[WN] Verschil tussen wél en geen neusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baal

Verschil tussen wél en geen neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:07

Beste forumlezers,

As. maandag arriveert de pony die we voor onze dochtertjes gekocht hebben (nah jaaa.... zelf vinden we het ook wel heel leuk!).

Aangezien we haast alles nog aan moeten schaffen en het een eeuwigheid geleden is dat ik zelf nog tiener was en reed, wil ik wat vragen.

Ik vind die dubbele neusriemen zo lelijk uitzien, hebben ze écht een functie of kan ik ook gewoon een hoofdstel zónder nemen. Ziet er veel natuurlijker uit en volgens mij is't ook fijner voor de pony.

Ik stel de vraag hier omdat westernhoofdstellen vaker zonder neusriem zijn.

Groetjes,
Baal

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:10

Haj,

Volgens mij heb je met een neusriem meer controle over je paard.

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:14

Volgens mij is idd een neusriem ervoor om de mond van het paard meer op te sluiten, waardoor je dan weer meer controle hebt...preciese verschillen in inwerking tussen de verschillende soorten neusriemen ken ik ook niet.

Baal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:16

Hmm Hmm,
Dat werd mij ook in een paardesportwinkel verteld, maar als ik goed kijk naar een hoofdstel, dan zou ik niet weten waarom.
De teugels zitten rechtstreeks aan het bit en de neusriem is verbonden met een riem die afzonderlijk van de riem v/h bit, achter de oren langs gaat ... als je begrijpt wat ik bedoel...

Dat het bit meer opgesloten zit, dat is wel zo.. maar dan zou ik juist mínder controle verwachten. Zonder neusriem is elke aanspanning te voelen in de mond, lijkt me?

Groetjes,
Baal

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:18

Heey... naja ik vraag me dit dus ook al een tijdje af... en bij mijn pony hebk dus de neusriem der gewoon afgehaald... Hij had nl. last van de neusriem doordat zn neus elke keer op de plaats van de neusriem kapot ging... Nu rijdk gewoon lekker zonder neusriem... en dat gaat harstikke goed hoor!!
Laatst bijgewerkt door Everest op 26-05-06 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

vencedor

Re:

Zonder neusriem, ligt het bit ook minder stil in de mond. Dus wanneer je western rijd is het niet zn probleem volgens mij omdat je toch minimaal contact hebt. En bij het dressuur rijden zal het voor het paard niet echt prettig zijn (bit ligt in veel gevallen niet rustig in de mond)
er bestaat ook de kans dat het bit door zijn mond word getrokken, in rare situaties

0Rocky0

Re:

Ik denk dat het ook aan het paard zal liggen. Wel of geen neus riem.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:18

Met een neusriem kan het paard zijn mond minder goed open doen als verzet tegen de teugel. Daardoor heb je meer controle.

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:25

Ik heb een hoofdstel gehad met een hoge neusriem. Dus hetzelfde als geen neusriem, ik merkte aan m'n pony dat het bit erg scherp werd. En trok je sneller het bit door de mond heen. Sindsdien rijd ik altijd met een sperriempje. Maar je kan dan beter een hoofdstel met een lage neusriem nemen.

spatter

Re: Verschil tussen wél en geen neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:33

je kan beter minder in zijn mond trekken, hoeft hij zijn mond ook niet open te doen en trek je het bit ook niet door zijn mond heen

een neusriem is gewoon een riempje om de mond dicht te snoeren zodat het paard zijn mond niet open kan doen uit protest tegen het geruk in zijn mond

tegen het bit door de mond heen trekken kun je gewoon een kinriempje nemen

het zou niets uit moeten maken wat je met je paard doet, iedereen hoort zijn paard met de benen en de zit te rijden en niet in de mond te hangen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:57

Meer controle krijg je inderdaad, omdat het paard niet het bit kan ontwijken , door de mond open te doen.
Ook wordt bij western een neusriem tijdens training gebruikt om geen slechte gewoontes aan te leren (te veel/snel de mond openen), omdat het uiteindelijk zonder neusriem moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:46

spatter schreef:
je kan beter minder in zijn mond trekken, hoeft hij zijn mond ook niet open te doen en trek je het bit ook niet door zijn mond heen

een neusriem is gewoon een riempje om de mond dicht te snoeren zodat het paard zijn mond niet open kan doen uit protest tegen het geruk in zijn mond

tegen het bit door de mond heen trekken kun je gewoon een kinriempje nemen

het zou niets uit moeten maken wat je met je paard doet, iedereen hoort zijn paard met de benen en de zit te rijden en niet in de mond te hangen

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:05

Even een overzicht gemaakt van de soorten neusriemen en het effect.

Hannoveraanse/lage neusriem
Afbeelding
De hannoveraanse/lage neusriem voorkomt dat het paard zijn mond open doet.Ook voorkomt het het vast zetten van de kaak.

De engelse neusriem
Afbeelding
De engelse neusriem werkt het minst op de neus van je paard.
Bij een goed afgericht paard heb je hier genoeg aan.

De gecombineerde neusriem
Afbeelding
Deze neusriem is een samenstelling van een hoge en lage neusriem. Hij heeft het voordeel van een lage neusriem dat het paard zijn mond niet open kan doen en zijn kaak niet vast kan zetten.

