[WN] Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 09:11

Even een topic omdat het bij Ton ook een keer ophoud.

Laten wij nou even wel wezen, en dit omtrent de eventuele betaalbaarheid van de sport/hobby dan.

Kies je nou voor een sport/hobby, omdat je het leuk vindt deze ook te beoefenen en daar ook als zodanig je plezier aan beleeft.
Of kies je nou voor en sport/hobby, waarvan toch aardig bekend is, dat het financieel toch wel wat met zich meebrengt, zodat het plezier in het beoefenen van deze sport/hobby, je uiteindelijk niet het gewenste plezier brengen zal.

Als een soort van rode draad, komen wij uit in diverse topics op het financiële kosten plaatje wat deze sport/hobby met zich mee brengt.

Lidmaatschappen en wedstrijdgeld, daarvan krijg ik soms de indruk dat deze twee kosten posten, waarmee je te maken krijgt als je aan wedstrijden wilt deelnemen, vaak de boosdoener zijn, wat de sport en of de hobby onbetaalbaar zal maken.

Stel nou eens, even gewoon met elkaar van gedachten wissel, dus stel, zou het niet zo kunnen zijn, dat de groei van de sport eigelijk ook niet lekker tot de ontplooiing komt, die wij wel willen, omdat er gewoon weg te weinig mensen zijn in het Nederlandse, die de kosten kunnen dragen, wat deze sport met zich meebrengt?

Ik bedoel dit een beetje uit het oogpunt, dat wij dan best wel veel organisaties op dit gebied hebben, en dit dan weggezet tegen de beoefenaars die kosten wat de sport met zich meebrengt, wel zou kunnen dragen, of daar niet over klagen.

Redelijk vaak zit ik hierover te peinzen, waarom deze sport/hobby zo bol staat van klagende beoefenaars, terwijl als ik dit weer wegzet tegenover dat de paardensport de tweede sport in grote van Nederland is.

Dus alsjeblieft nou niet meteen beginnen tegen mij, van ja, jij kan makkelijk l*llen, nee, want misschien loop ik ook wel op mijn tenen om verhoudingsgewijs gezien, met de middelen die ik mijn zelf heb aangemeten, op het randje in deze sport/hobby.
Wat dat aangaat kan ik één illusie bij ieder wegnemen, er bestaan geen geldboompjes.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:30

Een hobby kost geld, en alles wat je in die hobby kunt doen kost geld.
Als je je geld nuttig moet besteden en niet al te veel over hebt aan het eind van de maand, dan vind je alles van die hobby te veel kosten.
Wat niet wil zeggen dat het ook niet veel geld IS.

Dan kun je stoppen met die hobby of een keer minder uit eten gaan, afhankelijk van wat je liever doet.
Je kan ook je hobby goedkoper maken door dingen te laten die te duur zijn. Maar keuzes zul je moeten maken.

Klagende beoefenaars zul je altijd houden, maar die houden de niet-klagende mensen ook scherp op het kostenplaatje. Dat is dan weer positief

tones

Re: Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:31

Nou ik heb me er aardig op verkeken, en ben nog wel een recrea-ridder.

De aanschaf van het paard, ok, dan hou je goed je budget in de gaten.
Maar er moest ook een andere stal komen, ook een beetje sentimenteel gedoe, wilde niet dat hij in de stal van m`n dode paard zou staan in schuur met stinkkoeien( daar ergerde ik me al jaren aan ) En aangezien manlief nogal gevoel voor materie heeft werd dat een heuse Buitenhuis. We hebben zelf alles geplaatst.

Dekens enzo wilde ik ook nieuw ( hoezo verwend) en toen ik alles klaar had pastte m`n zadel voor geen meter.
Manlief maar weer aan de jas getrokken en een week erop kwam er een geweldig zadel en nog beter een goed passend ( bijna net zo duur als dat het paard zelf koste) Bij passend hoofdstel erbij, want een bruin zadel met een zwart hoofdstel is natuurlijk geen P, en ga zo nog maar even door.

Nu heb ik ( nog ) geen kosten qua wedstrijden, en stalling en voer enzo gaat gewoon uit de huishoudpot.

