[WN] is dit nou wel of niet echt?!?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

is dit nou wel of niet echt?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 00:47

hallo allemaal!
omdat ik op zoek ben naar een nieuw zadel voor mijn ventje plaats ik hier maar even een topic. mijn oude zadel ligt super op mijn paardje, maar het is zeker 30 jaar oud, (amerikaans import, texas Brahma Brand, mét serienummer) en ik wil nou wel weer eens wat anders. nu word je natuurlijk gék van die goekope rommel die ze je hier willen aansmeren (topkwaliteit usa westernzadel, van 1200 voor 299!, JA AMMEHOELA!), dus ik zoek een GOED ECHT zadel. nou heb ik bij een lokale ruiterzaak gekeken, ik meende dat ze daar rotzooi hadden, een paar jaar geleden hadden ze daar alle full zadels voor 600 gulden, dus dat kan nooit goed zijn... nu ben ik dus gaan kijken, en tot mijn verbazing leek het eerste zadel wat ze voor mij naar beneden haalde (ik was er meteen verliefd op, goede kleur goede bewerking vertrouwde model) wel verdacht veel op een echte. er zit geen merk op, maar dat zegt niet zo veel, ik koop ook nooit merkkleding. er zit dus wel een houten boom in, met metaal, met rawhide omkleed. het is overduidelijk varkensleer, ik moet geen rundleer dat is me veel te slap. een kunststof boom moet ik zowiezo niet, slechte ervaring mee, maar hoe kan ik nou verder uitzoeken wat voor zadel dit is? daar bij die winkel zijn ze niet zo bekend met western en alles wat daarbij hoort, dus hoor ik het liever van mensen met ervaring. dus als jullie nog tips hebben, laat het me weten! ik wil nou eenmaal het beste voor mijn mannetje(mijn kind vanaf de leeftijd van 5 maanden, nu 7 jaar), maar ik ben ook maar student dus een merkzadel zit er niet in.

DubbelFun

Re: is dit nou wel of niet echt?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:50

Je bent met de beste intenties op zoek naar een goed zadel, maar je hebt wel een aantal vooroordelen waar je eens dieper over na moet denken of die wel zo 'waar' zijn.

Rundleer
99%(als het geen 100% is ) van de betere zadels zijn van rundleer gemaakt. Rundleer is net als varkensleer een 'levend' produkt en dus aan veranderingen onderhevig.
Bij schoenen mag het dan zo zijn dat goedkope runderleren schoenen eerder van vorm veranderen als varkensleren, maar bij zadels is dat zeker niet het geval mits het leer van het juiste deel van de huid gesneden is en van de juiste dikte en de juiste behandeling heeft ondergaan.
Al deze dingen vind je terug in een goed (merk)zadel.

Kunststof boom
Een boom van een goed merk (Steel) is zeker zo goed als een houten boom. Natuurlijk heb je bomen van 'waaibomen'hout waar een stalen inlage nodig is om de boel in model te houden en er stevigheid aan te geven.
Maar een goede kunststofboom gaat met normaal gebruik net zo lang mee als een houten.
Omdat westernrijden nu vaak geen 'hard werk' meer inhoudt, in de zin van een stier aan je knop vastbinden, hoeft een zadel ook geen 30 kilo meer te wegen. Menigeen vond dat niet zo prettig nl

Ik prefereer dus een lichtere kunststofboom van een bekend merk boven een loeizware houten boom en zeker boven een houten boom van dubieuze herkomst/makelij.

Dat je na jaren eens een andere zadel wilt klinkt misschien logisch, maar persoonlijk zou ik erg zuinig zijn op een zadel wat blijkbaar zo goed op je paard past. Dat het al zo oud is duidt alleen maar op goede kwaliteit. Daar moet je niet alleen zuinig maar ook trots op zijn.
In kombinatie met je 'arme student' omstandigeheden zou ik dan eerder kiezen voor een mooi hoofdstel, in plaats van het hele circus van slecht passende zadels te doorlopen.

Mochten er aan je oude zadel -vanwege slijtage- delen aan vervanging toezijn, dan zit er hier een zadelmaker die met liefde zo'n klassiek zadel weer in een veilig werkbare staat kan brengen.
Tevens is hij een kunstenaar in het 'opleuken' van zadels en een mooie tooling zou je zadel dus ook een andere look kunnen geven.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:00

Ik ben het helemaal met SM eens, een zadel is gemaakt voor jaaaaren gebruik. Als je persoonlijk eens iets anders wilt zou ik ook gaan voor een opleuking of revisering van je zadel!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:22

Ik zou zeggen wees blij met wat je hebt!
Zeker als je weinig te besteden hebt.
Met pijn in mijn hart moet ik mijn huidige zadel wegdoen en een nieuwe kopen omdat het niet meer op mijn paard past. Een nieuw zadel is duur en een echt goed passende van kwaliteit vind je niet zomaar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 10:07

maar mijn oude zadel is zeker nog bruikbaar, en ik wil het niet laten veranderen. het is echt een origineel zadel, dus die wil ik origineel laten. maar het lijkt me leuk om een ander zadel te nemen, NAAST die oude, maarzowieso alleen als net zo het goed past natuurlijk. maar dat zadel bij onze ruitersportwinkel, hoe kan ik er nou achter komen of dat wat is? mijn eerste zadel was een echte nepper, ne na een half jaar gaf MIJN PAARD (ja hij is bijna een heilige) aan dat het hem niet lekker zat. dus hup, niet twijfelen, weg met dat ding. bleek de boom in het zadel te schuiven. maar goed, nog meer tips??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:15

