[WN] even een vraagje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

even een vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:54

Ik hoop dat ik nou niet overkom als zo'n typische dressuur/springruiter. Maar wat ik afgelopen zondag heb gezien...

Afgelopen zondag moest ik met een groep oefenen voor een show, daarna paarden op de trailer, heel even wat gedonken in de katine.
Ik zat zo is te kijken naar 2 westernruiters die op dat moment net bezig waren met rijden.
Wat ik nou zo vreemd vind was dat, de ene alleen met een soort koortje reed, wat op dezelfde manier was zat als een slof. Het paard had wel zo'n bit in, wat ik op een westernstal hoorde als een correctiebit.
Hij reed verder niet met teugels, alleen met die "slof".
Nu had hij die "slof" heel erg strak, en het paard liep met zijn neus op zijn borst. Toen ij achterwaarts wilde gaan trok hij die "slof" bijna op tot zijn borst, het paard maakte bijna een koprol..
En de andere persoon die ook aan het rijden was, had er ook zo'n "slof" omhangen, maar nog wel met de gewone teugels. Ook zei had ze alle 2 heel erg strak en het paard liep met zijn neus op zijn borst (nee ik overdrijf echt totaal niet! het is echt zo!)
ze was de hele tijd met haar wieltjes aan het prikken (en dan bedoel ik niet rollen maar er echt in prikken) het paard was daardoor behoorlijk geïrriteerd. Ineens gaf hij een enorme bok, omdat hij behoorlijk geïrriteerd was.
Dat pikt zei niet, ze pakte met 1 hand de teugels bijna bij het bit beet, ze liet hem een stuk of 10 rondjes om zijn as naar rechts draaien en ondertussen schoppen en die sporen erin.

Ik heb ze niet 1 keer het paard zien belonen of iets. Zelfs vanuit de galop werd het paard stilgetrokken...

Nu ben ik wel eens op wat westernstallen geweest, heb een clinic gezien, en een paar keer op van die westernpaarden gereden.
Mij is daar geleerd dat je vooral niet zo als die ruiters om moet gaan met het paard...

Ik had daar ook een soort discussie met een vrouw die ook zat te kijken. Zij zei dat het allemaal bij de training hoorde, en het "ernaar toe rijden" .
Dus toen kwam ik weer met de "dressuurmatige" opmerking, van als je een dressuurproef hebt ga je er toch ook geen slof om hangen, flink strak trekken en zo "naar de wedstrijd toe rijden".

Nou was mijn vraag, zie ik het nou gewoon helemaal verkeerd in hoe die ruiters reden?
Even voor de duidelijkheid, ik overdrijf dus gewoon helemaals niks! Het is echt niet zo dat ik er is een schepje bovenop doe ofzo.

Ben benieuwd naar de reacties, weet niks van westerrijden af, maar vind het toch wel leuk om er "iets van te weten" !

Groetjes Marieke

magic12

Re: even een vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:57

ik denk het niet op mijn vorige stal reden ook westernruiters en waren er ook wedstrijden en daar heb ik het ook niet gezien dus lijkt me niet normaal hoe die ruiters deden. Ik kan dat ook nooit aanzien he hoe mensen soms met zijn paard om gaan echt erg!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:59

mijn gevoel hoe ik het zag was ook gewoon dat het net helemaal klopte.
Maar zoals ik al zei, ik heb geen verstand van westerrijden, dus ik dacht laat ik het eens op bokt vragen Lachen

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:08

Tsja, wat denk je zelf? Zowel bij "engels" als bij westernrijden is een slof niet bedoeld om aan te gaan hangen. Het gebruik van een slof hoort bij alle disciplines hetzelfde te zijn, dus gewoon los als je hem niet nodig hebt. Ik rijd zelf trouwens nooit met slof. Maar over het algemeen heb ik juist dressuur- en springruiters op deze manier met een slof zien omgaan.

Conclusie: heel veel ruiters weten niet hoe ze met een slof moeten rijden (of ze weten het wel, maar hebben er maling aan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:13

Lijkt me nogal logisch dat dit niet normaal is, dan zijn deze mensen niet helemaal normaal bezig. Maar helaas dat soort mensen heb je, net als je zulk soort engelse ruiters hebt.

En vanuit galop stoppen, dat hoort wel bij westernrijden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:14

dat zei ik ook, zelf vond ik het niet helemaal kloppen Ja

Maar het was niet een echte slof, maar een soort dun koortje, en die ene reed met alleen die "slof" hij had er geen teugels bij hangen!

