[WN] Supergrooms

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Supergrooms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:53

Supergrooms:

In de Wonderlijke Western Wereld kennen we naast al die mensen die zich al dan niet met doodsverachting in het zadel hijsen om van daaruit de vreemdste capriolen uit te halen, kijk maar eens naar vliegende wissels bij de Reining die soms eindigen in Vliegende Ruiters zonder brevet, Trailruiters die brandhout van de hindernissen maken en Pleasure Ruiters die voortdurend de weg kwijt zijn, ook een schier onontbeerlijke groep al even onontbeerlijke mensen die om de ruiters en hun paard heen zwerven en officieel de titel Groom mogen dragen. En daarbij onderscheiden we nog een aparte soort….De Supergroom! (SG)

Soms zijn het nagenoeg gediplomeerde kappers, Horsehandlers en zelf ervaren ruiters, vaak slechts de Hollandse variant van de Amerikaanse Gophers (Go for this, go for that) . Maar zonder uitzondering zijn het mensen die met toewijding, liefde en zorgzaamheid het paard van hun vriend/vriendin/echtgenoot(genote)/broer of zus overnemen wanneer dat die betreffende ruiter zo uitkomt. Daarbij dienen we wel aan te merken dat er ook partners rondlopen die wanhopig proberen langs deze weg de echtelijke vrede te handhaven dan wel duidelijk andere motieven hebben (als je lief geweest ben mag je er vanavond op ….en nu bedoel ik niet het paard…) om deze veelal ondankbaar aandoende taak op zich nemen.

Want laten we eerlijk zijn, Supergroom staat vroeger op dan de ruiter, vaak al voor dag en dauw, mest de trailer uit, wast en vlecht tot je er groen en geel van ziet, pakt de spullen in, tankt de auto af, controleert of alles gereed is, wekt dan zachtjes de ruiter met een kopje thee en een beschuitje…….roept een kwartiertje later nog een keer dat het tijd wordt om aan te kleden, komt wederom 15 minuten later om de ruiter het bed uit te trekken die dan mopperend en slaap uit de ogen wrijvend onder de douche verdwijnt om een half uur later met verwijtende blik richting de gehele wereld in het algemeen en Supergroom in het bijzonder op de bijrijderplaats van de auto neer te ploffen en daar de slaap onmiddellijk voort te zetten waarop Supergroom de gehele combinatie richting wedstrijdlocatie kan manoeuvreren…. De dag is begonnen.

En zeker wanneer het een meerdaagse wedstrijd is komt Supergroom er bekaaid vanaf. Bij aankomst duikt de ruiter de kantine in om de con-collega’s te begroeten en aan de koffie te gaan (het was tenslotte onmenselijk vroeg opstaan vanmorgen ) terwijl Supergroom het paard naar de box brengt na het een half uurtje de benen te hebben laten strekken, zorg draagt voor water, hooi en stro in de tijdelijke stal. Als alle paardgerichte werkzaamheden er dan eindelijk op zitten wordt de showkleding per setje bij elkaar gelegd, de laarzen gepoetst en de hoed krijgt nog een laatste schuierbeurt. Dan haalt SG de ruiter uit de Kantine en rukt hem/haar van de koffie en de collega’s en dirigeert het geheel richting paard. Zodra de ruiter opgestapt is…zit de taak er op….denkt je. Want je moet er wel bij blijven want ruiterlief kan natuurlijk last krijgen van de zenuwen, moet dan plassen (ja vindt je het gek….al 5 bakken koffie gehad) en dan moet paardlief natuurlijk weer vastgehouden worden…en niet stilstaan maar in beweging blijven ander koelen z’n spiertjes teveel af . Feitelijk kent Supergroom slechts rust tijdens de proef…maar ja, die duurt over het algemeen hooguit 5 minuten. En wanneer de ruiter dan de 5 minuten van Glorie gehad heeft *o/* krijgt SG de teugels weer aangereikt want dan moet de ruiter de concurrentie in het oog gaan houden. Ondertussen kan SG rondjes stappen tot er minstens een kilo afgetraind is.

