[WN] Waar western-ruiterbewijs halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WormBoy

Waar western-ruiterbewijs halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:47

Nou weet ik dat er een apart ruiterbewijs is voor westernruiters, maar zijn er ook maneges die iets organiseren om het te kunnen halen? Ik heb nl. geen eigen paard, maar wil wel het ruiterbewijs hebben. Verder stelt die organisatie die het examen afneemt nogal hoge eisen aan de locatie (buitenterrein van 3000 m2 en minimaal 10 deelnemers). Dat kun je dus niet zomaar overal organiseren ... Alle info is welkom (mag ook per pb).

laukjefreak

Re: Waar western-ruiterbewijs halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:54

Ik heb 2 jaar geleden het ruiterbewijs western.. bij de SWRA gehaald. ik heb geen idee of ze het nu nog organiseren ik heb het op een paard van hun gehaald... www.swra.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:23

Is er een specifieke reden waarom je het ruiterbewijs zou willen halen ??
En dan nog speciaal de western soort ook ??

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:33

Sugarmiss schreef:
Is er een specifieke reden waarom je het ruiterbewijs zou willen halen ??
En dan nog speciaal de western soort ook ??

Voor het buitenrijden (met mijn verzorgpaard bijv.) heb je in bepaalde terreinen een ruiterbewijs nodig. De westernsoort omdat ik met die rijstijl meer ervaring heb. Met een braaf "engels" paard kan ik ook wel uit de voeten hoor, maar het voelt toch minder vertrouwd (en ik zou me moeten verdiepen in het harnachement, en hoger moeten springen ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:02

Ja in bepaalde gebieden heb je dan idd een ruiterbewij nodig. Bij 'engels' heb je wel meer keus.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:12

Je kan gewoon bij een normale manege western mee rijden.Heb ik ook gedaan met mijn pony.Zoveel verschild het niet je hoeft aleen niet zo hoog te springen maar 40 cm ipv 60.O ik las er overheen dat je geen eigen paard hebt.Kan niet een paard ven iemand lenen?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:41

Boghy schreef:
Je kan gewoon bij een normale manege western mee rijden.Heb ik ook gedaan met mijn pony.Zoveel verschild het niet je hoeft aleen niet zo hoog te springen maar 40 cm ipv 60.O ik las er overheen dat je geen eigen paard hebt.Kan niet een paard ven iemand lenen?

Das handig en makkelijk!!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:14

Ooh, ik wist niet dat dat ook mocht, is inderdaad misschien wel gemakkelijker. Zal wel grappig worden om als westernruiter tussen de engelse ruiters examen te doen . Misschien mag ik mijn bijrijdpaard daar wel voor lenen ... Geeft in ieder geval weer nieuwe opties, bedankt!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:51

Ik vind dat zo'n geldklopperij, zo'n ruiterbewijs.
Degene die een eigen paard hebben zijn (in bijna alle gevallen) zelf wel in staat om te beoordelen of ze gaan buitenrijden en hoe ze dat doen.

Degene die geen iegen paard hebben kunnen dit alleen in groepsverband met een manege doen.
Vind het echt weer een lekker Hollandse regel om dit in te stellen.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:13

Ik heb geen eigen paard maar een verzorgpaard en ik vind ruiterbewijs tog wle handig.
Als Laukje schade brengt aan iets en ik er op zit wie betaalt dan? eigenaar zegt jij reed er op en ik kan dan zeggen ja maar hetr is jou paard! dan vind ik t wel een handige oplossing

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:39

laukjefreak schreef:
Ik heb geen eigen paard maar een verzorgpaard en ik vind ruiterbewijs tog wle handig.
Als Laukje schade brengt aan iets en ik er op zit wie betaalt dan? eigenaar zegt jij reed er op en ik kan dan zeggen ja maar hetr is jou paard! dan vind ik t wel een handige oplossing

De eigenaar heeft toch wel een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en daar vallen huisdieren onder, ook het paard.

Mits je een contract hebt met de eigenaar voor je verzorgpaard waarin expliciet staat vermeld dat jij de aansprakelijkheidsverzekering moet betalen, is, als er iets gebeurd de eigenaar degene die het de zijn/haar verzekering moet melden.

Overigens, las ik niet ergens dat het ruiterbewijs was afgeschaft?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:42

Ik heb het ruiterbewijs via school gehaald. Als je een eigen of bijrijdpaard hebt kun je volgens mij gewoon tussen de 'engelse ruiters' meedoen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 11:52

Dance schreef:

Nee, volgens mij heeft Staatsbosbeheer het voor zijn (haar?) terreinen afgeschaft als verplichting. Maar dat moet na te checken zijn. Het Goois Natuurreservaat stelt het wel bijv. degelijk verplicht voor alle ruiters.

