[WN] Zou dit ooit aan kunnen gaan slaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Zou dit ooit aan kunnen gaan slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 13:52

Romkabouter

Re: Zou dit ooit aan kunnen gaan slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:16

ik hoop het niet Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:54

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:00

en waarom niet romkabouter? ik zie al allerlei beelden voor me vooral in de inrijbakken.
nee serieus hoewel ik het best wel leuk zou vinden om het zelf te doen denk ik dat het in Nederland niet te doen is met de formaat inrijbakken als daar b.v. 10 van deze aanspanningen zou moeten rond rijden is de bak vol en zitten we in elkaars wielen.
dan zouden er aparte dagen moeten worden gehouden voor het pleasure driving omdat het bloed link wordt als je tussen de gewone ruiters zou moeten inrijden.
en iedereen die wedstrijden organiseert weet dat wil je het rendabel houden je dan minimaal zo'n dag 30 tot 50 van die karretjes moet hebben rond rijden om een dag te vullen.
dus als antwoordt op je vraag nee ik denk het niet

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 15:03

Ach ja, ik heb vroeger wat jaartjes iedere dag op de sulky gezeten, misschien dat ik daarom nog een beetje een zwak heb voor dit soort dingen. Het is een stuk minder vermoeiend om op een karretje te zitten dan op zo'n hobbelend paard Haha! .

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:07

piggeljay schreef:
en waarom niet romkabouter?

Omdat ik niks met karretjes heb Haha!

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:37

lijkt me wel leuk om te doen(proberen), als ik dan maar niet van die rare kleren er bij aan hoef en zo'n grote hoed, ik vindt dat helemaal niets lijken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:46

Wat een ontzettend nare karretjes, dingen zijn absoluut niet in evenwicht te krijgen, of ze drukken op de schoft of ze trekken aan de buitensingel
Hoop voor de aangespannen quarters in Nederland dat het niks gaat worden......
Zie ook niet echt een uitdaging in deze tak van mennen.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:03

Ik zou het juist hastikke leuk vinden al zou pleasure driving een onderdeel worden van de westernsport hier in Nederland Haha! . Vooral voor mensen die fysiek niet (meer) in staat zijn om te rijden maar toch graag met de paarden ( lees westernsport) bezig zijn.

En Ilindra, hoe weet jij dat deze karretjes niet in evenwicht te krijgen zijn of op de schoft drukken? Zelf ervaren? Ik denk dat er, ondanks de redenen van Piggeljay, geen redenen zouden zijn waarom pleasure driving niet kan aanslaan hier in Nederland.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:08

Ik hoop het echt niet!! Afschuwelijk,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:14

horsea schreef:

En Ilindra, hoe weet jij dat deze karretjes niet in evenwicht te krijgen zijn of op de schoft drukken?

Als je de foto's bekijkt zie je dat er geen mogelijkheid is de bakjes te verstellen en dat er geen één karretje in evenwicht hangt.
Ze trekken stuk voor stuk op de buitensingel naar achteren.........
Rijd zelf al 20 jaar tandem en heb dus idd de nodige ervaring met 2-wielers.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:34

Ik blijf erbij dat het in mijn ogen allemaal wel meevalt. De paarden op de foto's zien er goed uit en ik kan me niet voorstellen dat al die honderden mensen die deze sport beoefenen er geen rekening mee houden dat dit karretje het paard flink kan belasten (als die dat al echt doet)

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:36

tja dus als honderden mensen het doen is het goed......

Ach maakt mij niks uit wat die karretjes doen zolang ze maar niet de Nederlandse grens overkomen.....

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:42

Himyar schreef:
Zou pleasure driving ooit een onderdeel in Nederland kunnen worden en zou het dan aan slaan?

eh....wij hebben dit met de Arabieren al gedaan, in 2001 en 2002 op het International Championship for Arabian Sporthorses in Deurne... hihihi zie je wel dat die Arabieren snel zijn! Overigens was het een Oostenrijks team wat dit regelmatig deed.

Overigens heb ik op de Scottsdale Arabian Show hier veel rubrieken mee gezien, idd western pleasure driving, maar ook hunter pleasure driving en een classic driving wat veel meer op parkhorse lijkt. In de laatste lopen Arabieren net zo hooog met de knietjes als Hackneys.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:55

Jaren terug is het op't EK Paints, toen nog in Paderborn, een demo onderdeel geweest... 't was uitgeschreven maar d'r was maar 1 deelneemster (die er giga werk van gemaakt had, compleet met autentieke outfit e.d.) dus werd het een demonstratie. Helaas daarna nooit meer gezien...
Als ik't geld voor al die extra spullen had zou'k het best willen gaan doen als ik uitge-pleasured enzo ben. Maar die centen heb ik ff niet.. en dan is zowiezo m'n dameszadel eerst aan de beurt.. .da's ook iets wat ik ooit nog wil doen/hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:59

horsea schreef:
Ik blijf erbij dat het in mijn ogen allemaal wel meevalt. De paarden op de foto's zien er goed uit en ik kan me niet voorstellen dat al die honderden mensen die deze sport beoefenen er geen rekening mee houden dat dit karretje het paard flink kan belasten (als die dat al echt doet)

Volgens mij beweer ik nergens dat ze er niet goed uit zien of dat het flink belastend is Verward
Het is helemaal niet flink belastend alleen oncomfortabel voor zowel rijder als paard....

