[WN] NK-gangers: wat zagen jullie wat ik niet zag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

NK-gangers: wat zagen jullie wat ik niet zag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:17

Vraag die me sinds een paar dagen in het hoofd zit, voornamelijk sinds ik de reiningklasses zag (uitzondering voor ENKELE ruiters) en in het bijzonder toen ik gisteravond totaal per ongeluk in het T-vak op de tribune terecht gekomen bleek te zijn. OMG het T-woord heeft een fanclub van een man of tien, met het IQ van een garnaal of twee.... Huilen

Maar over hem cq hen wil ik het niet hebben.

Ik vraag me af of het publiek ENIG benul had waar het naar zat te kijken. Of men uberhaupt wel eens een proef goed GELEZEN heeft (gereden wil ik het ook al niet eens over hebben) en of men ook maar enigszins op de hoogte is van regels, penalties en mogelijkheden om te plussen.

Compleet op de banken gingen ze. En ik maar kijken. Maar ik zag het niet...
Ik zag wijd opengesperde monden, paaseieren die cirkels hadden moeten zijn, voor 'gek en onwies' (=ABT, algemeen beschaafd Twents) door de bak raggende malloten die geen benul hadden van waar X lag ("Ehhhhh X? Is dat waar de schat begraven ligt???"), paarden die dusdanig hard en slordig de cirkel opgejaagd werden dat ze overkruisd gingen om zich staande te houden (wie nu gaat vragen wat overkruisd is krijgt bij een volgende gelegenheid een bats voor de kop), zeer slechte rundowns (nee een rundown betekent niet als een raket naar de overkant jakkeren), zwaar spastische rijhoudingen (enkele heren maakten er met de vrije hand bewegingen bij die in de eerste de beste adult movie niet zouden misstaan), en ruiters met een grote naam die dusdanig opgefokt waren dat ze er een potje van maakten.

Tuurlijk waren er uitzonderingen. Godzijdank. Er waren ook proeven waar ik van genoten heb. Van een enkeling zelfs een iets hogere hartslag en bijna wat kippenvel. Maar het merendeel was om te janken.

Had ik die theoriecursus maar nooit gedaan, en was ik maar niet met de auto geweest. Had ik mee kunnen joelen met die stompzinnige, blind hun idool volgende, totaal volgegoten imbecielen op de tribunes waar ik gisteravond totaal per ongeluk tussen kwam te zitten.

Weet je meteen waarom ik niet op het feest was. Ik had al gegeten en gedronken. Spreekwoordelijk dan.

Sonja

silvester

Re: NK-gangers: wat zagen jullie wat ik niet zag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:30

Ik ben vrijdag om 19.00 uur naar huis gegaan.
Ik heb niets gemist zo te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:35

O dat weet ik niet hoor Silvester, dit is uitsluitend mijn persoonlijke bevinding en mening. Er waren een heleboel mensen die helemaal uit hun panty gingen.
'k Kom er alleen maar niet achter waarom...
Misschien volgende keer een fles Red Label mee?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:41

Ik was er niet bij, maar ik hoor idd van alle kanten dat het publiek compleet uit z'n plaat ging terwijl de meeste deelnemers d'r weinig van bakten. Ik wacht eigenlijk nog op foto's/filmpjes, vooral van Evelien, tot nu toe veel goede reacties gezien wat betreft haar deelname aan 't NK, ben errug benieuwd, helaas heb ik tot nu toe bijna alleen maar foto's en filmpjes gevonden van de andere onderdelen. Was 't allemaal zo bedroevend dat de camera's maar weggestopt zijn? Ik moet de volgende keer zelf maar komen kijken om te kunnen oordelen... Bloos

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:47

Ik heb zitten genieten van een aantal combinaties, maar dat waren niet de combinaties die de punten kregen: ik zal het dan ook wel niet snappen.

Toen ik drie jaar geleden voor het eerst naar het NK ging met grote verwachtingen wist ik al niet wat ik zag, nu heb ik mijn verwachtingen al aardig bijgesteld heb ik gemerkt: ik verwonder me al veel minder om de in mijn ogen lage kwaliteit van de reining finales.

Dat gejoel kreeg ik ook al de kriebels van toen ik naar de wereldruiterspelen (of zoiets) in Aken zat te kijken: schijnt er toch echt bij te horen hoor Ja Net als bij voetbal: volgend jaar de spreekkoren, moet de jury de wedstrijd stil leggen, zonder publiek gereden worden, etc. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:49

O maar begrijp me niet verkeerd, ik hou wel van een applausje of een Yeeeeaaaahhhh voor een MOOIE verrichting.
Maar om dat nou te doen terwijl de ruiter in de ring er een potje van maakt??? DAT is hetgene waar ik me aan erger en over verbaas...

