[WN] lets get ready to rumble

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

lets get ready to rumble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:08

Blaze schreef:
Hmm jammer dat er geen foto,s meer zijn,dus of het een leuk paard is kan ik niet zien.kan wel zien dat hij 3 is.maarja dat lijkt me vrij logisch voor een futurity paard

onbekend schreef:
Ik dacht al....waar blijf je nou

Dit is een PB wat ik vandaag kreeg Deze is niet de enige en allen zijn van dezelfde strekking.
Naar aanleiding van deze PB wil ik toch ff iets kwijt }>

Wat is het gros van de bokkers toch eigenlijk een hypocriet stelletje loosers.

Iedereen ligt te zeiken en te zanikken over het inrijden van paarden op een te jonge leeftijd,dierenmishandeling en erger wordt het genoemd.
Maar op het moment dat er een topic wordt geopend waarin een paard wordt voorgesteld dat op de futurity gaat lopen lees ik alleen maar berichten van mensen die de eigenaar succes wenst.

Achter deze berichten zitten vaak mensen die in ander topics de trainers van 2 en 3 jarige paarden en hun eigenaren willen ophangen aan de hoogste boom.
Dat is voor mij hypocriet

De mensen die niet reageren omdat ze het er eigenlijk niet mee eens zijn,maar geen gezeik willen die zijn in mijn ogen ook hypocriet maar daar kan ik toch nog wel begrip voor opbrengen.

Hetzelfde geldt voor topics over zagen en trekken en kicken en wat al niet meer.
Het gros van de mensen die in deze topics reageren maken zich zelf ook schuldig aan deze praktijken hetzij door onkunde hetzij door onvermogen.

Ik kan nog wel ff doorgaan met het noemen van zaken die onder het kopje *hypocriet zijn is in*vallen.

Natuurlijk worden er ook zaken besproken op Bokt die positief zijn,maarja dat is voor mij niet leuk om een topic over te openen.

Jos

Re: lets get ready to rumble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:14

je hebt er natuurlijk ook natuurtalenten tussen die binnen een jaar dit allemaal kunnen.

daar zijn ze tenslotte toch op gefokt.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:45

Je hebt wel gelijk hoor Blaze.

Ondanks het commentaar wat we hadden op de Worldshow hebben we daar toch ook zitten kijken naar paarden die heus niet op hun derde pas beleerd waren.

Ik vrees dat je er gewoon niet meer aan ontkomt als je naar western wilt kijken.

Citaat:
Het gros van de mensen die in deze topics reageren maken zich zelf ook schuldig aan deze praktijken hetzij door onkunde hetzij door onvermogen.
Dus degenen die het niet doen uit onkunde of onvermogen, maakt dat het dan minder erg

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:39

Ik heb ook met verbazing het topic gelezen. Ik kan me nog goed het verhaal van Marieke en Vera herinneren van vorig jaar toen ze terugkwamen uit Amerika!

En dan nu een 3-jarige mee laten lopen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:47

En toch zijn er mensen waar jouw hele verhaal niet op slaat, gelukkig

ennieway, ik geloof niet dat Mariek ooit gezegd heeft dat ze tegen het jong inrijden is. WEL dat ze niet houdt van schoppen en trekken...
Als je antiA bent, ben je niet automatisch antiB, hoewel er mensen zijn die het hele alfabet niks vinden

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:13

Ik vind het alfabet wel leuk als het ritmisch en mooi opgezegd wordt, het liefst op een vloeiend deuntje misschien met een achtergrond muziekje erbij..mmm..ja daar kan ik wat mee.. Niet dat blijven hakken op A en dan te snel een aantal letters of nog erger stukken overslaan.. Ja Cer, dat alfabet.. Goeie vergelijking..

jip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:19

Even mijzelf quoten van 12 juli dit jaar:
Citaat:
En wat ik mij dan afvraag, op welke leeftijd is de training begonnen?
Want het lijkt weer bokt op zijn kromst, iedereen is tegen het te vroeg beginnen met paarden ( zie de sticky ) maar als een 3-jarige een topprestatie levert is dat ineens geweldig en super en weet ik veel wat? Nieuwe vorm van struisvogelpolitiek of is dit weer een ja maar.......

Maar er komt nooit een antwoord op.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:14

Ik denk dat de kneep zit in het gebruik van "iedereen"...
Net zoals "heel bokt" en dat soort generaliserende termen..

En laten we wel wezen, er zijn wel meer mensen die A praten en B doen... toch?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:53

Blaze schreef:

Iedereen ligt te zeiken en te zanikken over het inrijden van paarden op een te jonge leeftijd,dierenmishandeling en erger wordt het genoemd.
Maar op het moment dat er een topic wordt geopend waarin een paard wordt voorgesteld dat op de futurity gaat lopen lees ik alleen maar berichten van mensen die de eigenaar succes wenst.

