[WN] welke optoming bij nieuw onbeleerde haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

welke optoming bij nieuw onbeleerde haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:04

Aangezien ik binnenkort mijn haflinger wil gaan inrijden, ben ik op zoek naar diverse bitloze optomingen om uit te proberen welke het beste bij ons past.

Vandaar mijn vraag of iemand nog een goeie, maar betaalbare bosal heeft liggen.

Mag eventueel met mecate (nylon of echt haar).

Heb je wat liggen?
Stuur dan een mailtje (dit lees ik vaker naar [edit romkabouter: prive info per pb]

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:13

touwhalster is goedkoper!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:18

Ik zou persoonlijk eerst voor een sidepull gaan. Een bosal is meer voor paarden die al wat nekreining kennen. Ook een touwhalster vind ik persoonlijk niet geschikt om jonge paarden te beleren.

Rob_H

Re: welke optoming bij nieuw onbeleerde haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:53

Ik zou gaan voor een mooi tuig met belletjes Afbeelding

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:57

Heb je zelf ervaring met bitloos rijden? Zoniet, dan is het beter om zelf eerst ervaring op te doen, anders moeten jullie beiden leren en dat lijkt me niet zo verstandig

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:27

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:33

Tuig met belletjes meldt zich

Ik zou ook niet kiezen voor een Bosal, maar eerst het sturen leren met een Side-pull.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:44

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:53

Als je hem verkeerd gebruikt niet nee....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:00

Leuk onderzoek, maar uit de plaatjes kwam niet echt duidelijk naar voren hoever ze de teugels naar buiten bewegen. Iets wat bij een Side-Pull juist heel belangrijk is voor een goede werking.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:13

Een touwhalster vind ik ook erg onrustig voor een jong paard. Die dingen gaan zo schuiven als je druk aan 1 kant zet.

Je hebt ook van die bitloze hoofdstellen a la Emiel Voest. Staat geloof ik ook op die pagina van PN. Is wel geen specifiek westernhoofdstel, maar ok. Heb er wel eens mee gereden en dat was een erg prettige ervaring.

Overigens zou ik gewoon een simpel trensje gebruiken. Een Myler wellicht. Of is het paard aan het wisselen?

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:25

ja zo`n sweet iron trensje is ook niets mis mee

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:32

smax schreef:
ja zo`n sweet iron trensje is ook niets mis mee

Precies! Zo lang je daar niet met twee handen aan gaat hangen vind ik dat een hele vriendelijke en duidelijke manier om een jong paard te laten wennen aan sturen en stoppen.

Als je dat wat uitgebreider en duidelijk wilt doen, kun je altijd nog een kneveltrensje kiezen, dat geeft ook druk op de zijkant van het hoofd van het paard.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:37

Ik ben er gecharmeerd van een myler comfort snaffle...heel vriendelijk maar wel duidelijk...

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:13

Sugarmiss schreef:
Leuk onderzoek, maar uit de plaatjes kwam niet echt duidelijk naar voren hoever ze de teugels naar buiten bewegen. Iets wat bij een Side-Pull juist heel belangrijk is voor een goede werking.

helemaal mee ens.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:15

Sugarmiss schreef:
Vraag me af of je er een handleiding bij geleverd krijgt als je er één koopt

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:21

Leuk om te lezen....want ik gebruik ook een side-pull....niet omdat iemand me dat verteld heeft...gewoon door logisch na te denken...en omdat de jongedame in kwestie tandjes aan het wisselen was..

Kan best zijn dat als de side-pull blijft bevallen ik dit ook blijf gebruiken...zolang ze doet wat ik wens en goed te sturen is hoef ik niet zonodig een bit...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:22

Voor recrea-rijders is dat ook geen enkel probleem, maar als je wedstrijden wilt gaan rijden zul je toch over moeten op een bosal en later op een bit.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:25

Sugarmiss schreef:
Voor recrea-rijders is dat ook geen enkel probleem, maar als je wedstrijden wilt gaan rijden zul je toch over moeten op een bosal en later op een bit.

juist...maar ik wil dan ook geen wedstrijden rijden.....als mijn paard tevreden is met het leven met mij en vice cersa heb ik al gewonnen...de Hoofdprijs zelfs...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:29

Als je nooit gestart bent in een wedstrijd kan je paard je dat verschil niet vertellen

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:59

Sugarmiss schreef:
Als je nooit gestart bent in een wedstrijd kan je paard je dat verschil niet vertellen

Wel...SM, ik geloof niet dat ik aan een wedstrijd mee hoef te doen om te weten en te zien of ik een tevreden paard heb of niet....maar wanneer jij me ervan kunt overtuigen dat mijn paard een gelukkiger leven heeft door aan wedstrijden mee te doen word ik morgen nog lid van de WRAN....

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 07:58

iski schreef:
Wel...SM, ik geloof niet dat ik aan een wedstrijd mee hoef te doen om te weten en te zien of ik een tevreden paard heb of niet....maar wanneer jij me ervan kunt overtuigen dat mijn paard een gelukkiger leven heeft door aan wedstrijden mee te doen word ik morgen nog lid van de WRAN....

Ik geloof niet dat SM bedoelt dat je paard gelukkiger wordt van wedstrijden... Maar dat ie er niet perse ongelukkig van hoeft te worden. En dat kan je niet weten voordat je gestart hebt

Wat is er toch met die kerels de laatste tijd...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:32

Peno-pauze ??

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:01

Sugarmiss schreef:
Peno-pauze ??

Nou ja....zou best wel eens kunnen...heb inmiddels al drie jaar pauze....hahahaha...

Ik heb overigens al wel eens aan wedstrijdje meegedaan hoor....(had ik al eens ergens geschreven)...Freestyle Trail...en nog eerste geworden ook. Maar paardlief werd eerder gelukkig van de "optoming" (hele zakken fruit om haar lijf) dan van de wedstrijd zelf. Nee, laat mij maar lekker met moeder en dochter door het bos kachelen...één groot trailparcours...en hoe dan ook...she's my # One...ehhh.both of them..

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:02

Oh... dus je komt niets te kort