Maarja, ik ben gek op het dier, dus het moet kunnen, anders had ik er beter niet aan kunnen beginnen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:31

Paardensport kan je in principe zo duur maken als je wilt natuurlijk.
Heb je een leuk goedkoop ( of misschien wel gekregen paardje ) op een stukje land staan en je rijdt geen wedstrijden, geen les, setjes etc dan hoeft het niet duur te zijn terwijl je er wel heel veel (onbetaalbaar) plezier voor terug krijgt.
En daar tegenover het andere uiterste dat tot wel in de vele duizenden euri kan lopen.

Nu ik weer engels en endurance rijd merk ik wel dat de wedstrijden goedkoper zijn dan toen ik nog western reed.
Ik had hier laatst eens in een topic laten vallen dat ik misschien weer eens een halter/hunter wedstrijd zou gaan doen maar sorry, kom ik weer van terug Voor die paar minuten moet ik mij weer in kosten steken die ik er niet voor over heb. En dat is ook vaak een punt denk ik. Heb je het ervoor over? Het is soms ook een kwestie van keuzes maken.
Bv mensen in mijn omgeving die wekelijks naar wedstrijd gaan, slechte resultaten maar volgens eigen zeggen geen geld voor les. Dat is dan natuurlijk onzin, ga een maand niet naar wedstrijd en je kunt een paar keer naar les. Dus het is lang niet altijd een kwestie van een geldboom hebben, maar ook een kwestie van keuzes maken/prioriteiten stellen.
Tot nu toe levert endurance mij het meeste rendement op, 26 euro voor 6 uur rijplezier is toch maar zo'n EUR 0,072 per minuut
Mijn dressuurlessen varieerden van 128 euro per uur tot nu 8 euro per uur.
En ook de stalling, ik heb 2 paarden dus helaas zit er geen superluxe stal met binnenbak voor mij in. Althans, mits ik dat zou willen natuurlijk Maar dat is ook weer een keuze, had ik maar 1 paard zou het geen probleem zijn.
Hmm, mijn idee: alles is een kwestie van keuzes maken/prioriteiten stellen.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:48

Dat paardrijden duur is is iets wat vooral in mijn jeugd een erg grote rol speelde... Mijn ouders konden het gewoon niet betalen dus legde ik 3 weken zakgeld bij elkaar om 1 uurtje te kunnen rijden... Dat is niet leuk als al je vriendinnen wel gewoon van hun ouders op rijles mogen. Maar gek genoeg kon ik ondanks het feit dat ik veel minder vaak les kreeg wel veel beter rijden dan zij.
Toen ik op een geven moment een verzorgpaard kreeg ben ik maar gestopt met de manegelessen (daar leer je toch alleen maar rond te rijden met de neus van je pony in de kont van je voorganger).
Toen ik eenmaal ging werken heb ik een paard geleased voor een paar dagen per week en daar ging ik ook mee naar de rijvereniging.
Toen ik 19 was had ik eindelijk een vriend (en inmiddels mijn man) die paarden ook helemaal geweldig vind en toen Jae geboren werd hebben we hem gekocht.
MIJN EERSTE EIGEN PAARD!!! hahaha lekker penny-en...
In het begin vallen de kosten wel mee, veulens eten niet veel en hij stond bij Ruth Swart in de kudde voor iets meer dan de kostprijs zo'n beetje.
Maar nu: 14 jaar verder, 5 paarden erbij, eigen huis en 2 koters... Ja het slokt een aardig centje op. Op vakantie gaan we niet, ik heb geen auto voor me zelf (niet eens een rijbewijs maar dat even terzijde..) vanwege de paarden. Maar of ik het anders wil?????? Nou stiekem heel soms als het heel hard waait en ik zit weer op mijn fietsje: JA, maar als ik dan weer in de stal kom en ik word luid hinnekend begroet dan is er geen geld in de wereld wat ik zou willen ruilen voor het gevoel wat dat me geeft!!!!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:55

Op deze topic worden nagels met koppen geslagen.

