[WN] na dressuur western gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 06:54

Hallo,

Ik ga na wat jaartjes dressuur te hebben gereden, nu eens het western proberen. Wat zijn volgens jullie punten waar een dressuurruiter extra op moet letten omdat die bij het western erg anders zijn?

ikke

Re: na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:11

mystery1980 schreef:
Hallo,

Ik ga na wat jaartjes dressuur te hebben gereden, nu eens het western proberen. Wat zijn volgens jullie punten waar een dressuurruiter extra op moet letten omdat die bij het western erg anders zijn?

De franje en/of het uiterlijk vertoon. Extreme duivel
Als je in de buurt bent, kom eens langs, zal ik het je laten zien.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 14:56

bedoel rijtechnisch eigenlijk, heb net 1e lesje gehad, wat ik er moeilijk vond was bv handen naar voren houden in de wendingen en geen binnenbeen geven in een wendig, verder heelijk relax dat western.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:58

@mystery, ik rijd nu sinds een half jaar western,daarvoor ook dressuur. ik heb ook met name moeite met de teugels (reins, grrrr echt drama) maar veel oefenen en een goede instructie doet wonderen.Ik vind het echt heerlijk om te doen maar ook echt hard werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:02

Waar je vooral op moet letten is dat je niet bij een of andere goeroe terecht komt die je wijs gaat proberen te maken dat je d'r helemaal niets meer vanaf weet omdat het nu 'western' heet en geen 'dressuur' meer.
Dat is voor mij de grootste instinker geweest toen.

Nu ben ik een paar jaar en een heleboel lintjes verder, en heb ik een trainer waar ik mee kan lezen en schrijven omdat, jaja, ik een goede dressuurmatige achtergrond heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:47

mystery1980 schreef:
bedoel rijtechnisch eigenlijk, heb net 1e lesje gehad, wat ik er moeilijk vond was bv handen naar voren houden in de wendingen en geen binnenbeen geven in een wendig, verder heelijk relax dat western.

Dan nog steeds, geen principiële verschillen en ook: kom langs en ik laat het je meemaken.
Volg verder de tips van Sonja; die goeroes ben ik ook wel tegengekomen, maar helaas voor hen was ik op dat moment al "bedorven" door Willem Burgmeijer en ben ik gelukkig niet in die valkuil gestort, hoewel dat erg weinig scheelde.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:56

Dat je de basis "Paardrijden" onder de knie hebt, is alleen maar fijn, de weg hier naar toe is vele malen langer dan de weg van Engels naar Western..

En zoals boven al geschreven is: Geniet ervan, steek overal wat op en behoudt het goede!

Veel plezier!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:30

Sonja schreef:
Waar je vooral op moet letten is dat je niet bij een of andere goeroe terecht komt die je wijs gaat proberen te maken dat je d'r helemaal niets meer vanaf weet omdat het nu 'western' heet en geen 'dressuur' meer.

Helemaal met je eens!
Terwijl ik nu steeds meer terug-grijp naar mijn dressuurverleden omdat je paard daardoor gewoon veel lekkerder gaat lopen. Dus gooi het niet overboord want je kunt het goed gebruiken, sterker nog, het is naar mijn idee een voordeel.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:20

vera schreef:
Sonja schreef:

Helemaal met je eens!
Terwijl ik nu steeds meer terug-grijp naar mijn dressuurverleden omdat je paard daardoor gewoon veel lekkerder gaat lopen. Dus gooi het niet overboord want je kunt het goed gebruiken, sterker nog, het is naar mijn idee een voordeel.

Als dat zo is heb je beroerd les!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:29

(patrick zegt dit) Ik had niet echt super dressuur gereden ofzo, allen recreatief een paar keer en kon niet eens galopperen. Maar heb sindskort les van Ed Gosen (www.edgosen.nl) en de eerste keer dat ik les had klemde ik teveel, dus paard ging alleen maar harder. De 2e les moest ik gelopperen, dat had ik eigenlijk dus nog nooit echt gedaan, maar moest er gelijk 40 minuten aan geloven, en tot mijn verbazing bleef ik zelfs zonder beugels zitten.
Maar idd je handen naar voren houden is wel wennen.
Mijn instructeur is Nederlands Kampioen in een x aantal onderdelen en ook Europees. Hij geeft ook heel veel clinics, op stal en op locatie, en de klik is er zeker kan goed met hem overweg.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 10:35

even nog een ander vraagje: hier in de buurt zit geen western manege (ben daarvan afhankelijk omdat ik geen eigen paard heb). Had het idee om een keer in de 2 weken western te volgen en de rest dressuur, kan dat of is dat verwarrend? Dacht zelf dat het wel moest lukken, maar vriendin van me waarschuwde me als je paard ervan door gaat moet je niet eerst hoeven denken wat je moet doen.... ben benieuwd naar jullie meningen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:57

