[WN] welk gewicht ruiter ???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mallebabbe

welk gewicht ruiter ???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:13

ik ben benieuwd naar wat jullie vinden wat het maximale gewicht van de ruiter mag zijn bij jouw/een quarter/appie/paint.
Hangt dit voor jullie ook af van de discipline die je doet/wil doen met je paard ?
Hoe zwaarder de ruiter hoe sneller de slijtage ???
Wie discussieert mee ...................

mallebabbe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:26

is er niemand die hier een mening over heeft ??

IKbenEllen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:30

Ben ooit in Canada geweest op ruitervakantie, daar zeiden ze maximaal 20% van het gewicht van het paard. Daar fokten ze ook met koudbloeden, gekruisd met quarters voor de dikke Amerikanen.
Die paardjes moeten echt trails lopen in de bergen, en zijn met 8, 9 jaar ook echt op. Heb meerdere van dit soort vakanties gedaan (ook met andere rassen) en dat was overal zo.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:35

het zal mij een zorg zijn hoeveel een ruiter weegt, als hij of zij het paard maar keurig rijdt en hem eerlijk behandeld, ik ben zelf ook vrij zwaar, en ik heb een vrouw die mijn paarden riidt die in het begin behoorlijk gediscrimineerd om haar gewicht, schandalig vind ik het als ik zie hoe zij met de paarden om gaat en hoe zij ze rijdt, daar kan menig licht gewicht nog een puntje aan zuigen.
mijn paarden komen op dit moment minder bij een fysio dan voorheen toen ze gereden werden door twee trainers die tussen de 50 en 70 kilo wogen
persoonlijk zou ik willen dat deze discusie zo snel mogelijk wordt gesloten en er iets zinnigers dan iemands gewicht wordt besproken op deze site
by de way: ik weeg zelf 85 kilo damens en heren en mijn paard is 1.43, is 5 jaar oud en loopt als een kievit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:45

Ik heb liever een ruiter van 100 kilo op mijn paarden die netjes zit, dan eentje van 60 kilo die kontje-boem in het zadel zit te hopsen.
Het criterium 'zwaar' heeft verbazingwekkend vaak niets met gewicht te maken.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:49

Ik ben zelf ruim 85 kilo, heb een klein, slank paard van 1.60.
Hij is nu 18, heb hem al 11 jaar en er is nog nooit iets met zijn rug of wat dan ook geweest.

Het ligt nl helemaal niet aan het gewicht van een ruiter dat een paard moet dragen maar de manier warop er gereden wordt of een paard last krijgt van de ruiter of niet.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:52

ik weeg een kilo of 80 en mn paardje is 1.43m ze loopt gewoon goed. maar heb dus wel dat ik op een manege (waar ik wel eens kom) niet op een paard mag rijden van een instructrice omdat ze me te zwaar vind!!! maar dan mag ik wel op een fjordje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:55

Ik ben zelf een zwaardere ruiter (in kilo's) maar kan me ook absoluut niet druk maken als iemand me niet op z'n paard zou laten omdat hij/zij me te zwaar zou vinden. Moet iedereen voor zich weten. Bovendien zit ik er helemaal niet op te wachten om op iedereen z'n paard te rijden Als een eigenaar iemand te zwaar/lang/blond/donker/recht/krom/onaardig/hard/zacht etc vindt, zie ik uberhaupt eigenlijk nooit een probleem. De eigenaar beslist. Punt.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:01

Vaak is het meer een 'optisch' iets... Ik persoonlijk (+90kg) zou de voorkeur geven aan een wat groter, zwaarder gebouwd paard, puur omdat ik dat er mooier uit vind zien. Ik vind het dus ook zeker niet erg dat Dot de 1.60 voorbij gaat. Op die manier ziet het plaatje er wat meer 'in balans' uit. Maar da's puur persoonlijke smaak en heeft idd niet zozeer met gewicht te maken. Een lange slungel van dik 2 meter maar rond de 70 kg op een Quartertje van 1.45 of minder vind ik ook geen gezicht, om maar wat te noemen...
Zoals al gezegd: liever iemand van +100 die kan zitten, dan iemand van 60 kg die zit te stuiteren...

EeCee

Re: welk gewicht ruiter ???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:33

Citaat:
FrancisEen lange slungel van dik 2 meter maar rond de 70 kg op een Quartertje van 1.45 of minder vind ik ook geen gezicht, om maar wat te noemen...

Nou, dáár noem je wat! Sommige kunnen meesteppen! Goed, ik meet zelf iets meer dan 1.80m en ben voor de rest een gespierde spijker. Door m,n lengte rij ik wel lekkerder op een groter paard, maar dit is wel m,n eigen persoonlijke ervaring.

Zoals al eerder is gezegd; Als iemand goed in balans zit maakt het volgens mij ook niet uit hoe zwaar je bent.
Mits je niet op een shetje stapt...

