[WN] KWPN'er met Western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

KWPN'er met Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:06

Hoi, ik heb een KWPN merrie en vraag me af of hier makkelijk een western zadel op kan, deze lijken mij namelijk veel comfortabeler rijden dan een gewoon zadel. Ze heeft geen abnormaal hoge schoft, maar wel ruime gangen, waardoor ik nogal hoog "opgegooid" wordt. Ik rij graag buiten, maar wil in de toekomst ook wel eens een sprongetje doen: kun je western zadel met veelzijdigheidszadel "gewoon" afwisselen?

Wie heeft ervaring met deze combi en waar moet ik op letten als ik er toch eens zo'n zadel op ga leggen? (hoe zit het met maten etc. bij western zadels, want ik wil haar natuurlijk geen slecht passend zadel opleggen, alleen omdat ik zelf graag comfortabel wil zitten).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Re: KWPN'er met Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:42

Ja, die kun je gewoon afwisselen, maakt je paard niets uit.
Ja, ook ervaring met de combi, wat wil je daar verder over weten?
En waar je op moet letten? Of het je paard past, of het jou past, en of het je portemonnee past. Net als bij een Engels zadel dus. Tip: laat een deskundige het aanmeten. Is praktisch niet te doen zelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:02

Eerst even een misverstand uit de weg ruimen: "een" westernzadel is niet per definitie comfortabeler dan "een" engels zadel. Er is in zadelland heel veel variatie en wat voor de ene persoon een geweldig comfortabel zadel is, is voor de volgende een ramp.
Zolang je niet van plan bent wedstrijden (engels of western) te rijden kun je ook nog verder kijken in bijvoorbeeld de endurance-hoek, waar comfort voor paard en ruiter ook een belangrijk punt zijn. Ga eerst eens rondneuzen en vooral proefzitten, voordat je serieus gaat overwegen een ander zadel (erbij) te kopen.
Op zich is er geen bezwaar om een westernzadel op een WPN-er te leggen, zolang het maar goed past (maar dat is niets anders dan bij een ander ras). De zadelboom moet de rug van het paard volgen en niet klemmen of bruggen, ruggengraad moet altijd vrij blijven. Een goede zadelmaker kan je hier zeker bij helpen. Bedenk wel dat niet iedere zadelverkoper voldoende verstand heeft van pasvorm.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:05

Tessabo schreef:
Hoi, ik heb een KWPN merrie en vraag me af of hier makkelijk een western zadel op kan, deze lijken mij namelijk veel comfortabeler rijden dan een gewoon zadel. Ze heeft geen abnormaal hoge schoft, maar wel ruime gangen, waardoor ik nogal hoog "opgegooid" wordt. Ik rij graag buiten, maar wil in de toekomst ook wel eens een sprongetje doen: kun je western zadel met veelzijdigheidszadel "gewoon" afwisselen?

Wie heeft ervaring met deze combi en waar moet ik op letten als ik er toch eens zo'n zadel op ga leggen? (hoe zit het met maten etc. bij western zadels, want ik wil haar natuurlijk geen slecht passend zadel opleggen, alleen omdat ik zelf graag comfortabel wil zitten).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ja ik Haha! Kopen? Ik heb nog een westernzadel liggen. Goed zadel, degelijke kwaliteit, maar ik vind het WAARDELOOS om op te zitten! Als je alleen voor comfort gaat, kijk dan vooral ook verder, er is veeeeel meer te koop in de wereld dan western. Ga eens kijken bij Willem ter Steeg (Horseman outfitter); gewoon om eens te kijken wat er allemaal te koop is. Of beter nog, ga volgend jaar maart naar de equitana en spendeer er drie dagen aan zadels uitproberen (als je daar genoeg aan hebt) dan zul je misschien wel ontdekken dat een westernzadel helemaal drie keer niks is voor jou, net als voor mij Haha!
Mijn punt is dat elk westernzadel waar ik ooit op heb gezeten, en dat zijn er nogal wat, mij altijd in een stoelzit dwongen en dat ervaar ik als zeer oncomfortabel bij lange buitenritten. Mijn oude KWPN-er gaf nogal hoog op, en dan is lichtrijden een must, maar niet echt gemakkelijk met zo'n zadel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:11