Ik weet voor mezelf dat ik alle andere hobbys en interesses opgegeven heb om deze sport (niet onsuccesvol durf ik te zeggen) te kunnen beoefenen.

Men moet dus keuzes maken en doelen stellen (mentalcoach?). financieel moet je ook beseffen dat je geen Rolls Royce kunt rijden voor de prijs van een Skoda. Ik rijd dus niet met een benzineverslindende Amerikaanse pickup maar met een modale wagen. Wat ik hiermee bespaar pomp ik met de glimlach in de paardensport. Als ik op niveau wil presteren moet ik enorm veel tijd, geld, zweet en tranen investeren in o.a. training, coaching, een goed paard, etc..

Verder wens ik nog even aan te geven dat ik van heel wat mensen hoor dat zij meerdere paarden hebben (die dan ook nog eens niks klaar kunnen maken). Als je wil meespelen op niveau is mijn mening om even van je hart een steen te maken en te zeggen : een goede eet even veel en sch**t even veel als een slechte. Dus ruim die hele handel op en koop 1 goede. Ook dan bespaar je weer enorm veel wat je weer kan investeren in training, coaching, tack etc. Het gaat er maar om wat je wil en wat je daarvoor bereid bent op te offeren.

Ik blijf het hatelijk vinden dat mensen die wel opoffereingen doen voor hun sport en presteren steeds weer afgezeken worden voor de verkeerde redenen

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 10:07

Romkabouter schreef:
Klagende beoefenaars zul je altijd houden, maar die houden de niet-klagende mensen ook scherp op het kostenplaatje. Dat is dan weer positief

Dacht je dit nou echt?

Okay mijn verhaal dan!

Je denk toch niet dat ik echt blij ben, als ik in dit geval op wedstrijd ga, ach, laten wij het maar even bij Ton de Rooy houden.

Het begint al, met het lid wezen van twee organisaties omdat Ton altijd gemengde wedstrijden organiseert. Dit jaar, NRHA en AQHA.
Als het aan die nazaat van mijn ligt, gaan wij met een wagen vol naar Ton, en dit omdat hij gewoon weg de mooiste boxen laat plaatsen voor de deelnemers.
Maar goed ik hou er beetje de hand in, drie paarden vind ik genoeg, dus laden maar, met de wetenschap dat dit ritje zo’n 120 liter diesel zal wegsleurpen.Onderweg natuurlijk stoppen, voor de heerlijke versnaperingen bij het tank station, waarvan ik eigelijk vind dat dit wel afgeschaft mag worden, want €35,00 is vandaag de dag ook niks meer, bij zo’n tussen stop.
Tja, en dan kom je op het wedstrijd complex aan, waar ik dan de kosten afdraag om te mogen deelnemen, ik zal je dit bedrag bespraken.
Chips, gevrrrrrrr, heeft die de Rooy, ook nog allemaal van die breed glimlachende paarden spullen verkopers op de parkeerplaats staan, wat vaak het moment is, dat ik mijn dochter in de paarden rekken hang, en alleen maar los maak, wanneer deze moet rijden.
Ah gezelliiiiiiig ben jij er ook, ja ik ben in de bar beland, en sorry tja, dan gaan bij mijn ook vaak alle remmen los, maar gelukkig zijn er consumptie bonnen, en omdat ik een broertje dood heb aan lopen, koop ik meestal een boekje.
Hé, hé, eindelijk de eerste start, de limited non pro, kan mijn dochter eindelijk is wat terug verdienen. Gloeiende, gloeiende geeft dit k*t merrie weer is een kik op X, en juist nu er wat geld in de pot zit….ja ik heb altijd geluk.
Pff ja jeugd, eerste plaats, kijk is pa. Ja,ja, dan moet ik blij zijn dat zij een plak heeft gewonnen, maar verdorie geen geld, want jeugd is alleen op punten.
Onder tussen, heb ik de caravan geïnstalleerd, spullen gehaald bij de plaatselijke buurtsuper ook zo duur als de koeleere, stroom via de argegraat ja u raad het al, dat kost ook geld.
Volgende dag, worden de andere paarden gereden, he, he, toch nog wat prijzen geld, en opmaken voor de weg naar huis.
Ja, ja, tussen stop, maar nu bij de collega aan de andere zijde van de weg, en pffff eindelijk thuis, dus tijd voor het op maken van het saldo.
Ikke vragen aan mijn dochter, hoeveel wedstrijd geld heb je overgehouden.
Ja, nouuuuu, euhhhh ik liep op de parkeerplaats^#*###&($R&^*(*()()(&*^##@$
Kijk nu komen wij op het punt uit waar mijn probleem zit.
Ook ik heb mijn zelf een vrouw aangemeten, daar ik wist dat mijn credit kaart dat wel kon trekken.
Ja, ja, anders was ik er niet aan begonnen.
Maar waar ik nou de boot mee ingaan ben, om het zomaar te zeggen, dat er uit dit contact, ook een vrouw is voort gekomen, en ja, u raad het al, ik heb maar één credit kaart.
Kijk oplossingen zijn er legio, maar om nou de wapens in te zetten die ik bij mijn schoonmoeder heb toe gepast, gaat mijn te ver, omdat deze twee dames mijn zeer aan het hart zitten, dan wel niet vasthouden.

