In de Wonderlijke Western Wereld kennen we naast al die mensen die zich al dan niet met doodsverachting in het zadel hijsen om van daaruit de vreemdste capriolen uit te halen, kijk maar eens naar vliegende wissels bij de Reining die soms eindigen in Vliegende Ruiters zonder brevet, Trailruiters die brandhout van de hindernissen maken en Pleasure Ruiters die voortdurend de weg kwijt zijn, ook een schier onontbeerlijke groep al even onontbeerlijke mensen die om de ruiters en hun paard heen zwerven en officieel de titel Groom mogen dragen. En daarbij onderscheiden we nog een aparte soort….De Supergroom! (SG)
Soms zijn het nagenoeg gediplomeerde kappers, Horsehandlers en zelf ervaren ruiters, vaak slechts de Hollandse variant van de Amerikaanse Gophers (Go for this, go for that)

Want laten we eerlijk zijn, Supergroom staat vroeger op dan de ruiter, vaak al voor dag en dauw, mest de trailer uit, wast en vlecht tot je er groen en geel van ziet, pakt de spullen in, tankt de auto af, controleert of alles gereed is, wekt dan zachtjes de ruiter met een kopje thee en een beschuitje…….roept een kwartiertje later nog een keer dat het tijd wordt om aan te kleden, komt wederom 15 minuten later om de ruiter het bed uit te trekken die dan mopperend en slaap uit de ogen wrijvend onder de douche verdwijnt om een half uur later met verwijtende blik richting de gehele wereld in het algemeen en Supergroom in het bijzonder op de bijrijderplaats van de auto neer te ploffen en daar de slaap onmiddellijk voort te zetten

En zeker wanneer het een meerdaagse wedstrijd is komt Supergroom er bekaaid vanaf. Bij aankomst duikt de ruiter de kantine in om de con-collega’s te begroeten en aan de koffie te gaan (het was tenslotte onmenselijk vroeg opstaan vanmorgen

En dan begint de tredmolen opnieuw…uitstappen….afzadelen, poetsen en borstelen, voeden, water dragen, box schoonmaken…… En aan het eind van de dag kan Supergroom nog voor de laatste ronde zorgen en ik ken er zelfs die midden in de nacht de wekker stellen om nog even Paardlief te gaan controleren.
Wanneer dan eindelijk de wedstrijd erop zit, of het nu meerdaags of slechts 1 dag is, gaat Supergroom de hele riedel in omgekeerde volgorde afwerken met dien verstande dat alles huiswaarts gaat, ruiterlief zit te dommelen al dan niet voorzien van de juiste kleur lint en beker en het paard dromend achterin voor zich uit staat te staren. Op de plaats van bestemming wordt paardlief door SG uitgeladen en in de eigen stal gezet…nog even aangehaald en verzorgd. Dan de auto uitladen en de spullen op hun gebruikelijke plek leggen….ruitertje zit/hangt al op de bank al dan niet nagenietend van de dag…..die er voor Supergroom eindelijk opzit…(en voor de zich uitslovende echtgenoot/genote maar hopen dat de gewenste beloning niet uitblijft….).
De overige Supergrooms laten alles achter zich en keren huiswaarts naar hun eigen plek, moe maar buitengewoon voldaan. Want ongeacht de uitslag van de wedstrijd, wanneer paard weer gelukkig in de eigen stal staat en de ruiter tevreden in de bank hangt of in het mandje ligt te knorren is voor Supergroom de dag hoe dan ook geslaagd en de eerste prijs behaald.
Naschrift van de auteur:
Ik heb de aandrang om, in tegenstelling tot mijn geschriften over de verschillende categorieën ruiters, de Grooms met dezelfde knipoog, hetzelfde venijn of dezelfde humor neer te zetten enigszins weten te weerstaan. Waarom? Omdat deze categorie overduidelijk tot het Western-Wedstrijd-Circus behoort, maar ik me soms afvraag of ze ook overal en altijd op hun waarde geschat en beloond worden.
Met dit stukje wilde ik mijn waardering uitspreken jegens deze onmisbare groep die vaak zo onzichtbaar is.
Ook had ik in eerste instantie willen wachten tot na de wedstrijd in Oosterwolde, die in deze regio het wedstrijd seizoen opent, maar bij nader inzien wilde ik al daags voor die wedstrijd al die vrijwilligers (behalve dus de echtegote(s) want of dat nou echt vrijwilligheid is…??) een hart onder de riem steken en bij voorbaat vast in het spreekwoordelijke zonnetje zetten.
Als laatste: Ruiters zullen zichzelf soms niet herkennen in hetgeen ik hier beschrijf….Supergrooms hier en daar wel. Als de schoen past…trek hem aan...past ie niet…gooi hem verre van je.. maar kijk misschien toch eens met andere ogen naar je Groom?