@ikke... zo veel mensen zo veel verschillen. Ik vind die stoelzit juist prettiger dan de houding die een engels zadel mij in dwingt te zitten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:14

Probeer anders eens een Australisch Stockzadel? Supercomfortabel, ook op heeeeeeeeele lange ritten! Haha!
Heb ook een Western gehad, lag prachtig op het paard maar ik reed er voor geen meter mee................... Boos!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:02

Als je zelf heel comfortabel wil zitten dan kun je inderdaad eens wat verschillende zadels proberen. Er zijn heel veel verschillende western zadels, ik heb er eens eentje geprobeerd die héérlijk zat, maar ook een die keihard was, alsof je direct op het hout zat.. Andere mensen zijn weer heel blij met een Stockzadel inderdaad, heb ik zelf nooit geprobeerd maar die moeten ook heerlijk zitten (de echte goede dan)..
En zelf heb ik een barefoot, sinds kort de westernversie (arizona), voor mij en mn paard echt het toppunt van comfort Haha! Er zit geen boom in, dus je heb een heel goed contact met je paard en het zit ook heerlijk zacht.
Ik zou ze gewoon eens allemaal gaan proberen Ja
Bij barefoot kun je een gratis testzadel aanvragen.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:58

Ok, bedankt allemaal voor jullie reactie, ik begrijp wel dat ik er echt eerst eens een paar moet proberen dus. Dat van dat testzadel van Barefoot had ik ook al ergens gelezen ja. Is ook zeker een overweging waard, boomloos, zit ook al over bitloos te denken, net vandaag een CRB besteld.

Nogmaals thanks, ik ga eerst eens lekker rondneuzen en proberen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:55

Waar je op moet letten is of de boom o.a. hoog genoeg is. Ik heb een westernzadel voor mijn kwpn-er, maar er was niet zoveel keus in een voldoende brede en voldoende hoge boom. Laat i.i.g. een zadelpasser komen. De tweedehands zadels (weet ik uit ervaring) passen doorgaans niet.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:32

Ik heb er eentje op maat laten maken door een zadelmaker. ik gebruik hem naast mijn endurance zadel. 2 totaal verschillende zadels: de ene "engels", lichtgewicht en zacht en de ander zwaar (15 kilo), mooi en hard maar beide zeer comfortabel op de lange afstanden. De pasvorm is inderdaad erg belangrijk, leg er niet zomaar wat op wat sommige zaken je ook doen geloven Knipoog

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:52

Mijn paard is ook een beetje a la kwpn gebouwd met schoft.
Voor haar heb ik een 2de hands Billy Cook zadel. Raadpleeg in ieder geval iemand die er veel verstand van heeft, want een westernzadel aanmeten vraagt vakmanschap.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:28

Een wetsern zadel zit echt veel beter dan een engels zadel is mijn mening

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:21

Geef mij maar mijn westernzadel, veel comfortabeler dan de dressuurzadels waar ik ooit op gezeten heb . Maar daar zit wel een kanttekening aan, niet elk westernzadel zit comfortabel. Er zijn harde en zachte zittingen, verschillende vormen zittingen, het is maar net wat je prettig of niet prettig vind. Ik heb een westernzadel gehad dat ik veel minder fijn vond zitten. Maar hij paste perfect op mijn paard dus daar heb ik toen voor gekozen (vond paard belangrijker dan dat ik lekkerder zit). Nu heb ik een Pullman, een soort mercedes onder de zadels Haha! Zit als een huis, heerlijke gelzitting, voorgevormde beugels enz enz. Fantastisch zadel.

Maar een zadel zit maar zo goed als de gangen van het paard. Je schreef dat je paard nogal hoog op gooit (net als veel meer kwpn-ers)? Dan denk ik niet dat een westernzadel iets voor jou paard zal zijn en dat je net zo goed naar een dressuurzadel kunt kijken. Een westernzadel is er voor gemaakt om door te zitten, niet om licht te rijden (zie je die cowboys al elke dag uren lichtrijden, neh Knipoog ). Als je paard hoog op gooit zal doorzitten niet meevallen dus het makkelijk zitten zal niet aan de orde zijn in draf. Ik heb nog nooit gesprongen met een westernzadel, maar als je echt wilt serieuzer wilt springen dus ik bedoel niet over een toevallig stammetje in het bos) zou ik niet voor een westernzadel kiezen maar een spring/dressuurzadel. Kortom mijn advies voor jou zou zijn om bij je dressuurzadel te blijven en niet een westernzadel te nemen.