En dan begint de tredmolen opnieuw…uitstappen….afzadelen, poetsen en borstelen, voeden, water dragen, box schoonmaken…… En aan het eind van de dag kan Supergroom nog voor de laatste ronde zorgen en ik ken er zelfs die midden in de nacht de wekker stellen om nog even Paardlief te gaan controleren.

Wanneer dan eindelijk de wedstrijd erop zit, of het nu meerdaags of slechts 1 dag is, gaat Supergroom de hele riedel in omgekeerde volgorde afwerken met dien verstande dat alles huiswaarts gaat, ruiterlief zit te dommelen al dan niet voorzien van de juiste kleur lint en beker en het paard dromend achterin voor zich uit staat te staren. Op de plaats van bestemming wordt paardlief door SG uitgeladen en in de eigen stal gezet…nog even aangehaald en verzorgd. Dan de auto uitladen en de spullen op hun gebruikelijke plek leggen….ruitertje zit/hangt al op de bank al dan niet nagenietend van de dag…..die er voor Supergroom eindelijk opzit…(en voor de zich uitslovende echtgenoot/genote maar hopen dat de gewenste beloning niet uitblijft….).

De overige Supergrooms laten alles achter zich en keren huiswaarts naar hun eigen plek, moe maar buitengewoon voldaan. Want ongeacht de uitslag van de wedstrijd, wanneer paard weer gelukkig in de eigen stal staat en de ruiter tevreden in de bank hangt of in het mandje ligt te knorren is voor Supergroom de dag hoe dan ook geslaagd en de eerste prijs behaald.

Naschrift van de auteur:

Ik heb de aandrang om, in tegenstelling tot mijn geschriften over de verschillende categorieën ruiters, de Grooms met dezelfde knipoog, hetzelfde venijn of dezelfde humor neer te zetten enigszins weten te weerstaan. Waarom? Omdat deze categorie overduidelijk tot het Western-Wedstrijd-Circus behoort, maar ik me soms afvraag of ze ook overal en altijd op hun waarde geschat en beloond worden.

Met dit stukje wilde ik mijn waardering uitspreken jegens deze onmisbare groep die vaak zo onzichtbaar is.

Ook had ik in eerste instantie willen wachten tot na de wedstrijd in Oosterwolde, die in deze regio het wedstrijd seizoen opent, maar bij nader inzien wilde ik al daags voor die wedstrijd al die vrijwilligers (behalve dus de echtegote(s) want of dat nou echt vrijwilligheid is…??) een hart onder de riem steken en bij voorbaat vast in het spreekwoordelijke zonnetje zetten.

Als laatste: Ruiters zullen zichzelf soms niet herkennen in hetgeen ik hier beschrijf….Supergrooms hier en daar wel. Als de schoen past…trek hem aan...past ie niet…gooi hem verre van je.. maar kijk misschien toch eens met andere ogen naar je Groom?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:55

Heel leuk stuk Iski. En ik zie wat ik verkeerd doe..... Ik heb geen groom....

smax

Re: Supergrooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:58

applaus!!!!!

Mooi geschreven weer Iski!!!!!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 21:00

smax schreef:
applaus!!!!!

Mooi geschreven weer Iski!!!!!

Tja,,,hij is jou op het lijf geschreven..ik moest ook vaak aan jou denken tijdens het schrijven (NK-Mariënheem...hihi).

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:04

Leek erger dan het was En de volgende keer gewoon weer!!!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:16

Deze is gewoon LIEF. Ik ben zo bevoorrecht dat de supergroomtaken over drie mensen verdeeld zijn. En we voor elkaar supergroomen om het in evenwicht te houden.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 21:51

Anya schreef:
Deze is gewoon LIEF.

Tja.....heel soms...na iets te veel koffie met suiker...en een stukkie chocolade..

