[WN] De Haltertjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iski

De Haltertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 01:56

Onder het motto "het is niet altijd feest" nu een 'stekend' stukje over de halterklasse.

De Haltertjes….

Goed, zijn we nu aanbeland bij het voetvolk, de bestijgers van de Catwalk van de Western-sport, de soms aandoenlijke maar altijd als een kerstboom opgetuigde …..je eh….wat zijn het eigenlijk…..geen ruiters …. ‘Begeleiders van het paard’. Mogen dus ongestraft van alle ruiterroutes afwijken. Iets waar bosridders stinkend jaloers op zijn maar we kunnen ons troosten, uitgerekend daar komen we deze categorie niet tegen.

En wat de Pleasure-meisjes en jongens chronisch tekort komen heerst hier in overdaad: de op het gezicht bestorven grijns die aan het begin nog voor een glimlach door kan gaan maar gaandeweg het te lopen, respectievelijk te rennen dan wel struikelend af te leggen parcours lijkt te bevriezen tot iets waarvan ik dan altijd weer hoop dat het er tegen de avond als vanzelf afvalt en er geen plastische chirurgie aan te pas hoeft te komen. Of zou deze categorie zich daar apart voor verzekerd hebben?

De vraag die dit bij mij oproept is in hoeverre deze tak van ….ehhh hobby nou diervriendelijker is dan de andere disciplines? Hoewel…voorafgaand aan het optreden gaat het lijdend voorwerp uitgebreid in bad, wordt ingezeept met de meest luxueuze als mede exotische shampoos’s, lotions, geur en kleurstoffen waarbij de groom een greep kan doen uit een assortiment beauty middelen waar een gemiddelde Body-shop zich niet voor hoeft te schamen. Haren worden hiér ingevlochten terwijl er dààr weer driftig gewerkt wordt aan een volle uitstaande bos en je waant je op het E.K. Hairstyling.

En het ‘slachtoffer’? Ondergaat alles met een lijdzaamheid passend bij een hollywoodstar en verdomd als het niet waar is, hier en daar kijken ze soms ook zo….tot op het arrogante af.

Maar ja, dan komen die halsters, met buitensporig veel zilver en blingbling versierde martelwerktuigen. Ok, bij een eerste aanblik denk je …ohhh…wat een mooi halster maar dan zie je die kettingen aan de ene kant de mond ingaan om er aan de andere kant uit te komen richting de corrigerende hand van de begeleider…of over de neus, al even pijnlijk lijkt me…maar ja, alles mag als het gaat om de veiligheid en beheersbaarheid blijkbaar. Want 20 hengsten in een bak levert nu eenmaal een veiligheidsrisico op…..zoiets als aanhangers van Ajax en Feijenoord in 1 sportzaal zetten…. Maar dat moet je dus ook niet willen juist omdat in zo’n atmosfeer de kettingen ook niet van de lucht zijn. Maar die komen in dat geval van een fiets en niet uit het assortiment van een paardensportzaak.

Of….en dit is een beetje pijnlijk voor sommige lezers onder u….je leert je hengst om zich te gedragen in gezelschap maar ja…dat betekend dat je geduld moet hebben en in ieder geval beheersing over je eigen adrenalinepompje. En ik heb de indruk dat sommigen dan een paard pas kunnen showen tegen de tijd dat ie bejaard is en de rust als vanzelf gekomen is. Maar we zien ook leuke en prettig ogende voorbeelden zoals in Bunschoten dat kleine meisje dat met een vingerbeweging een meer dan 500 kilo wegend paard op z’n plek kon zetten..

Maar goed, het paard is gebaad, met föhns behandeld en de laatste haartjes in de vleug gestreken en overgedragen aan Ken of Barbie en het spel kan beginnen. Dan is er altijd nog wel een zenuwachtige groom die meent nog ergens een stofje of zandkorrel te zien. Gelukkig hebben die nog een arsenaal aan spuitbussen zodat alle laatste oneffenheden weggewerkt kunnen worden zonder dat het paard de gehele behandeling nog eens hoeft te ondergaan. Er wordt hier zo veel drijfgas gespoten dat je de adem afgesneden wordt en persoonlijk denk ik dat één haltershow meer bijdraagt aan het gat in de ozonlaag dan het Ruhrgebied in één week.

