Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tessabo schreef:Hoi, ik heb een KWPN merrie en vraag me af of hier makkelijk een western zadel op kan, deze lijken mij namelijk veel comfortabeler rijden dan een gewoon zadel. Ze heeft geen abnormaal hoge schoft, maar wel ruime gangen, waardoor ik nogal hoog "opgegooid" wordt. Ik rij graag buiten, maar wil in de toekomst ook wel eens een sprongetje doen: kun je western zadel met veelzijdigheidszadel "gewoon" afwisselen?
Wie heeft ervaring met deze combi en waar moet ik op letten als ik er toch eens zo'n zadel op ga leggen? (hoe zit het met maten etc. bij western zadels, want ik wil haar natuurlijk geen slecht passend zadel opleggen, alleen omdat ik zelf graag comfortabel wil zitten).
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Kopen? Ik heb nog een westernzadel liggen. Goed zadel, degelijke kwaliteit, maar ik vind het WAARDELOOS om op te zitten! Als je alleen voor comfort gaat, kijk dan vooral ook verder, er is veeeeel meer te koop in de wereld dan western. Ga eens kijken bij Willem ter Steeg (Horseman outfitter); gewoon om eens te kijken wat er allemaal te koop is. Of beter nog, ga volgend jaar maart naar de equitana en spendeer er drie dagen aan zadels uitproberen (als je daar genoeg aan hebt) dan zul je misschien wel ontdekken dat een westernzadel helemaal drie keer niks is voor jou, net als voor mij
Er zit geen boom in, dus je heb een heel goed contact met je paard en het zit ook heerlijk zacht.

Zit als een huis, heerlijke gelzitting, voorgevormde beugels enz enz. Fantastisch zadel.
). Als je paard hoog op gooit zal doorzitten niet meevallen dus het makkelijk zitten zal niet aan de orde zijn in draf. Ik heb nog nooit gesprongen met een westernzadel, maar als je echt wilt serieuzer wilt springen dus ik bedoel niet over een toevallig stammetje in het bos) zou ik niet voor een westernzadel kiezen maar een spring/dressuurzadel. Kortom mijn advies voor jou zou zijn om bij je dressuurzadel te blijven en niet een westernzadel te nemen. Jolande schreef:Geef mij maar mijn westernzadel, veel comfortabeler dan de dressuurzadels waar ik ooit op gezeten heb . Maar daar zit wel een kanttekening aan, niet elk westernzadel zit comfortabel. Er zijn harde en zachte zittingen, verschillende vormen zittingen, het is maar net wat je prettig of niet prettig vind. Ik heb een westernzadel gehad dat ik veel minder fijn vond zitten. Maar hij paste perfect op mijn paard dus daar heb ik toen voor gekozen (vond paard belangrijker dan dat ik lekkerder zit).

MSQuincyTE schreef:Een wetsern zadel zit echt veel beter dan een engels zadel is mijn mening
Ik heb diverse westernzadels gehad, ik zat er redelijk op, maar ook niet meer dan dat en sinds ik serieuzer aan de gymnastisering werk van mijn paard blijkt de dressuurhouding toch echt het beste effect te hebben en is die houding ook op trektocht (tot 6 uur in het zadel per dag) uitstekend vol te houden. Met die westernzadels had ik na een langere rit (2 à 2,5 uur) pijn in m'n knieën.
Anya schreef:Jee. Ik ben het helemaal met Jolande eens.
Waarvan akte
![]()
Anya schreef:En ook op een dressuurpaard moet je vanaf de L doorzitten. Ook op hoog opgooiende paarden. Als de rug fijn los is, is dat ook geen probleem. Net zoals je best even licht kunt rijden op een westernzadel. Dat doe ik tenminste wel bij het warm rijden van mijn jonge paard.
. Dan denk ik dat een dressuurzadel fijner licht rijdt.Citaat:Met die westernzadels had ik na een langere rit (2 à 2,5 uur) pijn in m'n knieën.
En nee, ik klemde niet met mijn knieën, want dat zou bij mijn toen nog veel explosievere paardje erg nadrukkelijk effect hebben gegeven...... Lichtrijden heb ik op alle zadels gewoon kunnen doen, gaat ook best op westernzadels en op zadels zonder kniesteun (wrongen). 
). Mijn zadel is handgemaakt en de maker heeft de beugels wat verder naar achteren gehangen om niet in de stoelzit te komen. Daarbij heb ik er flexride beugels aanhangen met vering onder mijn voeten. Nooit last van mijn knieen eigenlijk. Had ik in het begin wel toen de fenders nog niet gedraaid waren maar die hangen nu goed. Ik heb ook een vreselijke hobbelkwpnner met lange slungebenen dus ik word niet verwend met een fijne draf