[WN] Hoe doen jullie.... (houding)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe doen jullie.... (houding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:22

Vandaag fanatiek aan 't rijden en ja hoor, de volgende tic is ontdekt... (heb net m'n rechteronderbeen tijdens de rechtergalop weer op z'n plek, die deed namelijk ook geheel zelfstandig z'n eigen dingetje tijdens het rijden )

Ik laat m'n linker schouder hangen. Ik stuur met rechts dus ik denk dat het een wel vaker voorkomend probleempje zal zijn
Ik laat m'n linkerarm meestal gewoon hangen tijdens het rijden (andere houding is voor mij al snel vrij zwaar) maar hierdoor heb ik dus denk ik mezelf aangeleerd m'n linkerschouder te laten zakken.
Ik heb er nu supergoed op gelet mbv de spiegels, maar ik weet zeker dat als ik hier niet superscherp op wordt, dit een lelijk probleem wordt.

Hoe doen jullie dat als je op 1 hand rijdt?
Waar laat je die andere?
En vooral voor degenen die 'm ook lekker laten hangen ; hoe houd jij je schouders dan recht?
(waar ik huiverig voor ben is dat ik ook in m'n heup in ga knikken als ik in de schouders niet recht ben)

Hoor graag van jullie!

Sonja

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:37

Ik heb het ook, maar ik doe het ook als ik loop. Met van die hangschouders lopen.
Ik heb tegen mijn instructrice gezegd dat als ze het ziet, er iets van moet zeggen. Ook al is het 100x per les, gewoon zeggen. Zelfs zo vaak, dat ik er zelf chagrijnig van wordt.
Wat ook kan helpen, is om de (bijv.) 10 minuten eens lekker met je schouders draaien. Dan voel je dat je ook op een andere manier lekker kan zitten. Even een andere houding, even draaien en voila, je zit weer even goed.
Alles bij elkaar is het een ding van doorzettingsvermogen en je eigen houding leren apnpassen. Vooral veel aan denken. Ik heb een paar lessen achter elkaar Dancer gewoon voor laten sloffen en niet echt serieus gereden. Ik heb alleen maar op mijn eigen houding gelet (en ik had me daarna toch een potje spierpijn!).
Dat met die zwiepende voeten heb ik ook. Wil je eens pb'en (als je zin en tijd hebt) hoe je jezelf dat afgeleerd hebt? Ik kan mijn voeten gewoon NIET stil houden in draf!!

spatter

Re: Hoe doen jullie.... (houding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:38

ik hou mijn hand bij mijn andere hand ookal rij ik op één hand
op de wedstrijd hou ik mijn elleboog aan mijn zij en draag ik mijn onderarm horizontaal

maar het blijft moeilijk om correct te blijven, vooral als je nageeft met de teugel naar voren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:43

Tja, ik heb mazzel want ik heb een ruitercorrigerendpaard die de pest heeft aan slingerbenen. Milena heeft dan een heel duidelijke boodschap: stilzitten of afstappen. En toen ik een paar keer de boodschap afstappen had gehad....
Nee geintje.
Ik merkte het doordat ik in de rechtergalop de binnenschouder op de circel wat kwijtraakte (dropte). En dan ga je met de juf even verder kijken en voelen, en toen bleek dus dat ik m'n rechterbeen wat afstak.
Afgeleerd? Stomweg door heel vaak het probleem op te zoeken en mezelf te verbieden op een andere manier te corrigeren dan op de juiste; door m'n binnenbeen op de goede manier aan te leggen. Als je jezelf dan gaat toestaan om je binnenteugel te liften (veelgebruikte manier bij westernruiters!) dan is het einde zoek...