Adrienne schreef:

Hoe kom je daar bij? Dus kennis over bijvoorbeeld rechtrichten, takt, schwung, verzameling, durchlassigheit etc zou niet meer toepasbaar zijn omdat we nu een westernzadel op het paard hebben liggen ipv een dressuurzadel?
Die vat ik niet.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:26

Het zal in het begin wel wennen zijn en verwarrend. Maar een mens heeft een dusdang geestelijk vermogens dat je de twee stijlen wel naast elkaar kunt gaan rijden.
Echt problemen komen pas als je twee stijlen op 1 paard gaat rijden. Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.
Ik zie het wel meer ruiters doen hoor en western en dressuur rijden maar dan wel op verschillende paarden!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:30

Sonja schreef:
Adrienne schreef:

Hoe kom je daar bij? Dus kennis over bijvoorbeeld rechtrichten, takt, schwung, verzameling, durchlassigheit etc zou niet meer toepasbaar zijn omdat we nu een westernzadel op het paard hebben liggen ipv een dressuurzadel?
Die vat ik niet.

Als jij met de western hulpen en de en trainings methodes niet in staat ben je paard "fijn" te laten lopen en om alles wat je boven noemt naar je dressuur hulpen moet terug grijpen krijg je IMO gewoon beroerd les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:33

Ik heb het niet over hulpen maar over kennis en technieken. Om een paard recht te richten heb je geen constante aanleuning nodig, om maar een voorbeeld te noemen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:48

Sonja schreef:
Ik heb het niet over hulpen maar over kennis en technieken. Om een paard recht te richten heb je geen constante aanleuning nodig, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik heb het ook niet over jou maar over Vera's opmerking. Cool
Of heet jij ook Vera? Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:38

Adrienne schreef:
Echt problemen komen pas als je twee stijlen op 1 paard gaat rijden. Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.

Hahaha, mag ik even lachen Gestoord
Wat een komplete onzin schrijf je hier!

Maar dit ter zijde; wat ik bedoel is exact wat Sonja schrijft;
Dus kennis over bijvoorbeeld rechtrichten, takt, schwung, verzameling, durchlassigheit etc zou niet meer toepasbaar zijn omdat we nu een westernzadel op het paard hebben liggen ipv een dressuurzadel?
Zie niet wat hier fout aan is.

Overigens ook enormmmm kort door de bocht om te schrijven dat ik beroerd les heb. Knap dat je dat op die ene opmerking kunt baseren!
Laatst bijgewerkt door Vera op 28-11-06 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:43

Adrienne schreef:
Het zal in het begin wel wennen zijn en verwarrend. Maar een mens heeft een dusdang geestelijk vermogens dat je de twee stijlen wel naast elkaar kunt gaan rijden.
Ik zie het wel meer ruiters doen hoor en western en dressuur rijden maar dan wel op verschillende paarden!

Vind dat eigenlijk een beetje bull.
Paard bij ons op stal is vroeger M dressuur geweest, en daarna kampioen western. En kan zowel engels als western gereden worden. Geen probleem!
(of heeft zij gewoon een extreem slim paard?)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:50

Volgens mij kun je western en dressuur best op een paard rijden, zolang je maar niet dezelfde hulpen voor verschillende acties wilt aanleren, want dat gaat niet Haha! Ik zou het zelf niet snel doen, er passen geen twee zadels in mijn kastje Clown

Voor wat betreft de oefeningen sluit ik me volledig aan bij Vera en Sonja....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:07

He daar istie weer... de aloude discussie.
Ik ga me eens lekker afzijdig houden Clown Sigaar

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:09

JoyRider schreef:
Volgens mij kun je western en dressuur best op een paard rijden, zolang je maar niet dezelfde hulpen voor verschillende acties wilt aanleren, want dat gaat niet Haha! Ik zou het zelf niet snel doen, er passen geen twee zadels in mijn kastje Clown

Joyrider schrijft hier precies waar het om gaat de persoon past zich aan aan het paard om hem niet in de war te brengen!!!! Je rijdt dan dus noch western noch dressuur maar een mengvorm er tussen in.
Niks mis mee hoor, maar je moet dan niet je zelf en andere die willen beginnen voor de gek houden en zeggen mijn paard kan alle twee!

