Ik lees wel eens mee in het western forum en ben mij aan het verdiepen in de sport.
Ik vraag mij alleen af hoe serieus het western rijden is.
Als je op een wedstrijd komt, ik ben een paar keer bij manege rosworld geweest, vind ik het eigenlijk niet veel voorstellen.
De klasses zijn klein, als er een keer 8 deelnemers zijn is het goed gevuld. Als je in de dressuur een keer 6e word heb je een rozet waar je trots op kan zijn, want dan heb je wel gemiddeld 20 ruiters achter je gelaten. Bij de westernklasses is het niet echt een prestatie als je 6e wordt want dan ben je net geen één na laatste. Maar de ruiters lopen ermee alsof ze een hele prestatie neergezet hebben.
Ok, de proeven zijn niet makkelijk, maar concurentie is er ook niet.
Het lijkt wel of ze zo veel mogelijk onderdelen uitschrijven zodat iedereen een rozetje kan winnen.
Van de beginnende ruiters kan de helft maar net op een paard blijven zitten. Toevallig raakte ik met iemand aan de praat die mij wist te vertellen dat volgend jaar het allemaal anders word en dat de beginners niet meer hoeven te galopperen in de laagste klasse.
Ik vond de dressuurproeven al veel te makkelijk geworden, hoe serieus is dit dan?En dan de paarden. De quarter horses zijn niet te betalen, maar als je wat wilt, heb je er toch echt zo één nodig. Alleen een goede gezonde vinden is een heel probleem. Op internet staat niet veel moois aangeboden en het kost dan wel een vermogen, want onder de 5000 euro staan ze er niet. Zelfs een kruizing is al prijzig. Sorry hoor maar de meeste lijken toch echt op uit hun krachten gegroeide, kreupele pony's. Dan ga je eens kijken bij iemand die die paarden fokt, de ene merrie is nog kreupeler dan de andere en allemaal hebben ze een veulen aan de voet die al een godsvermogen moet kosten want die is van hengst zus of zo. Dat mama ook iets in te brengen heeft is niet belangrijk? Ook een particulier die ik sprak zei doodleuk dat hij niet meer op zijn 9 jarige merrie reed omdat ze hko had, en er dus maar een veulen bij ging fokken wat hij goed kon verkopen. Sorry hoor, maar hko is toch erfelijk???? welnee zegt deze persoon, dat komt omdat deze merrie te vroeg is ingereden, daarom is ze nu versleten. Dit vererft ze niet
Ook qua tuig doe je niet mee als je geen blingbling zadel hebt en dito kleding. Natuurlijk peperduur, maar dan heb je ook wat. Dus een serieuse sport voor degenen onder ons die geld genoeg hebben.
Hoe serieus is die westernsport nou eigenlijk?
Onlusten komen in elke tak van elke sport voor. 

Sorry, maar dat slaat nergens op. Ten eerste kun je western rijden met om het even welk paard. Er zijn zat Haflingers ("alpenquarters"), Arabieren, warmbloeden, fjorden en noem maar op, die op een degelijk nivo sport beoefenen. Google even onder "alpenquarter".
en dan kun je niet anders dan constateren dat 5000 € nog een redelijke prijs is voor een veulen. Dit is trouwens net zo in het warmbloed, en in de hondenwereld, waar je voor een goed gefokte pup ook gemakkelijk 750 euries betaalt.
En als je een veulen koopt, ken je dan zo goed de medische antecedenten van de merrie ??