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:53

HULDE AAN DE GROOMS!!!!!!!
..........en ook een beetje aan Iski, voor dit uiterst lieve stukje van hem!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:01

weer een prachtig stuk!!!

ben nooit zelf groom geweest en heb zelf ook geen groom en begrijp nu waarom ik na een dag wedstrijd zo doodop alleen weer huiswaarts keer en blij mijn paardjes weer op stal zet ,om vervolgens weer ruiter af en moeder terug te zijn

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:17

Ik ben graag groom, en vind het ook prettig als mij iemand helpt.
Inderdaad, Iski heeft super geschreven... maar volgens mij had ik dat al gezegd

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:02

Geweldig stuk weer en inderdaad... waar is dat lint en die beker voor de SuperGroom van de Show! Juist doordat ik het altijd zonder doe kijk ik met zoveel bewondering en - toegegeven - enige jalouzie, naar sommige súpergrooms van andere ruiters. Van die grooms die al weten wat er gebeuren moet voordat de ruiter het zélf wist en al klaar staat met hetgeen de ruiter pas 5 minuten later beseft nodig te hebben...
Chapeau!
Zelf ben ik in een ver verleden groom geweest van een internationaal springruiter en liep nog te 'zorgen' als 'mijn' ruiter al lang en breed met andere internationale toppers aan het bier stond... Maar ik werd gewaardeerd, leerde veel en kwam nog eens ergens... ik deed het met liefde.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:24

Jeetje ik zie al dat ik veels te veel taken van mijn grooms overneem! Hmmm dat maakt mij misschien toch wel tot een echte regelkees.....
Maar Iski je hebt het weer helemaal geweldig geschreven!! WB waar blijft de illustratie??

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:12

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:28

Leuk stuk Iski!!!!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:18

Leuk stuk, degene voor wie ik 5 maart ga groomen wees me hierop.... zij wil nu ook een supergroom

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:30

Weer een pracht stukje maar daar gaat ineens een lichtje bij mij op
Ik heb een groom maar voel mij vaak zelf meer de groom uit jouw verhaaltje

judith

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:56

Geweldig stuk!! Moet zeggen dat ik ook een supergroom heb, maar gelukkig doen wij alles meer samen, laat echt niet ALLES aan haar over... Maar weet uit ervaring dat er mensen zijn die dat wel doen... die mensen zouden dit eens moeten lezen Erg leuk!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:07

Jaja....de Supergroom die ik hier beschreven heb bestaat natuurlijk niet echt.....het is een optelsom van groom-eigenschappen en gedrag zoals ik dat door de jaren heen gezien, ervaren en gevoeld heb en daarmee is Supergroom een karikatuur geworden.

Maar echte mensen hebben model gestaan voor de omschijving dus hier en daar zullen zowel grooms als ruiters zichzelf en elkaar herkennen op onderdelen......en door het op deze wijze zichtbaar te maken krijgt de Groom van mij in ieder geval de waardering en het respect dat hem/haar toekomt....

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:41

Ja Iski, ik had een groom vandaag die helemaal leek op het stuk van jou, hij leek ook op jou. Geweldig. Nog bedankt *o/* _/-o_

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:44

Is Iski gepromoveerd van doorman naar groom??? Of is dat een degradatie

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:46

een geweldig stuk. zit nu met een grote glimlach achter de pc

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:49

super leuk stukje!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:54

Shadowboy schreef:
Ja Iski, ik had een groom vandaag die helemaal leek op het stuk van jou, hij leek ook op jou. Geweldig. Nog bedankt *o/* _/-o_

Ja....wat een stuk hè......

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:02

Hey Shadowboy....Ik kwam daar ook net binnen en had ook meteen een alpenquarter en een stippel in mijn hand

woldhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:16

hihihihi dat was Ikke ( die stip) of ik bedoel Presto. Helaas moesten we eerder ophouden met de wedstrijd omdat meneer zich een beetje te druk gemaakt had. Nou ja we zijn er volgende keer weer bij, dus misschien kun je hem weer vasthouden hihihi

Iski hij is weer geniaal!!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door woldhoeve op 19-02-06 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt