Voor de derde keer met Marena in de bak aan het werk , en voor het eerst les van een hele goede dressuuramazone.
Ging voor geen meter....
Begon al dat ik m'n teugels VEELS te kort moest maken , dat zijn Rena en ik allebei niet gewend en zo wil ik ook eigenlijk niet rijden.
Ik heb Rena nu zover dat als ze gewoon stilstaat met ontspannen , wel gedragen hoofd en hals en ik knijp in m'n teugels (niet trekken , puur knijpen) dan gaat ze braaf achterwaarts precies op het teken van mijn benen links en rechts.
Nu moest ik al meer druk op de teugels houden dan dat ik voor achterwaarts gebruik ; lastig dus.
Rena heeft dat rennerige/stresserige in de bak nog niet afgeleerd , buiten wel.
Maar nu had ik haar voor ons doen al zo strak dat ik om in tempo terug te nemen helemaal hard in moest komen , en om bv. aan te springen in galop toch wel een schopje moest geven om haar door die teugel heen te laten gaan , ik was haar immers voor ons doen gigantisch aan het inhouden...
Dat soort dingen allemaal.
Na een tijdje werd ze door die druk helemaal zo vluchterig als de pest en wilde telkens in galop aanspringen , dat waren we ook aan het oefenen op de grote volte.
Maar ze wilde ZELF al in galop op het commando van de instructrice , en dat wilde ik natuurlijk niet.
Ik weet dat als ze zo gestressed is dat je dan kan blijven trekken en plukken , maar dat is niet mijn manier van fijn rijden.
Als ze dat buiten doet , laat ik haar even heel zacht/kort draven als dat er nog in zit , of ik laat haar halthouden en op een heel zacht hulpje netjes rustig geconcentreerd achterwaarts gaan.
Op een bepaald moment greep ik zo dus even in in haar gedribbel , en toen werd er tegen me geroepen dat ik haar niet naar achteren mocht laten gaan als ik dat niet vroeg !
Maar dat vroeg ik dus wel.....
Ook met de volte openen en sluiten.
Als ik in draf een volte moet openen (vergroten) dan haal ik m'n binnenhand een beetje naar me toe (voor de stelling) en tegen de hals
(voor de richting naar buiten) en buitenhand een beetje naar voren en van de hals af , om haar de ruimte te geven naar buiten te gaan met stelling naar binnen.
Nu moest ik dat juist doen met m'n binnenhand een heel stuk van de hals af , en de buitenhand tegen de hals aan duwen , en puur met m'n binnenbeen naar buiten drukken.
Dit werkte wel als ze er naast liep en de teugels voor me vasthield ,
maar het beviel me om zelf zo te doen voor geen meter eerlijk gezegd..
Is mijn manier nou zo fout ?

en ik weet dat er veel mensen op zo'n manier lesgeven...

ik had dus een heel lang verhaal terug geschreven.... en toen ik hem wilde plaatsen, werd de server eruit gegooid