[WN] topsport en wijze van houden paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

topsport en wijze van houden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 22:59

Om een ander topic niet te verpesten en omdat ik toch wel nieuwsgierig ben graag jullie visie op hetvolgende item.

Kunnen paarden voor de (top)sport op de wei?

Mijn idee is van wel, maar wellicht ben ik bevooroordeeld doordat ik toppaarden uit de springsport toch gewoon buiten zie staan. En je kunt ze overigens ook gewoon tegenkomen tijdens een buitenritje....

Maar er zijn mensen die daar kennelijk anders over denken.

Graag visies en argumenten.

Pollewoppy

Re: topsport en wijze van houden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:05

Ik ben het helemaal met je eens en denk dat toppaarden heel goed in de wei kunnen. Het is logisch dat je een toppaard niet hele dagen in de wie zet, maar al zou je zo;n paard een uurtje in de wei zetten, ze kunnen echt even lekker relaxen. Ik denk dat het juist heel goed is voor zo'n paard, die toch heel wat meemaakt.

Hetzelfde geld voor een buitenritje. Het houdt het afwisselend voor deze paarden, waardoor ze plezier in hun werk houden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:38

He, Anya, moet dat nu weer , "zo'n" topic! Clown .........en ik had me nog zo voorgenomen om niet meer zoveel te reageren, nou, daar gaan de goede voornemens weer! Tong uitsteken

Ik denk , dat het een vooroordeel is, dat topsportpaarden niet op de wei of buiten komen........

Vaak heeft dat er meer mee te maken , waar de bewuste stal gevestigd is, bv in de randstad , is er gewoon minder plek en de grond is duur, dus niet vanzelfsprekend dat (ook) de paarden enorm veel ruimte hebben/krijgen.

Ik weet niet of mijn paarden ook onder "topsportpaarden" vallen, maar hier thuis komen ze gewoon in de wei ,ook in de winter. Hengsten hebben hun prive-weitje/paddock, net als een merrie die net in haar showseizoen zit ivm blessures /gevaar voor een trap van een ander paard.
Dus buiten komen ze, zelfs in de winter!
Ook wordt er zeker s'zomers , maar ook op de mooie droge dagen in de winter op de buitenrijbaan gereden, dus ook veel frisse lucht!
Op het dekstation komt de hengst , naast de stapmolen , ook buiten in een bosweitje/paddock om even lekker te spelen.

Ook weet ik van een "grote" reiningstal in Duitsland , dat de (sport)paarden daar buiten komen, zelfs op weilanden , waar echt iedereen hier in NL jaloers op zou zijn.

Wat ik weet /hoor van ander paarden- en staleigenaren, dat ieder het liefste de paarden veel ruimte/wei bieden, maar het soms niet mogelijk is, omdat je ook moet kijken waar je klanten zitten of je werk/bedrijf. Helaas kan niet iedereen naar de legere plekjes van NL verhuizen.

En ik wil me nu niet naief voordoen, want ik weet heus wel , dat er plekken zijn , waar de paarden niet buiten of in de wei komen. Dat kunnen "sportstallen" zijn, maar ook stallen, die weinig met topsport te maken hebben, kijk bv maar eens gewoon bij je plaatselijke manege,............

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 23:42

@JJ. Sorry. Haha! Vriendjes zijn? Ik bedoel er niet echt wat mee. Ik zie die discussie gewoon met regelmaat terugkomen.

En dat vaak gerelateerd aan wel of geen topsport. Terwijl mijn ervaring idd gelijk is aan de jouwe. Sommige topsportstallen zetten hun paarden gewoon fijn buiten. En sommige recreanten laten hun paard nog niet alleen in de paddock staan. Ook als er ruimte genoeg is.

