, buiten gewoon goed trainen om, krijgen ze wat extra? waar ze breder van worden?, mijn paint krijgt gewoon musli na het rijden en verder sportbrokken, maar word niet veel breder
, vetmesten vind ik ook geen gezicht.... Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, buiten gewoon goed trainen om, krijgen ze wat extra? waar ze breder van worden?, mijn paint krijgt gewoon musli na het rijden en verder sportbrokken, maar word niet veel breder
, vetmesten vind ik ook geen gezicht.... 
Francis schreef:Niet alleen in de beenderstructuur sm, dat verschilt per paard (binnen een ras dan) niet echt veel. Belangrijkste verschil zit'em puur in 'aanleg'.
Hoeveelheid spieren/omvang is puur genetisch bepaald, dat voer je er niet op (hoewel er nog steeds mensen zijn die denken dat dat wel kan). Ook Halterpaarden worden gefokt, niet gevoerd en dat geldt dus voor alle paarden... Je kunt er op trainen wat er genetisch in gefokt zit en dat is bij het ene paard meer als het ander.
Zolang jij je paard voldoende voert en goed in conditie houdt zodat hij alles binnen krijgt wat nodig is voor een goede ontwikkeling en spieropbouw, doe je alles wat mogelijk is, meer kun je niet doen.
Vergeet daarbij alleen niet dat voor spieropbouw eiwitten nodig zijn... tegenwoordig zijn veel voeders zo eiwitarm mogelijk, maar voor een jong paard dat nog groeit en spieren opbouwt is dat dus niet ideaal.
Edit: Ik heb hiet hier dus wel over breder in spieren... vétter kun je elk paard wel voeren, maar dat moet je dus niet willen.
Sugarmiss schreef:Ik denk dat er in rastypische eigenschappen geen groter verschil te bedenken is dan de Quarter (of Paint)
Dat is idd genetisch bepaald. Een paard met een ovale ribbenkast (zadelmaatje S) zal nooit uitgroeien tot een paard met een bolronde ribbenkast (zadelmaatje XXL)
)
Francis schreef:Als ze meer gaat doen kun je toch gewoon de muesli opvoeren... da's gewoon krachtvoer. Ik voer alleen maar muesli, verder niks.
cornelie schreef:Francis schreef:Als ze meer gaat doen kun je toch gewoon de muesli opvoeren... da's gewoon krachtvoer. Ik voer alleen maar muesli, verder niks.
Grappig, muesli is iets dat ik mijn paarden juist níet voer. Veel te veel suikers en zetmelen. Ik ga maar tot max 33 % suikers/zetmelen en in muesli zit vaak veel meer.
Maar we dwalen af![]()
@ SP, waar zou je express breder willen hebben?
Francis schreef:'t begint een beetje off-topic te gaan, maar ook voor SP is dit misschien interessant omdat vetten kunnen helpen een paard op gewicht te krijgen. Beter juist als simpel weg 'meer' voeren, omdat paarden daar dus vaak heet van worden en het andere risico's met zich mee brengt. Voer met een hoger vetpercentage geeft dezelfde energie (of eigenlijk zelfs meer energie per zelfde hoeveelheid, je kunt er dus minder van voeren) maar 'langzame' energie, wat een paard kan omzetten in spier en vetweefsel, i.p.v. de 'snelle' energie die meeste voeders leveren en die direct verbrand moet worden (wat dus resulteert in 'heet' gedrag).
Dus voor geïnteresseerden even twee artikeltjes over 'high-fat' diets voor paarden:
http://www.ces.ncsu.edu/resources/livestock/horses/ag558-7.html
http://horse.purinamills.com/bulletins/nut_Fat2.htm