[WN] Gezeik over sporen... :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

art

Gezeik over sporen... :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 23:33

Okee.. wie kent die ook.. Ik krijg altijd gezeik van mensen die geen western rijden (of uberhaupt niet paardrijden) over mijn sporen... Ze vinden het er nogal ´gewelddadig´uitzien met die wieltjes... Nou, ik ben blij dat die wieltjes erop zitten, aangezien die vriendelijk over je paard rollen in plaats van wat die rare prik-ding-sporen doen... Wat jullie???

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:42

Ik moet bekennen dat ik niet zo gek ben op sporen en dat ik bar weinig mensen zie "rollen" .
Sporen vind ik echt voor het verfijnen van de hulpen op een goed gereden paard met een gevorderde ruiter. Helaas zie je veel beginners al met flinke sporen rijden terwijl ze hun been nog niet stil kunnen leggen. Dat geeft niks, iedereen moet het leren, maar ik zou graag zien dat men het leert zonder sporen en dat sporen niet "automatisch" bij de Western Optoming hoort zoals vele denken.

art

Re: Gezeik over sporen... :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 23:53

Ik snap wat je bedoelt hoor.. ik heb ook een hekel aan verkeerd gebruik ervan... Maar het is een goed hulpmiddel en degenen die weten hoe ze een spoortje goed moeten gebruiken zullen hun paard er ook niet elke 2 seconden met verrot schoppen... En ik merk dat mijn sporen echt rollen hoor, als er onverhoopt eens iets te hard gebruik van wordt gemaakt..

CounTree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:09

Het ziet er inderdaad geweldadig uit en kan hard aankomen evenals een zweep, knopsporen en "strakke" teugel....einde discussie toch??!!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 06:36

Tja ik ben een westernruiter die spoorloos door het leven gaat. Niet omdat ik per definitie tegen het gebruik van sporen ben. Maar zoals Jeddah al zegt, het is voor het verfijnen van de hulpen.
Mijn paard heeft (nog) geen sporen nodig, dus laat ik ze voorlopig lekker thuis en draag ze niet alleen maar omdat dat meer westernuitstraling geeft.

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 06:46

hoe scherp is zijn wieltjes nou eigenlijk vergeleken met bv knoppen,,
ik heb een paardje van 5 ,, 1 jaar onder het zadel wou niete naar het been luisteren,, knopjes om gedaan (1cm) en het gasat super!!1

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 07:01

ik moet zeggen ik geloof jullie best,, maar die puntjes aan de wieltjes zijn scherper als een gewoon spoor,,, en gladde wieltjes snijd dat niet/'??

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:27

Wieltjes zijn (op bepaalde uitzondering daargelaten) altijd zachter dan knopjes. Met ga maar een met een wieltje over de binnenkant van je arm, en ram daarna er eens een knopspoortje in zoals je dat bij een paard doet.... gegarandeerd blauwe plekken.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:41

Ben het volledig met cactus eens

X_ViSwIjF_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:43

Ik ook

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:44

ik heb laatst een meisje gezien 7/8 jaar ofzo had ook sporen.. Nou ik ben niet tegen sporen, maar bij haar wel ze schopte echt gewoon de sporen erin... En niet ene keer, de hele tijd echt zielig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:46

crazycactus schreef:
Wieltjes zijn (op bepaalde uitzondering daargelaten) altijd zachter dan knopjes. Met ga maar een met een wieltje over de binnenkant van je arm, en ram daarna er eens een knopspoortje in zoals je dat bij een paard doet.... gegarandeerd blauwe plekken.

hier heb je ook alweer dat rare vergelijk

Ram eens met wielen???
dan heb je naast de blauwe plekken ook een open wondje

je hoort met geen 1 spoor te rammen!!

jee, blijf jij van die rare dingen vergelijken??

Strijk met een knopje binnenkant van je arm en hoe voelt dat?
Ram nu dat wieltje eens in de binnenkant van je arm, hoe voelt dat?
Zo ook een krom vergelijk, niet?

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:47

crazycactus schreef:

Vind ik een kromme vergelijking. Moet je er ook eens met wielsporen inrammen, dan pas kun je vergelijken.....

Ik gebruik sporen omdat ik ze nodig had, mijn paard was ze gewend en ging anders gewoon voor zichzelf wat leuks doen. Zeker als ik midden in het verkeer rijdt, wil ik de baas kunnen zijn.
Verfijning van een hulp kan ik me niet voorstellen, dat kan dan ook met je been of de teugels. Net zoals een stang en trens als verfijnde hulp gebruikt zou moeten worden, kan ook anders. Trouwens wordt er zonder sporen meestal harder geschopt van wat ik zoal zie gebeuren.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:54

Ik ben het ook met CC eens , alleen zoals ook al eerder gezegd is GOED spoorgebruik maar zo weinig te zien. Meestal wordt er dus gewoon ook wel mee geprikt.
En dan zijn ze dus WEL veel harder als knopjes.

