[WN] welke maat zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

welke maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 16:55

heey heey

ik heb net een kunstof westernzadel gehaald

alleen op 1 of andere manier past de singel niet deze komt maar tot de helft van dr buik. er zitten 2 singelstoten aan iedere kan en als ik m daaraan doe komt hij aan de zelfde kant tot dr oksel....
ook de achtersingel is veel te kort..of doe ik iets verkeerd?

een vriendin van mij heeft ook een zadel en die heeft een 17ich alleen op de mijne staat13 inch?

maar welke maat is dat normaal?want zei zegt dat t t zelfde is als normale zadel...
dat t misschien n kinderzadel is. alleen pas er wel zelf in :S
heeft iemand misschien een foto van hoe t zadel op de pony hoort te liggen.want iedereen vind m te klein ?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:59

Misschien is het handiger als jij een foto plaats van jouw zadel met een centimeter erbij

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 18:11

ja alleen mijn zadel ligt op stal. op t kaartje eraan staat 13 inch iig alleen bij western lopen die maten volgens mij anders?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:19

Tussen Westernzadels en 'engelse' zadels zit 2 maten verschil omdat ze anders gemeten worden.
een 16" western is dus 18" engels
een 13" western is dus een 15" engels (een kindermaat dus).

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:31

een meisje op stal had een 17 inch daar paste ze zelf amper in. t zat echt nogal krap.op 1 of andere manier is die 13 die ik heb veel groter!!misschien klopt t kaartje dan niet...en een andere vriendin heeft ook 17 inch en die is ook weer groter dan die van mij...
weet t nu ook niet..
hoe hoort hij eigenlijk precies te liggen, want zie bij veel dat dat achterstuk dat platte dat dat tot de kont komt, alleen bij die ik heb die ligt gewoon nog op dr rug. scheelt nog best een stuk tot dr kont..

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:30

Een 17" krap??? heeft ze zo'n dikke kont dan????

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 00:28

hahaha nou ze zei dat dat een 17 was. die past bij onze shet..en die van mij staat op t kaartje 13 en die is groter. pas ik gewoon in :S dus hoe t nou zit...als dat een 17 is en mijne 13?of misschien zijn die maten per merk anders?heb zelf een kunstof en die van 17 zijn leer

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:39

dan zal het wel een 12" zijn... mijn cutter is een 17" en die past echt niet op een schet... Dan verdwijnt de pony eronder.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 01:46

weet t ook niet..kan je t op 1 of andere manier zelf opmeten?
heb ook ff gepast maar die van die shet zat een stuk krapper dan de mijne ..weet t ook niet...heb je misschien een foto van hoe je zadel hoor te liggen, zie er veel dat ze tot de kont liggen alleen die van mij met dit zadel heeft nog een heel stuk rug over zeg maar...

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:23

De inchmaat van de zitting is in feite niet zo interessant. Als jij er goed in kunt zitten is het goed. Wat wél interessant is, is de boom (maat), en of het zadel wel goed op jouw paard ligt. En daar helpt maar 1 ding voor: een expert in zadels laten komen om het te beoordelen. Je kan hier een foto plaatsen, maar van een foto zijn de details van het passen niet te beoordelen. De grove zaken, of het zadel te ver naar voren of naar achteren ligt en zo, dat wil nog wel eens lukken.

Vuistregel voor een squareskirt is dat er nog minimaal 3 vingers tussen de achterste rand van de skirt en de haarwervels bij de heup moeten passen. Langer is niet goed, korter mag dus best wel.

Bij het lezen van je verhaal heb ik overigens zeker mijn twijfels of het zadel dat je gekocht hebt wel past. Een Arabier is over het algemeen vrij kort. Bij de mijne is er nog een handbreedte ruimte over, maar meer echt niet.