Benen niet stil kunnen houden in draf is vaak een spanningsprobleem in je bovenbeen, of teveel vasthouden van schouders of onderrug.
Oftewel: strakke bloes aan, in je broek zodat je houding goed te zien is), paard bijzetje om, en aan de lijn! Zitles! (heerlijk!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:46

spatter schreef:
ik hou mijn hand bij mijn andere hand ookal rij ik op één hand

** Ik vind dat er zo stom uitzien.... Heb het vandaag wel een tijdje gedaan hoor om mezelf te corrigeren, maar ik voel me een beetje onbenullig zo... Misschien moet ik een romal kopen? Dan heb ik wat om 'vast te houden' met links, voelt misschien makkelijker...

op de wedstrijd hou ik mijn elleboog aan mijn zij en draag ik mijn onderarm horizontaal

** Dat vind ik een heel mooie houding, maar dat is te zwaar voor me, dat hou ik niet vol. Dat doet precies zeer op het randje van mijn prothese...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:55

is het een optie om je duim achter je riem te steken
wat vooral vaak fout gaat is dat je de schouder zonder teugel wat naar achteren laat draaien waardoor je bovenlichaam gedraaid op het paard zit
de ene kant op draai je mooi mee in de richting maar de andere kant zit je heel fout

zwabberende benen en handen zijn zitproblemen
(weet er alles van)
een goed zittend zadel en inderdaad goed leren zitten is de enige oplossing
rij je veel met beenhulpen en minder met teugelhulpen dan wordt je zit wel steeds beter

en dat het er stom uitziet , zo 2 handen bijelkaar, ach, een goed lopend paard is voor mij belangrijker

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:59

Helaas niet Spatter, ik heb links een armprothese die helaas niet altijd in de houding wil die ik graag wil
Ik denk dat het idd verstandig is om links 'er bij te houden' de komende tijd.

Offffffff er moet nog iemand met een nog goudenere tip komen?

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:06

Met trainen op een hand heb ik mijn hand in de buurt van de andere, dan zit ik zo recht mogelijk en heb ik hem in de buurt om een kleine correctie bij de stelling te kunnen geven als dat nodig is (en mijn paard heeft dat heel af en toe nodig ). Maar goed, ik las al dat dat voor jou geen optie is

Op een wedstrijd leg ik de hand van de vrije arm vaak op mijn buik, zodat hij uit de weg is (en ik hem in mijn concentratie niet steeds hoger laat komen, moet ik ook eens af zien te leren, vooral die duim omhoog staat raar ). Als ik hem laat afhangen heb ik inderdaad ook het gevoel dat ik scheef kom te zitten (oftewel mijn schouder laat vallen)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:21

Sterk plakband op je rug zodat je het direkt voelt trekken als je de fout in dreigt te gaan????
Wil ik nog een keertje bij mezelf uitproberen als ik weer kan beginnen......

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:23

margee jakkes, aan me nooit niet!

perfect onderschrift trouwens, eigenlijk moet ik greyhoundsinnood erin zetten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:26

Zou het eigenlijk werken???? Ik dreig mijn dochter er altijd mee maar krijg het bij haar niet voor elkaar......

Onderschrift; doen!!!!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:31

gedaan

wat dat plakband bij je dochter?
ga het echt niet proberen, als ze haar handen bij elkaar houd moet het goed gaan

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:27

Ik rij met links, maar dat maakt niks uit natuurlijk. Ik rij met 1 hand met mijn andere gewoon los hangend. Ik zorg ervoor dat mijn schouder naar achteren blijft, maar wel ontspannen, door ten eerste mijn borst wel vooruit te houden, recht vooruit te kijken (of kijken waar ik heen rij, maar niet naar beneden) en om dat te oefenen gebruik ik die heerlijk ouderwetse oefening van zitles, je armen om de beurt naar achteren draaien zonder je zit te veranderen in het zadel. Dan laat ik hem op een gegeven moment lekker hangen en zit ik goed. Ik oefen het zelfs met buitenrijden voor Endurance (beide armen natuurlijk) om ervoor te zorgen dat ik recht blijf zitten. Ook gebruik ik nog steeds de oefening met je hoofd draaien, daardoor rek ik mijn neckspieren ook lekker en heb ik minder de neiging om toch iets naar beneden te kijken.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:32

Als ik op 1 hand rijd, dan train ik met mijn linkerhand en ik show met mijn rechterhand (ja, is een tik ). Zo blijven wel de schouders enigszins in evenwicht. Ik kan me er namelijk niet op betrappen dat ik een schouder laat hangen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:34

Waarom nou niet andersom Xono...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:41

@Suzanne: Ik corrigeer indien echt nodig ook gewoon op 2 handen, dus ik kan de teugel er wel bijpakken op links hoor Faiz rij ik ook gewoon op 2 handen op z'n trensje. Ik denk dus dat het idd 'erbij houden' wordt de komende tijd...

