Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

crazycactus schreef:Ik vind de opleiding persoonlijk nog steeds een wassen neus, 10 dagen..... Terwijl je voor een instructeurdiploma voor het engelse rijden iets van 3 jaar naar school moet. Natuurlijk is het goed dat het er is, maar ik vind dat het nog heel erg in de kinderschoenen staat, en neem de opleiding niet zo heel serieus.
LiSSy schreef:
de orun is ook maar 12 avonden hoor

Loky schreef:Ik rij zelf western, maar heb om verschillende redenen de basiscursus ORUN gevolgd, en dat is beslist geen 12 avonden maar in elk geval 20, van 3 uur lang (Deze cursus is bedoeld voor basisinstruktie engels, B t/m L niveau)
Loky schreef:ik ben van mening dat een instrukteur zeker iemand moet zijn die weet hoe lesgeven in zijn werk gaat, en dan is het afhankelijk van het niveau van de ruiters die hij/zij lesgeeft al dan niet belangrijk op welk niveau de instrukteur zelf rijdt.
Loky schreef:In mijn ogen is de basis engels/western niet zoveel verschillend dus wat mij betreft kan iemand die een andere dan de western-opleiding heeft gedaan prima westernles geven.
Het was heel snel over toen hij zelf voor het eerst een westernles kreeg van een bekende vrouwlijke reiningruiter hier in brabant
Hij is hierna gelijk gestopt met zijn ´lessen´ omdat hij toch wel inzag dat het totaal anders is dan hij dacht.Loky schreef:Wat wèl uitmaakt is het vermogen om alles te kunnen zien wat de ruiter al dan niet 'fout' of 'goed' doet; daar herken je een goeie instrukteur aan, iemand die opmerkzaam is en daar naar kan handelen door de juiste adviezen op het juiste moment te geven.
Loky schreef:Zo zie ik bij mij op stal ook prima instrukteurs die engels lesgeven, en ik ben zelf over mijn western-instrukteur ook erg tevreden, alhoewel ze beiden andere oefeningen geven. Uiteindelijk gaat het erom of ze jouw manier van rijden kunnen verbeteren, daar heb je tenslotte les voor nietwaar?
Jolande schreef:[ hoe je iets op de westernmethode oplost zonder naar dressuurmaatregelen te grijpen zonder dat het nodig is. enz.
[/quote]

) zal het mij toch een zorg zijn of ik dat op een "westernmanier" of op een'"dressuurmanier" oplos? 
Citaat:Als bv mijn paard niet recht is (waar een behoorlijk aantal westerninstructeurs overigens uberhaupt niet op let )

Sonja schreef:Jolande schreef:[ hoe je iets op de westernmethode oplost zonder naar dressuurmaatregelen te grijpen zonder dat het nodig is. enz.
[/quote]
Leg die eens uit?
Als bv mijn paard niet recht is (waar een behoorlijk aantal westerninstructeurs overigens uberhaupt niet op let) zal het mij toch een zorg zijn of ik dat op een "westernmanier" of op een'"dressuurmanier" oplos?
Jolande schreef:Ik ben het met crazycactus eens, ik denk dat de westernopleiding nog niet zo veel voorsteld. Wat kun je in 10 dagen nou leren? Dit is waarschijnlijk gebaseerd op de gedachtegang dat deelnemers 3jr dressuurervaring hebben en dan in 10 dagen dat westerngebeuren er wel bij moeten kunnen doen. Gevolg is dat je dan weer meer westernlesgevende dressuurruiters krijgt en dat is iets wat ik niet zou willen

Adrienne schreef:Maar ik heb gehoort dat er gewerkt wordt aan een gedegen opleiding waarbij aan alle facetten van de sport en de rassen gezondheid enz aandacht wordt besteed.
Maar ja goed werk heeft tijd nodig.
Rhaïa schreef:Ik denk dat nu de MBO opleiding western (4-jaar) en de instructiecursus western (10x) door elkaar gehaald worden. De 4-jarige opleiding: ja, daar ben ik voor, maar de 10x cursus, nee, ik denk dat daar weinig meerwaarde aan zit als instructeur zijnde...
johanna29 schreef:Het is niet voor niks dat alom gerespecteerde mensen zoals Karin van Bekkum, Peter Simons, Simone de Geus, Rieky Young en Jan Bogaards hun naam verbinden aan deze opleiding !!
,....... Rhaïa schreef:Ik denk dat nu de MBO opleiding western (4-jaar) en de instructiecursus western (10x) door elkaar gehaald worden. De 4-jarige opleiding: ja, daar ben ik voor, maar de 10x cursus, nee, ik denk dat daar weinig meerwaarde aan zit als instructeur zijnde...