IKbenEllen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:35

Ik heb 2 paarden, een tuiger (flinke dame!) en een ieler jong paardje. Beiden zijn ongeveer 1.67. Ik zelf ben 1.80 en rond de 80 kilo. Nou hoorde ik laatst iemand zeggen dat ik er op die ielere slanker uit zag, haha!
Inderdaad, voor mijn lengte zou ik zelf nooit een pony kopen, vind het niet mooi.
En 20% van het lichaamsgewicht van een paard mogen dragen is best veel hoor, ga ervan uit dat een paard 600 kilo weegt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:37

Nee joh, mijn Arabier is een tijdje geleden gewogen en die woog maar 325 kilo. Dan zou daar maar iemand van 65 kilo op mogen? En mijn Fjord zit op 340 kilo, dus maximaal 68 kilo... Mocht ze willen

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:56

Ik denk toch wel dat het scheelt per paard. Bold is niet zo'n onwijs flink paard en ik merk wel als er een zwaarder iemand op zit, dat ze wel moeilijker loopt. Nu heeft ze ook geen goede achterhand door een blessure, dus dat kan ook meespelen uiteraard. Zelf weeg ik 58kg, maar ik hou dus ook wel in de gaten dat ik niet veel zwaarder wordt ivm Bold... Dave wordt straks wel een ander verhaal denk ik! Dat is nu al een flinke jongen!

IKbenEllen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:00

Oh dan ben ik denk ik van mijn eigen dikke tuiger uitgegaan.... hihi...

In Canada rekenden ze 500 kilo voor een quarter, dus max. 100 kilo. Nou dat is niet weinig toch....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:48

Met een Quarter kom je ook aardig in de richting denk ik, maar met andere rassen ga je mank.
Er wordt over het algemeen snel van uitgegaan dat een paard rond de 600 kilo weegt. Onze KWPN' er van 1.64 haalt dat bij lange na niet. Heeft echter totaal geen moeite met een netjes rijdende ruiter van tegen de 100 kilo. Ik heb wel eens een stalgenoot van bijna 2 meter met een flink postuur op hem meegehad op buitenrit, maar hij had er echt geen last van.

Ik vraag me trouwens af waarom TS deze discussie (waar ze zich zelf niet in mengt ) wil voeren? En wat is je eigen mening?
(ik vind het zo'n rare eerste post op Bokt, of ligt dat aan mij?)

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:25

Dat van die 20% zal ik m'n arabier(tje) maar niet vertellen dan....

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:57

Sonja schreef:
Ik vraag me trouwens af waarom TS deze discussie (waar ze zich zelf niet in mengt ) wil voeren? En wat is je eigen mening?
(ik vind het zo'n rare eerste post op Bokt, of ligt dat aan mij?)

Krijg een beetje het gevoel dat de TS op zoek is naar items voor een tijdschrift Afbeelding
Of iets dergelijks....

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:24

En een qpa is een kort gebouwd paard, dat scheelt vaak ook. Heb je een paard met een lange (weke) rug dan is een wat lichter gewicht wel prettig.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:48

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 01:07

Ik ben zelf 1,72 en mijn paard is 1,53 en ik weeg 77 kilo,
En mijn paard is een QH

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 01:36

Tja laat ik ook eens wat zeggen ik ben zelf behoorlijk zwaar zeg maar 100 plus maar paarden hebben nooit last van mijn gewicht. Het ligt wel aan je rijstijl en of je kan rijden of niet. Tuurlijk moet ik geen ligt paardje rijden maar wat ik me kan herinneren heb ik altijd dit gewicht gehad. Ik vind wel dat je moet uitkijken dat je het paard niet te zwaar belast dus niet hobbelen tegenwerken maar ja ik heb makkelijk praten omdat ik kan rijden. Iemand die net begint maakt toch fouten en zit niet als een ervaren ruiter. Daar zit wel een verschil.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:56

Quarter(klop)hengst, 12 jaar van 1.48,614kg(niet vet)... ikzelf 1.85,82kg
en een painthengst,5jaar 1.59 net 500kg( niet dikker te krijgen)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:43

Met het gevaar dat ik alle iets 'te ronde mensen' over me heen krijg, ik heb wel moeite met te veel gewicht op mijn paarden.
Of dit terecht is kan alleen een paard vertellen. Ik zie ook wel dat paarden er over het algemeen niet veel last van hebben, maar toch. Dit heeft absoluut niets met discriminatie te maken. Waar ik het ook mee eens ben is dat iemand van 50 kilo zwaarder kan rijden dan bijv. iemand van 80 kilo.
Ik houd ook altijd rekening met het gewicht van een zadel, een westernzadel is al gauw tegen de 20 kilo. Dat komt dus nog bij het ruitergewicht.

Ik ben ook zo'n muts die het vreselijk sneu vindt voor de fjordjes die voor een huifkar lopen door het mulle zand met een hele kudde mensen erin. Dat zie je bij ons erg veel.

Kortom ik zal het wel verkeerd zien.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:09

@romeorowan; Een westernzadel mag dan wel zwaarder zijn, maar 'draagt' lichter voor een paard. Het gewicht van zowel ruiter als zadel wordt over een groter vlak verdeeld dan een 'Engels'zadel. Hier drukt het gewicht op de twee kussen aan weerszijde van de ruggewervel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:22

Natuurlijk, het is ook zo dat een westernzadel het gewicht beter verdeeld, maar uiteindelijk komt het gewicht wel via de rug op de 4 voetjes neer.
Ik loop ook liever met een rugzak met 20 kilo, dan aan beide handen 10 kilo, maar uiteindelijk is het wel een heel gewicht als je er een eind mee moet lopen.

Maar de vraag: wat is het maximum gewicht van een ruiter van gemiddeld niveau, dat een gezonde quarter kan/mag dragen?