@Jeddah: ik zit regelmatig aan het lijntje danwel los door de bak over de hoefslag braaf m'n zitlesoefeningen te doen (heb ik ook echt nodig, ik snap niet hoe mensen zonder kunnen en toch zo netjes blijven rijden ) maar dan rij ik eigenlijk altijd zonder teugels. Ik geef de lijn af aan juf en sta gelijk m'n teugels af. Vandaar dat het denk ik nog nooit opgevallen is. In de dressuurles word ik alleen af en toe aangesproken op het 'voor' hebben van m'n rechterschouder. Nooit van optrekken danwel laten afhangen van links... Ik denk dat dit gewoon weer een nieuwe tic van me is...

Xono, als je me de volgende wedstrijd als een malloot door de bak ziet gaan, probeer ik jou na te doen. Sturen op links...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:43

Ik zou dus al ik jou was diezelfde oefeningen ook met los stappen doen en zelfs met losdraven.... wedden dat je "tic" vanzelf verdwijnt? Als je maar concequent erin bent en het een paar weken lang elke keer dat je rijdt doet.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:43

jeddah schreef:
Waarom nou niet andersom Xono...

Ik heb het geprobeerd Corine Maar dat wordt hem gewoon niet
Het is een rare tik ja...trainen op links, showen op rechts...mehlika heeft dezelfde tik als ik hebben we ontdekt

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:44

Zucht......... geef nou niet op!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:46

Thanks Jeddah en anderen. Ik ga er maar eens heel goed op letten. Dan maar even wat minder aandacht voor hoe het paardje loopt, maar ik ben van mening dat als de ruiter niet netjes zit, je van 't paard niet kan verwachten dat 'ie het allemaal tiptop doet, dus dat wordt weer even doorbijten...

Ik zal me van de week weer eens laten video'en. Daar word ik meestal wel dusdanig ziek van dat ik ineens weer helemaal scherp op mezelf ben

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:47

Succes ermee. Ik ben het helemaal met je eens, zoals gezegd, zelfs met mijn buitenrijden en trainen voor Endurance wedstrijdjes klasse I let ik er enorm op. Vooral dat ik in evenwicht zit en daar hoort bij dat die schouders evenredig zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:50

Ik zit me af te vragen op welk punt dit er in geslopen is maar ben er nog niet uit.
Faiz rij ik op 2 handen en daar zit ik netjes op want zeker bij jong spul ben ik er erg zeikerig mee dat ik zelf niet in de weg zit ed.
Met buitenrijden rij ik meestal op 2 handen volgens mij als ik niet zit te beppen dan he...
Nee het is er echt op Mileen ingeslopen... Getverderrie!!!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:52

als linkshandige heb ik altijd mijn teugels in mijn rechterhand gehad voor de trail
toen ik alleen nog reining reed heb ik overgepakt op links
maar mijn laatste trainer adviseerde me de teugel weer op rechts te nemen omdat dat mijn minder sterke kant is

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:55

"Normaal" is inderdaad dat je de teugels heb ik de de zwakke hand. Zodat je, als Cowboy of girl zijnde wel hekken kan openen/sluiten, lasso's kan gooien en pistolen kan schieten met je sterke hand. NIet te vergeten je handpaard in je sterke hand kan nemen. Of je pakezel...

Voor veel judges is het "raar" om mensen met hun rechterhand te zien rijden, beetje als iemand op het verkeerde been te zien lichtrijden. Vooral Amerikaanse judges vinden dat minder mooi, al wordt je er niet op aangerekend, maar trekt het toch, onbewust de aandacht. Ook hier weer een stukje over gelezen in ik dacht een Quarter Journal, maar kan ook een Paint horse journal geweest zijn...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:58

ach, raar ben ik toch al, een beetje meer kan ook nog wel

waar die jury's al niet op letten