[WN] zadel twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:41

september 2004 kocht ik mijn zadel, voor mijn toen 5 jarige haf. Een continental Equiflex pro reiner, een rib uit mijn lijf, maar vooruit.
Helemaal in laten meten met zo'n frame, maar toch, het ligt niet goed.
Het schuift naar voren en gaat dan aan de achterkant klapperen. Omdat hierbij komt dat mijn paard niet echt geweldig loopt begin ik meer en meer te twijfelen. Ik kan niet investeren, dus zou moeten ruilen. Dus Euro-horse een mailtje gestuurd, maar ook zij gebruikt de pas methode met frame... Kom je dan niet op hetzelfde uit? of is ze toen gewoon niet goed gemeten?
Ik kan wel dit zadel verkopen en dan uitkijken naar wat anders, maar feit blijft dat ik ruim onvoldoende kennis heb om zelf een passend zadel te vinden, dus heb ik de hulp nodig van een kenner. Die dacht ik de vorige keer echter ook te hebben....

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:47

Ze kunnen er zo uit groeien, dus hij zal neem ik aan toen wel goed gepast hebben.

Voor Roos had ik van de zomer ook een zadel passend laten maken, 2 maanden heb ik er mee gereden, toen ging hij schuiven, naar 3 maanden begon ze met een bontje er onder ook te bokken, dus toen was het genoeg geweest. Ik heb dus weer een nieuw zadel moeten kopen.
Succes met je zoektocht.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:49

ik weet niet dennis, die twijfels zijn niet van de laatste week om het maar zo te zeggen. ben er al veel eerder en vaker op gewezen, maar steeds in de veronderstelling dat andere het verkeerd zagen, het was tenslotte helemaal ingemeten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:53

Misschien naar de volgende clinic van Louis... Lees het verslag van die bij Rina maar eens, meerderen zijn er nu achter dat passen alleen écht goed mogelijk is met een kale boom. Als jij weet wat voor boom er in je zadel zit, zou je kunnen zien of een dealer van dat merk met de kale boom wil komen om te kijken waar het probleem zich precies voor doet.
Wellicht valt er dan iets te regelen met omruilen ofzo.

@ Dennis... in drie maanden kan een paard niet zoveel veranderen dat een prima passend zadel ineens niet meer past. Dan heeft het zadel gewoon om te beginnen al niet goed gelegen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:56

heb geen idee wat voor boom erin zit, er staat wel geloof ik een nummer op (als ik bij de aanhechting van de fender zeg maar flink mijn best doe om te zoeken zie ik een stukje wat volgens mij gewoon kale boom is, en daar staat een nummer in)
De clinic heb ik gezien, maar ik zie niet hoe ik n.a.v. zo'n clinic ineens een passend zadel op mijn paard kan krijgen, daar heb ik gewoon een kenner voor nodig. ben alleen een beetje sceptisch geworden op kenners

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:30

Ja, maar door de clinic weet je wel waar je zelf eventueel op kunt letten, ook bij het zoeken naar een methode om wel een passend zadel te krijgen.
Met het nummer van je zadel moet degene waar je'm gekocht hebt (als dat een dealer van dat merk was) ook kunnen nagaan welke boom er in zit. En een dealer zou dus ook aan kale bomen moeten kunnen komen. Zou op zich al een verstandig iets zijn, om voor het passen van een zadel een aantal kale pasbomen in stock te hebben en daarmee te bepalen welk zadel er uiteindelijk aangeschaft kan worden. Moet toch mogelijk zijn lijkt me. (en als ik me niet vergis werkt Evelien ook zo met nieuwe Equiflexzadels die zij verkoopt. Eerst kale bomen passen en dan een zadel bestellen waar de best passende boom in zit. En je oude kun je bij haar in ieder geval inruilen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:21

En anders stuur een pb naar sablou op bokt.
Een clinic over zadel moet je zeker weten heen gaan.
Je leert er een hele hoop van.

Lees dit maar eens
viewtopic.php?f=4&t=552965

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:11

Stef,
Ik weet wel zeker dat Jamai gegroeid is, Tjo was ook binnen een jaar uit dr podium endurancezadel gegroeid en dat was toch echt pas gemaakt.

Succes met de zoektocht naar een nieuw zadel.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 10:51

betreft die clinic, zoiets vind ik zeker wel interesant, maar ik ben er niet mee geholpen. Ook na zo'n clinic ga ik niet zelf een zadel lopen passen. Daarbij beschik ik niet over een rijbewijs/auto, dus zulke dingen zijn gewoon moeilijk. Het belangrijkste is de rug van mijn paard. Ik heb niet het idee dat ze super veel last ervan heeft ofzo, ze heeft geen drukplekken, na et rijden is heel de "padplek" nat, maar de ruggegraat en aan weerzijde van de schoft is het droog (weet niet hoeveel dat zegt). Wel is ze altijd heel nukkig met aansingelen, maar dat is ze altijd geweest, ook toen ik nog dress reed, en ook met de barefoot.
Maar als ik dr nu aan de longe doe klappert het zadel echt alle kanten op. Ook als er niks op zit zou het toch gewoon netjes moeten liggen? Probleem is misschien wel dat ze erg rond is op haar rug, zit niet veel vorm in.
Wat zouden jullie adviseren? Inruilen of verkopen? En indien verkoop, wat zou ik kunnen vragen? (nieuwprijs was 1895 euro, is ca 1.5 jaar oud, heb geen aankoopsbewijs of iets)