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:53

Sorry hoor, maar het gejoel begon al ver voor de betreffende ruiter in de arena was! En ik klap ook voor een mooie sliding, dat geeft aan dat ik het waardeer (al moet ik toegeven dat ik ook wel eens uit beleefdheid klap Bloos ). Maar als er zoveel herrie wordt gemaakt dat je de paarden ziet opkijken van "what the f*uck" gaat het volgens mij niet goed meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:53

Jus_dOrange schreef:
Was 't allemaal zo bedroevend dat de camera's maar weggestopt zijn? Ik moet de volgende keer zelf maar komen kijken om te kunnen oordelen... Bloos

Dat laatste kan ik je zowiezo aanbevelen Knipoog maar qua het eerste; ik heb ook hele mooie proeven gezien hoor. Alleen zag de rest van het publiek (en soms ook de jury) wat anders.

Ik heb me ook verbaasd over de 150 score van Walter in de Trophee. Was een aardige proef, maar om nou te zeggen 150??? Ik geloof dat het Angelique was die daar een tijdje aan kop stond met 144. DAT vond ik een mooie proef.

Manon30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:17

Hoi Sonja,

Ik ben erg blij om dit te lezen. Van de reining snap ik ook niks. Dat gejuig en gejoel om niks. Ik vond het verschikkelijk om te horen en te zien ( op een paar runs na dan ). Nou ja, het zou wel spannende voor ze zijn om iemand als een idioot door de bak te zien gaan. Wij zijn in de kantine gaan zitten. Daar hoorde je de schaapjes niet meer. Helaas ook een verkeerde plek uitgekozen. Was haast nog erger.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:59

Haha! Hey Sonja heb je ons ook horen aplaudiseren Tong uitsteken Knipoog snap wat je bedoelt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:59

Ja de reining wat moet je ervan zeggen....... Ik geloof dat je het wel aardig opgenoemd hebt Son. Het enigste waar ik aan kon denken was dat helaas dit jaar het raggen en rossen weer gepromoot werd Verdrietig . Dat beloofd niet veel goeds voor volgend jaar.

Ik heb wel een zekere ruiter omgedoopt.
Hij heet nu Superman Haha! Heeft effe te goed naar de WEG gekeken, plat op het paard, het armpje super naar voren en de andere hand erbij. Alleen het enigste wat miste was de cape Tong uitsteken Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:25

Sonja, ben't helemaal met je eens, was precies mijn bevinding... ik zat op de korte tribune en m'n bek viel open van die 150 van Walter.. leuk voor em hoor, maar zwáár overgewaardeerd naar mijn mening... ik keek z'n paard bij elke stop vér achter in z'n keel en verder was het ook alles behalve een beheerste proef... wat een onbenullig gejakker. Idd was die 144 van Angelique een stuk beter. Zelfs z'n eigen latere proef op een ander paard was beter.. toen zag ik meer beheersing en veel nettere stops.
En het gejoel.... volgens mij was men collectief bezopen ofzo... 't sloeg echt nergens op. Ik heb meerdere gevallen gezien waarbij de paarden zich het leplazerus schrokken toen ze de bak ik kwamen... mede daardoor scoorde Roel bijv. lager dan had gekund.. zijn paard schrok zo van dat idiote gedoe dat'ie em bij de eerste stop gewoon kwijt was... erg jammer en erg onnodig ook.
Vind het prima dat je je waardering laat horen bij een goede manoevre, doe ik ook.. allleen viel er volgens mij weinig te joelen en te juigen...
En wat dhr TDR betreft.. heb mensen horen zeggen dat'ie 'netter' reed... heb em eerder die avond in de inrijbak even bezig gezien... geloof mij maar, 't is nog steeds de zelfde.... Lips are sealed
Nee, ik weet niet hoe het de rest van de wedstrijd was, maar de Reining Trophy heeft me in ieder geval weer duidelijk gemaakt waarom ik ook al weer meestal geen reining keek. Wel zonde van die paar goeien die er wel tussen zaten..

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 05:59

Wat gejoel betreft; Ik heb video opnames gezien uit Italie waar het echt leek alsof het in een voetbal stadion werd verreden. Afgezien van een aantal zeer slechte runs (meneer op twee handen met z,n handjes in de lucht, zage, zage), vond ik het leuk om een enthousiast publiek mee te maken. Ik denk dat de keuze van de patterns die verreden werden daar ook wel aanleiding voor gaven. Goede keus trouwens.