Achter deze berichten zitten vaak mensen die in ander topics de trainers van 2 en 3 jarige paarden en hun eigenaren willen ophangen aan de hoogste boom.

De mensen die niet reageren omdat ze het er eigenlijk niet mee eens zijn,maar geen gezeik willen die zijn in mijn ogen ook hypocriet maar daar kan ik toch nog wel begrip voor opbrengen.

Hetzelfde geldt voor topics over zagen en trekken en kicken en wat al niet meer.

Ik kan nog wel ff doorgaan met het noemen van zaken die onder het kopje *hypocriet zijn is in*vallen.

Natuurlijk worden er ook zaken besproken op Bokt die positief zijn,maarja dat is voor mij niet leuk om een topic over te openen.

Amen! Afbeelding

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:18

Ik ben betrekkelijk nieuw in de westernwereld, maar heb met verbazing op het NK zitten kijken wat sommige driejarige al presteerden. Zo ver ben ik nog lang niet met mijn driejarige. Maar daar was ik ook pas op gaan zitten toen hij echt drie was. Voelde me al achterlopen. Tot ik hoorde dat de meeste al wel minstens een half jaar onder het zadel zijn. En dan lees ik hier die topics waar dat dus wordt afgebrand. Tssss, waar zijn dan al die mensen die dat wel goedkeuren? Die zijn er blijkbaar genoeg. Ben het met je eens Blaze.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:27

Ik heb het al eens eerder gezegd. Ik kan prima iemands methodes afkeuren maar alsnog diegene aardig vinden of respect voor ze hebben en ze zelfs succes wensen. Iedereen doet de dingen die hij of zij het beste/leukste lijkt. Hier op bokt discusseren wij daarover en vaak zijn we het eens, vaak ook niet. Nou en? Als ik het niet eens ben met iemand die zijn paard op 2 jarig leeftijd laat inrijden wil dat zeggen dat ik diegene dan niet meer aardig mag vinden? Of dat ik diegene een dierenbeul vind? Of dat ik diegene geen succes op de wedstrijden wens? Ik heb daar helemaal geen problemen mee zolang het imo geen mishandeling is.

Ik keur het inrijden van 2 jarigen niet goed, ik zou graag zien dat de futurity's hun regels kwa leeftijd veranderden, maar ik vind het geen mishandeling, ik vind het zonde, jammer, niet nodig, maar geen dierenbeulerij. Ik denk dat een paard beter af is om op iets latere leeftijd ingereden te worden, maar anderen vinden misschien dat het beter is om bitloos te rijden, natuurlijk te bekappen enzovoorts.

Ik blijf er zelf over doorhameren in topics omdat je hoort dat steeds meer mensen denken dat het normaal is binnen de western sport en daarmee de westernsport afkeuren, dat is mijn nr 1 reden om te blijven zeggen dat ik het niet okee vind.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:13

Blaze schreef:
Blaze schreef:
Hmm jammer dat er geen foto,s meer zijn,dus of het een leuk paard is kan ik niet zien.kan wel zien dat hij 3 is.maarja dat lijkt me vrij logisch voor een futurity paard

onbekend schreef:
Ik dacht al....waar blijf je nou

Dit is een PB wat ik vandaag kreeg Deze is niet de enige en allen zijn van dezelfde strekking.
Naar aanleiding van deze PB wil ik toch ff iets kwijt }>

Niet goed gelezen, Blaze; er was tenminste één bericht met andere strekking

Thanks!!

Bewijzen! We willen bewijzen! En foto's!

Zie net dat nét nu ik weer eens een avonddienst heb gehad, Blaze een leuk hypocrieten-topic start....
Missed out on all the fun Heb ik weer. Spuit elf, mosterd na de maaltijd.
Nog even dit dan: Ik ben het voor de verandering eens compleet eens met Blaze, voelt wel raar hoor

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 06:27

Ik sluit mij voor deze keer ook volledig aan bij Blaze. Ik heb er persoonlijk geen problemen om een goed "omtwilkkelde" in het naarjaar zadekmak te maken en daarna weer op de weide te doen. Zolang we met zijn alleen voor de webcam zitten te genieten van de kunstjes die 3 jarige paarden uitvoeren zal het altijd een probleem bijven. Trouwens hier in Nedereland kunnen we er ook wat van hoor !! Een trainer die ik enorm respecteer om haar kennis vindt het nodig om een 2 jarige te starten op een wedstrijd. Maargoed laat een ieder fijn doen wat die wil. Wederom een reden om fijn bij mijn Arabische volbloedpaarden te blijven. Gelukkig hoef ik deze paarden niet op een leeftijd van 18 maanden te gaan trainen om "eeuwige roem" te verkrijgen !!