Mexicaanse neusriem
Afbeelding
Ook deze neusriem is een samenstelling van een hoge en lage neusriem. Maar deze werkt strenger. Als het paard zijn mond opendoet krijgt hij veel meer druk op de neus.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:09

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:15

wat JJ zegt daar ben ik het mee eens, met training een neusriem om, dat zou voldoende moeten zijn. Als preventie zeg maar.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:22

Ik zie wel altijd dat met een engelse (hoge) neusriem je veel meer de inwerking van de handen op de mond van het paard te zien is.
Het bit hangt als het ware "losser"
Dit is voor het paard niet altijd even prettig, je moet er een stille en vaste hand voor hebben.
Als je nu een ruiter hebt met een wat minder stille/vaste hand hebt, ben ik voor het gebruik van een gecombineerde-neusriem.
Ikzelf gebruik een gecombineerde-neusriem omdat ik dat juist mooier vind dan een engelse.
Maar ik heb de sperriem altijd redelijk losjes zitten.

JoyRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:29

ik_jolanda schreef:
Met een neusriem kan het paard zijn mond minder goed open doen als verzet tegen de teugel. Daardoor heb je meer controle.

Echt absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik zou me afvragen waarom mijn paard zich verzet tegen de teugel als dit de reden is dat je een sperriempje gebruikt

Ik heb zelf in het verleden allerlei hulpmiddelen gebruikt om mijn paard te laten doen wat ik wilde: zonder resultaat. Nu ben ik bij de basis begonnen en probeer ik mijn paard te begrijpen en doet ze alles zonder hulpmiddelen..

Mathilde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:47

JoyRider schreef:
ik_jolanda schreef:

Echt absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik zou me afvragen waarom mijn paard zich verzet tegen de teugel als dit de reden is dat je een sperriempje gebruikt

Ik heb zelf in het verleden allerlei hulpmiddelen gebruikt om mijn paard te laten doen wat ik wilde: zonder resultaat. Nu ben ik bij de basis begonnen en probeer ik mijn paard te begrijpen en doet ze alles zonder hulpmiddelen..

Helemaal mee eens. Als je je paard compleet moet insnoeren om "controle" te hebben over je paard ben je i.m.o. niet op de juiste manier bezig.
Maar om even terug te komen op de vraag van de topicstarter; je kan ook zonder neusriem rijden maar gebruik dan een kinriempje zodat het bit niet door de mond zwerft.

Clinnn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:01

ik_jolanda schreef:

Waarom als verzet tegen de teugels? Als een paard zich verzet tegen de teugel dan moet er waarschijnlijk iets met de ruiter z'n handen niet inorde zijn.

Het is wel zo als een paard en zotte bui heeft en begin rond te bokken en capriolen doet het vaak z'n mond open. Als je neusriem ( vooral de onderste) en als je trekt aan je teugels dan zal het dat wel meer voelen dan zonder neusriem.

@ baal: ik weet niet of je dochtertje al kan rijden maar als het een rustige pony is dan zou ik zonder proberen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:09

Vergeet even niet dat waarom je ook een neusriem zou willen gebruiken, in de westernsport alleen de hoge toegestaan is (alleen in de inrijbak).
(hmm, meestal check ik zo'n uitspraak even voor ik em doe, maar rulebook ligt ff niet naast de pc... maar weet het nagenoeg zeker...)

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:12

Zonder neusriem, werkt het bit veel scherper in!! Dus daar moet je dat wel erg rekening mee houden, anders wordt je paard heel snel hard in de mond en reageert hij niet goed meer

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:35

rudi schreef:
Zonder neusriem, werkt het bit veel scherper in!! Dus daar moet je dat wel erg rekening mee houden, anders wordt je paard heel snel hard in de mond en reageert hij niet goed meer

Goh Rudi, dat is een geheel nieuw inzicht! Leg eens uit hoe het bit scherper in kan werken zonder neusriem

Of lijkt het alleen maar scherper te werken omdat het paard zijn mond open doet uit protest???
En dan moet je je natuurlijk afvragen waarom het paard protesteert...
Zou het kunnen zijn door een onviendelijke ruiterhand?
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 27-05-06 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:40

Nee, maar ik heb altijd geleerd dat een bit scherper inwerkt zonder neusriem. Anders stuur Loetjuh eens een pb die weet daar wel meer over denk ik.. waarom meteen zo'n reactie trouwens?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:43

Ok... dan toch nog ff een stelling/vraagje/verhaaltje...

We hebben het steeds over insnoeren om verzet te voorkomen (verdoezelen zeg maar) en ik ben het eens met de stelling dat die neusriem váák alleen dient om ruiter/trainingsfouten te verdoezelen...

Maar wat als je géén neusriem gebruikt op je nog groene paardje (bit ook nog maar een paar keer in gehad) en die doet niks als mond open, hárd kauwen, met tong werken enz. (en je weet zeker dat je een zacht bit hebt) terwijl je niet aan de teugels komt.. sterker, je rijdt met een flinke boog in de teugel, paardje reageert al op neckrein. Doe je dan wél een neusriem om, om dat gedrag 'af te leren' zeg maar... of doe je géén neusriem om, omdat ze d'r uit zich zelf wel aan went...

LeO_nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:43

neusriem geeft druk op de neus, daarvoor is het,
kan je ze beter baas, maar als je makkelijke pony hebt, kan je makkelijk zonder!