Contact opnemen met de verkoper is moeilijk, die woont nietmeer in NL

ElCid

Re: zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:30

Goed mogelijk dat je paard " uit het zadel" gegroeid is. Voor mijn arabier heb ik sinds zijn 4e ook al 3 zadels versleten die in 1e instantie ( ogenschijnlijk) goed lagen. Hij is nu eindelijk uitgegroeid ( bijna 9, laatbloeier ) en het zadel wat ik nu heb past goed.
Een jong paard kan in 2 jaar tijd veel ( en vaak) veranderen!

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:34

stef schreef:
(nieuwprijs was 1895 euro, is ca 1.5 jaar oud, heb geen aankoopsbewijs of iets)

Contact opnemen met de verkoper is moeilijk, die woont nietmeer in NL

Ik heb mijn continental equiflex endurance, van ca. dezelfde leeftijd ingeruild bij een bekende western store in het zuiden des lands en kreeg er 1000 euro voor terug.
In particuliere verkoop zou je er misschien meer voor kunnen krijgen maar ik heb de ervaring dat dat vaak een langdurige geschiedenis kan zijn en dus ruil ik meestal in.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:37

@Stef: Voor dat je je in de onkosten gaat steken door een zadel in te ruilen c.q. te verkopen, vraag of Sabou langs komt om je paard op te meten en te kijken hoe je zadel ligt.
Hij zal het niet voor niets doen, maar het zal iig minder kosten als wanneer je je zadel op voorhand weg doet en een ander moet kopen terwijl het misschien niet nodig is.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:51

Als je zelf fijn in dit zadel zit , en het zadel je verder echt goed bevalt , dan zou ik idd nog even proberen of een kenner waar je vertrouwen in hebt , wil kijken ernaar of die het zo aan kan passen dat het weer goed ligt.

Ikzelf vertrouw helaas niemand daarop....iedereen kan een fout maken , het is mij te fout-gevoelig enzo. Zou in jouw geval bvb. kijken of je toch niet iets met boomloos kunt doen , een Bob Marshal ofzo , is dat niks ?

Maar het zadel dat je nu hebt is zo akelig duur dat ik eerst zou kijken of aanpassen kan , zodanig dat je er weer een goed gevoel bij hebt , anders gooi je zo ontzettend veel geld weg.

Alleen is de vraag : krijg je er ooit wel weer een goed gevoel bij , gezien het gebeurde van nu ?

Is het antwoord nee dan zou ik echt op zoek gaan naar een mooie BM ofzo voor je gemoedsrust....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:22

stef schreef:
betreft die clinic, zoiets vind ik zeker wel interesant, maar ik ben er niet mee geholpen.

Ik ben er heel wat wijzer van geworden van zo'n clinic.

En wat SM al zei laat sablou bij je langs komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:20

Citaat:
daar heb ik gewoon een kenner voor nodig. ben alleen een beetje sceptisch geworden op kenners

Citaat:
kzelf vertrouw helaas niemand daarop....iedereen kan een fout maken , het is mij te fout-gevoelig enzo.

Ik kan jullie de hand schudden.

Ook mijn westernzadel is gepast met een mal (bij evelien) op mijn toen 12 jarige haflinger (die groeien toch niet meer...vetjes buiten gelaten )

Maar ook weer na ruim een jaar witte plekken op de rug.

Rijd nu prima met de barefoot maar sinds een week of 4 begint het westernrijden weer heel erg te kriebelen.....
Maar ik durf ook niet meer.

Mijn enige optie is een zadel laten maken maar daar heb ik nu geen geld voor.

Ik hoop dat je eruit kunt komen Stef.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 15:35

zadel op maat laten maken is voor mij geen optie met betrekking op de financieen. De barefoot western vind ik niet mooi (ja, het oog wil ook wat) en de BM die ik gezien heb zijn erg duur (meer dan mijn zadel op zal leveren)
Witte plekken heeft ze gelukkig niet.
Heb vandaag weer gereden, was vergeten aan te singelen (normaal doe ik m echt heel strak om zo het schuiven een beetje te voorkomen) en vreemd genoeg bleef ie nu naar mijn idee beter op zijn plaats. Misschien dat het toch een beetje zijn weg zoekt op de rug van je paard?
Betreft Sablou of welke kenner dat ook, daar ben ik gewoon wat huiverig voor geworden. Ze kunnen me betreft zadels alles wijs maken, en ze willen toch graag aan je verdienen als het even kan.... Wat dat betreft heeft mijn vertrouwen daarin gewoon een knauw gekregen. Hoewel ik wel door verhalen te lezen e.d. niet meer zomaar bij een ieder ga aankloppen, het zal idd sablou of evelien worden, ik weet het anders ook niet

