[WN] King

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:30

Iemand enig idee waar dit over gaat en waarom King geen quarter horse zou zijn?

http://www.adirondacks-fishing.com/all- ... arters.php

King was not a quarter horse
Title: King was not a quarter horse
Author: Franklin Reynolds
Book Type: Unknown Binding
Published By: --publisher not specified--
Published on: 1960
Availability: This item is currently not available

Kornelius

Re: King

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:11

tja, de vraag is welke king wordt bedoeld denk ik. Franklin Reynolds heeft in die periode de nodige artikelen in de quarter horse journal geschreven dus hij zal wel serieus de een of andere king bedoelen waarvan ie dan de pedigree heeft doorgezaagd ofzo.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:25

Lijkt me over DE King te gaan, King P-234, waarom anders een boek schrijven? King lijkt mij juist op en top Quarter horse. Daarom vind ik het een hele vage titel.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:56

Alle 'oude' Quarterhorses zijn toch eigenlijk Thouroughbreds? Als je een pedigree van een willekeurige Quarter tot op de bodem uitpluist kom je altijd op andere rassen uit. De Quarters zijn niet uit de lucht komen vallen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:59

Heel vreemd... maar is dus ook van 1960? Iemand die misschien een andere lijn wilde promoten?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:43

tjonge voordat ik die lijst door was van die link..... hijg puf, maar wel grappig dat King dan als niet quarter tussen een heeeeeele berg wel quarter boeken in staat....??!!
vraag me wel af over welke king het dan gaat...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:09

@Cissy, Bewerken--> zoeken--> King in typen en je ben er zo!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 08:39

Ik heb maar wat andere boeken besteld over Quarter horses. Ik heb nu besteld: They rode good horses, King P-234 en The working lines Vol. 1. Dus wel een boek over King, maar met een iets minder vage titel .
Afbeelding

marchien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:02

King is wel een quarter horse, want mijn vriendin heeft een kleinzoon van king.
puzsta's major tom
vader, king hank junior, {zoon van king}
en dat zijn voledige quarters ik heb het haar nagevraagd.
en king junior is ooit door de heer vlieger uit amerika gehaald
en hier in nederland ter dekking beschikbaar gesteld.
zo dat was weer wat informatie.

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:54

Vind googlen altijd erg leuk, heb het volgende stukje gequote uit de link die ik eronder vermeld.

Citaat:
King was foaled in 1932, sixty-six years ago, some eight years before the formation of the Quarter Horse registry. He was purchased by Jess Hankins for $800 in 1937. Foolish, some folks thought, but by today's standards ... a downright bargain. Remember, this was the height of the Great Depression. King was a 5 year old stallion when Jess bought him, then becoming King's third owner. He had been used for roping, general ranch work, and had sired a few foals by this time.

http://www.premierpub.com/pedpower/legends/king.htm

Dus ongeveer 8 jaar nadat King geboren is, is de "Quarter bij naam/ras" pas geboren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:31

Ik denk dat je dan toch het boek zal moeten lezen wil je de precieze betekenis van de titel kunnen interpreteren. King was 1 v/d grondlleggers van het ras, misschien officieel nog geen quarter, maar wel een van de groten die aan de wieg van het ras stonden.
Als King geen quarter is dan lopen er overigens heel weinig echte quarters rond want King is in heel veel pedigrees terug te vinden.
In de Arabieren fokkerij zijn ook een aantal hengsten die officieel geen Arabier zijn , bijv. omdat er een deel van de afstamming onbekend is.
Als je ver genoeg terug gaat vind je bij heel veel rassen wel een "foutje".
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar het boek, mijn paint heeft ook King in de pedigree, maar dat is, officieel, natuurlijk ook geen quarter .

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 09:13

Ik heb thuis een boek over de Quarter horse in de koloniale tijd. Die periode is helemaal heel lang voor de oprichting van de A.Q.H.A., maar die paarden waren dus ook al voorouders van de hedendaagse Quarter horses. Ze werden dan wel niet precies zo genoemd in de koloniale tijd, maar tegenwoordig noemt die paarden uit die tijd wel Quarter horse. Onderstaand boek is het boek dat ik heb.