@nielsd: ik dacht juist dat het de bedoeling was dat je dan absoluut niet trekt om hem vanuit de galop te laten stoppen. omdat het paard anders naar voren kon vallen ofzo (ergens gehoord)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:19

Stiltrekken is niet echt de bedoeling, had het verkeert gelezen. Dacht dat er stond stilzetten.

seapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:53

Uiteraard moet je je paard niet stil trekken om te stoppen, hij kan wel niet naar voren vallen maar wel achteroverslaan. Waar die mensen mee reden is een draw reins, zelfde werking als een slof, gemaakt van een koord. Waarschijnlijk heb je gekeken naar ruiters die eigenlijk totaal niet weten waar ze mee bezig zijn en "maar wat doen" zo lees ik het in ieder geval. Helaas zijn er van zulke ruiters en zullen die ook altijd blijven bestaan in alle takken van de paardensport. Hopelijk zie je ook eens de mooie kant van het westernrijden. En als je die twee nog eens ziet adviseer ze dan om les te nemen...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:57

ja kijk dat koord bedoelde ik!
Had me er op dat moment maar niet echt mee bemoeid... was al niet zo in de stemming (lees zeer drukke wedstrijddag,en veel heen en weer gevlieg) maar als ik ze nog is zo zie "rijden" zal ik wel eens het een en ander vragen!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:13

Jammer dat je deze 'manier' hebt moeten aanschouwen Casperrr. Bloos
Helaas zijn is er nog een percentage 'western' ruiters die denken met DWANG middelen hun paard te krijgen waar ze 'm willen hebben.
Het begrip 'correctional' zegt ook in de meeste gevallen dat juist de berijder eigenlijk 'correctie' nodig heeft. Maar aangezien de ruiter te beroerd is (of door andere redenen) om te zoeken naar andere oplossingen, wordt er vaak een bit in gedaan waardoor alles ineens vanzelf lijkt te gaan.

Zoals al eerder gezegt; Helaas zijn in elke tak van paardensport nog steeds deze uitwassen te vinden. Een betere omgang met je paard begint nog altijd bij jezelf (afgepikt van de jaren '90 kreet; 'een beter milieu...' maar nog altijd waar!).

Ik hoop dat je nog een keer 'western' mag aanschouwen op de manier waarop het ook kan: relaxed en waarin de mens het respect voor het paard laat zien.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:50

Tsja, helaas ben je getuige geweest van (volgens veel westernruiters) gelegitimeerde paardenmishandeling.
"Give them a hard time in training and the will preform in the showring" is een tekst die wel gebruikt wordt...

Als je een beetje zoekt op Bokt dan kom je er eindeloze discussies over tegen.
Uiteindelijk zijn degene die er over schrijven de schuldige aan het "de westernsport in een kwaad daglicht zetten".....niet de ruiters die hun paarden martelen omdat hun kennis helaas te beperkt is....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:43

Sja, niks aan toe te voegen Vera....

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:50

Laat me raden Marieke (Casperrr).. Was dat op scheldestad misschien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:58

vera schreef:
Uiteindelijk zijn degene die er over schrijven de schuldige aan het "de westernsport in een kwaad daglicht zetten".....niet de ruiters die hun paarden martelen omdat hun kennis helaas te beperkt is....

Deze begrijp ik niet. Het lijkt me dat de 'uitvoerders' van deze manier van 'rijden' (en of ze dat nou zo doen uit onkunde of uit haast snel resultaat te bereiken of omdat ze het kennelijk zo geleerd hebben, doet niet ter zake) degenen zijn die de sport in een kwaad daglicht stellen? Degenen die erover schrijven lijken me juist degenen die deze praktijken aan de kaak stellen - of, als ze deze methoden als 'zaligmakend' verkopen, zoveel tegengas krijgen dat alsnog duidelijk wordt dat dit niet de juiste weg is...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:59

Wat rottig dat je op deze manier "kennis" moest maken met onze mooie westernsport Huilen

Geloof me, in elke tak van paardesport heb je van deze idiote uitwassen, ik hoop dat je niet denkt dat alle westernruiters op zo'n manier met hun paarden omgaan. De meeste, en zeker hier op Bokt, gaan met liefde en respect met hun paarden om, maar helaas.. waar kennis ophoudt .. je kent het spreekwoord!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:18

Ibbel schreef:
vera schreef:

Deze begrijp ik niet. Het lijkt me dat de 'uitvoerders' van deze manier van 'rijden' (en of ze dat nou zo doen uit onkunde of uit haast snel resultaat te bereiken of omdat ze het kennelijk zo geleerd hebben, doet niet ter zake) degenen zijn die de sport in een kwaad daglicht stellen? Degenen die erover schrijven lijken me juist degenen die deze praktijken aan de kaak stellen - of, als ze deze methoden als 'zaligmakend' verkopen, zoveel tegengas krijgen dat alsnog duidelijk wordt dat dit niet de juiste weg is...