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:40

Liefjes, een op maat gemaakt zadel is niet de enige optie (hoewel dat echt niet duurder is dan een nieuw zadel van een beetje fatsoenlijk merk...)
Het gaat er om dat je zeker weet dat de boom van het zadel past, dus zou je de dealer van een merk kunnen vragen of'ie met KALE bomen komt om te passen. Volgens mij moet dat toch echt mogelijk zijn als zo'n dealer maar wil (en ik neem aan dat'ie er toch wel wat voor over heeft om een zadel te verkopen. Eenmalig een paar kale 'pas'-bomen bij z'n leverancier bestellen lijkt me toch niet al te veel moeite.
Met deze kale bomen kun je dat kijken welke de juiste is voor je paardje en aan de hand daarvan het zadel bestellen waar deze boom is zit (of in te maken is).
Volgens mij kun je op deze manier bij Evelien de Continental Flextree zadels bestellen en als maar genoeg mensen met dit ver zoek bij andere zadelverkopers komen, zouden er misschien meer op deze manier kunnen gaan werken. Kwestie van vraag en aanbod... als de vraag er maar is, komt het aanbod vanzelf.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:45

Mag ik even mijzelf citeren [uit topic verslag zadelclinic Sablou]?
Citaat:
Het belangrijkste van deze clinic was IMO het tonen van een aantal zadels en kale bomen op levende & bewegende paarden.
Waar een zadel heel redelijk leek te passen op de rug van de paint [ik weet zeker dat enkele bekende zadelverkopers het als 'passend' zouden zien]
, bleek bij het passen van de kale boom die identiek was aan die in het 'passende' zadel dat deze veel te veel druk gaf op de schouders & lendenden van het paard. Inderdaad: Bridging!
[zie Jeddah's foto's van Feline met zadel & boom op haar rug].

Deze clinic maakte mij eens te meer duidelijk dat het volstrekt onmogelijk is om zekerheid te hebben dat een ready made zadel [nieuw of tweedehands] daadwerkelijk past. Je kan het gewoon niet zien of voelen.

Als je paard al een aantal jaren prima loopt met een off the rack zadel, kan je er van uit gaan dat het past. Of je moet een erg vergevingsgezind paard met hoge pijngrens hebben..
Anyway, in het eerste geval is er eerder sprake van mazzel dan [zadel]kennis, IMO...

@Stef: Je hoeft absoluut niet te vrezen dat Sablou je 'n niet passend zadel aansmeert. Zelfs niet dat -ie je een passend zadel aansmeert
Ik zou zeggen: Laat hem bij je langskomen, kale bomen op je paardje passen en je adviseren. Vraagt -ie alleen kilometervergoeding voor.

[edit]Francis was me voor [/edit]

sablou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:03

stef schreef:
zadel op maat laten maken is voor mij geen optie met betrekking op de financieen......

Al eens een prijslijst opgevraagd?

stef schreef:
....en ze willen toch graag aan je verdienen als het even kan....

Als het even kan, wel.
Als het even kan, wil ik mijn klanten - met tevreden gezichten- ieder jaar op het Vaquero westernweekend zien...

MVG Louis

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:14

Hoi Stef,

Ik heb snel iets gelezen dat je ook al een barefoot hebt gepast, maar beviel deze niet?
Anders zou je dit zadel kunnen ruilen tegen een barefoot?

Hoe is het met honey pie?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:17

annebe schreef:
Hoi Stef,

Ik heb snel iets gelezen dat je ook al een barefoot hebt gepast, maar beviel deze niet?

Stef schreef:
De barefoot western vind ik niet mooi (ja, het oog wil ook wat)....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:18

Je hebt ook nog een trail uitvoering en de gewone barefoot

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:37

Buiten de BareFoot Western (in 2 modellen) heb je ook nog de Torsion en de StarTrek western modellen.
Een 2e hands Bob Marshall kun je al voor rond de Euro 1000 vinden als je even zoekt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 21:40

annebe schreef:
Hoi Stef,

Hoe is het met honey pie?

buiten dat ik de wn barefoot niet mooi vind ga ik een zadel dat een prijsklasse hoger ligt niet zo omruilen natuurlijk. Hon gaat goed, maar daar hebben we het via pb wel over ofzo

Sablou, ik heb al eens rond zitten kijken, durf niet te zeggen of dat ook bij jou was, maar die zadels begonnen bij 2000. En begrijp me niet verkeerd, echt niet omdat ik denk dat jij een oplichter bent of weet ik veel, maar mijn vertrouwen is hierin gewoon naar het nulpunt gezakt.

SM: ál rond de 1000 euro? Alsof het niks is!

[edit] hier staan rijfoto's van vandaag viewtopic.php?f=10&t=553886&hilit= hoewel ik vandaag een beter gevoel had [/edit]

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:21

Wat heb jij dat mee gemaakt Stef dat je zo denkt