen is echt gewoon de bedoeling om haar vanalles aan te leren zoals op straat gaan wandelen en zo, en natuurlijk een braaf paardje onder het zadel ook Haha!, nu kost ze 3500 euro als veulen..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:48

Mooie Quarter PingWing!!!

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:46

Met elk paard/elke pony kun je western of dressuur rijden. Ik vind het zelf alleen zonde van het geld om een duur paard ergens voor te 'gebruiken' waar ie absoluut niet op gefokt is, omdat je voor hetzelfde geld een topper koopt die er wél op gefokt is (of voor veel minder een bastaard koopt die het óók kan Haha!) Maar als je verliefd bent moet je 'm niet laten staan! Go jij! Go jij!

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:10

Western paarden staan bekend om hun "versitale" (hum geloof ik niet goed geschreven) maar dat betekend dus veelzijdigheid. Misschien is het een idee dat je eens gaat surfen op het net en gaat bekijken wat de western sport eigenlijk allemaal inhoudt. Je kunt bijvoorbeeld ook hunter under saddle(parcour zoals WP met engelse tuigage) rijden of hunter hack ( sprongetje maken) of met een karretje rijden ( Pleausure Driving). Binnen de westernsport zijn er talloze mogelijkheden om met je paard lekker bezig te zijn. Je hoeft nu dus nog niet te bedenken wat je veulen allemaal al kan maar wat jij MET je paard in de toekomst leuk zou kunnen vinden..... Succes Pling

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:16

Even een vraagje voor de mensen die dressuur rijden met een quarter/paint.
Ik vraag me nl af in hoeverre de bouw van deze rassen de hogere dreessur "in de weg zit".
Een rastypische eigenschap die ik bij deze rassen zie nl is dat ze vaak overbouwd zijn. Heeft dat geen gevolgen voor het goed op de achterhand brengen van het paard? (wat dus in de verzamelde gangen, in de wat hogere dressuurklasses gevraagd wordt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:16

Toch zijn er ook paarden (ook binnen het Paint en Quarter ras) die je met de beste wil niet veilig over een hindernis heen krijgt. Dus als je wel veel en hoog wilt springen ben je beter af met een paard wat daar echt voor is gefokt (en ook daar kun je voor verassingen komen te staan). Je moet altijd naar het paard blijven kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:17

Needje schreef:
Een rastypische eigenschap die ik bij deze rassen zie nl is dat ze vaak overbouwd zijn. Heeft dat geen gevolgen voor het goed op de achterhand brengen van het paard? (wat dus in de verzamelde gangen, in de wat hogere dressuurklasses gevraagd wordt)

Daarom roept ook iedereen dat het aan het betreffende paard ligt hoe hoog je gaat eindigen. Overbouwde paarden heb je in alle rassen. Een overbouwd paard goed verzamelen is mogelijk, maar wat lastiger.