[WN] [regelgeving] losrijden door pro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

[regelgeving] losrijden door pro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:25

Ik weet niet of dit berichtje hier goed staat, maar naar aanleiding van een discussie ontstond de volgende vraag:"Mag een pro een paard van een amateur/beginner losrijden/scholen op een wedstrijd?"

Ik kon het in de huidige regels niet meer vinden, is deze regel vervallen, of heeft ie misschien nooit bestaan?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:26

er staat me iets bij dat een andere ruiter dan degene op de startkaart niet op het paard mag stappen... iig niet met opgenomen teugels. uitstappen oid zullen ze niet moeilijk over doen

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:29

Volgens mij heeft deze regel in iedergeval wel bestaan want ik meen me te herrinneren dat hier wel eerder discussies over zijn geweest.
Afgelopen weekend werd er op de Eastershow ook weer dankbaar gebruik van gemaakt in iedergeval....
Maar ja, dat was een oefenwedstrijd en dan gelden er zeker heeeele andere regels

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:32

Niemand anders als diegene die t paard gaat starten mag t paard losrijden! Ik weet niet waar t precies staat, maar je kan er voor uitgesloten worden als ze t zien.
Maar goed, als je op de wedstrijd nog aan je paard moeten laten sleutelen, heb je nix op concours te zoeken imo.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:34

Uhm... dit gaat om westernwedstrijden... ik geloof niet dat die ook aan startkaarten doen ..

Toch wel lastig, die nieuwe forumindeling

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:36

Whahaha, oeps.
Ik zal t wel ff navragen aan n stalgenootje

Frayba

Re: [regelgeving] losrijden door pro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:40

Cer schreef:
Ik kon het in de huidige regels niet meer vinden, is deze regel vervallen, of heeft ie misschien nooit bestaan?

Deze regel heeft nooit bestaan. Men is wel eens "in de war" geweest met regel:
Citaat:
146. Iedere deelnemer wordt gediskwalificeerd, die tijdens een onderdeel door iemand in of buiten de arena wordt geholpen (dit geldt niet voor teamklassen).

Maar die heeft uitsluitend betrekking op het gebeuren in de SHOW arena. Overigens heeft de AQHA een soortgelijke regel (wedden om een kratje bier ), maar weten we dankzij Dofuzz dat de NRHA hier niet zo'n probleem mee heeft.

Groeten,

Chris.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:42

Kijk, dit is handig!
Dus het losrijden door een pro is toegestaan bij de Wran. Ook weer helder (en scheelt een hoop discussie )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:46

Frayba schreef:
Maar die heeft uitsluitend betrekking op het gebeuren in de SHOW arena. Overigens heeft de AQHA een soortgelijke regel (wedden om een kratje bier ), maar weten we dankzij Dofuzz dat de NRHA hier niet zo'n probleem mee heeft.

Groeten,

Ff off-topic... Chris heb je het kratje nog gekregen ???

Dus het commentaar wat iemand kreeg vorig jaar op het NK was dus geheel en al onterecht... Zie ook niet echt de toegevoegde waarde ervan in, want wat kan een pro in zo'n korte tijd uithalen met je paard.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:49

Als ik mijn instructeur op mijn paard zet, heeft die m in 5 minuten fijner aan t lopen als ik. Dus ja, ik denk dat t wel degelijk kan schelen!
En persoonlijk vind ik t niet kunnen.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:52

Is het dan inderdaad een AQHA regel?
Zal het boekje er thuis eens op naslaan. Wel handig om te weten want je kunt zo de fout ingaan met dit soort dingen.... niet dat ik er gebruik van wil maken.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:58

Op NRHA is het inderdaad toegestaan voor zover ik weet en heb vernomen tijdens wedstrijden in de inrijbak. Veder durf ik het niet te zeggen.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:00

Needje schreef:
Als ik mijn instructeur op mijn paard zet, heeft die m in 5 minuten fijner aan t lopen als ik. Dus ja, ik denk dat t wel degelijk kan schelen!

Maar ja, dan moet jij uiteindelijk de klus wel kunnen klaren als je de ring ingaat.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:07

Vraag me af of 't een AQHA regel is, want volgens mij is het op rassenshows (in ieder geval wel bij APHA) schering en inslag dat trainers de paarden inrijden. Dan 2 minuten voor start wordt klant in't zadel gehesen, die stuurt paardje rond in de showring, terug in de inrijbak klant weer van paardje (en rap naar kantine voor een hartversterkertje, want óeh wat is showen eng!) en hup, trainer rijdt paardje weer door tot volgende klasse... En dan klant pronken thuis met gewonnen amateurprijzen.. yeah right!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:09

vera schreef:
Needje schreef:

Maar ja, dan moet jij uiteindelijk de klus wel kunnen klaren als je de ring ingaat.

Vaak gaat dat ook om paarden die bij een trainer op stal en in training staan. Die zijn zo strak getraind dat het die 5 minuten in de showring nog wel goed gaat... "baas gaat er zo over 5 minuten weer op en als ik't in de showring niet goed doe krijg ik dat straks echt wel uitgemeten..."

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:10

@Francis: het zou ook mijn eer te na zijn, maar sommigen hechten waarschijnlijk zoveel waarde aan dat lintje, dat de manier waarop ze het verkregen hebben er niet toe doet...