met vr. gr. johanna vellinga

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 07:25

Er is op de World Show genoeg kritiek geleverd qua gereden onderdelen. En ook diegene die geen kritiek op iets levert, hoeft het er niet stilzwijgend mee eens te zijn, je zei het zelf al.
Maar als je hier op Westen van Bokt echte felle kritiek geeft, wordt er gelijk naar je wedstrijdprestaties gevraagd en dat is zo langzamerhand om te . Er zijn heel vee

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 07:27

Er is op de World Show genoeg kritiek geleverd qua gereden onderdelen. En ook diegene die geen kritiek op iets levert, hoeft het er niet stilzwijgend mee eens te zijn, je zei het zelf al.
Maar als je hier op iets uit Western van Bokt echte felle kritiek geeft, wordt er gelijk naar je wedstrijdprestaties gevraagd en dat is zo langzamerhand om te . Alsof er geen gezond verstand bestaat zonder een lintje aan de muur (wat die lintjes in Nederland dan ook mogen voorstellen).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:49

He, ben ik een avondje weg kom ik ineens een topic tegen!

Ik denk dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden;
Ten eerste ging het commentaar over de Worldshow niet over het berijden van 3 jarige maar over de mishandelingen die daar plaatsvinden.
Om het geheugen even op te frissen, hierbij het verhaal wat we geschreven hebben:

Wat is de westensport toch een prachtige sport!

Dat is één ding waar wij het allemaal over eens zijn; tijdens de Worldshow hebben we weer verbaasd gestaan over de gewilligheid en braafheid van de Quarters.
Zij lieten alles in alle rust over zich heenkomen zonder zich iets aan te trekken van het publiek, de omroeper of de lange wachttijden. Ze waren de gehoorzaamheid zelve……

En dat was ook wat we zagen achter de schermen van dezelfde show.
Vol verwachting kropen wij op de tribune bij de inrijbak, dat is tenslotte de plek waar je het meeste kunt leren.
“Hoe doen de grote jongens (& dames) het?”
Binnen 5 minuten kwamen we er achter dat dat iets is wat je niet wilt weten.

Met opperste verbazing en ontzetting hebben we zitten kijken hoe 80% van de paarden tot wanhoop gedreven werd. Paarden die door het stof kropen voor hun ruiters en er niets voor terug kregen.
Het rukken en plukken is daar een standaard rijmethode; en dan hebben we het niet over een paar kleine rukjes, nee, de armen gaan om en om minstens 50 cm de lucht in. Met shank, snaffle of bosal. Het liefst nog aan een draw rein en het geheel aangevuld met een fikse porren van de sporen.
En niemand die het ziet.

Er rijdt een enkeling rond die zich gelukkig normaal kan gedragen maar helaas zijn dit de uitzonderingen.
Wat is dit toch en waar komt dit vandaan???

Maar de ellende eindigt helaas niet in de inrijbak; veel van de halterpaarden zijn niet meer instaat om rad de showring te halen. Dit wordt óf geaccepteerd óf “medisch” opgelost. Kennelijk staan deze middelen niet op de verboden lijst?!
De enige lichaamscontrole die uitgevoerd wordt is een staartcontrole, of deze niet is lamgelegd.
Naast dit soort medische oplossingen is het uitvoeren van een liposuctie op bv. de hals van een halterpaard ook de gewoonste zaak van de wereld. Om over andere cosmetische aanpassingen maar niet te spreken.
De halterpaarden die gelongeerd worden, ademende zo zwaar dat we affentoe dachten dat ze ter plekke zouden neerstorten.

Met groot gejuich werd een aantal jaar geleden het nieuwe pleasure ontvangen door vele. Eindelijk zou het gekrabbel en gehobbel definitief tot het verleden behoren en mocht het pleasurepaard weer lopen zoals ze geschapen is.
Zo’n twee jaar geleden werd er ook op deze wijze gejureerd en werden de lopende paarden boven de krabbelende paarden geplaatst. Tot ieders verbazing ontstond er een luid protest onder de deelnemers. Dit protest werd zo hoog opgespeeld dat de AQHA gezwicht is en er weer volgens oude normen wordt gejureerd. De enige wijziging is de “forward motion” gevraagd wordt als extra gang in de jog.

Naast alle schitterende dingen die we hebben gedaan en gezien, stapte we met een knoop in onze maag weer in het vliegtuig. Op het vliegveld hadden we een Horse & Rider gekocht.
Tot onze verbazing wordt hier een groot artikel besteed aan mishandelende trainers en ruiters!
Hoera, er zijn toch nog mensen in Amerika die het ook met veel afgrijzen aanzien.
Maar in dezelfde Horse & Rider schrijft een vooraanstaande trainer hoe hij zijn paard showklaar maakt; “door hem in de inrijbak een ‘hard time’ te geven, is het paard opgelucht en blij dat hij de showring in mag en hier een heerlijk ritje tegemoet gaat”. Deze trainer hebben wij inderdaad woord bij daad zien voegen…….

