[WN] Samenwerking NQHA en FNW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Samenwerking NQHA en FNW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 08:44

Ik heb een paar weken geleden gecorrespondeerd met de voorzitter van de NQHA.
Hierin heb ik om uitleg gevraagd over het niet deelnemen van de AQHA in de FNW. Ik was vooral benieuwd wat de reden hiervan is en het antwoord was (even heel kort door de bocht) dat de NQHA vooralsnog geen voordelen in deze samenwerking ziet voor een rassenvereniging.

Persoonlijk zie ik dit anders en als ik nu de wedstrijd kalender voor aankomend seizoen zie dan vraag ik mij sterk af wat voor mij de voordelen nog zijn om lid te blijven van de NQHA.
Ik ondersteun graag iets wat een voordeel voor veel mensen kan opleveren en wat zich inzet voor goede zaak (promotie van het ras).
Maar de laatste tijd kan ik die punten niet echt terugvinden in het beleid.

Hoe denken jullie hierover?
Dit is niet een topic om te zeuren maar ik ben erg benieuwd hoe jullie er overdenken.....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:52

Ik vind het ook jammer dat ze niet samenwerken. Op die manier zou je weer zoals vroeger de NK's samen kunnen voegen wat voor heel veel mensen interessant is want het is allemaal zo duur. En er wordt toch een AQHA-show georganiseerd dus ik snap het probleem niet. Ik start nooit AQHA-shows omdat er A. te weinig zijn in het jaar en B. het open-NK slokt al zoveel van mijn portemonee dat een maand later het NQHA-Nk er echt niet meer vanaf kan.

Integreren die handel!!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:53

Ik heb geen mening of de NQHA aangesloten zou moeten worden/zijn bijde FNW, maar ik ben wel heel benieuwd wat jij daar dan de voordelen van vindt. Hoe zou de FNW 'jouw' ras gaan promoten dan denk je?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 09:02

Ik denk breder dan alleen "ras promoten" zoals het in de huidige vorm gebeurd.
Nu kun je nauwelijks nog AQHA punten behalen met 2 of 3 wedstrijden per jaar.
Zoals de DPHA nu doet met de Pac-punten heb je bv. ook weer voordelen en stumileer je mensen om ook op andere wedstrijden te gaan starten zodat je de draagkracht een beetje verdeeld.
Raspromotie hoeft in principe niet bij de mensen die al een Quarter hebben, die weten wat ze in huis hebben.
Het gaat er om dat de onwetende geinformeerd worden, hoe meer tamtam (wedstrijden, demo's, etc) hoe meer promotie.
Een samenwerking met een FNW zou daarin voordelen kunnen opleveren en kosten kunnen besparen.....lijkt mij...

Rob_H

Re: Samenwerking NQHA en FNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:32

Het promoten van een ras zal altijd vanuit de rassen vereniging moeten gebeuren.
De aansluiting bij de federatie moet men breder zien dan alleen vanuit het oogpunt wat de federatie voor een bepaald ras kan doen.Elke rassen vereniging (en ook de wran) moet zijn eigen identiteit kunnen behouden.
Natuurlijk ziet de NQHA geen voordeel bij een aansluiting,erg kortzichtige instelling.
Ik vraag me dan af wat het voordeel is om lid te zijn van de NQHA.
Ik zie op lange termijn zeker voordelen voor aansluiting bij de federatie.
Alleen al de eventuele instroming bij de KNHS (al dan niet wenselijk,maar waarschijnlijk niet te voorkomen op termijn) dit ga je niet per vereniging doen daar is de federatie voor opgericht.
Het is jammer dan men soms niet verder kijkt dan je eigen vereniging,vraag me af waarom niet???? Wat ligt daaraan ten grondslag???

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:29

Wil ik op die vraag antwoord geven?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:33

Nouja of jij het wil weet in niet
Maar er zijn er genoeg die dat wel willen dat jij het wil (waaronder ikke)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:45

Nou, laat ik dan maar beginnen met te zeggen dat niemand zich aangevallen moet voelen over wat ik ga zeggen

Het is dus mijn mening, ik spreek niet voor anderen !!!!!!!!

