[WN] Behoefte aan BM starten? (WRAN)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Behoefte aan BM starten? (WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:30

Naar aanleiding van dit topic: viewtopic.php?f=4&t=527038&st=0&sk=t&sd=a

Ik hoor regelmatig de opmerking langskomen dat pro's en amateurs jonge paarden in een andere klasse dan die van hun eigen status zouden willen starten om te kunnen scholen.
Uiteraard hoor je te scholen in de klasse waar je zelf thuishoort, maar als je pleasureruiter bent en niet doorhebt dat je dan ook in bijvoorbeeld de horsemanship je paard een uitstekende basis mee zou kunnen geven, dan kan het meenemen van een jong paard betekenen dat je je wedstrijdpaard niet op diezelfde show kunt starten.

Hoeveel behoefte is er nou ECHT aan het starten in een andere klasse, als dat BM zou kunnen? (Buiten Mededingen)

Met andere woorden: is dat iets dat wij als leden op de volgende ALV eens ter sprake zouden moeten brengen (in plaats van er via internet over zeuren en niets veranderen), of zijn het slechts loze uitvluchten en gaat als puntje bij paaltje komt en dit ter sprake gebracht zou worden iedereen naar z'n schoenen kijken en zuchten?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:34

Ik zou maar om één reden BM willen starten en dat is om publiek en jury duidelijk te maken dat ik zelf vind niet het juiste niveau te hebben bereikt om daadwerkelijk mee te doen aan een wedstrijd. Dus echt om te scholen.

Bijvoorbeeld Seven van Jip loopt thuis heel netjes. Maar heeft de neiging met de kop omhoog te gaan sjouwen op vreemd terrein. Dat betekent dat je je rondjes wel rustig kunt rijden maar vooral bezig bent haar te scholen niet zo op de omgeving te letten. Dan zou een fool em school em handig zijn, of een regelmatig terugkerende training elders, maar die hebben wij niet. In zo'n geval zou HC starten fijner zijn. Omdat ik me dan minder druk zou maken over wat de omgeving vindt. Maar aan de andere kant... ik kan ook zonder HC wel leven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:47

In jouw cq Jip's geval zou ik het anders doen Anya, en gewoon een paar wedstrijden 'opofferen'. Op 2 handen naar de ring rijden, op 1 had binnenkomen en zodra het misgaat DIRECT en zonder enige twijfel op 2 handen overnemen en rijden zoals je tijdens een training zou doen.

Ik herhaal nog een keer wat ik zaterdag tegen Anika gezegd heb toen ze vertelde dat ze tijdens haar proef niet wist of ze op 2 handen moest pakken, en toch besloot het te doen.
Zodra je twijfelt of je op 2 handen moet pakken, kun je denk ik alleen maar spijt krijgen als je het NIET doet. Als je het WEL doet kies je namelijk voor de scholing van je paard boven (misschien) een lintje. En die keuze is altijd goed. Als je het NIET doet, loopt je proef niet zoals het kan, en leer je je paard dat het eigenlijk allemaal niet zo hoeft in de ring...

Dus waarom niet gewoon een paar wedstrijden 'opofferen' ten gunste van je training?

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:49

Ik zou ze niet tussen de beginners laten rijden, lijkt mij erg vervelend voor de beginners. Ik kan het me voorstellen dat beginners het niet leuk vinden dat een pro of amateur zijn jonge paard schoolt in hun klasse, terwijl ze zelf serieus met een wedstrijd bezig zijn.
Ik zou dan eerder kiezen voor een fool em school em, eventueel speciaal voor jonge paarden, mocht daar behoefte aan zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:55

Fool 'm School 'm ben ik absolute voorstander van, maar is normaliter individueel.
Wat zou je voorstellen voor pleasureruiters Jannie? Want ik verwacht niet dat je een heel pleasureklasje vol krijgt met scholers?

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:02

Sonja schreef:
Fool 'm School 'm ben ik absolute voorstander van, maar is normaliter individueel.
Wat zou je voorstellen voor pleasureruiters Jannie? Want ik verwacht niet dat je een heel pleasureklasje vol krijgt met scholers?