Nee, ook ik heb zo mijn problemen, maar uiteindelijk heb ik die zelf over mijn eigen afgeroepen.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:11

Je had haar ook gewoon op ballet kunnen sturen toen ze 6 was

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:20

dofuzz schreef:
Verder wens ik nog even aan te geven dat ik van heel wat mensen hoor dat zij meerdere paarden hebben (die dan ook nog eens niks klaar kunnen maken). Als je wil meespelen op niveau is mijn mening om even van je hart een steen te maken en te zeggen : een goede eet even veel en sch**t even veel als een slechte. Dus ruim die hele handel op en koop 1 goede.

????????????????????????????
Ik heb 2 paarden, en die zijn allebei mega goed en onbetaalbaar.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 10:22

crazycactus schreef:
Je had haar ook gewoon op ballet kunnen sturen toen ze 6 was

Ja, had gekund, maar tot haar zesde waren de kosten toch al opgelopen, ik had veel eerder een besluit moeten nemen, of te wel het badwater had ik niet moeten weggooien. Dan zal ik nog te redden zijn geweest.
Van vele streken punten heeft god de man voorzien, toen hij deze schiep, maar vaak zit ik te peinzen, hoe het mijn vergaan zou zijn, als hij die zwakke hersencel die het er naar maakt, dat je gaat houden van iemand, had weggelaten.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:28

Dan zou er nog meer ellende geweest zijn op de wereld Peter...

Ik zeg altijd maar " er moest meer gen..... worden dan was er niet zoveel oorlog... (ben te schijterig om het woord volledig te schrijven... )

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:39

Ja er zijn natuurlijk heel veel verschillende mensen en heel veel verschillende portemonees...

Het houden van paarden is gewoon duur. Een cavia kost een stuk minder natuurlijk.

Ik las ergens anders dat je ook de tour de france niet kan winnen op een omafiets. Dat is natuurlijk ook zo.

In nederland zijn er denk ik voor de verschillende portemonees verschillende wedstrijdjes. Een gemiddelde wran show is goedkoper dan een NRHA wedstrijd, denk ik?

Af en toe komt het argument dat je vaak, niet altijd, maar vaak aan een box vast zit, ivm onduidelijke starttijden oid... Dat zou t dan wel duurder kunnen maken misschien?
En de lange afstanden. Een dressuurruiter kan vaak in de regio terecht.
Maar voor dressuur heb je ook een startkaart, lidmaatschap en startgeld, dus hoeveel goedkoper dat is dan een gemiddelde wranshow waarbij je 1 of 2 onderdelen start, weet ik eigenlijk niet.

Je hebt verschillende mensen, de ene heeft wat meer een wedstrijdmentaliteit en die zal daarvoor ook keuzes maken.

De ander, waaronder ik bijv. heeft ook een wedstrijdmentaliteit, maar niet het hart om mn paardje te verkopen en zo een jongere te kopen die wel de wagen op gaat
Dan nog, wedstrijdgelden zou ik wel kunnen betalen, maar de kosten om een auto te rijden die een trailer kan trekken, weer niet. Maar dat is idd mijn keus, en dat betekent niet dat de wedstrijden te duur zijn, maar dat ik andere keuzes maak.