Een goede samenwerking is alleen mogelijk met goed overleg en RESPECT voor elkaars organisatie en de doelstelling van betreffende organisaties.
Deze doelstellingen kunnen dus weleens botsen, dat hebben we in het verleden vaak genoeg kunnen aanschouwen. Het jammere is dat, wanneer dat gebeurt, een verdere discussie uitblijft. Een neutrale mediator met hart voor de sport en een goede onderhandelende geest, zou in dat geval nog best een uitkomst brengen maar deze zit vaak niet aan tafel op het moment dat dat nodig is, en dat zou eigenlijk met dit soort 'vraagstukken' best wel een uitkomst zijn.

Bepaalde zaken liggen nou eenmaal gevoelig en daar zou ook als dusdanig mee omgesprongen moeten worden.

Het meest sprekende voorbeeld wat mij is opgevallen is toch wel dat er bijvoorbeeld weinig tot niemand van het NQHA bestuur zichtbaar zijn op het WRAN NK. Dit geldt ook andersom, ik heb ook weinig WRAN bestuur zichtbaar gezien op het Quarter NK.

Mijn instelling is tot op heden dat van alles valt te leren, of dat nou is met betrekking tot organisatorische kwaliteiten, van omgang met ruiters, van omgang met sponsors, etc.etc. En dan bedoel ik niet alleen de negatieve dingen maar ook de positieve waar je wat van kunt opsteken.

Nogmaals, dit zijn slechts dingen die mij door de jaren heen zijn opgevallen, geen persoonlijke aanval op welke organisatie of persoon dan ook.

Groetjes, Gisela

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:06

**Een neutrale mediator **heel mooi en heel waar.
Ik dacht eigenlijk dat de federatie exact dat zou zijn:
Een neutraal orgaan dat de belangen kan behartigen voor elke vereniging aangaande zaken die verder gaan als specifiek ras gerichte zaken.
En dan ineens bemerk ik dan dat volwassen mensen ineens heel vreemd gaan reageren en op een of andere manier willen vermijden dat anderen zich gaan begeven op hun territorium.
Ik vraag me dan af waarom men zich zo opsteld???
Samenwerking moet dan vaak aan eisen voldoen die dan ineens niet te combineren zijn en vervolgens komt er dus totaal geen overleg .
Tja en dan krijg je die rare dingen zoals Gisela beschrijft.
Als je het goed bekijkt een beetje kinderachtig en niet erg fair ten opzichte van de leden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:09

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel of te wel een orgaan is net zo neutraal als de mensen die het runnen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:22

vera schreef:
Nu kun je nauwelijks nog AQHA punten behalen met 2 of 3 wedstrijden per jaar.

Er zijn dit jaar snel geteld 8 (!) AQHA goedgekeurde wedstrijden dit jaar in Nederland, waarvan 1 double pointed. Kansen genoeg om punten te behalen.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:28

Tsja, vandaar ook dat het soms niet onverstandig is om een neutraal iemand naar bepaalde problemen te laten kijken. Deze persoon kan het wellicht vanuit een ander standpunt benaderen zodat beide partijen toch iets anders over bepaalde zaken gaan denken.

Groetjes, Gisela

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:00

Tenfold schreef:
Er zijn dit jaar snel geteld 8 (!) AQHA goedgekeurde wedstrijden dit jaar in Nederland, waarvan 1 double pointed. Kansen genoeg om punten te behalen.

Op hun website staan er precies 3 vermeld......Ik als lid heb dus het idee dat er dan ook maar 3 wedstrijden zijn waar ik voor AQHA punten kan rijden...

Spelen hier dan met name persoonlijke belangen en ego's wardoor een samenwerking stagneert?
Dat proef ik toch wel uit jouw verhaal, Gisela.
Zeker als er geen "belangstelling" vanuit het bestuur is voor wedstrijden van andere organisaties dan krijg ik een beetje kippevel.