En toch blijft de westernsport een fantastische sport….het is alleen jammer dat de meeste ruiters dit niet meer weten……

Marieke & Vera

Daar wordt niet in gesproken over het berijden van 3 jarigen paarden.

Dat ik de noodzaak nog steeds niet zie van het inrijden van een twee jarige is mijn persoonlijke opvatting en er zijn vele die dit idee niet met mij delen.
Als ik al deze mensen de rug moet toekeren en hun niet meer geluk kan toewensen omdat zij andersdenkend zijn dan houd ik weinig vrienden over in westernland.
Want ook in dit topic zijn er mensen die anders handelen dan dat zij praten. Prima, moeten ze helemaal zelf weten en voor mij geen reden om daar niet meer gezellig een bakje koffie mee te drinken.
Maar als men mijn mening gaat vragen over het berijden van een 2 jarige dan zal ik die geven.
Ik blijf er gewoon moeite mee hebben.

En ik moet ook heel eerlijk bekennen dat als ik de foto's van Gallos zie, ik het idee heb dat ik naar een 5 jarig paard zit te kijken en mij dan toch achter de oren krab en mezelf afvraag of ik het dan allemaal zo verkeerd zie.

Een hypocriet stelletje loosers (als je het al zo ongenuanceerd wilt stellen) zijn naar mijn idee meer de mensen die hun mond houden omdat ze A typen op Bokt en B handelen daarbuiten.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:22

Het blijft moeilijk om bij jezelf te blijven maar gelukkig is het leven een leerschool.. Wij hebben ook dingen gedaan waarvan ik nu denk.. oliebol fout, fout, fout.. Toch heb ik ook meermalen de confrontatie met een trainer opgezocht. Het wordt er niet gezelliger op op stal en meestal vertrokken we dan maar weer.. Maar ook daarvan heb ik heel veel geleerd enne altijd je gevoel volgen want heel diep van binnen weten we dondersgoed hoe we met anderen,en dus ook dieren, om moeten gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:27

Amen Vera!

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:31

Amen PocoMisss!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:25

Amen jeddah

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:38

Amen Mac

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:23

Vera en Marieke: het ging inderdaad niet over het te vroeg rijden van paarden ,maar over de mistoestanden in de inrijbak van de AQHA Worldshow.
Maar is het bij de NRHA futurity dan zoveel beter?Ik heb begrepen dat het daar minstens even erg is , of erger...........
Vind je niet , als je een paard daar laat lopen, dat je deze "industrie", dus de geaccepteerde mistoestanden, ondersteund?
Ik vind dit dan wel wat hypocriet , enerzijds het aan de kaak stellen van de mistoestanden, anderzijds meedoen in datzelfde wedstrijdcircuit.

Citaat:

van Vera:
Een hypocriet stelletje loosers (als je het al zo ongenuanceerd wilt stellen) zijn naar mijn idee meer de mensen die hun mond houden omdat ze A typen op Bokt en B handelen daarbuiten.
En wie zijn dit dan in jou ogen?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:48

Ik spreek hier overigens steeds voor mijzelf en niet uit naam van Marieke. Zij zit in Oklahoma en ik zou het dan ook prettig vinden dat jullie mijn antwoorden niet als een gezamelijk antwoord zien.

@ JessieJanes;
Nee, het zal er bij de NRHA ongetwijfeld niet veel beter zijn helaas.
Persoonlijk denk ik dat je beter als "goede" ruiter wel kunt starten en laten zien dat het ook anders kan dan iets de rug toekeren en net doen of het niet meer bestaat.
Dan zou ik ineens ook niet meer in Nederland kunnen starten omdat er een paar ruiters zijn die een heel andere gedachten er op nahouden over paarden trainen en berijden die op eenzelfde wedstrijd rondrijden als waar ik zou verschijnen.
Dat vind ik "hypocriet"

Maar wat is nu hypocriet?
Je paard mishandelend trainen en starten en dan trots zijn op jezelf maakt het wel rechtvaardig om voor je mening uit te komen?
En al het andere is hypocriet??
Vind het zowiezo geen woord om mee te schermen, wie ben ik om te zeggen dat iemand hypocriet is........

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:41

vera schreef:
Persoonlijk denk ik dat je beter als "goede" ruiter wel kunt starten en laten zien dat het ook anders kan dan iets de rug toekeren en net doen of het niet meer bestaat.

Sterker nog, dat is wat men dan suggereerd wat je moet doen, "als je het beter weet/kan, laat maar zien!".. Dan doe je dat, en dan is het nog niet goed?

Citaat:
Je paard mishandelend trainen en starten en dan trots zijn op jezelf maakt het wel rechtvaardig om voor je mening uit te komen?

Blijkbaar