Dat een stal geen of minder ruimte heeft, kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dan is de reden geen 'topsport'. Dan is de reden ruimtegebrek.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:50

Is een Halterpaard wat twee ROM's heeft en tweevoudig Nederlands Kampioen is tot een 'topsportpaard' te rekenen?
Zo ja, dan kan zo'n paard héél prima buiten... De hele dag, ook met slechter weer. Lekker waterdicht dekentje er op en in Dot's geval bij voorspelde regen een dun halsje er aan vast... lekker buiten overdag. En ook geen onzin met beenbeschermers e.d. op de wei, dat heb ik nog nooit begrepen...
Alleen als het écht heel vies weer is gelijk als ik 's ochtens op stal kom en het lijkt ook de hele dag zo te blijven, wil ik ze nog wel eens een dagje binnen laten, maar dat moet ik dan toch weer geen twee dagen achter elkaar doen, dat vindt ze écht niet amusant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:13

Waarom zou t niet kunnen? Begreep dat Bonfire ook altijd buiten stond met een maatje. Kan me voorstellen dat topsportpaarden niet in grote groepen worden gehouden ivm blessure gevaar, maar met een maatje moet wel kunnen. Denk dat de paarden daardoor ook beter kunnen functioneren. Ze kunnen bewegen, sociaal contact maken en lekker in de buitenlucht staan, dat is belangrijk. Ik vraag me ook wel eens af of dit niet juist t risico op blessure helpt verminderen, ze kunnen lekker hun energie kwijt en zullen wat minder bomgevaarlijk zijn dan wanneer enkel op stal staan.

*edit* helemaal eens met de andere berichten hier: buiten zijn houdt de paarden gezond in lichaam en geest!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 05-12-06 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:25

Ook hier gaat de meervoudig Nederlands Halter Kampioen en superior-houdster ( Tong uitsteken ) heerlijk elke dag de wei in, met slecht weer met een regendeken en nu met een waterdicht winterdeken. Verder ga ik met JJ mee, als je weide- gelegenheid hebt dat je ook je wedstrijdtoppers liefst dagelijks dat plezier geeft. Als ze van jongs af aan de wei zijn gewend en ze zullen naast hun fanatieke training lekker die wei inmogen, zal het met blessures vanwege uitglijden, uit hun dak gaan e.d. erg meevallen. Om trappen van weidegenoten te voorkomen, kan je er nog voor kiezen om ieder paard zijn eigen stuk te geven. Ik denk dat JUIST voor de toppaarden weidegang een enorme rustgevende uitwerking heeft en ze daardoor het werk beter kunnen verwerken en frisser in hun hoofd blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:36

Sorry ik kom als dressuurmuts via de voorpagina even binnenvallen in dit topic.

Paarden horen naar mijn mening in de wei, ook topsportpaarden. Het gevaar aan weidegang voor een paard dat echt intensief belast wordt zit hem in het oplopen van kleine "micro-blessures" die bij een normaal getraind paard geen problemen zouden opleveren, maar in een zwaar in het werk staande topper kunnen uitgroeien tot blessures. Ook bij paarden die al eens geblesseerd zijn geweest ben ik ook voorzichtiger.

Het gros van de topruiters heeft echter heel goed door dat ontspanning belangrijk is voor een prestatiepaard, en op de meeste stallen word daar dan ook aandacht aan gegeven. Ook als weidegang niet mogelijk is, word er op een andere manier mee omgegaan. Die paarden doen zoveel meer naast alleen het rijden, die staan bepaald niet 23u op het hok en worden een uurtje getraind.

Dat laatste is wel het geval bij veel paarden in de basiswedstrijdsport. Waarbij in de helft van de gevallen het ook nog eens de eigenaar is die (groeps)weidegang tegenhoudt ivm blessuregevaar Rolleyes Ik heb daar meer moeite mee dan met het Grand Prix paard die door zijn persoonlijke groom de hele dag door in de watten gelegd wordt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:38

laat ik toch maar weer 'ns proberen te reageren.
ik heb dan wel geen "top"paarden maar ze draaien toch netjes mee in NRHA, AQHA en NSBA.
mijn wedstrijdpaarden staan onder het volgende regime : ik wil dat ze minstens 2 uur per dag buiten kunnen in een goed onderhouden weide, die ook vrij kort gehouden word. dit doe ik om de paarden mentaal te ontspannen, ze kunnen grazen maar niet te veel zodat ik zoveel mogelijk controle heb over hun dieet en supplementen.

