[WN] Paard western en engels gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje

Paard western en engels gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 22:26

Wie heeft hier ervaring mee?

Wat zijn de ervaringen met een paard dat en dressuurmatig en western gereden is ?

Alvast bedankt

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:18

misschien is het handig als je deze vraag op het western forum stelt?
Daar komen de meeste western ruiters namelijk geloof dat er op dat forum ook een paar zijn die engels en western combineren

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:20

Ok, dan zal ik daar eens gaan kijken
Moet ik dan deze sluiten Er mogen toch niet twee dezelfde topics lopen ? Ik tem wel even

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:21

mijn merrie was engels ingereden en later wat western mee gedaan, ging hartstikke goed, ze was een stuk beter met western dat wel

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:25

Ik zal het verplaatsen naar WN.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:27

Dankjewel
*Geeft Sjoert koekje met chocpasta *

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:28

kekaro schreef:
mijn merrie was engels ingereden en later wat western mee gedaan, ging hartstikke goed, ze was een stuk beter met western dat wel

Hoi
Reed je zeg maar ook western en engels tegelijk met der ? Want we hebben namelijk een paardje op het oog wat engels en western gereden is en mijn moeder en ik rijden western en mijn vader rijd af en toe een westernlesje...

Jolande

Re: Paard western en engels gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:30

Er zijn al heel wat topics hier op WN geweest hierover, kijk maar eens met de zoekfunktie. De meningen zijn vrij verdeeld maar het komt er op neer dat als je geen hoog nivo van je paard verwacht in dressuur of western dat het wel zal lukken. Wil je in een van beide takken van sport echt verder komen, dan zul je imo toch de andere tak los moeten laten. Er zijn altijd uitzonderingen waar het goed bij gaat. Sommige paarden raken compleet de kluts kwijt, andere niet.

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:46

Liedje schreef:
kekaro schreef:

Hoi
Reed je zeg maar ook western en engels tegelijk met der ? Want we hebben namelijk een paardje op het oog wat engels en western gereden is en mijn moeder en ik rijden western en mijn vader rijd af en toe een westernlesje...

je bedoeld dat jij en je moeder engels rijden

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:47

Ow ja tuurlijk hahah dankje Ingele

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:48

Bij ons op stal zijn er manegepaarden die zowel dressuur als westernlessen lopen. Het is bij die paarden prima te combineren, maar ik denk dat je inderdaad niet moet verwachten dat je op een hoog niveau komt!
Succes ermee

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:50

ja hoor wij reden ook door elkaar ! maar idd op recreatief niveau hoor. ze is verkocht aan iemand die haar heeft doorbeleerd in de western en dat gaat nu supergoed !

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:52

graag gedaan

ik ken trouwens wel een paard wat eerst zowel engels als western gereden werd, maar dat paard begreep er op een gegeven moment niets meer van! Denk dat het paard afhankelijk is of het wel of niet kan, sommige paarden kunnen daar denk ik makkelijker mee omgaan dan anderen.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:58

Mmm... ja dat denk ik dat het aan het paard ligt... Ik begin er nu steeds meer over te twijfelen

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:19

Waarom twijfel je Lianne?
Ik denk dat als jij en je moeder gaan dressuren en jou kennende best een beetje fanatiek dan kunnen de hulpen als je vader er dan western op gaat rijden wel verwarrend zijn omdat er wel verschil zit tussen de western en engelse hulpen.
Maargoed verder heb ik er weinig kijk op, ken alleen dat voorbeeld vanwat ik net aanhaalde

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:22

Ja daarom begin ik er aan te twijfelen Of de hulpen niet te verwarrend zullen zijn, is natuurlijk wel een beetje verwarrend ... standaar engels en dan af en toe western.. ( verwarrend voor het paard dan )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:40

@gianlucka: Toevallig Kalverhoek Daar lopen Blizzard en Fellow toch soms mee in de westernlessen? Vroeger Janneman ook weet ik nog wel maar die is al verkocht.

Ik denk op zich dat een paard het best aankan, misschien dat het zelfs wel lekker is als een soort van afwisseling voor hem. Bij mijn vorige manege (kalverhoek dus) reden sommige manegepaarden zowel engels als western. Toen reed ik nog dressuur en je kon echt heel lekker dressuren met die paarden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:47

Ik heb vroeger ook op de Kalverhoek gereden, en ook met een paard gedressuurd dat afwisselend voor de western en de dressuurlessen werd ingezet. Ik merkte aan het paard wel dat hij western veel leuker vond....

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:15

Ben ik ook maar weer eens. Tjo is western ingereden en na 1,5 jaar zijn we overgestapt op dressuur om dr stamboekpredicaten veilig te stellen, nu zijn we (bijan 3 jaar verder) weer terug bij de western en heb nog geen seconde spijt.