En dan is het zover…..hij/zij mag zich aan de jury laten zien. En alsof het in z’n geheel niet om het paard gaat maar om de begeleider staat hij (maar meestal zij) naast het paard driftig haar best te doen om vooral niet op te vallen maar intussen alle aandacht naar zich toe te trekken door met houterige bewegingen, de armen als in gipsverband gestrekt onder een vooraf vastgestelde wiskundige hoek vooral niet te bewegen. Is het je wel eens opgevallen, ze bewegen hun armen niet….die armen verplaatsen zich doordat het bovenlichaam draait. Zo’n beetje als die poppetjes van de Thunderbirds…..(jaja…zo oud is Iski dus…).

Meid, leer je paard stilstaan, zet hem in de bak, ga koffie drinken en laat de jury het paard beoordelen, kom na 10 minuten terug en bevrijd het arme dier uit zijn benarde positie, spoel al die lotion, geur-, kleur- en smaakstoffen uit zijn vacht en breng hem terug naar huis alwaar ie lekker in de modder kan rollen en weer paard kan zijn i.p.v. de equine variant van de Pin-up. Haal intussen je armen uit het gips en strijk die verkrampte grijns van je gezicht.

Maar goed, dit alles dient een hoger doel (geld-lintjes-aanzien) en laten we eerlijk zijn, er komt geen ruiter met sporen en zagende teugelvoering aan te pas en even afgezien van die ketting door zijn smoel, lijkt het allemaal erg diervriendelijk. In gemoedelijke pas verlaten paard en begeleider de arena en kan het paard weer paard zijn en de begeleider weer terugkeren naar haar rol als mens. Dag Barbie en Ken…tot de volgende keer.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 02:18

weer helemaal geweldig !!!

Monnik

Re: De Haltertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 07:31

Jeetje Iski, ik moet door jou nog eens aan de tena lady !!! Weer erg lachwekkend!

Ik ben o.a. zo'n haltermiepje en ik kan je geruststellen de grijns verdwijnt vanzelf hoor . Ook een beetje afhankelijk van de bevindingen van de jury.
Enne niet iedereen heeft een ketting door de mond of over de neus van het slachtoffer......eigenlijk vrij veel niet .

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:35

Whahahah.... *rolt ondertussen onder haar bureau van het schaterlachen*....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:03

Ik vind dit -afgezien van het milieutechnische aspect- eigenlijk een heel vriendelijk betoog en ik schaam me er dan ook niet voor regelmatig te halteren.

*PROEST*

Ik vind 'm weer geweldig!!!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:07

Weer erg vermakelijk om te lezen....maar Iski heeft duidelijk geen weet wat hormonen met een hengst kunnen doen....

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:22

Als Halter begeleider en als Halter groom heb ik weer hartelijk gelachen!!

@WB als je deze gaat tekenen, vergeet die groom vooral niet! Want die hooooort gewoon bij Halter!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:35

Zeer vermakelijk stukje ook ik ben schuldig als het over de haltertjes gaat inclusief de gestresste groom.
Iski volgende onderwerp misschien de groom?

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:55

hahahaha!! Hij is weer geweldig!!!

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:43

Cassidy schreef:
Weer erg vermakelijk om te lezen....maar Iski heeft duidelijk geen weet wat hormonen met een hengst kunnen doen....

Klopt....maar ja, ik ben dan ook geen hengst....dus mij ontbreekt het aan vergelijkingsmateriaal..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:53

Dat hele western gebeuren wordt mij steeds duidelijker!

