[WN] Vraagje over beginners/amateurstatus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Vraagje over beginners/amateurstatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:25

Hier zomaar even een vraagje, voor mij namelijk nogal wazig.

Stel: Ik heb op wedstrijden gereden als beginners, en krijg een paard waar ik bijv. mee kan starten, waar eerder amateurs mee is gestart.
Moet ik dan, als ik ga starten, als beginner, ook in de amateur starten vanwege het paard?

En stel, ik heb amateur gestart, kan ik dan nooit meer terug naar de beginners, vanwege bijv. jong/groen paard dat je wilt uitbrengen?

Groetjes Klaas

crazycactus

Re: Vraagje over beginners/amateurstatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:33

Het paard mag 2 jaar niet in de amateurs gestart zijn als jij in de beginners wil starten. Maar Klaas jij bent toch wel goed genoeg voor de A-status

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:35

crazycactus schreef:
Het paard mag 2 jaar niet in de amateurs gestart zijn als jij in de beginners wil starten. Maar Klaas jij bent toch wel goed genoeg voor de A-status

Haha, nou, dacht het niet En hoe weet jij dat?

Tevens gaat het niet om mij, was even een vraagje.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:40

klaasjuhhh schreef:
en krijg een paard waar ik bijv. mee kan starten, waar eerder amateurs mee is gestart.

Je eigen paard (eigendom) of een paard van iemand anders?

Bij dat laatste de vraag heeft dat paard zich al eens geplaatst in de amateur of open?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:45

Grapje.... Het is trouwens wel zo dat je als je bijvoorbeeld jáááren geen wedstrijden enzo gereden hebt en ook geen paarden voor anderen meer traint(helemaal niet gereden ook) dat je als pro wel weer de amateurstatus kan aanvragen.
Maar je kan idd geen jong paard meer in de beginners starten, daar zijn de junior onderdelen voor. Nu zijn die er bijna nooit op kleine wedstrijden, maar dat zijn dan ook de ideale wedstrijden om wedstrijdervaring op te doen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 15:14

Sadie schreef:
klaasjuhhh schreef:
en krijg een paard waar ik bijv. mee kan starten, waar eerder amateurs mee is gestart.

Je eigen paard (eigendom) of een paard van iemand anders?

Bij dat laatste de vraag heeft dat paard zich al eens geplaatst in de amateur of open?

Nee, paard van iemand anders.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:17

Leasecontract of een aanvraag indienen bij de WRAN..... (mits de eigenaar ook wedstrijden rijdt)

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:23

Uit het regelboek van de WRAN (met dank aan Chris Knol)
Citaat:
308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van ten minste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.

In de beginnerklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeoriënteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Het WRAN bestuur kan een persoon, ingedeeld in de “B”, “G” of “A” categorie, toestaan om op het paard dat in persoonlijk eigendom is van een andere persoon, ingedeeld in de “B”, “G’, of “A” categorie, te starten in de beginners- resp. amateurklasse. Een verzoek hiertoe dient door de ruiter samen met de eigenaar van het paard te worden ingediend, en door ten minste twee andere ruiters, ingedeeld in dezelfde categorie als de aanvrager, ondertekend te worden. Indien het bestuur besluit toe te stemmen, geldt deze toestemming voor minimaal één wedstrijd en maximaal voor de duur van het lopende wedstrijd seizoen. Tegen het besluit is geen beroep mogelijk.

Als het paard dus niet geplaatst is zoals boven beschreven kan je ook nog beginners met dat paard starten

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 15:38

Snap het nog niet helemaal.

Maar stel dat het paard geplaatst is in de Amateurklasse, dan kan ik niet starten in de Beginners, ook al heb ik een leasecontrakt o.i.d.? Wat moet een Lease contrakt voorstellen? Een papiertje waarmee ik onderteken dat ik het min. 6 maanden lease?

En waarom moeten er 2 mensen tekenen uit diezelfde rubriek

Weet iemand dat toevallig?

Bedankt trouwens, Sadie!

Gr. Klaas

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:51

klaasjuhhh schreef:

Maar stel dat het paard geplaatst is in de Amateurklasse, dan kan ik niet starten in de Beginners, ook al heb ik een leasecontrakt o.i.d.?

Nee idd dat klopt ik denk dat ze er van uitgaan dat je voordeel hebt bij het feit dat je op een ervaren wedstrijdpaard rijdt.

Wat moet een Lease contrakt voorstellen? Een papiertje waarmee ik onderteken dat ik het min. 6 maanden lease?
Ja een contractje tussen jou en de eigenaar ondertekend in dit geval door je ouders en de eigenaar. Er moet wel duidelijk in staan dat jij alleen het exclusieve gebruik hebt geloof ik.
En waarom moeten er 2 mensen tekenen uit diezelfde rubriek
EHHHHH.... Geen idee.... Misschien uit sportief oogpunt... of om te vragen of "wij"het goed vinden dat jij op dat paard start...

Weet iemand dat toevallig?

Bedankt trouwens, Sadie!

Gr. Klaas

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 15:53

Bedankt CC.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:21

klaasjuhhh schreef:
Snap het nog niet helemaal.

Maar stel dat het paard geplaatst is in de Amateurklasse, dan kan ik niet starten in de Beginners, ook al heb ik een leasecontrakt o.i.d.? Wat moet een Lease contrakt voorstellen? Een papiertje waarmee ik onderteken dat ik het min. 6 maanden lease?

