Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, mijn moeder rijd western daar doen die paarden neits kwaad en valt er ook (bijna) nooit iemand af. Waar ik rijd ( dressuur) valt er sowieso elke week wel iemand van z'n paard. Dus het zal wel waar zijn wat je zegt

).

tesss schreef:Ik denk eigenlijk dat het vooral aan het ras ligt. De gemiddelde quarterhorse is lekker koel in z'n koppie, terwijl het gemiddelde dressuurpaard toch wat hoger in het bloed staat waardoor ze wat kunnen heter zijn.
(Dit is trouwens mijn eigen ervaring, dat zegt niet dat het per definitie zo is natuurlijk).
De manier van trainen zal er wel wat mee te maken hebben, maar ik ben van mening dat als jij je paard op een passende manier traint, dat hij dan ook rustiger zal worden

Lise81 schreef:Maar bij allen was er een andere verklaring te vinden dan ras eigelijk (hoewel ik daar eerst ook aan dacht). Bijvoorbeeld hoeveel beweging ze hadden gehad of medische problemen!!
Gillian1987 schreef:tesss schreef:Ik denk eigenlijk dat het vooral aan het ras ligt. De gemiddelde quarterhorse is lekker koel in z'n koppie, terwijl het gemiddelde dressuurpaard toch wat hoger in het bloed staat waardoor ze wat kunnen heter zijn.
(Dit is trouwens mijn eigen ervaring, dat zegt niet dat het per definitie zo is natuurlijk).
De manier van trainen zal er wel wat mee te maken hebben, maar ik ben van mening dat als jij je paard op een passende manier traint, dat hij dan ook rustiger zal worden
Ben ik ook wel mee eens over de ras, maar ik zie ook vaak KWPN'ers die in de dressuur erg 'heet' waren en die in de western sport een stuk rustiger zijn. maar dat zal idd per paard verschillen

Margrietjuh schreef:Ik denk dat het te maken heeft met de training, en hoe het hele plaatje eruit ziet. Een westernpaard train je in lang en laag lopen, en het doel is om uiteindelijk een mooi ontspannen paard onder je te hebben wat met een zoveel mogelijk losse teugel braaf zijn oefeningen doet.
Terwijl je bij de dressuur je paard bij je houd, netjes aan de teugel, mooie krul in de hals, kin naar de borst (al heeft de gemiddelde dressuurruiter denk ik ook het liefst een ontspannen paard onder zich).
Als je het als dressuurruiter goed doet, dan heb je naar mijn idee een paard dat van achter naar voor gereden wordt. Daarmee verkrijg je een fijne aanleuning die er ook ontspannen uit hoort te zien. Tenminste... zo ben ik opgevoed![]()
En beide dingen zien er ook zo verschillend uit, een paard wat met zijn koppie naar beneden loopt met een mooie lange hals oogt veel ontspannender dan een paard wat aan de teugel in een krul loop met zijn hals, ook al kan het best zo zijn dat beide paarden even gespannen of even ontspannen lopen.
Het kan er wel zo uit zien, maar zo hoeft het niet te zijn. Bovendien is dat toch natuurlijke halshouding van de meeste paints/quarters etc.
En ik ben het niet eens met de stelling over dat het aan het ras ligt, want zowel binnen de engelse als western sport zie je allerlei verschillende rassen lopen.
Dat betekent nog steeds niet dat daarmee alle westerngereden paarden rustiger zijn. Zie de post van Rina bijvoorbeeld

Charos schreef:Heeft dit te maken met de training, het ras, de omgang of zie ik gewoon spoken?

) Romkabouter schreef:Ik ken net zoveel hete westernpaarden als coole engels bereden paarden.
Ik ga er daarbij maar vanuit dat je een westernpaard een quarter/paint vindt en geen western bereden paard.
, maar misschien begrijpen jullie toch wel wat ik bedoel
. Doordat je in de dressuur met het hoofd hoog rijdt, wakker je dus eigenlijk het vluchtinstinct aan en doordat je in de western met het hoofd laag rijdt, stimuleer je een paard om kalm te zijn en te blijven. Even heel kort door de bocht he, maar ik kan me er wel in vinden.
Sonja schreef:Daarentegen ken ik ook wel westernruiters die door hun quarter dagelijks gebeten worden en die 'm geen dreun durven te verkopen "want dan wordt 'ie boos en kan ik er echt niks meer mee"...
Ik hou het dus op de eigenaar.