@vera: ben het met je eens dat het een beetje onzinnig is, dat ruiterbewijs, maar ja, voor een aantal terreinen zit je er keihard aan vast (tenzij je "zwart" wilt rijden).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:47

WormBoy schreef:
Dance schreef:

Nee, volgens mij heeft Staatsbosbeheer het voor zijn (haar?) terreinen afgeschaft als verplichting. Maar dat moet na te checken zijn. Het Goois Natuurreservaat stelt het wel bijv. degelijk verplicht voor alle ruiters.

Is er nog steeds die uitzondering dat je als je op een bepaald niveau rijd je geen ruiterbewijs hoeft te behalen?? (zie het al voor me dat Anky voor haar ruiterbewijs op moet gaan omdat ze een keertje op de veluwe wil gaan rijden)

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 13:49

Eventjes nagevraagd bij Staatsbosbeheer zelf: bij hun is een ruiterbewijs nooit verplicht geweest ... dat scheelt weer!

@crazycactus: ik zou niet weten of je een uitzonderingspositie krijgt als je een bepaald nivo hebt, maar ik denk het haast niet (en het zou al zeker niet op mij van toepassing zijn ).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:06

WormBoy schreef:
@vera: ben het met je eens dat het een beetje onzinnig is, dat ruiterbewijs, maar ja, voor een aantal terreinen zit je er keihard aan vast (tenzij je
"zwart"
wilt rijden).

Sja, Vera... wat zullen we daar nu es op zeggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:21

Ik heb op mijn stuk Veluwe geen ruiterbewijs nodig en ik rij van nature al 'zwart' (voor de helft dan).

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:36

bij ons op de manege geven ze western ruiterbewijzen weg. nou niet helemaal, je moet wel verschillende proefjes doen, en dan krijg je het. alles in t western. tot de paarden aan toe.

maar ik heb er al 1, en ik heb dat jaren geleden eens gehaald. maar de FNRS heeft nooit meer iets van zich laten horen dus dat is ondertussen wel verlopen. ook al kan ik ook nu nog wel paardrijden.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:57

klaske schreef:
bij ons op de manege geven ze western ruiterbewijzen weg.

Dat zou helemaal mooi zijn, doe mij er maar twee dan . Welke manege is dat?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:04

Vast in friesland.....

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:15

@ wormboy; heb je de smaak te pakken na woensdag?! Was een leuk tochtje nietwaar?

Zoals wormboy al zei heb je in onze omgeving (Gooische bossen en heidevelden) idd wel dat ruiterbewijs nodig om een toegangskaart en/of penning te kopen bij de natuurreservaten. Bovendien is het voor mij als eigenaar van het verzorgpaard waar wormboy het over heeft ook belangrijk dat de bijrijder in het bezit is van een ruiterbewijs omdat dat mbt de aansprakelijkheid wel degelijk van belang kan zijn. Als er iets gebeurt, veroorzaakt door mijn paard, maar weliswaar bereden door een derde die daar vrijwillig op is gaan zitten maar wel zónder dat ruiterbewijs, ben ik toch volledig verantwoordelijk.......

enne wormboy...... je mag zeker je verzorgpaard 'lenen' hoor voor dat examen, geen probleem

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 12:31

Hoi Loky! Was inderdaad een erg lekker buitenritje , dat is wel een extra stimulans om eens te kijken hoe we het ruiterbewijs kunnen krijgen! Heel fijn als ik (en Marina natuurlijk) Gomez daar een keertje voor mag "lenen", want ik denk dat een stuk makkelijker gaat met een paard waar je vertrouwen in hebt.

Hoe dat met die verzekering zit weet ik niet precies. Bij het ruiterbewijs zit een extra verzekering, maar volgens mij is dat een beetje een wassen neus. Het gaat nl. om schade toegebracht aan derden, en volgens mij wordt dat al grotendeels door je standaard aansprakelijkheidsverzekering gedekt. Maar goed, het kan zeker geen kwaad natuurlijk!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:35

ik zou mijn ruiterbewijs vooral willen halen als ik weer is ergens op vakantie ga.
ik was van de zomer in een gebied waar het nodig was.
en ik je kon alleen de routekaart krijgen met het laten zien van je ruiterbewijs.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:42

Cer schreef:
@vera: ben het met je eens dat het een beetje onzinnig is, dat ruiterbewijs, maar ja, voor een aantal terreinen zit je er keihard aan vast (tenzij je
"zwart"

wilt rijden).

Sja, Vera... wat zullen we daar nu es op zeggen

Euuuhhhhh....niks?
Of nee! Net als van de week, de boswachter met interessante vragen bekogelen zodat ze helemaal vergeten te vragen naar je kaartje???
Dat werkte ook heel goed en kost een stuk minder

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:56

vera schreef:

... Net als van de week, de boswachter met interessante vragen bekogelen zodat ze helemaal vergeten te vragen naar je kaartje???
Dat werkte ook heel goed en kost een stuk minder
CLEVERRRRRRRRRRR *makes mental note*