En er zijn wellicht sporten/hobbies die duurder zijn dan anderen. Een sportfiets koop je eenmalig, maar hoeft je niet te stallen. Een paard weer wel, dus de maandelijkse lasten zijn hoger.
Maar als je aan pleziervaren doet, zal het ook meer kosten dan wanneer je op de badmintonvereniging zit...

Wel een opmerking over het over jezelf afroepen... Ik kan niet in de toekomst kijken, dus ik kon 16 jaar geleden (toen ik mn paardje kocht) niet zien waar ik nu zou zijn.
Zeggen dat je een paard moet verkopen en voor een betere moet kiezen, is niet altijd een makkelijke keus. Maar inderdaad, dat is mijn keus. Dus ik zal dan ook niet zeggen dat het TE duur is.

Wel dat het paardenhouden, vooral in het westen, duur is. Gemm. stalling van 300 euro pm, regulier onderhoud (smid, DA) en af en toe nieuwe spullen. En dan ziektes niet meegerekend.
Als je dan nog wedstrijden wil rijden, wordt t alleen maar duurder (zware auto, inschrijfgelden, lidmaatschappen, outfit etc.)

Maar inderdaad, dat zijn keuzes die je maakt. Over het algemeen denk ik niet dat de gemiddelde wedstrijd nou zo heel duur is...?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:58

Ligt eraan wat je duur vindt natuurlijk . Zo'n topic als dit hebben we eerder eens gehad waarbij we allemaal eens uitrekende wat het afgelopen show seizoen gekost had. Ik geloof dat we allemaal wel geschrokken waren dat we uberhaubt zoveel geld hadden, laat staan dat we het aan de "hobby" uitgegeven hebben.

Om de vraag van de TS te beantwoorden, ik kies voor de hobby, ik heb de paarden (4 in totaal, en, oja, allemaal uiteraard goeie ) hier 365 dagen per jaar staan. Ik ga misschien in totaal dit a.s. jaar op 10 wedstrijden, dan blijven er dus nog 355 dagen over. Op al die dagen zorg ik met liefde en plezier voor mijn paarden en ben ik beslist niet dagelijks alleen maar aan het sporten met ze, mijn paarden en ik denk die van vele anderen, zijn namelijk onderdeel van ons gezin, ons leven. Of we wel/niet op wedstrijd gaan.

Wedstrijden geven mij niet meer dan een doel om naar toe te werken, om mee bezig te zijn. Het ene jaar zal ik de $$ hebben op naar het EK te gaan en daar een week te blijven, het andere jaar moet ik blij zijn als ik 4 endurance wedstrijden kan starten. Ligt maar net aan de omstandigheden van het leven in het algemeen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:59

@Cornelie

als je 2 paarden hebt die beiden doen wat je ervan verwacht ben je gewoon gezegend !

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:19

PeterV schreef:
Dacht je dit nou echt?

Dat denk ik zeker.
Het zijn de kritische mensen die eventuele misstanden ontdekken. De mensen die alles slikken onder het motto "het is nu eenmaal een dure hobby" zullen ook een te hoog bedrag betalen.

Het te hoog zijn ja of nee, is een heel andere discussie

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:20

mijn paard heb ik niet voor de prestatie dofuzz maar voor het plezier
en ach als we geen paarden hadden gehad, hadden we vast wel wat meer geld gehad maar een hoop minder plezier, ontspanning enz
tja en peter je kunt je dochter ook gewoon wat meer in de hand houden en minder verwennen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:34

Heb er zelfs meer dan twee...... . Maar opruimen die handel dus verkopen om andere dingen waar te kunnen maken? Denk er niet aan, we zijn gek op onze paarden. De paarden zijn goed gefokte paarden en kunnen presteren. Maar je kunt niet alles hebben en zult moeten kiezen.