Ja, daar had ik zo snel nog niet over nagedacht.......
Dat wordt inderdaad lastig om een volle bak te krijgen, daar heb ik zo even geen antwoord op, maar ik blijf er wel bij dat je ze niet bij de beginners moet laten rijden.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:07

Misschien gewoon eens een gezamelijke pleasure training organiseren????? Alles wat je probeert te organiseren is lastig, BM, Fool'm school'm, of een training.... Iedereen roept dat ze daar graag gebruik van maken, maar als het puntje bij paaltje komt zie je niemand.

Maar je moet wat nietwaar???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:08

Misschien een fool 'm school 'm waarin andere aanwezige ruiters uitgenodigd worden mee te rijden om degene die de FS aangevraagd heeft te helpen? Is dat een idee?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:10

Dat lijkt me geen slecht idee!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:11

Tja CC, voor gezamenlijke training loop je er toch steeds weer tegenaan dat iedereen alles te ver weg vindt...

Ik heb een uitstekende accommodatie tot m'n beschikking die bv op zaterdagavond of zondagmiddag voor een zacht prijsje af te huren is. Maar ja, ik woon in Holten (langs de A1) en dat is niet voor iedereen even centraal....

Zal ik het dan toch nog maar een keertje proberen???

Rob_H

Re: Behoefte aan BM starten? (WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:12

bedoel je dan op een show??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:14

Nee in de vorm van een gezamenlijke training....

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:17

dan kun je ook nog eens zonder stress elkaar vertellen wat je zou kunnen doen als iets minder goed gaat als je daar zin in hebt...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:19

Ik zou het alleen wat betreft Trail fijn vinden om bijvoorbeeld in de beginners mee te mogen doen, uiteraard Buiten Mededingen, met een jong paard.
Ik moet ook Open starten en in de Open is de Trail nu eenmaal terecht wat moeilijker.

Een "Open Green As Grass" Trail parcours op wedstrijd zou ik wel leuk vinden, verder zie ik niet in waarom een Amateur of Open ruiter BM moet starten. Zoals Sonja al schrijft, dan geef je toch een maar wedstrijdjes "op"? Of je nou geen lintje krijgt omdat je BM start, of dat je nou geen lintje krijgt omdat je op 2 handen het moeten pakken oid.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:27

als western newbie, wat verstaan jullie onder een fool'em school'em? Ik kan me er iets bij voorstellen denk ik, maar zou graag meer weten.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:29

Maar dat overpakken geldt niet voor jonge paarden... die rijdt je zowiezo op 2 handen (althans de meeste...)

fool'm school'm betekend dat je de bak in wedstrijdsituatie afhuurd voor meestal 10 minuten om je paard te scholen. Je neemt je paard als het ware in de maling (vandaag fool'm) want er zit een jury en je bent in wedstrijdtenue, er is (hopelijk ) publiek, enz enz

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:33

Crazycactus, wat ik met springen onder een oefenparcours versta dus. Dat is idd wat ik dacht.

Bedankt, alletwee!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:35

Idd daar kan je het mee vergelijken.

WWranglers

Re: Behoefte aan BM starten? (WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:59

Ik weet dat er een aantal ruiters er juist bewust voor kiezen om amateur te starten om dat daar over het algemeen meer rust is en de kans dat je paard zich dan mee laat nemen kleiner.

De drempel bij beginners starten is natuurlijk lager dan amateur of open. Maar wat let je om je in te schrijven, lekker in de inrij bak te rijden/trainen en als het voor je gevoel niet lekker gaat je terug te trekken en anders toch gewoon starten.

Jan kiest er bewust voor om met zijn jonge paard de trail te starten, zolang ze nog geen wedstrijd ervaring heeft, zodat hij mederuiters niet in de weg zit en toch in de inrijbak kan rijden en de wedstrijdarena kan betreden. Het gaat tenslotte op dat moment niet om het winnen maar om de training.