Of je het allebei tegelijk moet doen vraag ik me af, het verschilt per paard en wat je in beide diciplines wilt bereiken. In grote lijnen komt de basis van engels en western wel overeen maar je komt al snel op een punt waar de verschillen merkbaar worden in de uiteindelijke doelstelling van beide diciplines.

Denk dat het een kwestie van uitproberen is hoe je paardje het oppakt.

Wij rijden western en daarnaast mennen we fanatiek met hetzelfde paard, totaal iets anders maar vooralsnog gaat het prima samen.

nicolewakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:09

hoi, ik heb ook een russische arabier, die western is ingereden en ook heel hoog heeft gelopen (misschien kennen jullie hem wel wakkinyan tanga ''wakkie'') Maar toen wij hem kochtte toen reed ik alleen dressuur, envond ik western niet soo leuk, dus ik ben gewoon engels gaan rijden. en dat gaat egt supper, want hij kan alles gewoon. Want de basis voor western is natuurlijk western!!!
Groetjes Nicole en Wakkie

nicolewakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:10

sorry ik bedoel de basis voor western is natuurlijk engels

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:36

Dat de basis voor western Engels is zou ik niet zeggen, maar de basis lijkt wel heel veel op elkaar, en vanuit de basis kan je elke kant op gaan, als je op een niet al te hoog niveau gaat rijden zal het paard met verschillende dingen ook geen problemen hebben. Je zal met een paard dat zowel dressuur als western gereden wordt waarschijnlijk niet tussen de toppers belanden, maar je kan wel leuk rijden met een paard dat zowel dressuur als western wordt gereden

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:00

Ik heb even getwijfeld of ik wel zou antwoorden in dit topic. Er zijn al zoveel topics over geweest en mensen zijn het niet eens. Dus dan maar gewoon mijn ervaring.
Ik rij western met een grote KWPN-er. De basis van western en engels is niet zo heel erg verschillend. Er zijn wat verschillen in hulpen, maar dat kun je aanpassen. Bijvoorbeeld: western: galop op het buitenbeen, bij de meeste dressuurpaarden op het binnenbeen. Maar ik ken ook dressuurruiters die op het buitenbeen aangalopperen. Dan zijn er nog discussies over de mate van druk in de mond die verschilt tussen dressuur en westerngereden paarden. Dat hangt vooral af van de ruiterhand. Ik zie bijvoorbeeld reiningruiters met redelijk veel druk rijden en ik zie dressuurruiters rijden met hun pinken en andersom. Verschil zit em dan nog in neckreining of niet. Maar de meeste goed gereden dressuurpaarden kun je ook op je zit, benen en teugels van en tegen de hals rijden. Het belangrijkste verschil zit dan in de mate van gewenste oprichting. Daar wordt het wat moeilijker. Je paard met de gewenste westernhalshouding rijden en dan weer met de gewenste dressuuroprichting wordt moeilijker (maar hier loop je bij de dressuur pas vanaf pakweg de M1 tegenaan.

Verder kom je nog wat vragen tegen bij specifieke oefeningen. Een dressuurpaard gaat niet dood van het leren van een jogje of het doen van een aantal trailoefeningen. Wel moet je opletten bij zaken als keertwending (paard moet doorlopen achter) en spin. Daar zul je met je hulpen op moeten letten. Mijn ervaring is dat het mijn paard niet zo uitmaakt als ze weer een keer engels gereden wordt. Zo heel af en toe rijden we weer eens een dressuurwedstrijdje op de hoek. En zonder oefenen lukt het mijn voornamelijk western gereden paard toch echt om netjes door het proefje te komen. En een lintje op te halen. Ik moet wel een beetje smokkelen met halthouden. Op mijn protocol staat dan bij halthouden en groeten: 5 (benen aan je paard houden). Dat was ik dan weer even vergeten

Nu moet ik erbij zeggen dat ik een normaal gesproken redelijk cool paard heb. Ik heb wel de stellige indruk dat ze gelukkiger is met de westernrijstijl, maar ze heeft niet zoveel moeite met de verschillen.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:01

Raadpleeg het western sub topic!

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:04

Hoi, ik ben nieuw hier op bokt en wilde ff reageren op deze berichten.

Ik heb zelf een haflinger/ijslander die in het begin ook alleen maar engels gereden was. Ze was goed beleerd. Maar het lag mij totaal niet en heb wegens haar dominate gedrag eerst natural horsemanship gedaan met haar.
Ik reed altijd al met lange teugels en heb na een aantal jaar ook een westernhoofdstel aangeschaft.
Inmiddels hebben mijn pony en ik een heel eigen manier van rijden wat tussen western en freestyle inligt.

Het maakt naar mijn ervaring niet uit hoe je paard beleerd is, als jij consequent op een bepaalde manier rijd dat kan dat prima. Echt vergeten hoe het vroeger was doen ze niet, maar hun automatisme wordt toch de stijl die je op dit moment aanhoud.

groetjes