Géén buiten de deur etentjes, géén vakanties, géén dure auto's etc. etc. etc. 1 showhoofdstel met zilver voor alle paarden als die op
w edstrijd zouden gaan, 1 showhalster voor alle paarden als die in de halter zouden gaan. (Je kunt er overigens toch maar één tegelijk rijden). Wel goede zadels maar zonder poespas.

We hebben wel mooie ruime stallen en een lekker stukje land en het welzijn van de paardjes gaat bij ons helemaal voor.

En op wedstrijden neem ik mijn eigen lekkere broodjes mee

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:38

ballet? weet je wel wat een paar goede spitzen en een kanten tutuutje kosten?

hobby mag geld kosten dat ben ik met je eens, je kan het ook zo duur maken als je zelf wilt, maar het wordt ons ook niet makkelijk meer gemaakt om de hobby uit te oefenen.
Om op wedstrijd te kunnen zul je toch vervoer moeten hebben. Een beetje auto zal toch 2 ton moeten kunnen trekken en een trailer is misschien ook wel handig. Het hele spul lenen/huren valt niet altijd mee (diegene is ook vaak op wedstrijd of het is al uitgeleend toevallig) dus dan maar zelf kopen. Ok tis geen 4x4 maar een busje geworden en het is geen trailer met zadelkamer en sportvelgen maar een simpele houten.

Toen ging de belastingdienst het grijze kenteken afschaffen, auw auw in de portemonniks. Ze zijn ook bezig om de regels omtrent de trekauto te verscherpen, dat de auto de MTM van de trailer moet kunnen trekken ook al neem je m leeg mee, dan wordt het erg rustig op wedstrijden hoor....

Ik rij geen wedstrijden omdat ik ze niet kan betalen naast mn lessen, ik rij liever prive les zonder wedstrijden te starten want ik weet toch wel dat ik (nog) niet goed genoeg ben om me te meten met anderen. Scheelt me ook weer op de parkeerplaats bij die tack verkopers....

ja, ik heb 2 paarden en ze staan op een goedkope stal om dat ik ze alle twee wil houden.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:45

cissy schreef:
Toen ging de belastingdienst het grijze kenteken afschaffen, auw auw in de portemonniks.

Wij stonden idd op het punt om een zware auto te kopen, inderdaad, voor het vervoeren van het paard naar een eventuele wedstrijd (of in het vervelende geval naar een DA oid). Vanwege omstandigheden niet gedaan (toch nog best prijzig, ook 3e handsjes) en achteraf erg blij, want op geel hadden wij em niet kunnen betalen.

Wat mijn vriend voor zn hobby nodig heeft, is an sich ook duur, maar t past wel in een fiat punto, dat scheelt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:49

@susan,dance en cissy

als dat jullie keuze is, dan is dat toch gewoon geweldig ! Verder lijken jullie ook nog te beseffen dat wanneer jullie de gestelde doelen zouden willen veranderen dat dat opofferingen vraagt die je dan al dan niet wil maken. fantastisch toch !!

jottum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:09

Het voordeel van sporten zonder levende have is toch dat wanneer je niet met wedstrijden bezig bent de balletschoenen, tennisracket o.i.d in de kast kunt leggen. Die kosten je dan geen geld en tijd meer. Paarden blijven elke dag geld kosten of je nu wedstrijden rijdt of niet.
Maar paarden heb je vaak als manier van leven en daarom heb je er geld voorover. Je hecht er iets meer aan dan aan je tennisracket.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:29

Na het inslapen van mijn eerste paard heb ik 2 en een half jaar in weelde geleefd!! Vakanties naar Turkije, mooie kleertjes, dvd en nog meer luxe bende voor in en om het huis.

Tja, en dan heb je even een 'zwak' moment, een vlaag van sentiment zal ik maar zeggen... En daar staat er weer eentje... Oude zadel past niet, dus andere (geen nieuwe), ook nieuwe pad dan maar, mooie winterdeken... En elke maand het stallingsgeld...