ook werken ze eerst een programma'tje af in de stapmolen om gecontroleerd overtollige energie kwijt te raken en hun conditie op peil te houden. elk paard staat apart om kwetsuren te vermijden maar toch staan ze naast en tussen mekaar.

in het tussenseizoen doe ik zoveel mogelijk om ze mentaal op te frissen en op te laden door ze afwisseling te geven. dit doe ik door buitenwandelingen of spelen met vee of whatever dat de paarden graag doen maar zo weinig mogelijk van hun normale taak.

ik houd ze de hele winter onder dekens want als er toch terug aangevangen wordt met de voorbereidingen en trainingen voor het volgende seizoen wil ik geen lange haren omdat het dan te lang duurt voor ze drogen wat weer ziektes met zich mee kan brengen.

zo , ik heb me weer 'ns laten vangen en wacht af of deze woorden weerom tegen mij gebruikt worden

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:46

Ik denk dat het wel mee zal vallen dit keer dofuzz Knipoog

Helaas heeft het al dan niet buiten komen niet altijd wat te maken met ruimte. Er is hier ruimte zat, maar toch zijn er pension- en trainingsstallen waar de paarden 24/7 op stal staan. Gewoon vanuit de overtuiging dat dat zo hoort als je er serieus mee wilt "sporten" (er rijdt 1 amazone op hoog niveau in de dressuur, de rest "sport" voornamelijk in de bak van de pensionstal). Het lijkt erop dat dat er gewoon is ingesleten; het is een soort traditie lijkt wel. Het gekke is dat het ook traditie is dat een paard tot zijn derde jaar onaangeroerd 24/7 op de WEI hoort. Dat kan ik dus echt niet met mekaar rijmen!

Overigens staan mijn point earner, producing mare en mijn twee prospects (u vat het cynisme in deze uitspraak neem ik aan, hoewel technisch gezien correct) voornamelijk in de paddock, niet in de wei.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:48

Aggossie... Ach gut T is toch een nare boze wereld met gemene mensen...

Wel, blijkbaar is de ene topsporter de andere niet...

Dat paarden niet naar buiten kunnen omdat er geen plek is, is een andere reden dan paarden niet of beperkt buitenlaten ivm blessures e.d.
Een andere discussie zou dan kunnen zijn of je wel paarden moet houden, als je niet in die behoefte kunt voorzien, maar daar is een heel apart forum voor Tong uitsteken

Wat mijn ervaring is, is dat paarden die amper buiten komen, net zoveel, zo niet meer, blessures hebben dan paarden die op de weide staan. Sterker nog, paarden die dagelijks langere periodes buiten staan zijn lang niet zo explosief als paarden die 1x per week een half uurtje mogen rennen.

Wat ik me afvraag in deze discussies is wat 'topsport' nou precies inhoud, en wie denkt dat ze daaronder vallen?
Is dat een paar keer per jaar een wedstrijdje starten?
Of gaat dat pas op als je naar het buitenland gaat?
Of is dat te meten aan de hoogte van de inschrijfgelden?
Of moet je dan gekwalificeerd zijn (en meedoen aan) bijv. een wereldshow of een olympische spelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:50

Ik was professioneel paardenknuffelaar van een paard dat in het wereldbekercircuit liep en de WEG van Jerez heeft gelopen. Dat paard vind ik een topsporter. Mijn Z2 paard niet

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:00

Nou ben ik natuurlijk nieuwsgierig Zep: stond jouw wereldbekerniveaukuffelpaard ook op de wei?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:05

Denk eerst dat je de definitie van een sportpaard onder woorden moet kunnen brengen voor een gedegen antwoord op de vraag van Anya. Denk dat je daarna pas over de definitie topsport paard kan filosoferen in combinatie met een weide gang.