Arabian_Girl

Re: welke maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:18

hier even een foto ervan..
de beugels kunnen ook niet veel langer...past bij mij wel maar bij iemand die groter is niet..ook heb ik even mijn normale singel eraan omdat er een westernsingel bij zat en die paste maar tot de oksel aan de zelfde kant zegmaar

Afbeelding
Afbeelding
er zat ook een achtersingel bij en die red ook net de onderkant van de buik...

maar wat vinden jullie?

Authentic

Re: welke maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:20

Is 't zadel niet een beetje erg smal voor dit paard?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:25

ik zou t niet weten bij de ruitershop zeiden ze dat deze moest passen,1st wilde hij n maat kleiner meegeven maar deze zou zeker passe...kan m evt nog morgen mee terug....
heb er zelf geen verstand van eigenlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:36

Ik vind hem ook een beetje aan de kleine kant vallen. Ook bij de schoft zit hij volgens mij niet zo lekker. Correct me if i'm wrong. Vanaf hier is dat moeilijk te beoordelen, ik ben van mening dat je dit het beste kan vragen aan mensen die naar jouw paard toe kunnen komen. Vanaf een foto is het beoordelen vrij moeilijk.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:57

Breng dit alsjeblieft terug.... dit zadel ligt op de rug ipv erom heen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:11

Waar heb je dat zadel gekocht?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:20

bij de heimolen

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:25

Dat zegt mij niks, maar ik ben het wel met CC eens dat het zadel te klein is voor jou paard

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:36

okee dan breng ik me terug. vraag m'n geld terug..want er was alleen nog een kleinere van deze..
bij www.ruiterplezier.nl hebben ze er ook staan die van 1.65 euro...
zou die iets zijn?
wilniet zo'n dure want deze gebruik ik voor af en toe..
wat moet ik tegen de verkoper van dit zadel precies zeggen/uitleggen...
en waar moet ik in t vervolg op letten?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:41

Dit lijkt idd een kindermaat zadel te zijn, eea is een beetje terug te rekenen als ik kijk naar de pad die 3-dubbel zit ipv 2-dubbel. Iets wat dus ook niet hoort en nu te krap ligt en op zijn rug drukt met de vouw.

Bespaar jezelf (en vooral je paard) een hoop ellende en breng dit zadel terug nu het nog kan.
Spaar liever nog even door zodat je iets kunt kopen wat een betere kwaliteit en pasvorm heeft.

Edit: als je deze bedoeld, die is al net zo erg.
http://www.ruiterplezier.nl/media/western_toro.JPG

Een beetje redelijk westernzadel onder de Euro 600 (nieuw) en gebruikt Euro 450 zul je maar moeilijk vinden.

Als je geen goed zadel kunt betalen ga dan gewoon niet western rijden !!

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:44

een vriendin van mij heeft dat zadel ook en die is er wel tevreden over...die is ook breder en groter..
iemand ervaring met dat zadel. het zadel is voor af en toe dus omdaar nou zoveel geld aan uit te geven...maar zoek eigenlijk een goedkope die wel past. waar moet je op letten?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:47

Ik denk dat je vriendin de 'volwassen' maat heeft. Die zal idd best wel iets breder zijn (ken haar paard ook niet qua vorm).
Het feit dat het voor 'af en toe' is doet niets af aan het feit dat het wel gewoon goed moet passen, of doe jij ook weleens voor de lol schoenen aan die 2 maten te klein zijn ??

Let wel; dit doe je dan jezelf aan, nu doe je het je paard aan !!

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:08

ja wil een niet te dure die past...
ze heeft ook een arabiertje een smallere (jasir bij ITP)
ze heeft een 17 inck ook die in t zwart

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:34

Dit is een kinderzadel!
Je pad is ook niet goed gevouwen. Je kunt beter naar een westernzaak gaan en je eerst goed laten voorlichten voordat je je geld uitgeeft want dit is echt zonde van je geld.
Je bent nu een oor aangenaaid......
Veel succes!