Het moment van opstijgen en neer zakken in je zadel doet bovenstaande allemaal vergeten. Heerlijk genietend en meehobbelen op de bewegingen mag de rest van mij op dat moment gestolen worden! Wat ik al eerder tikte, 'duur' is als je het niet gebruikt. En als iemand alleen loopt te klagen met hoe duur alles wel is, moet diegene is flink achter z,n oor krabbelen en zich afvragen of dit wel een goede keuze is geweest.
Waarvoor heb je een paard? Voor het dier en de omgang daarmee en de sport, of om tegen iederen te vertellen dat je een paard hebt? Hihihihi, als je ziet hoeveel mensen krom liggen voor het uiterlijk vertoon...

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:55

Citaat:
Ze zijn ook bezig om de regels omtrent de trekauto te verscherpen, dat de auto de MTM van de trailer moet kunnen trekken ook al neem je m leeg mee, dan wordt het erg rustig op wedstrijden hoor....

Was dit al niet zo?? Dat je auto het maximale laadgewicht + gewicht van de trailer moet kunnen trekken..?
Niet dat ik nu zo'n grote 4 x 4 heb staan hoor..
Ik kan een 1,5 paards trailer lenen dat scheelt al en heb daar gewoon mijn VW Passat voor staan. En ja die mag dat trekken.

Maar zoals iemand al zei in dit topic : "iets is pas duur als je het naar je eigen idee niet vaak genoeg gebruikt. "
Ik heb soms ook nog twijfels of ik het nou wel of niet had moeten doen. (die pownie kopen dan he...)
Maar aan de andere kant krijg je veel terug...heel veel...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:01

Dat ik gisteren thuis kwam, lag het blad Bit, op de tafel, en las een opening titels van een artikel, geen sponsor geen sport of zo iets.
Nu zal dit een artikel geweest zijn van een in de top mee rijdende dressuur ruiter, maar als dit een vanzelf sprekendheid is bij het dressuur rijden, dan staat ons nog wat te wachten dus.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:05

paarden zijn mijn "huis" dieren net zoals mijn honden, katten hangbuikzwijntjes, opgehokte kippen enz
en die kosten nou eenmaal geld

en nee, ik heb ze niet altijd aan huis gehad , maar ook jaren op een weitje met inloopstal 8 km van huis met als enige verlichting de straatlantaarn en mijn zaklamp
zo'n weitje koste 200 gulden per jaar en zo kon ik ook pony's houden
2x per dag er heen, voor en na mijn werk

vervolgens werd het mijn hobby en had ik ook tuig nodig(duurder als de pony) maar mijn zadel is inmiddels 12 oud en nog in prima staat

vervolgens werd het mijn sport
nog meer kosten erbij aan lidgeld , lessen en inschrijving
maar kan ik het niet meer opbrengen dan kan ik altijd terug vallen op hobby of huisdier-senario

wel had ik als kind al begrepen dat als ik iets met paarden wilde ik daar de opleiding naar moest doen
noord-holland is een te dure plaats om paarden te houden
nee, geen deurne(vonden mijn ouders veels te duur) maar middelbaar landbouwschool
natuurlijk werd ik niet verliefd op een boerenzoon maar op een burgerjongen die gelukkig net als ik het "zwarte schaap" in de familie was
na school moest hij in mliitaire dienst in brabant en daar bloeide mijn hart open
wat een hoop paarden!
zo kwam mijn eerste paardje en later de andere
manlief werd hoefsmid en drukte zo onze eigen kosten
hooi haalden we bij bevriende boeren waardoor dat ook veel goedkoper was

tenslotte zijn we verhuist naar belgie, waar je 8 jaar geleden nog een rijtjeshuis inruilde voor een vrijstaand huis met grond
alles nu aan huis en je raad het al, ook weer paardjes erbij
hooi wordt één keer per jaar gelijk vanaf het land gebracht, dat is het goedkoopste

ik heb pasgeleden de spullen overgenomen van een wedstrijdruiter die er mee gestopt is
zo heb ik nu mijn eerste met silver halster en hoofdstel

we zijn er ten dele dus om verhuisd, gaan nooit op vakantie, waarom ben al in het buitenland en laten ook een hoop andere dingen
zonder paarden zou ik niet kunnen(wordt ik erg sacherijnig van )
ik geniet er veels te veel van!