Ben niet van mening dat wij topsport paarden hebben, nee, ik denk dat een aantal paarden van ons sportpaarden zijn, waar wij elke keer weer een afweging bij maken, of deze wel of niet de weide in kunnen of mogen.

Voor het aantal sport paarden dat wij hebben, deze gaan nooit gezamenlijk de weide in, wat te maken heeft met de slechten ervaringen die wij hiermee hebben, die betrekking hebben op het aangemeten beslag.

Weide gang sportpaarden, is natuurlijk een goede zaak, maar in de context zoals dit topic het omschrijft, zie topsport paarden gewoon buiten staan, zegt mijn niet zoveel
Onze sport paarden staan ook buiten, kan ook iedereen zien, maar hier hangt wel een bepaald tijdsschema aan.

Persoonlijk zal ik ook aardig met mijn geweten in de knoop komen als onze sport paarden in de ruimste zin van het woord weide gang zullen krijgen. Het is eigelijk heel eenvoudig, iemand die voor een marathon aan het trainen is, zal zijn of haar voeding ook in de gaten houden, en een balans proberen te vinden dat als de daad gedaan moet worden zodat dit de presstatie ten goede zou moeten komen. Dus voeding billijkt het doel.

Ook zal die zelfde marathon loper wanneer hij een wedstrijd gepland heeft tot die tijd de geneugtes des levens, lekker eten, drinken, snoepen, enz, enz, sterk binnen de preken houden, daar hij of zij weet als dit maar luk raak gedaan gaat worden, de strijd geen zin heeft.
Het aftrainen van zijn of haar lichaam, daarin zal naar een balans gezocht worden, voor de presstatie die hij of zij voor ogen heeft.

Een sport paard in de weide, is net als een niet sport paard, als deze er in staat, natuurlijk vind deze het gras lekker. De pest is alleen dat de mens bepaald wanneer er een wedstrijd gereden gaat worden, dus zal het de mens uiteindelijk zijn die bepaald hoe lang de weide gang in combinatie met de sport moet kunnen of mogen.

Ik zie ook wel eens paarden lopen, rechtstreeks van het land geplukt, die puffend de ruiters zijn ding moeten doen, waarvan ik vind dat dit absoluut niet kan.
Probeer hier nu eigelijk het éne in het andere uiterste te schetsen, van dit topic.

Mijn visie, ja sportpaarden kunnen in de weide, topsport paarden ook, mits over het doel wat deze dieren moeten billijken wel wordt nagedacht. Een paard is een gewoonte dier dus als deze niet op een weide zal komen omdat de ruiter dit niet goed vind daar dit paard het predikaat sportpaard draagt, zich minder ongelukkig tijdens de uitvoering van de sport zal vinden, dan een vol gegeten paard wat altijd in de weide staat zal ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:14

Die niet, maar dat was pas nadat hij een operatie had ondergaan. Tot die tijd stond hij wel op de wei, hij liep toen al GP. Alle andere paarden incl de hengsten gingen daar wel de wei op. Hij kwam bepaald vaker zijn box uit dan alleen voor de training. Daarnaast liep ik dagelijks zowat een uur met hem aan de hand buiten.

Toen hij met pensioen ging kwam hij weer de wei op waar hij inderdaad binnen 2 weken zijn geblesseerde been compleet vernaggelde (...) maar toen deed het er niet meer toe. Hij is daar van hersteld en staat nu dagelijks buiten en maakt wat bosritjes.

PeterV: ik denk dat weidegang niet zozeer een absolute must is, maar ontspanning en onbelaste beweging wél. Weidegang voldoet daarin het beste aan de natuurlijke behoefte van een paard, en dan hoeft hij heus niet 24/7 buiten te staan en zich vol te vreten. Als weidegang dus om wat voor reden niet haalbaar is zul je als eigenaar het paard een alternatief moeten bieden.