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:46

Sorry, Ilindra...dan heb ik je verkeerd begrepen. Lachen

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:34

Mij lijkt het wel wat; tenminste als ik met mijn Westernfjordje mee mag doen. En dan wel met een Noorse karjol (2 wieler)!
Deze ligt wel goed in evenwicht, maar dat zal ook met de type aanspanning te maken hebben (geen strengen). Hobbelt ook niet zo, je zit in een heerlijk kuipje, gecombineerd met de vlakke gang. Dat hou ik wel uuuuuuren vol!

Ík zou gelijk inschrijven!!! Cool

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:40

waarom in vredes naam een quarter voor de kar.... thats not right

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:39

Waarom zou je een Quarter niet voor een karretje kunnen spannen?
Als je dravers, Hackneys, Geldersen etc. aan kan spannen, waarom andere rassen dan niet?
Mijn eerste pony deed ik ook wel eens voor de sulky, best leuk voor de afwisseling en mijn paardje vond het ook leuk.
Paarden gespannen voor allerlei voertuigen zijn eeuwen lang een dagelijks beeld geweest. Niets mis mee, zo lang het voor het paard niet oncomfortabel is natuurlijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:09

sax89 schreef:
waarom in vredes naam een quarter voor de kar.... thats not right

Oh nee? moet je es kijken wat de Quarter van oorsprong allemaal deed... écht niet alleen achter de koeien aan hoor... als't zo uit kwam moest'ie echt de boeren kar wel trekken en op zondag de nette wagen voor naar de kerk... of dacht je dat ze daar een apart paard voor op stal hadden staan.
'k Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen en waarom dat 'not right' is. Of je je rijpaard (ongeacht wélk ras) echt vaak in't tuig wilt zetten is een tweede... veel paarden (maar dat zal allicht ook met de manier van betuigen/beleren te maken hebben) schijnen nogal hard in de mond te worden van aangespannen lopen en van die 'doordauwers' die door het bit heen denderen... maar of dat werkelijk zo is weet ik ook niet, daarvoor heb ik te weinig ervaring met aangespannen rijden...
Ik weet wel dat de hafjes en fjord van de manege waar ik vroeger reed wel zo waren geworden van het voor de kar lopen..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:35

Ik heb er met de Quarter World Show online echt van zitten genieten. Ik vind het prachtig! Maar idd denk ik niet dat het hier haalbaar is. Te kostbaar en NL is in meerdere opzichten gewoon te klein.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:47

Oh sorry, ik vind het echt helemaal niets. Er zullen vast ook ongelukken van komen. Als ik soms zie wat voor eieren er in de bak rijden, laat staan met zo'n karretje erachter. Vork

Hoe zal het losrijden eruit zien... Nagelbijten / Gniffelen Haha! Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:05

Mac schreef:
Ik heb er met de Quarter World Show online echt van zitten genieten. Ik vind het prachtig!

Me too!!! Parrrrrrrrrrrrrrrrrrk gait, please! *LOL*

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:40

Francis schreef:
Of je je rijpaard (ongeacht wélk ras) echt vaak in't tuig wilt zetten is een tweede... veel paarden (maar dat zal allicht ook met de manier van betuigen/beleren te maken hebben) schijnen nogal hard in de mond te worden van aangespannen lopen en van die 'doordauwers' die door het bit heen denderen... maar of dat werkelijk zo is weet ik ook niet, daarvoor heb ik te weinig ervaring met aangespannen rijden...
Ik weet wel dat de hafjes en fjord van de manege waar ik vroeger reed wel zo waren geworden van het voor de kar lopen..

Hiermee heb ik wel ervaring. Het zal inderdaad wel aan de menner liggen.
Silvester, die toch altijd aardig heeft gepresteerd op westerngebied, is ook al vanaf zijn 3e jaar betuigd en heeft ook nog wel een aantal keren samengestelde menwedstrijden gelopen.
Hij loopt nu (met z'n 21 jaar) nog steeds regelmatig in het tuig, afgelopen zondag nog een heerlijk ritje gemaakt met de kinderen.
En hard in zijn mond is hij zeker niet.

Dan even terugkomen op de vraag van topicstarter. Ik denk ook niet dat er voldoende animo zal zijn op dit hier in Nederland op wedstrijden te starten. En het punt wat Piggeljay aanhaalt is ook zeker iets om rekening mee te houden.
Maar, als het hier wel wordt uitgeschreven, dan doe ik zeker mee!