Velen mogen dan zeggen dat sporen gebruikt door een ervaren ruiter bedoeld zijn voor het verfijnen van de hulpen, maar als je op een dier zit wat een vlieg op zijn huid kan voelen, vraag ik me af hoe miniem die hulpen dan wel niet moeten zijn

Een spoor is dus gewoon bedoeld om een paard iets te laten doen waarbij de 'hulp' niet gezien mag worden.
Persoonlijk heb ik dus meer op met ruiters die zonder sporen dat ook kunnen laten zien.

En die zijn er heus wel

Paintless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:11

ach, ik zou gewoon graag willen zien dat iedereen diervriendelijk reed, het makkelijkst is gewoon een paard wat gelijk doet wat je vraagt, zonder het nog 20 x te moeten vragen, maar aangezien die er bijna niet zijn, ben ik niet tegen spoorgebruik.
ik heb vrijdag voor t eerst weer met sporen gereden, ik merkte aan mijzelf dat ik dan automatisch mijn benen stiller hield omdat ik hem geen pijn wou doen. moet zeggen dat het rijden voortreffelijk ging. zonder sporen had hij namelijk helemaal niets gedaan, want dan kan hij er toch iets makkelijker onderuit komen. ik ken het paard niet, maar mijn instructrice wel, en als die mij sporen aanraadt, neem ik dat advies aan. het gaat er puur om hoe je er mee omgaat. met een bosal kan je je paard zijn neus ook breken, dat nog erger dan een scherp bit.
alle sporen kunnen pijn doen, alle sporen kunnen kietelen, t maar net wat de ruiter er mee doet.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:30

klaske schreef:
ach, ik zou gewoon graag willen zien dat iedereen diervriendelijk reed, het makkelijkst is gewoon een paard wat gelijk doet wat je vraagt, zonder het nog 20 x te moeten vragen, maar aangezien die er bijna niet zijn, ben ik niet tegen spoorgebruik.
ik heb vrijdag voor t eerst weer met sporen gereden, ik merkte aan mijzelf dat ik dan automatisch mijn benen stiller hield omdat ik hem geen pijn wou doen. moet zeggen dat het rijden voortreffelijk ging. zonder sporen had hij namelijk helemaal niets gedaan, want dan kan hij er toch iets makkelijker onderuit komen. ik ken het paard niet, maar mijn instructrice wel, en als die mij sporen aanraadt, neem ik dat advies aan. het gaat er puur om hoe je er mee omgaat. met een bosal kan je je paard zijn neus ook breken, dat nog erger dan een scherp bit.
alle sporen kunnen pijn doen, alle sporen kunnen kietelen, t maar net wat de ruiter er mee doet.

Die paarden zijn alleen wel zo "gemaakt", dat gebeurd niet vanzelf. Natuurlijk is schoppen ook niet de bedoeling maar, imo, indien je concequent je been gebruikt heb je op geen enkel paard sporen nodig en kan je elk paard weer "licht" voor je been maken. Dat kost alleen wel tijd en moeite en dat is iets wat mensen er vaak niet voor over hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:39

Ik vind dat we western(sporen) en dressuur(sporen) niet weer met mekaar moeten gaan vergelijken, zo kan je jaren doordiscussieren. Het zijn allebei heel ander takken van de paardensport met andere normen en waarden en iedereen doet wij hij/zij het liefste wil. Maar waar we het wel volgens mij met z'n allen over eens zijn is dat we allemaal het beste voor ons paard willen dat vind ik het enigste dat telt. En aangezien wij allemaal het beste met ons paard voor hebben zal denk ik geen enkel paard in dit topic zielig zijn omdat de een met wieltjes rijd en de ander op knopspoortjes.

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:41

jeddah schreef:
klaske schreef:

Die paarden zijn alleen wel zo "gemaakt", dat gebeurd niet vanzelf. Natuurlijk is schoppen ook niet de bedoeling maar, imo, indien je concequent je been gebruikt heb je op geen enkel paard sporen nodig en kan je elk paard weer "licht" voor je been maken. Dat kost alleen wel tijd en moeite en dat is iets wat mensen er vaak niet voor over hebben.

En hoe maak je dan je paard weer licht aan je been? Het enige advies dat ik ooit gekregen heb (van meerdere kanten), is direkt daarna je zweep of je spoor te gebruiken als de reaktie op je been niet snel genoeg is. En er zijn echt wel paarden die uit zichzelf zo zijn, de een is nu eenmaal vlijtiger dan de ander..........
En mijn paard kan heel licht aan het been zijn, maar dan moet er ze wel toevallig die dag net zin in hebben.
Ik blijf alles wat we paarden voor ons laten doen toch dwang vinden. Ook op de zachte manier, je laat je paard hier toch ook een keuze. De makkelijkste weg, die jij wilt. Of de lastigste.....