Mijn eigen paard staat niet graag alleen op de wei, hij word daar alleen maar onrustig van. Ook als er paarden in aangrenzende percelen lopen. Eerder had ik een stal voor hem waar hij veel groepsweidegang had, maar daar kon ik qua training niet uit de voeten. Mijn huidige stal biedt alleen individuele weidegang, wat hem dus niet zint. We hebben het opgelost door er een oude pony bij in de wei te zetten. De stukken land zijn eigenlijk net niet groot genoeg voor 2 volwassen warmbloedpaarden, maar dit gaat prima. Dit is echt een paard wat het nodig heeft voor de rust in zijn eigen kop. Een ander paard kan misschien prima zonder. Ik vind dat je als eigenaar een plicht hebt je in het gedrag/karakter van je paard te verdiepen en er je best voor te doen het hem zo goed mogelijk naar de zin te maken.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:22

Na de nodige vertraging zijn de stallen bij ons nieuwe huisje KLAAR!!
Dus alle paardjes zijn nu thuis.
Maar de paddocks zijn helaas nog niet klaar. Het binnenbakje daarintegen wel, dus de paarden komen wel aan beweging.
Maar als de paddocks klaar zijn, is het de bedoeling dat ze allemaal, niet alleen de NL kampioen Western riding Alpenquarter, maar ook de meervoudig NLkampioen en 2-voudig ROM performance en producing mare ( Haha! ) overdag gewoon naar buiten gaan. Met deken en schuilmogelijkheid.
De paarden die wedstrijdmatig gereden worden komen wel in eigen (zand)paddocks, de rest in een klein groepje. We hebben een klein beetje gras, dat bewaren we dus voor als het mooi weer is, dan mogen ze een paar uurtjes grazen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:32

De allerduurste topdravers ter wereld, de dieren die een miljoen Euries en meer hebben gewonnen en dus kostbare beestjes zijn, komen gewoon op de wei. Net zo makkelijk Knipoog. Blijven ze naast lichamelijk, ook geestelijk gezond!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:53

Ook mijn NL-kampioenen en mijn toekomstige toppertje komen elke dag op de wei.
Lekker met z'n vieren bij elkaar en blessures heb ik daardoor nooit gehad.
Toen Silvester nog volop wedstrijden reed, mocht hij ook regelmatig in het bos even helemaal los. Een flinke rengalop over de zandpaden en de volgende wedstrijd gedroeg hij zich weer keurig. Power heeft bij mij ook altijd in de groep op de wei gelopen. Maar, zoals ik ze hier losgooi is natuurlijk helemaal verkeerd. Haha! Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 09:54

Als ik het over topsport heb, dan bedoel ik ook topsport. Dus de paarden die op wereldniveau of tenminste europees niveau mee moeten komen.

Het door mij genoemde voorbeeld betreft de in Weerselo en Ootmarsum wonende topspringruiters. Die paarden zie ik dus wel op de wei staan.

Ik weet dat Bonfire met een shetje de wei op ging in zijn topdagen en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

Maar omdat in een ander topic zo stellig werd gesteld dat dat voor toppaarden niet mogelijk is, dacht ik.. ik begin eens een topicje. Haha!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:57

Bij ons worden de wedstrijdpaarden op stal gehouden, ze worden gereden, losgegooit en in het bos gereden, dus zo slecht hebben ze het ook niet....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:04

@Anya: Dan heb je het dus over paarden die op olympisch niveau lopen? Ja, dat kan je scharen onder topsportpaarden!
En van wat ik begrepen heb is het juist voor dat soort paarden (maar uiteraard ook voor andere paarden met vier benen, een kop en een kont) om verspreid over de dag te bewegen.

Wat Dofuzz ook noemt, stapmolen, weidegang en training gecombineerd is hierin een ideaal denk ik.