Wil je rust? Ga dan naar pleasure of trail kijken.
Maar goed, al met al blijft het wederom weer makkelijk l*llen voor de bakrandridder.
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:41

Er wordt hier nergens gepleit voor rust EC, juist de blijken van waardering ipv niet een doodse stilte langs de kant zoals in een pinguinwedstrijd, geven de westernwedstrijden zo'n leuke sfeer.
Maar om je nou als een zot te gaan gedragen voor elke soortgenoot....

Wil je vergelijken met andere landen? Prima. Maar dan ook SCOREN zoals in andere landen, ZONDER letterlijk dat letterlijk over de rug van het paard te doen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:41

Sonja schreef:
Wil je vergelijken met andere landen? Prima. Maar dan ook SCOREN zoals in andere landen, ZONDER letterlijk dat letterlijk over de rug van het paard te doen.

In the perfect world... Ik denk dat als je hoofdmoot rijders in andere landen bekijkt dat je veel van hetzelfde ziet, vrees ik. Ik kan me niets anders herinneren dat er idioot gejoeld werdt voor de 'eigen' rijders (zelfs ik liet me meeslepen, heeeel vroeger, toen ik op de MP reed). Bloos
Zoals ik al zei, de keuze van de patterns lokte veel spectakel uit.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:52

rina schreef:
Ja de reining wat moet je ervan zeggen....... Ik geloof dat je het wel aardig opgenoemd hebt Son. Het enigste waar ik aan kon denken was dat helaas dit jaar het raggen en rossen weer gepromoot werd Verdrietig . Dat beloofd niet veel goeds voor volgend jaar.

Ik heb wel een zekere ruiter omgedoopt.
Hij heet nu Superman Haha! Heeft effe te goed naar de WEG gekeken, plat op het paard, het armpje super naar voren en de andere hand erbij. Alleen het enigste wat miste was de cape Tong uitsteken Cool

Oh...je bedoeld Ton de Rooy? Die man zit doelbewust op deze manier te paard...is er namelijk ettelijke malen overheen getilt en wil dit op deze manier voorkomen. Haha!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:20

En dat is bijvoorbeeld een deelnemer waar ik 'stil' bij blijf... of even naar het toilet ga... of hoopt dat z,n paard ineens mysterieus oplost (het 'beam me up, Scotty' effect) Cool

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:33

Heb me af zitten vragen..ga ik wel... niet.. wel.. niet...
het is ruim 1.5 uur rijden.... ga ik liever naar de NK quarters in bunschoten...... maar ik heb ook een pools paard, eigenlijk moet ik naar de gewone NK kijken.... neeeee, niveau is toch om te huilen.... ik ganiet... of wel...

Kreeg een telefoontje van een collega-ruiter die wel een uur had gereden, ze was er een uurtje.... en kon weer een uur terug naar huis. Geen moer aan !!!

Dus Sonja, ben er niet geweest, heb er ook geen spijt van en nu al helemaal niet meer !!!
Ga dan toch liever naar de NK voor Quarters, iets meer niveau ( hoop ik dan maar weer) en ben blij dat ik me 3 uur auto-rijden en een paar uur ergernis bespaard heb....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:06

ik ben het helemaal eens met je sonja, ik had zelf een ruiter er tussen zitten en wij noemde de ruiters die er tussen zaten superman en supervrouw vanwege hun houding op het paard.
ik heb me dood zitten ergeren. daar kwam nog bij dat hun stal naast die van ons stond. maar er is nog een onderdeel op de nk waar ik me dood aan erger en nu schop ik een hoop ruiters en liefhebbers tegen de schenen dat is barrelrace dat vind ik een verschrikking en het gejoel van het publiek is net zo erg, en een paard die zwaar onder de stress de bak uit komt. al zal een barrelracer dat nooit toe zal geven, maar ik weet beter door de opvang van zo'n paard.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:13

Het was voor mij de eerste keer dat ik ben gegaan... en ik sluit me erbij aan....
Ik heb me kapot zitten ergeren aan bepaalde ruiters... die eerst hun paard doodmoe reden om vervolgens een proef te rijden(erg slecht) maar de mensen naast ons op de tribune vonden hem geweldig... en gilde er op los.... gelukkig kreeg hij weinig punten... Ook de overdreven houding stoorde mij enorm, paarden die bijna uit evenwicht werden getrokken, en bijna alle paarden werden mega in hun mond gerukt.. jammer... had zo'n zin om er heen te gaan..... De goede combi's waren ook het kijken waard.......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:17

Ik heb twee ontzettend nette reiningproeven gezien.

Evelien Geerlof in de Trophy (ze werd 2de) en
Jimmy v/d Hoef in de senior (werd 1ste)

Voor de rest heb ik vooral gezien dat de meeste reinigruiters niet zoveel om netheid geven en alleen de stops belangrijk vinden.