Inbreeding - from the Forthcoming book: Bloodlines N Pedigrees, by ...
Concentrated *Janus blood may have shortened the distance of the Colonial quarter horse but it gave him a tremendous burst of early speed and uniformity of ...
www.premierpub.com/pednotes/inbreeding.htm

· By Alexander Mackay-Smith
· This is the first book to tell the colorful and entertaining story of America's first form of racing (c. 1650-1773), over quarter mile parallel race paths, match races between Quarter Horses, the country's first breed of horses and only native breed of running horses. Their bloodlines founded the American Quarter Horse and the sprinter strains of the American Thoroughbred.
· The book further discusses the influence of colonial Quarter Race Horse strains in the 19th and 20th centuries-on the American Quarter Horse and on the Thoroughbred, the Plantation Saddle Horse, the Standardbred, the American Saddlebred, and the Tennessee Walking Horse.
· 328 Pages
· Hardback
Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:43

Wow! Kreeg net al een e-mail dat die zending boeken al bij mijn buren thuis ligt, dat is echt razend snel! Wel handig die Fedex tracking update. Kan nu niet wachten tot ik de boeken in kan kijken!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:43

Overigens waren de Quarter horses in de koloniale tijd veelal “gaited”. Ze hadden dus niet alleen de draf, stap en galop, zoals dat tegenwoordig meestal wel het geval is. Vroeger was de pace oftewel telgang zeer populair bij ruiters en de meeste rijpaarden hadden deze gang dan ook.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:05

Er zijn nog steeds Quarters die een 'singlefooter' als extra gait hebben. Maar voor de wedstrijden wordt het niet gewaardeerd en dus eruit getrained.
Het heeft veel met conformatie te maken, als het paard er niet de juiste bouw voor heeft is het lichamelijk niet mogelijk deze gang vloeiend/aangenaam te tonen.

Ook schijnt het genetisch doorgegeven te worden, al bestaat er niet zoiets als een 'gaitend-gen'.
De Poco Bueno lijnen worden genoemd alszijnde de lijn waar het veel in voorkomt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 07:48

Heb de boeken al flink door gesnuffeld. Die van King staan geweldig veel foto's in, leuk! Mooie foto's van King die ik nog niet kende.
Toevallig is er een hoofdstuk over het boek waarover ik dit topic ben begonnen. Het schijnt dus dat de schrijver er van overtuigd was dat King eigenlijk een Walking horse was.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:59

Leuk dat er zoveel foto's instaan! En ach, wat maakt het uit wat ie nou uiteindelijk was? Hij is toch van enorme betekenis geweest of ie nou een Walker of een Arab of een Percheron of wat dan ook was.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 09:15

Sugarmiss schreef:
Er zijn nog steeds Quarters die een 'singlefooter' als extra gait hebben. Maar voor de wedstrijden wordt het niet gewaardeerd en dus eruit getrained.
Het heeft veel met conformatie te maken, als het paard er niet de juiste bouw voor heeft is het lichamelijk niet mogelijk deze gang vloeiend/aangenaam te tonen.

Ook schijnt het genetisch doorgegeven te worden, al bestaat er niet zoiets als een 'gaitend-gen'.
De Poco Bueno lijnen worden genoemd alszijnde de lijn waar het veel in voorkomt.

Het Arabische bloed bracht deze eigenschap niet mee. Het Spaanse bloed had deze eigenschap vaak wel. De voorouders van de Thoroughbred hadden deze eigenschap (het oude Engelse renpaard, tevens gebaseerd op de Hobby), maar toen men meer Arabisch bloed in ging kruisen, ging deze eigenschap naar de achtergrond. De Walking horse is ontstaan uit oude Volbloed lijnen, zoals de Copperbottoms, deze oude lijnen hadden vaak nog wel extra gangen. Je ziet het ook nog wel terug bij de Standardbreds/dravers. De engelse renpaarden werden in eerste instantie voor korte afstanden/sprinten gefokt. Een van de Engelse koningen bedacht toen echter dat hij voor het leger graag paarden wilde hebben voor langere afstanden en dat renpaarden daarom 4 mijl moesten gaan racen. Voor dit doel begon met toen meer te focussen op Arabisch bloed. Teveel Arabisch bloed drong de speed (en waarschijnlijk ook de singlefoot) zeer ver terug. Echter in bepaalde lijnen komen/kwamen de oude eigenschappen nog wel terug, de eigenschappen van het oude Engelse race type met de Spaanse/Hobby/Berber invloed. Bijvoorbeeld bij de Janus paarden in de koloniale tijd. Leuke en interessante materie.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:42

Ik weet niet of het een Arabisch ras is of een Berber, maar ik weet wel dat bij een bepaald woestijnras de paarden een gang hebben waarbij ze telkens 1 been kunnen ontlasten en zodoende langer door kunnen gaan. Ook voor de ruiter is dit een uiterst prettige manier van zitten.