Toch blijf ik net als Blaze, met een groot vraagteken zitten wat ik er momenteel voor belang bij heb dat ik lid ben van de NQHA?
Er is (voorlopig) geen tijdschrift meer maar een internetsite met een besloten leden gedeelte (leest verdomd onhandig 's avonds in bed) en het lijkt mij ook van het grootste belang dat er veel aan promotie gedaan wordt.
Dus dit betekent bv. een samenwerking met o.a. de WRAN. Dit laatste wordt door de APHA heel mooi opgepakt en ik zie ook alleen maar voordelen hierin.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:16

De NQHA is toch niet de enige organisatie die een AQHA show mag organiseren?? Dat mag IMO iedereen, zolang ze maar voldoen aan de eisen van de AQHA.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:29

Dus nog een rede temeer om de vraag van vera te rechtvaardigen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:35

Ook hier is de 'marktwerking' van kracht. Als een organisatie zijn leden niet kan/wil bieden waar men om vraagt dan kost dit leden en is men op termijn helemaal niet meer in staat om aan de vraag te voldoen wegens het uitblijven van voldoende inkomsten.

Persoonlijk zie ik al jaren de meerwaarde van een NQHA niet meer.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:41

Misschien is dat een van de redenen dat de NQHA elke vorm van samenwerking met de federatie probeert tegen te gaan.
Zij stellen wel de vraag wat is de meerwaarde van de federatie voor ons,maar daardoor wordt de werkelijke vraag natuurlijk naar achteren geschoven nm. Wat doet de NQHA voor het ras en het western in het algemeen ????
Ik weet het niet

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:46

Maar de NQHA is toch ook een stichting net als de WRAN??
Dus ook hier hebben de leden toch het laatste woord??
Blijkbaar zijn die het er dus mee eens.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:49

Misschien worden er beslissingen genomen die niet op democratische basis is gemaakt maar puur een bestuurlijke.
Ik vraag me af of het de wens van de leden is om geen aansluiting te zoeken bij de federatie.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:53

Als ik mezelf als voorbeeld neem zou het mij 1 of 2 jaar geleden een biet zijn waar men zich bij aansluit.het enigste wat belangrijk was waren hoeveel wedstrijden er in het seizoen te rijden zijn.
Nu denk ik daar behoorlijk anders over en dat alles heeft puur te maken met informatie die ik toen onbelangrijk vond (of ze was er simpelweg niet) en ik nu iets verder denk.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:54

@Blaze: Daar zeg je nogal wat eigenlijk.
Nu heb je in elke organisatie aktieve leden en minder aktieve leden. De aktieve zijn het waarschijnlijk wel eens met het beleid en maken zo de dienst uit (door op vergaderingen te komen en dus een stem te hebben). De minder aktieve zal het niet zoveel uitmaken blijkbaar en als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze altijd nog hun lidmaatschap opzeggen.
Blijven dus die leden over die het eens zijn met het beleid.

Jammer dat de federatie niet hun adressen heeft, anders zou je eens een poll kunnen houden

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:58

Hmm dat actieve leden per defenitie het eens zijn met het beleid is vaak waar.maar toch heb ik de indruk dat door betere communicatie(bv internet) toch vraagtekens komen bij diverse leden die dan weer makkelijker actief kunnen worden door dat er meer info vrijkomt over kortere termijn en niet alleen 1x per jaar op een ALV.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:58

Pcies, en eigenlijk kreeg ik ook geen bevredigend antwoord op mijn email. Vervolgens geen antwoord meer op de laatste mail die ik stuurde dus daarmee aangenomen dat het voor de vereniging niet interessant is om hier over te praten.
Dit betekent wel dat ik nu nog steeds met een onbeantwoorde vraag zit en kennelijk hier ook niemand is die er antwoord op kan geven, sterker nog, iedereen weet het eigenlijk ook niet....

Leest er iemand van het bestuur mee op Bokt???

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:00

Sugarmiss schreef:
De aktieve zijn het waarschijnlijk wel eens met het beleid en maken zo de dienst uit (door op vergaderingen te komen en dus een stem te hebben).

En hier over hoor ik wel eens hele rare verhalen over,men heeft weliswaar een stem maar die wordt niet altijd op eigen initiatief gewaardeert

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:02

vera schreef:

Leest er iemand van het bestuur mee op Bokt???

Wat denk je zelf