Nog even over de pasmaat. Dat moet je niet zelf bekijken, maar door ervaren mensen laten beoordelen die weten hoe een zadel moet liggen (dus net als bij dressuurzadels overigens). Er is niet een one-size-fits-all zadel. Dat sprookje is nl een tijdlang in omloop geweest dat een westernzadel op elk paard past. Dat is dus onzin, dus laat je dat niet wijsmaken.
Succes met je keuze.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:23

Jolande schreef:
Geef mij maar mijn westernzadel, veel comfortabeler dan de dressuurzadels waar ik ooit op gezeten heb . Maar daar zit wel een kanttekening aan, niet elk westernzadel zit comfortabel. Er zijn harde en zachte zittingen, verschillende vormen zittingen, het is maar net wat je prettig of niet prettig vind. Ik heb een westernzadel gehad dat ik veel minder fijn vond zitten. Maar hij paste perfect op mijn paard dus daar heb ik toen voor gekozen (vond paard belangrijker dan dat ik lekkerder zit).

Jee. Ik ben het helemaal met Jolande eens. Ja
Waarvan akte
Cool

En ook op een dressuurpaard moet je vanaf de L doorzitten. Ook op hoog opgooiende paarden. Als de rug fijn los is, is dat ook geen probleem. Net zoals je best even licht kunt rijden op een westernzadel. Dat doe ik tenminste wel bij het warm rijden van mijn jonge paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:10

MSQuincyTE schreef:
Een wetsern zadel zit echt veel beter dan een engels zadel is mijn mening

Jouw mening, maar zeker niet de mijne Haha! Ik heb diverse westernzadels gehad, ik zat er redelijk op, maar ook niet meer dan dat en sinds ik serieuzer aan de gymnastisering werk van mijn paard blijkt de dressuurhouding toch echt het beste effect te hebben en is die houding ook op trektocht (tot 6 uur in het zadel per dag) uitstekend vol te houden. Met die westernzadels had ik na een langere rit (2 à 2,5 uur) pijn in m'n knieën.
Ik heb alleen geen engels zadel, maar een soort van endurance-zadel met flexibele panelen (Oakfield, zie site van WayOutWest). Zoals Ikke al zegt, ga op de Equitana eens zadels kijken en proberen, er is zo ontzettend veel op de markt en in Duitsland zijn ze een stuk verder daarmee dan in Nederland.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:15

Anya schreef:
Jee. Ik ben het helemaal met Jolande eens. Ja
Waarvan akte
Cool

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Anya schreef:
En ook op een dressuurpaard moet je vanaf de L doorzitten. Ook op hoog opgooiende paarden. Als de rug fijn los is, is dat ook geen probleem. Net zoals je best even licht kunt rijden op een westernzadel. Dat doe ik tenminste wel bij het warm rijden van mijn jonge paard.

Tuurlijk kun je best even licht rijden op een westernzadel. Dat doe ik bij het warmrijden op mijn paarden ook (onafhankelijk van de leeftijd). Op een net ingereden paard moet je imo zo veel mogelijk licht rijden. Maar ik heb de indruk dat de TS het zadel wil voor buitenritten, en ik moet er niet aan denken een lange trektocht te maken en alleen maar te kunnen lichtrijden op een westernzadel Haha! . Dan denk ik dat een dressuurzadel fijner licht rijdt.

Citaat:
Met die westernzadels had ik na een langere rit (2 à 2,5 uur) pijn in m'n knieën.