Ik weet te weinig van de manier van lopen van gangenpaarden, maar weet wel dat er veel verschillende manieren van extra gangen zijn (volgorde van hoef neerzetten).
De TWH claimed dat 'hun' gang genetisch bepaald is en dat is dus nooit aangetoond. Wél dat het in bepaalde bloedlijnen (alle rassen) meer voorkomt dan bij andere en dat de bouw er dus naar moet zijn om het te kunnen uitten.

De Indian Shuffle bij de Foundation Appie's is beroemd om zijn fijne zit en ook die komt 'ergens' uit Europa/Azië vandaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 10:32

Grappig, men ziet niet het voor de hand liggende, namelijk dat de (oude) Thoroughbreds dankzij de Hobby/Galloway invloed evengoed regelmatig de extra gangen bezaten (zie onderstaande tekst). Messenger (TB) bijvoorbeeld zou heel goed deze eigenschap kunnen hebben bezeten, omdat de Standardbred vaak grote aanleg voor de pace heeft en de Messenger/Hambletonian lijn heeft een grote invloed uitgeoefend op de Standardbred.

The foundations for the American Saddlebred were laid when Galloway and Hobby Horses were brought to North America by British Colonists. The Galloways and Hobbies were natural pacers; small, hardy, and very comfortable to ride over tough terrain. Through selective breeding, the Narraganset Pacer was developed in Rhode Island of early America, and many of the best and fastest found their way to Virginia and the rest of the colonies.

As the colonies became more settled, the need for the tough Narraganset Pacer was diminished. The development of roads and the need for carriage horses, not pacers was in favor

The first Thoroughbreds were imported in 1706. They had been developed in England by crossing the Galloway and Hobby mares with stallions from the Middle East. By 1776 an all-purpose riding horse, commonly called the American Horse, was recognized as a definite type. These animals retained the easy gaits and stamina of the Narraganset Pacer with the addition of Thoroughbred size and quality.

Het volgende blijkt ook heel duidelijk uit het boek van alexander Mackay-Smith, the colonial quarter horse:

In 1611, when 17 English horses were imported into Virginia and crossed with Spanish stock, a new type of horse was formed.

The English horses were of the same stock that formed the base for the Thoroughbred that same century in England. It is believed by some experts that these horses were of the now extinct Galloway, and the Irish Hobby that lived in the Connemaras.

Irish Hobby was a term used in reference to different ponies indigenous to Ireland in the 17th and 18th centuries.

Uit dit bloed is veel "speed" voort gekomen. Arabisch bloed kon deze speed teniet doen, maar de oude hobby invloed kon altijd weer door drukken met haar speed, tot op de dag van vandaag.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 20-12-05 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:41

Ik heb het King boek al enige tijd in mijn bezit, heb helaas nog niet de tijd gehad het te lezen Wel door gebladerd en de prachtige foto's bekeken! Volgens het boek komt er nog een tweede deel?

Bij honden die telgangen is het vaak laksheid en je hond een tempo te laten lopen die hij in telgang gemakkelijker vind. Vind het trouwens een heel lelijk gezicht, bij honden maar ook bij paarden waarbij het niet rasgebonden is

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 10:50

Inderdaad schijnt er nog een volgend deel te komen, waarin geloof ik Poco Bueno nog extra wordt belicht. Ik vind het echt een heel mooi boek, zeer uitgebreid.
Ik had over het hoofd gezien dat Legends 6 er ook al weer is, anders had ik die ook gelijk besteld !

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:54

Himyar toch.....Legends 6, ja ook die ligt hier in de kast Daar ben ik al wel aardig doorheen!

Poco Bueno, dat is mijn liefde, wat een prachtig paard en is zo invloedrijk geweest in de fokkerij. Hoewel Doc een achter, achterkleindochter is, zie ik veel van hem in haar terug. Uiteraard hebben de paarden die daartussen liggen meegeholpen

Afin, ik kan niet wachten op deel 2!!!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 11:01

Die komt er nog wel, die nummer 6 . Ben nu al heel benieuwd .
Ik vind Poco Bueno veel weg hebben van King. Allebei imposante paarden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:34

@Ods: alhoewel de Telgang ook een aparte gang is is het iets anders als een Singlefooter

@Himyar: zijn de Thoroughbreds niet ontstaan uit kruisingen van 3 Arabischebloedlijnen die ooit eens zijn ingevoerd en gekruist met lokale rassen. Ik dacht dat hierdoor de race-industrie in Engeland uiteindelijk zo gegroeid is.