Toegegeven, ik kan helemaal geen reining rijden (gezien mijn eigen prestaties twijfel is zelfs al aan het rijden op zich), maar als het zo moet als de meeste van deze lui doen geef ik mijn portie aan vikkie.

Dan toch liever de andere onderdelen, waar WEL door de ruiters aandacht wordt besteed aan netheid.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:20

Jimmy was idd erg netjes..... was leuk om naar te kijken..

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:45

Okay, wij waren er dus, met paard, in de amateur reining.

Spreek ik dus puur over de amateurs en laat de open even buiten beschouwing.

Bij de amateur reiners zaten er een aantal die in de voorrondes vreselijk goed hebben gereden, goede scores kregen en echt mooie ritten lieten zien. Daar heb ik een heel aantal mensen gewoon fatsoenlijk zien rijden. Geen overdreven dingen genoteerd.

Helaas kwamen een aantal van die ruiters in de finale niet tot zijn recht, wat jammer was want ze hadden er zeker de paarden voor om weer een goede score neer te zetten. Ik heb het bijvoorbeeld over Karolien, Marja en Paulus.
Het had een hele spannende finale kunnen worden met een aantal ruiters met paarden dicht bij elkaar.

Ik houd van geklap, geroep en gejoel, dat is leuk, geeft voor de ruiter aan dat het publiek het waardeert als iets goed wordt uitgevoerd.
Waar ik absoluut niet van houd is van, DE wave, en trappelen op de tribune tijdens reining proeven. Ik denk dat paard en ruiter in de bak dat niet waarderen maar zij kunnen er helaas niets aan doen....... En als ruiter en paard pech heeft en het paard reageert daarop is ook de proef nog eens weg.... en we gaan er dan vanuit dat dat niet de bedoeling is..........

JAja, we promoten de westernpaarden als het paard wat niet snel schrikt en rustig is en blijft maar laten we dan op zijn minst het paard in zijn/haar waarde laten.

Groetjes, Gisela

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:55

In de amateur heb ik idd ook een paar goede gezien, excuses!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:27

ElCamino schreef:
Dus Sonja, ben er niet geweest, heb er ook geen spijt van en nu al helemaal niet meer !!!
Ga dan toch liever naar de NK voor Quarters, iets meer niveau ( hoop ik dan maar weer) en ben blij dat ik me 3 uur auto-rijden en een paar uur ergernis bespaard heb....

Toch kun je daar gerust spijt van hebben ElCamino, want er zijn ook hele mooie dingen te zien geweest. Paar hoogtepunten? (persoonlijk hoor): Bijna alle proeven die Bianca de Roode en Roel van Dijk afgelegd hebben bijvoorbeeld: zulke ruiters zijn een genot om naar te kijken, en geven mij een enorme stimulans om verder te trainen in de hoop ooit ook zo'n keurige en goede ruiter te worden. Daar heb ik echt van genoten! Of wat dacht je van de Versatile Trophy, die zo schitterend gewonnen werd door Debora Wittermans, op de voet gevolgd door Jos Rietjens die met zijn superpaard Simply Sweet Babe zo prachtig met goud in de westernriding naar huis ging. Om van Ilona Vet nog maar niet te spreken, die in de Versatile prachtig liet zien dat een reiningruiter die zijn zaakjes WEL voor elkaar heeft, ook een complex onderdeel als Versatile keurig uit kan rijden.
Met hunter en pleasure heb ik niet veel, maar als ik Colin Rietdijk langs zag komen met Stip en GGB, die ook volkomen terecht met meerdere gouden plakken naar huis ging, dan geniet ik. Wat heeft die kerel dat paard fijn voor elkaar gekregen, super! Dan mag ik het op internet 1x of 10x een eigenwijs snertjoch vinden, maar rijden kan 'ie!
En tot slot een combinatie die ik nog helemaal niet kende cq ken maar erg gecharmeerd van was in de pleasure, een zwart-witte paint met een lange kerel erop (ik geloof dat hij Jurgen heet maar weet het al niet zeker meer), startnummer was 322. Daar gaan we nog wel van horen.

Overigens denk ik dat mijn eerste bericht toch niet helemaal duidelijk was, of dat niet iedereen het helemaal begrepen heeft wat ik wilde zeggen. Dit is geen persoonlijke aanval op ruiters, hun proeven, hun successen of hun "falen". Ik weet wat zenuwen met je kunnen doen, en hoe afhankelijk je bent van je teamgenoot onder je.
Deze post was een uiting van frustratie over de "fanclubs".