Gr. Klaas

het paard heeft punten verdiend

Je hebt geen lease contract nodig.wat je nodig hebt is een verklaring van 2 beginners (of amateurs,afhankelijk wat je wil starten) dat ze accoord gaan dat jij het paard uitbrengt in de beginners(of amateur).De eigenaar van het paard mag het paard alleen starten in de amateur(of open)

Paard heeft geen punten

Je hebt geen lease contract nodig.wat je nodig hebt is een verklaring van 2 beginners (of amateurs,afhankelijk wat je wil starten) dat ze accoord gaan dat jij het paard uitbrengt in de beginners(of amateur).De eigenaar van het paard mag het paard ook in de beginners starten.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:32

Maar moet dat paard dan ook 2 jaar niet meer in de amateur uitgekomen zijn of maakt dat als je die handtekeningen hebt niet uit? Sorry snap het niet.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:28

Ik snap het ook niet helemaal, maar als ik het goed begrijp:

STEL: Ik rijd een paard voor mensen, is uitgebracht in de Amateurs, heeft punten verdient, dan mag ik wel beginners starten, maar moet ik wel 2 handtekeningen hebben. Paard heeft pnt. gehaald, dus eigenaar mag alleen Amateurs/Open starten.

??

Als het paard geen pnt. heeft gehaald op wedstrijden, geen leasecontrakt nodig, wel 2 handtekeningen, ik mag beginners starten, eigenaar mag beginners starten.

??

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:51

Citaat:
STEL: Ik rijd een paard voor mensen, is uitgebracht in de Amateurs, heeft punten verdient, dan mag ik wel beginners starten, maar moet ik wel 2 handtekeningen hebben. Paard heeft pnt. gehaald, dus eigenaar mag alleen Amateurs/Open starten

Nee, een paard dat amateur heeft gestart, mag niet door een beginner worden uitgebracht. Naar mijn weten in geen enkel geval. Je mag wel andermans paard startten in de beginnersklasse, op voorwaarde dat je een lease contract van minstens een half jaar hebt met de eigenaar, LET WEL de eigenaar zelf mag er dan NIET op startten! Het paard moet ook een beginners status hebbendus mag niet voorheen al eens uitgebracht geweest zijn in de amateur klasse.

Citaat:
Als het paard geen pnt. heeft gehaald op wedstrijden, geen leasecontrakt nodig, wel 2 handtekeningen, ik mag beginners starten, eigenaar mag beginners starten.

Is het paard NIET van jou of familie eerste graad MOET je een leasecontract hebben. Als je een lease contract hebt staat je paard voor dat half jaar op JOUW naam dus wordt het paard gerekend als eigen paard.
Als je eenmalig een wedstrijdje wilt startten heb je geloof ik aan 2 handtekeningen genoeg. (dan kunnen mensen achteraf niet klagen, dat je niet op een eigen paard rijd) maar dat is een nieuwe regel en mij nog niet zo heel bekend.

Ik geloof dat ik het zo goed heb, mochtten er wijzigingen zijn, mijn excuses en vul me maar aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:37

Wat Blaze schrijft klopt. Wat CC schrijft klopt niet helemaal. Je mag dus wel een paard dat door een amateur wordt gestart en punten heeft in de beginnersklasse uitbrengen, mits je daarvoor toestemming vraagt aan bestuur en dat verzoek ondersteund wordt door twee handtekeningen van iemand uit de eigen klasse (beginners in dit geval).

Leasecontract mag ook, maar dan mag de eigenaar niet starten in de amateur.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:51

Anya.. volgens mij mag dat niet. In mijn cursusboek staat dat eigenaar en bijrijder in de zelfde catagorie moeten rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:15

Waar staat dat in regel 308 dan CC? Ik zie nergens een aanvullend zinnetje staat dan eigenaar en bijrijder in dezelfde categorie moeten rijden.

Bijvoorbeeld: mijn bijrijder wil beginners starten op Lanna. Nu heeft Lan vorig jaar geen punten gelopen want alleen gestart in Duitsland. Maar stel Lan is wel geplaatst geweest. Dan kan ze een verzoek aan het Wranbestuur doen voorzien van twee handtekeningen van medebeginners om toch op Lan te mogen starten.

Deze regel is juist in het leven geroepen om bijvoorbeeld bijrijders van startende ruiters de gelegenheid te geven ook te starten. Of om mensen die gezamenlijk op één paard willen uitkomen en geen familie zijn de gelegenheid te geven in hun 'eigen klasse' te starten, zonder direct in de open te moeten uitkomen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:16

Dat heb ik uit het cursusboek wat Chris samengesteld heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:17

Weet je dat zeker? Want ik kan me wel herinneren (uit het hoofd, heb hier geen boekje liggen) dat niet beide ruiters in dezelfde categorie mogen uitkomen (dus niet twee keer amateur horsemanship o.i.d. op dezelfde wedstrijd). Als je alleen zou mogen starten in de klasse van de eigenaar (stel dat dat amateurs is) dan heb je ook geen handtekening nodig. Het ging nu juist om een paard met plaatsing in de amateurs dat toch met een beginner erop bij de beginners meeloopt. Daar zijn die handtekeningen voor bedoeld.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:18

Ja want ik heb hem hier op schoot. Kijk wel even of ik het kan scannen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:23

verzoek hiertoe dient door de ruiter samen met de eigenaar van het paard te worden ingediend, en door ten minste twee andere ruiters, ingedeeld in dezelfde categorie als de aanvrager, ondertekend te worden.

Hier gaat het om volgens mij

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:24

Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:27

Ik lees dat als "eigenaar mag geen 'o'-ruiter zijn, om te voorkomen dat je op het paard van een prof in de a of b-klasse start, terwijl de prof het paard ook uitbrengt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:28

Nou voor er weer allemaal interpretaties de ronde gaan doen...Wie weet het juiste antwoord. Want zoals jij het interpreteert of zoals het hier door Chris is opgeschreven heb ik het nooit begrepen i.i.g. Maar goed: ik mag ook op Barbie rijden