Afhankelijk van het bedrag wat je ervoor uit wilt geven heb je meer of minder kans op een bepaalde kwaliteit.
Een nieuw zadel van een redelijke kwaliteit mag je uitgaan van minimaal Euro 900, bij een 2e hands van een bekend merk moet dat al lukken voor Euro 450.
Ik zou niet kiezen voor een nieuw merkloos zadel, zeker niet als je zelf al dingen opnoemt als ; varkensleer, houten boom met metaal e.d.
Kijk dan liever naar de 'goedkopere' merken als Garland, Westwood, Continental (Europese), WildHorn, Circle L etc.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:11

Ja inderdaad...ik ben ook van plan om wannneermijn veulen over een paar jaar zijn volwassen vorm aanneemt te gaan kijken naar een Garland...
Ik vind ze ten eerste ontzettend mooi en hoor er hele goede verhalen over.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:42

Mijn trainer heeft Circle L en Westwoods te koop voor rond de €1000, nieuw. Leuke zadels voor dit geld. Persoonlijk is het niet mijn keus, maar ja ik ben dan ook mega verwend natuurlijk met een zadel van Herman Oakleer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 14:14

dit zadel kost 920 Euro... ik ben vanimddag nog eens gaan kijken, en ik heb het aan een grondige inspectie onderworpen, maar volgens mij is dit best een goed zadel... de beugelriemen gaan niet met gespen, maar volgens de oude manier met klemmen. de beugels zijn van hout, met leer omkleed. het is ook niet van dat goedkope leer. wat denken jullie, zou het een optie zijn om het te passen, of kan ik beter een merk nemen. een goed 2e handse is geen optie want die heb ik al... maar hij ziet er niet zo mooi meer uit en een nieuw zadel is ook weer eens iets helemaal anders...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:19

Ehhh die gespen waren de oude manier, tegenwoordig zijn eigenlijk alle zadels wel uitgerust met Blevin buckle's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:35

Behalve de BM's

@TS: ja je moet het zelf weten. Het klinkt mij redelijk duur voor zoals je het zadel omschreef. Maar als jij hem mooi vindt en het past goed... het is jouw geld

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:22

Ja dat viel me idd op..... nylon riemen met gespen... ouderwets hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:27

@CC: niets ouderwets, maar juist modern. Ouderwets is leer
Bij de BM heeft dit alles te maken met de manier van bevestiging.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:48

nou ja, ik bekijk het nog wel even, maar het lijkt me kwalitatief een goed zadel. als je nagaat dat mijn oude zadel al zeker 30 jaar meegaat, en nog steeds super is (alleen één beugelriem vervangen), dan weet je toch zeker dat het goed is he?!?! nou ja ik kijk wel hoe het past...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:48

voor die 900 euro kan je ook heel goed een 2e hands merkzadel kopen, bijvoorbeeld een billy cook van nog geen 2 jaar oud. Staan er zat op marktplaats. Als jij perse een nieuw zadel is dat je eigen keus natuurlijk, maar dat zadel ziet er binnen een jaar net zo gebruikt uit als dat goede 2ehands merkzadel voor 900 euro

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 00:12

dat is waar...nou ja, ik moet nog een poosje wachten tot ik het geld heb, en dan zal ik nog eens verder kijken. er zwemmen meer vissen in de zee natuurlijk...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:59

Als je toch een poosje moet wachten kun je natuurlijk ook door sparen voor een goeie merk natuurlijk.
Zelf heb ik ook een zadel van Herman Oakleer

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:17

merrieveulen schreef:
..... het is overduidelijk varkensleer, ik moet geen rundleer dat is me veel te slap. een kunststof boom moet ik zowiezo niet, slechte ervaring mee, maar hoe kan ik nou verder uitzoeken wat voor zadel dit is? ......

Leg eens uit:
1- Rundsleer dat te slap is en varkensleer dat stevig is.... Dat is voor mij een nieuwtje.
2- Kunststof boom: welke en wat voor slechte ervaring?

MVG Louis

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:22

Zou wel eens een varkensleren zadel willen zien, met al die "gaatjes" er in van de haarzakjes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 11:33

het zadel zelf is niet van varkensleer, alleen de beugelriemen en de Tie Straps. ik heb van iemand gehoord dat dat veel sterker is. en die kunststof boom was slechte kwaliteit, die verzakte helemaal. nee hoor, geef mij maar het ouderwetse systeem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:37

Ik heb nog nooit beugelriemen/tiestraps gezien van varkensleer.

Al met al zou het mijn keus nog steeds niet zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 14:14

ik zal wel eens een foto posten als het lukt, dan weten jullie ook waar het om gaat. ik heb net ook een PB gehad van een medebokker die een Graig Johnson zadel te koop heeft. weten jullie daar misschien iets meer van?!?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:35

Graig Johnson is een trainer, geen zadelmaker
Maar hij zal zijn naam wel 'geleend' hebben voor een bepaald merkzadel.
Meestal niet de minste zadels

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:49

ik heb er foto's van gezien en het lijkt me een goed zadel... wellicht ook het proberen waard...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:05

Waarom laat je niet een goede zadelmaker komen met een aantal zadels als je graag wat anders wilt? Misschien kun je het oude zadel inruilen voor een schappelijke prijs. Een zadel voor "erbij" kopen terwijl je blijkbaar niet veel geld om handen hebt, lijkt me een beetje onlogisch.