Wat mijn ervaring is, is dat paarden die lokaal of net over de landsgrenzen ook een keertje meedoen, worden behandeld alsof ze van suikergoed zijn. Alleen uit de box voor een zware training, en dit dagelijk. Terwijl het voor het herstel van het lichaam juist bijzonder slecht is om het zo te doen.
En deze paarden staan ook te puffen en te hijgen, dikwijls nog maar tijdens het inrijden, en dan moet de proef nog beginnen. Een vermoeid paard heeft een slechtere coordinatie, dus dat zou al voorkomen moeten worden. Een paard moet zo fris mogelijk, doch wel opgewarmd aan zn proef (wat voor proef dan ook) kunnen beginnen.

Wat dat betreft heb ik het idee dat sommige toptrainers de boel een beetje door de war halen en naar eigen gemak toepassen.

Zoals ook de term 'sportpaard' schromelijk overdreven kan worden in de dressuursport (van de B tm de Z2 is misschien gewoon 'rijpaard' voldoende) geldt dit ook voor de zgn. topsportpaarden in de westernsport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:11

Ik vind dat ieder paard recht heeft op weidegang het hele jaar door. Of het nu een paard is dat in de top meeloopt of een recreatief gehouden pony, ze moeten lekker kunnen rondlopen in de wei of in de paddock voor iig een heel groot deel van de dag.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:23

Cer schreef:
Zoals ook de term 'sportpaard' schromelijk overdreven kan worden in de dressuursport (van de B tm de Z2 is misschien gewoon 'rijpaard' voldoende) geldt dit ook voor de zgn. topsportpaarden in de westernsport?

Hier heb ik wel een kant tekening bij, denk namelijk dat de niveau aanduiding waarin gereden wordt niet altijd bepalend is of het een rij, sport of topsport paard betreft.
De duur van trainen, de correctheid hierin, frequentie, spelen bij de benoeming eerder een rol dan het niveau waarin gereden wordt.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:30

Dofuzz, jou manier wordt ook toegepast bij mijn andere wedstrijd-prospect (LOL Cool ) als het nattig weer is en de weide bespaard moet blijven van teveel belasting. Ze gaan dan vanuit de stal eerst een trainingschema lopen in de molen, gaan dan een wandelingetje/ training onder zadel maken en gaan daarna een halve dag per 2 de wei in of de mega- grote dressuurbuitenbak in. Geen enkel paard loopt hier alleen in de wei, ze gaan per twee. Mijn ruin (1.49m) speelt werkelijk dagelijks een hengstenspel met een loeigrote KWPN-er en dat gaat er absoluut niet zachtzinnig aan toe. Geregeld liggen ze plat omdat ze elkaar in voor- en achterbenen bijten en steigerend tegen elkaar op komen. Mijn ruin heeft altijd in een grote groep gestaan, ook toen hij nog hengst was. Dit ruige spelen is hij gewend en is daar nog nooit geblesseerd door geraakt, hooguit wat gehavend met missende stukken vacht en dikke plekken door het bijten (auw, zo'n lekker velletje pakken die dan tussen hun tanden doorschiet!!) Cool.
Ook deze weides zijn kort, zodat ze goed overzicht op het voerschema hebben. Ik vind dit werkelijk top.........

@Cer, inderdaad.........moet je wel aan een paard beginnen als je het dier niet de mogelijkheid van onbelaste beweging kan voorzien?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:36

Rijpaarden, (top)sportpaarden, uhm, tja, definitie hiervan. Mijn persoonlijke verklaring voor deze paarden zie ik zo; rijpaarden, worden niet dagelijks dressuurmatig getraind met uitzicht op de volgende wedstrijd. Deze dieren worden ook wel gezien als recreatiepaarden. (Top)sportpaarden; worden bijna dagelijks dressuurmatig getraind en opgeleid om de gevorderde manouvres die gevraagd worden tijdens de wedstrijden te perfectioneren. Naarmate die perfectie verder optreedt en de paarden de wedstrijden op hoger niveau kunnen uitvoeren, groeien ze uit naar topsporter.
Mmmmm, ja, ik geloof dat ik het zo ongeveer zie, Haha! .