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:02

wederom GEWELDIG

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:06

Sport verworden tot kunst

Ik kan er eigenlijk niets aan toevoegen, behalve dat in NL alle paarden gelukkig ook nog normaal te berijden zijn ipv zoals je ze in Amerika wel ziet:
een opgeblazen uit zijn verband gehaalde spierkolos die door HYPP-'medicijnen' overeind gehouden wordt en op zijn veel te kleine hoefjes niet meer in staat is een gebalanceerde draf te laten zien.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:24

Iski, was weer grandioos!!! Neem aan dat je weer Spicy gegeten hebt, aan gezien de uurtijd van dit geplaatste topic

Misschien eens een tip, voor een nieuw topic:

De beste stuurlui staan aan wal de bakrandridders

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:32

Geweldig verhaal. Hier kan WB vast wel een leuke tekening bij maken.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:36

Lekkkkkerrrrrr stukkie, Iski!! Gelukkig ben ik er trots op dat ik NIET met ketting door mond of onder kin door mijn paarden presenteer. Oh, ships, heb geen hengst meer.....maar ook die heeft het nooit nodig gehad.
Grijnzen lukt na enkele minuten ook niet meer, maar volgens mij sta ik wel steeds te stralen naast mijn paard, puur uit trotsigheid, .

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:49

Sugarmiss schreef:
Sport verworden tot kunst

Ik kan er eigenlijk niets aan toevoegen, behalve dat in NL alle paarden gelukkig ook nog normaal te berijden zijn ipv zoals je ze in Amerika wel ziet:
een opgeblazen uit zijn verband gehaalde spierkolos die door HYPP-'medicijnen' overeind gehouden wordt en op zijn veel te kleine hoefjes niet meer in staat is een gebalanceerde draf te laten zien.

Ik ga toch happen...

Ten eerste SM, zijn er tegenwoordig ook zat Performance paarden (zelfs World Champions) die Hypp hebben.
Ten tweede zijn de medicijnen niet om ze "overend" te houden, maar puur om te helpen het teveel aan kalium af te voeren.
Ten derde zijn er zat paarden die met wat voor medicijn dan ook presteren/showen/in leven gehouden worden. Wat is er zo "erg" aan Hypp medicijnen.
Ten vierde hebben bij lange na niet alle Hypp paarden medicijnen nodig en kunnen ze met een simpel aangepast dieet een prima normaal leventje leiden.
Ten vijfde zie je ook in Europa steeds meer "opgeblazen" Halter paarden lopen, ze;fs in Nederland staan er inmiddels meerdere en wie weet wat ze straks allemaal onder het zadel gaan doen?
Ten zesde zijn er veel (ex) Halter paarden die het voor elkaar krijgen om een heel leuk leven als rijpaard te hebben. Veelal ook als Ropers, maar ook als recreatie paarden, 4-H paarden enz.
Ten sevende is het algemeen bekend dat de te kleine hoeven nu door fokkers en juries en Rassenstamboeken "aangepakt" wordt en er men dus hard op weg is dat te verbeteren (overigens heb ik een puur Haltervrij gefokte Quarter gehad die piepkleine hoefjes had, het is een "Rassen probleem" en niet alleen een Halter probleem).

Dat je overdreven Halterpaarden ziet en dat niet mooi vind, ala, dat je tegen het fokken van Hypp paarden bent, super, maar scheer niet gelijk alles over 1 kam.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:38

Leuk verhaal weer Iski, en ik moet volgend jaar nog wel een hengst(je) haan showen in de halter, oeps. Je bent wel de gelakte nageltjes, sorry hoeven, vergeten van de haltergrootheden.

Even ter aanvulling op de HYPP medicijnen. Dit zijn heel simpele diuretica of te wel plaspillen die inderdaad alleen maar daartoe dienen het te veel aan kalium af te voeren. Dezelde pilletjes die ook aan de mensen worden voorgeschreven. Half Nederland is aan deze plaspillen dus het is eigenlijk niks bijzonders.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:08

Ten langen leste:

Afbeelding

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:11

Door dit soort topic`s worden mensen nog eens creatief, geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:48

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:46

WHAHAHA!!! Die Handler is het echt helemaal!!! Super gedaan WB!

Bellebabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:31

Gewelidg verhaal.
Maar ik durf nu niet meer te gaan halteren met mijn paardjes en als groom optreden al helemaal niet meer.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:42

Die tekening ga ik uitprinten en ophangen!!! Helemaal geweldig!!!!! Kan je er ook een vrouwtje van maken??

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:45

Gewoon het haar wat langer maken.