@Vera dat staat er niet je schreef:
vera schreef:
Terwijl ik nu steeds meer terug-grijp naar mijn dressuurverleden omdat je paard daardoor gewoon veel lekkerder gaat lopen. Dus gooi het niet overboord want je kunt het goed gebruiken, sterker nog, het is naar mijn idee een voordeel."

Met andere woorden je kunt het met je westernhulpen en trainings methodes niet oplossen en grijpt terug naar de dressuur.
Als je goed les zou krijgen zou dat niet nodig zijn, je kaart hier een van de grootste vooroordelen tegen de westernsport aan.

En wel dat de paarden op de voorhand leren lopen niet verzamelt zijn enz enz en dat je daar de dressuur voor nodig hebt om dat op te lossen.
Nou is het mijn beurt om te schrijven: "This is a load of B S!!!!!!!!!!!!" en lachwekkend naief als het niet zo triest was!

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:12

Dan hebben wij blijkbaar in Nederland een heleboel slechte westerninstructeurs, want degeen die in mijn ogen goed met de verzameling van een paard bezig zijn (en niet met het zo langzaam mogelijk, laag lopen met het hoofd) pakken toch weer terug naar de engels methode.

@ Adrienne: Hoe verzamel je dan op de 'westernmanier'?

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:19

Adrienne schreef:
Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.

'k Denk dat het brein van een paard aanmerkelijk geavanceerder in elkaar zit dan sommige mensen, zoals bijv Adrienne, denken. Hoe kan het anders dat je met bijv. een springpaard, ook dressuur en western kunt rijden? 'T paard raakt daar niet van in de war, zover ik weet.

Heb zelf nog maar paar maand westernles, weet niks van hulpen, maar kan 't paard prima recht houden, zolang ik zelf m'n kop er maar bij hou, alhoewel dat eigenlijk niet eens nodig is, omdat 't paard wel weet wat 't moet doen. 'k Rij dus op een paard waar alle knoppen op zitten. 'k moet 't alleen leren te bedienen.

Wat betreft de info hoe 't allemaal wel of niet moet.. mijns inziens weten Sonja en haar collega westernruiters / trainers uitermate goed hoe 't wel en niet moet en kunnen ze 't ook overbrengen. Vandaar dat ik 'n ander topic hier op bokt ook met interesse volg. De door Adrienne gegeven info heb ik lachwekkend aan de kant geschoven. (minder kwaken Adrienne, meer leren lijkt me niet geheel onverstandig. Jouw manier is niet de enige goede manier (al denk je misschien van wel)

Ik ben in ieder geval blij een hoop mensen te kennen, die wél weten wat western inhoudt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:32

Oeh, die discussie..

Het nuanceverschil zit em in het feit of je een engelse en een westernruiter op hetzelfde paard kan laten rijden. Wel, ik denk van niet, of er moet zeer goed contact zijn tussen die twee ruiters.

Wat een aantal mensen hier aankaarten is dat 1 persoon zelf hulpen bedenkt voor de verschillende oefeningen (of dat nou engels, western, arabisch of oesbekistans is, zal het paard een zorg zijn) en die consequent toepast.

Er zijn idd nogal wat westernruiters/trainers/beoefenaars nogal beperkt in wat ze doen (rondjes hollen en remmen) maar er zijn er ook best wel wat die de voornoemde 'mengvorm' aanhouden.

Als je je paard goed onder controle hebt, kan je er van alles mee. Oprichten, laag instellen, terugrijden, voorwaarts rijden, draaien om de as/voorhand/achterhand etc. Dan ben je gewoon aan het paardrijden imo.

Waarom toch dat hokjesdenken Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:41

Nee Cer, het maakt heel veel uit of je iets Two Track noemt of Schouderbinnenwaarts. Tenminste, met Scrabble wel. Met een beetje mazzel pak je drie keer woordwaarde mee Haha!