BM starten zou een optie kunnen zijn om je paard wedstrijdervaring te laten opdoen. Maar zoals Sonja al zegt gezamenlijk trainen bij elkaar thuis is een goed idee. Elke 1e en 3e vrijdag van de maand hebben wij gezamenlijke training bij ons thuis met verschillende thema's. Max. 10 ruiters. Dit zit altijd vol en is heel leerzaam.

Bij AAW (Peggy & Iris) gaan zij ook gezamenlijke traingen houden. Wij zijn zeker van partij met onze jonge paardjes.

Zonder de spanning die voelbaar is op een wedstrijd je paardje rustig/rijden schoolen op vreemd terrein is volgens mij een betere
optie dan BM starten.

Wat mij betreft gewoon in je eigen klasse b/a/o starten en dan maar langer wachten met starten totdat je denkt dat je paard klaar is en dan maar evt. een dq krijgen om dat je niet galloppeerd hebt of je paard op het midden gezet hebt tijdens de pleasure. Zolang je voor je paard en jezelf maar een positieve ervaring op doet.

Maar dat is mijn bescheiden mening .

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:01

jeddah schreef:
Ik zou het alleen wat betreft Trail fijn vinden om bijvoorbeeld in de beginners mee te mogen doen, uiteraard Buiten Mededingen, met een jong paard.
Ik moet ook Open starten en in de Open is de Trail nu eenmaal terecht wat moeilijker.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf niet zo'n trailruiter, maar ik kan me voorstellen dat als je als prof een jong paard in de trail wil starten, je het paard niet meteen in het diepe wil gooien. Uiteraard is een trail open veel moeilijker dan beginners, en logisch, maar voor een jong paard in principe niet altijd even eerlijk. Wat dat betreft zou een open green as grass klasse wel erg leuk zijn!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:51

Die gezamelijke training is goed idee.
Verder heb ik het antwoord al gegeven... dat is meer ingegeven door mijn eigen gevoel:

Ik zou maar om één reden BM willen starten en dat is om publiek en jury duidelijk te maken dat ik zelf vind niet het juiste niveau te hebben bereikt om daadwerkelijk mee te doen aan een wedstrijd. Dus echt om te scholen.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:18

Als je paard nog geen open trail kan, dan oefen je thuis toch totdat hij dat wel kan?
En neem je hem voor de de ervaring mee in de HM of wat dan ook.

BM vind ik onzin, betalen moet je toch al, kun je net zo goed het lintje meenemen als je het wint

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:20

Tuurlijk kan je dat doen Rom, maar het zou leuk zijn om het in een "show omgeving" ook te kunnen oefenen. Geen ramp als het niet kan hoor, ik sla straks gewoon onderdelen over als ik ze te moeilijk vind voor Senna.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:31

Maar je kan toch ook gewoon in een showomgeving oefenen? Gewoon heen gaan
fool 'm school 'm is een mooi systeem, maar ik zie persoonlijk niet zo'n verschil met een echte wedstrijd.
En als het goed is, het paard ook niet

En voor de trail thuis eerst oefenen zodat je de hindernissen een beetje normaal doorkomt

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:38

Ja Rom, maar dat schrijf ik net, natuurlijk oefenen we eerst thuis, maar ik zou het, persoonlijk, leuk vinden om eerder een keer op show te kunnen gaan, in een show omgeving, dus met de plantjes en het publiek, en netjes aangekleed en een jury in de bak en een omroep en ALLES erop en eraan te kunnen oefenen voordat ik ze 6 jaar oud is en als Senior paard door een Open Trail gaat. Ik kan van een 4 jarige toch niet verwchten dat ze makkelijk de lopeovers doet, en ik ga daar thuis ook beslist niet op hameren. Als je het niet erg vind doe ik het rustig aan en zou ik het leuk vinden om, terwijl ik het rsutig aan doe, ook eens een Green As Grass te mogen starten, zodat mijn paard ook aan het hele gebueren eromheen, alleen in de bak enzovoorts kan wennen zonder een lopeover die erg moeilijk is gelijk mee te moeten nemen.
Zoals gezegd, indien dat niet kan, geen man over boord, dan sla ik die lope-overs gewoon over.