Denk wel dat ik begrijp wat Vera bedoelt... meeste schrijvers stellen niet zozeer aan de kaak (daarvoor moet je dan toch weer iets schrijven wat de 'dader' ook leest' maar constateren en publiceren... En dat wordt gelezen... door leken meestal.
Zwijg je het dood (maar daarnaast natuurlijk ook niet aan meewerken door bijv. zulke trainers te boycotten), dan zal het gros van de mensen dus niet keer op keer dit soort negatieve dingen horen. Stel je daar dan veel positieve dingen tegen over, zoals mooi gegeven demo's van bijv. Sonja of PeppySan... dan krijgt de sport ook weer een beetje een positieve impuls en zien leken ook hoe het WEL kan en LEREN daar dan ook van!
Maar Vera moet zelf maar zeggen of ze dat idd zo bedoelde...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:18

Met dwingen berijk je helemaal net niks, ook in de dressuur en springen niet of het zei met andere sporten

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:14

Sita_ schreef:

jup Ja
Ken je ze soms?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:41

Ja die ken ik ja..
Is/was mijn instructeur en zijn vriendin..
Dat is hun manier van rijden ja.. met die drawreins..
Daar pakken ze imo heel veel naar, zeker met die jonge paarden..

Ga me verder er niet over uitlaten, want ik weet dat ze ook meelezen hier.. Als je meer wil weten kan dat via PB..

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:19

Sita_ schreef:

Dat dacht ik ook meteen toen ik het las....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:31

Ik weet natuurlijk ook niet wat Vera bedoelt, maar ik beaamde niet het doodzwijgen maar het zeggen dat dit soort praktijken niet voorkomen. Mensen die het vervolgens aankaarten (en het openbaar maken) zouden de sport schade toe doen, meer zelfs dan de mensen die de praktijken uitoefenen. Het is nog net geen taboe maar het scheelt niet veel.

En het is te makkelijk om te zeggen dat het alleen zou worden gedaan door mensen die er geen verstand van hebben, of niet hoog in de sport meedraaien...

Maar laten we er niet weer zo'n topic van maken Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:32

Wat ik bedoel is dat als we op blz. 2 van dit topic zijn, er mensen gaan schrijven dat wij (degene die over de misstanden in de westernsport hier in dit topic schrijven) de schuldigen zijn aan de westernsport een slechte naam te bezorgen.
Vreemd genoeg zijn degene die het uitvoeren ineens niet de probleemveroorzakers...

Ik vind het juist heel goed, er kan niet genoeg over geschreven worden, het kan niet genoeg worden aangekaart.
Dit soort praktijken worden door heel veel mensen uitgevoerd en gezien als "normale" training....te triest voor woorden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:02

vera schreef:
Ik vind het juist heel goed, er kan niet genoeg over geschreven worden, het kan niet genoeg worden aangekaart.
Dit soort praktijken worden door heel veel mensen uitgevoerd en gezien als "normale" training....te triest voor woorden.

Hier ben ik het volledig mee eens en dit geldt niet alleen voor de westernsport, maar net zo goed voor dressuur, etc. Ik heb ook wel eens een cursus gehad op een stal, waar we tijdens de lunch en theorieles uitzicht hadden op de bak, de tafrelen die we daar te zien kregen waren van een vergelijkbaar niveau als wat TS omschrijft. Alleen moest dit in het kader van de "serieuze dressuur" de trainingsmethode wezen. Het spijt me zeer, maar dat is geen reclame voor paardensport. Het maakt niet uit of je het gewoon een slof noemt of heel interessant "draw reins" (gewoon hetzelfde en we wonen bij mijn weten nog gewoon in NL), er aan hangen, het paard de kin op de borst trekken enzo is gewoon slecht rijden! Hoe je ooit een harmonieus geheel moet vormen met een paard dat je op die manier "traint" is me een raadsel en dat mogen alle mensen die met slof / draw reins werken zich aantrekken Frusty
En ja, in een heel enkel geval kan een slof nuttig zijn, maar zoals George Theodorescu (dressuur) al zei: In de hand van de meester werkt een slofteugel goed, maar de meester heeft hem niet nodig.......

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:08

ik vind het owk te triest voor woorden!! kijk dat een ruiter iets te streng is voor s'n paard valt nog wel overheen te kijken.. kan je gwoon wat van seggen.. maar zonder beloning etc..? neeh, ik zou er (samen met een vriendin, want samen sta je sterk Tong uitsteken) op af sijn gestapt en vragen of het wel soow hoort Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:12

Mag het aub in het Nederlands geschreven worden?
Enne, als je gaat vragen of het zo hoort, heb je grote kans 1 van 2 mogelijke antwoorden:
1. ja, dat hoort zo, of
2. bemoei je met je eigen zaken.

Levert over het algemeen dus niet echt wat op Ach gut