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:52

Natuurlijk is alles tot op zekere hoogte "dwang" maar de clue is juist dat het paard de weg die jij wilt als makkelijkste gaat zien.

Ik gebruik bij een paard dat echt vreselijk voor het been is een dressuur zweep. Maar liever niet eens. Liever gewoon mijn been, ik drijf, krijg ik geen reactie dan gelijk een "por" met het been, of een tikje met de zweep. Als je dat concequent doet, en concequent eerst heel licht, eventueel met stemhulp erbij, vraagt, dan zou het wel een heel "dom" paard zijn als ie na 5 keer op die por of tik gaat zitten wachten. Maar je moet wel concequent zijn.

Natuurlijk zijn er paarden die van zichzelf lui aangelegd zijn, die moet je ook niet gelijk gaan pesten met 10 minuten draven elke keer als je om draf vraagt, maar alles heel kort houden, dan leren ze dat als je om draf vraagt het een heel leuk piep klein stukje is. Dat valt mee denkt ie dan en de volgende keer gaat ie graag dat kleine stukje draven. Dat bouw je uit maar je blijft het leuk en makkelijk houden. Liever 20 minuten gereden met de volle aandacht erbij en lekker voor het been dan een uur waarvan je 40 minuten hebt lopen "vechten".

Maar ook dat kost tijd, en moeite, want je kan dus niet leuk elke keer een uur rijden, je zal dus korter moeten rijden en andere dingen moeten doen. Je past je aan je paard aan. Ik probeer dat ik elk geval wel zo ver als dat gaat. Op die manier maak je ook van een "lui" paard een werkwillig paard.

Ik geloof ook wel dat er paarden zijn die wat meer tijd nodig hebben dan even 5 keer, maar ik ben nog geen paard tegen gekomen waar ik naar een spoor moest grijpen of die ik dagelijks met een zweep moest rijden. Ik geloof ook dat beginners en kinderen dit niet zelf kunnen en dat paarden soms best gebruik van de situatie maken, maar over het algemeen moet het op te lossen zijn. Concequent zijn, thats the key (tip: lees het boek de Waarheid over Paarden.).

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:04

Je zou je ook eerst af kunnen vragen hoe een paard 'lui' komt; wordt het wel goed gevoerd, mankeert het niets lichamelijks.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:04

Sugarmiss schreef:
Je zou je ook eerst af kunnen vragen hoe een paard 'lui' komt; wordt het wel goed gevoerd, mankeert het niets lichamelijks.

Of heeft hij bij zijn vorige eigenaar alles zelf mogen bepalen wat hij deed (stilstaan dus) en heeft hij daardoor doorgekregen dat hij niet hoeft te werken als hij geen zin heeft.

Zo was mijn paard dus toen ik hem net had gekocht en ik moet zeggen dat ik toen wel met sporen ben gaan rijden.
Deed ik dat niet dan vond hij het na een half rondje in de bak genoeg en ging hij stilstaan.
Nu is hij dus door mijn sporen weer goed voor mijn been geworden en nu ga ik over op steeds lichtere beenhulpen en ook weer proberen zonder sporen te rijden.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:57

Sugarmiss schreef:
IkVelen mogen dan zeggen dat sporen gebruikt door een ervaren ruiter bedoeld zijn voor het verfijnen van de hulpen, maar als je op een dier zit wat een vlieg op zijn huid kan voelen, vraag ik me af hoe miniem die hulpen dan wel niet moeten zijn

Het gekke is dat Digger helemaal kriegel wordt van een vlieg maar mijn beendruk kennelijk als lekker ervaart want als het ff kan reageert hij niet

Ik ben Digger nu spoorloos aan het trainen met een dressuurzweepje voor als hij even "vergeet" wat ookalweer beendruk is.....
Maar makkelijk vind ik het niet, op een of andere manier wen je enorm aan het "prikkertje" wat de boel in beweging zet.....en ik kennelijk niet alleen

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:37

De goede ruiter.....heeft geen sporen nodig...dus hij/zij die de sporen gebruikt pleased zijn/haar eigen ego.... Onlangs zag ik een keurige Reining proef...van een ruiter zonder sporen...

Leer je paard dat hij/zij jou vertrouwen kan en je zult zien dat je geen sporen nodig hebt.

Gebruik van sporen...teken van eigen zwakte. Sporendragers? Zwakkelingen dus.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:53

Niet helemaal mee eens dit keer Iski

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:21

Daarom loopt die pizza cowboy in de reclame, met die enorme priksporen zeker in een badjas rond.