Of het handig is om iemand anders je paard te laten losrijden, is weer een andere discussie natuurlijk. Kijk, een beetje een drukke eerst even wat rond laten lopen is geen probleem, maar een echte training? Als je het voor die tijd niet voor elkaar hebt, helpen die 15 minuten training echt niet veel meer hoor... en inderdaad, dan moet je het in de wedstrijdbak altijd nog zelf doen...

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:11

vera schreef:

Dus!!!! wat maakt het dan uit of een pro een paard berijd voor de start van een onderdeel??
En zeker op een oefen wedstrijd.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:13

Twee kanten op... waarom zou je het dan wel doen? De ervaring moet je echt zelf op doen... JUIST op een oefenwedstrijd denk ik?

maar dat is een andere discussie...

Frayba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:15

Francis schreef:
Vraag me af of 't een AQHA regel is,

Kijk, zó komen die misverstanden in de wereld.

Ik schrijf even hiervoor dat het juist GEEN WRAN of AQHA regel is, en hier betwijfelt iemand óf het een AQHA regel is...

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:21

Blaze schreef:
Dus!!!! wat maakt het dan uit of een pro een paard berijd voor de start van een onderdeel??
En zeker op een oefen wedstrijd.

Ik weet niet of het reslutaat heeft opgeleverd want ze reed bij de beginners en die heb ik niet zien rijden.

Maar kennelijk werkt het wel zoals Francis het beschrijft, zo had ik er nog niet over nagedacht....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:24

Cer schreef:
Of het handig is om iemand anders je paard te laten losrijden, is weer een andere discussie natuurlijk. Kijk, een beetje een drukke eerst even wat rond laten lopen is geen probleem, maar een echte training? Als je het voor die tijd niet voor elkaar hebt, helpen die 15 minuten training echt niet veel meer hoor... en inderdaad, dan moet je het in de wedstrijdbak altijd nog zelf doen...

Trainen doe je thuis, niet op wedstrijd. Of het nu een pro is die je paard warmrijdt of dat je 't zelf bent, dat maakt me dan niks uit.

Ik zal dan wel erg decadent zijn, maar ik laat mijn paard eigenlijk standaard warmrijden door een groom op wedstrijd. Is voor haar (tegenwoordig hem) erg leerzaam en het geeft mij even extra tijd om m'n proeven te leren, rond te kijken, nog even te plassen etc want als allroundruiter zijn het lange dagen in het zadel.
Ik versta onder warmrijden echter wel echt alleen warmrijden. Voorwaarts-neerwaarts gymnastiserend rijden. Daarna neem ik het zelf over om in te gaan stellen en te finetunen zeg maar.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:29

@Sonja: Ja vandaar ook mijn vraagstelling... Echt trainen doe je thuis, maar ik zie het toch echt wel op wedstrijden hoor En waarvoor? Sja, dat weet ik ook niet.... Maar ik heb wel meer dingen geleerd via bokt, dus misschien zo ook dit?

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:33

Citaat:
Ik weet niet of het reslutaat heeft opgeleverd want ze reed bij de beginners en die heb ik niet zien rijden.

Maar kennelijk werkt het wel zoals Francis het beschrijft, zo had ik er nog niet over nagedacht....

Zo kan het werken en zo werkt het vaak ook.
Het kan ook anders zijn.
Een pro heeft een goed paard en start al geruime tijd niet meer op dat paard.(eigen paard)Het paard is nog in goede conditie en vind shows leuk.Maar de pro heeft het wel gezien en wil een jonge ruiter onder begeleiding op dat paard verder brengen ( ja ze zijn er nog ) van beginner tot topper.
Wat is daar zo fout aan??? Mag de eigenaar dan niet zijn eigen paard berijden.Ik weet wie het was en vind het super dat hij/zij die weg is ingeslagen.Zouden meer profs moeten doen

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:43

Frayba schreef:
Francis schreef:
Vraag me af of 't een AQHA regel is,

Kijk, zó komen die misverstanden in de wereld.

Ik schrijf even hiervoor dat het juist GEEN WRAN of AQHA regel is, en hier betwijfelt iemand óf het een AQHA regel is...

Chris, ik reageerde op Vera's vraag of het dan geen AQHA regel was, jij hebt geschreven dat het géén WRAN regel was en haalde de AQHA er pas bij de coaching-regel bij. Ik had dus uit jouw post niet begrepen dat de AQHA ook géén regel heeft omtrend inrijden door derden.
En ik betwijfel niet óf het een regel is, zeg alleen niet heel stellig dat het er geen is omdat ik het AQHA-rulebook niet heb en het dus niet 100% zeker kan zeggen... houd hier dus gewoon even een slag om de arm... veroozaak ik daarmee misverstanden.. mwa, gezien de rest van m'n verhaal dacht ik eigenlijk van niet.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:46

@Blaze: Waar wordt gezegd dat het fout is?

Ik persoonlijk betwijfel of het wel zo handig is, maar dat is mijn goed recht natuurlijk

@Chris: Ik kon ook niet zo snel vinden wat je nu bedoelde... uit jouw post las ik iig niet overduidelijk dat het GEEN aqha regel is....

*oei, leuke vraag heb ik weer gesteld zeg *