Dan zou het zo maar eens kunnen dat jou zit op een westernzadel niet goed is want dan klem je dus met je knieen en dat is niet de bedoeling.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:18

Zelfs dat ben ik met je eens. Sterkter nog.. dan kan ze beter een fijn veelzijdigheidszadel kopen. Dat is weer net iets fijner licht rijden, vanwege anders zittende kniesteunen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:32

Anya, ik heb nu helemaal geen kniesteunen...... En dat mijn zit op een westernzadel niet goed was, tja, stoelzit, hè? Is nou eenmaal niet goed. Tong uitsteken En nee, ik klemde niet met mijn knieën, want dat zou bij mijn toen nog veel explosievere paardje erg nadrukkelijk effect hebben gegeven...... Lichtrijden heb ik op alle zadels gewoon kunnen doen, gaat ook best op westernzadels en op zadels zonder kniesteun (wrongen).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:34

Dat is niet raar als je in stoelzit zit idd.
Mij maakt het niet uit in welk zadel ik lichtrij. Met of zonder wrongen. En klemmen moet je al nooit. Daar zijn die wrongen ook niet voor bedoeld.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:36

Ook ik zit liever op een Westernzadel dan op een dressuurzadel.
Maar zoals al gezegt word dat is ieder zijn smaak.

Voor Amy heb ik zowel een dressuur als (leen) westernzadel.
Mijn bijrijdster en neefje rijden namelijk wel een poging tot dressuur met haar en ik rijd western.
Ook houd ik mijn dressuurzadel voor mijn neefje dus omdat de beugels van dat westernzadel niet zo kort kunnen.
Al rijd hij (7 jaar oud) liever wel 'net als tante op ze koiboi's, want dat is wel heul stoer' Haha!

Ik denk niet dat het voor Amy uitmaakt welk zadel er op haar ligt. Als het maar goed en passend ligt.

Ook ik ben nu op zoek naar mijn eigen westernzadel. Heb ook al verschillende zadels geprobeerd. Heb laatst een barefoot Arizona getest en ik ging erop zitten en wilde er nooit meer af.
Zo'n zadel moet ik dus echt hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:12

Ik rij endurance met mijn westernzadel. Tot nu toe heb ik nergens problemen mee gehad. Hij ligt op mijn draver waar ik dus niet echt op kan door zitten. Rij gemiddelt 3- 4 uur zonder problemen minstens 70% van de tijd licht. Ik heb nergens last van.

Ik wil uit eindelijk wel een andere zeker voor de lange afstanden. Ik heb soms wel eens last van zere knieen tijdens lange ritten. Vaak helpt het om de beugels een gaatje langer te doen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:48

ik denk dat het doorzitprobleem grotendeels aan het zadel ligt. Ik maak flinke ritten op tempo tot 60 km en daarbij rijd ik heel wat licht (raar woord zo eigenlijk Knipoog). Mijn zadel is handgemaakt en de maker heeft de beugels wat verder naar achteren gehangen om niet in de stoelzit te komen. Daarbij heb ik er flexride beugels aanhangen met vering onder mijn voeten. Nooit last van mijn knieen eigenlijk. Had ik in het begin wel toen de fenders nog niet gedraaid waren maar die hangen nu goed. Ik heb ook een vreselijke hobbelkwpnner met lange slungebenen dus ik word niet verwend met een fijne draf Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:00

Maar dat is dus precies de vinger op de zere plek: de beugels van vrijwel alle westernzadels hangen te ver naar voren waardoor die stoelzit wordt veroorzaakt. En die houdt je op de langere afstanden en hogere tempi niet vol.
Ik heb nog nooit een fabrieks westernzadel gezien dat de fenders op de correcte plaats bevestigd heeft zitten, de enkele westernzadels die ik ken die de fenders verder naar achteren hadden, waren op maat gemaakt of vermaakt. Blijf ik dus bij mijn mening over westernzadels in het algemeen Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:10

Ik heb normaal opgehangen fenders hoor. Ook fabriekszadel. En ik kan op mijn grote KWNP-er toch heel keurig doorzitten en lichtrijden en voor zover ik weet ben ik nog nooit aangesproken op een stoelzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:18

Ik vind westernzadels heerlijk. En ik rij ook licht met warm rijden.
Maar met een westernzadel kan ik ook veel beter doorzitten dan andere zadels.

Alleen een passend zadel is wel handig.

gr [***]