Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. ben vorig jaar ook overgestapt van engels naar western.

Romkabouter schreef:Na 19 jaar engels rijden ben ik ook western gaan rijden.
En het maakt mij geen drol uit of het een engels of westernzadel is, beide vind ik prima zitten.
Ik heb mijn zit,- en beenhulpen ook niet aangepast. En ja, ik kreeg les van een westerninstructie die geen engels had gereden . Kwestie van goed dressuurles krijgen en je stapt zo over.
Als je namelijk klemt in een dressuurzadel ben je fout bezig
Het enige wat ik stom vond was de teugelbrug. En dat vind ik nog steeds
Wel is het zo dat sommige zadels lekkerder zitten dan andere. Maar dat geldt voor beide stijlen.
Ik geef het nog niet op!! wingpearl schreef:gewoon doorgaan met oefenen.. Het is zoveel relaxter en leuker rijden.....
Ik snap je wel hoor, want heel veel onderdelen van western vind ik ook erg leuk, zoals trail en horsemanship, maar nu zit ik nog een beetje in de fase van "als ik eerst maar eens fatsoenlijk kan zitten en sturen"!Anya schreef:Het maakt mij niet meer uit op welk type zadel ik zit, als het een goed zadel is tenminste. Maar ik denk zelf dat je probeert je dressuurzit vast te houden in een westernzadel. Dat wil dus niet. Zoals Wingpearl hierboven al omschrijft: je moet meer op je kontzakken zitten.
Gaat best wel. Anya schreef:Waarom leg je niet eens een (passend) zadel op je eigen merrie. die gangen ken je, dan is het makkelijker experimenteren met je zit en een ander zadel. Overigens rij ik western op mijn KWNP-merrie.Gaat best wel.
Leuk dat jij gewoon op je kwpn-er western rijdt! 

) en hoe anderen dit opgelost hebben!! Ben de laatste om te zeggen dat ik een perfecte ruiter ben met een grandiose zit, maar ook met wat minder wil ik graag lekker western (leren) rijden, zoals ik nu ook acceptabel Engels rijd!