Wranglerbutt schreef:Waarom zo strak in de leer wat betreft raszuiverheid? TS wil gewoon een [bvk bont] veulentje fokken bij haar NF-merrie en is nogal gecharmeerd van Painthorses. Wat is daar zo verkeerd aan?
@Cassidy: je spreekt over het 'zoveelste papierloze veulen' alsof het een inferieur soort paard is... Er lopen toch genoeg leuke Quarter- en Paint- kruisingen rond om je van het tegendeel te overtuigen?!
Ik zie de voordelen niet van een kruising tussen twee rassen, omdat je met een raszuiver dier, helemaal als je zelf geen grote wedstrijdambities hebt, ook heel erg leuk mee kunt draaien. Zelf een bont veulen willen fokken kan weleens heel anders uitpakken (de kleurgerichte fokkerijen komen ook heel vaak met een solid te zitten, en ook daar wordt een match eerder gemaakt op grond van het vachtpatroon dan op grond van exterieur). Ik zie hier weer gebeuren dat er een hengst gekozen wordt op grond van zijn vachtpatroon, en er niet gekeken wordt naar de match tussen de twee ouderdieren.
Als je een paard fokt, en je fokt het voor jezelf, moet je wel bedenken dat er altijd iets kan gebeuren waardoor je het dier niet meer zult kunnen houden. Een papierloos dier zal altijd minder opbrengen dan een dier met papieren (en ook die zijn tegenwoordig niet meer zo snel verkocht). Een minder geslaagd fokprodukt kost in opfok net zoveel als een toppertje.
En omdat er een match gemaakt is met een Paint, heeft het paard bij een eventuele verkoop wel meer kansen? Als er een vlekje op zit misschien wel, een solid wordt al een heel ander verhaal. En dan is het weer de vraag: waarom perse een Paint, en geen Quarter?
Als je op het Fokkerijforum dezelfde vraag zou stellen, zou je overigens heel cru het antwoord krijgen dat je bij het fokken van een papierloos veulen bezig bent met het fokken voor de slacht. Zo hard wil ik het nog niet stellen. Maar ik deel wel de mening dat een paard zoveel meer kansen heeft met een papier erbij, ongeacht de kruising...
Dat er met minderwaardige Quarters gefokt wordt is helaas ook een feit, maar de nakomelingen zijn tegenwoordig ook niet meer zo snel verkocht (of je moet je blind staren op het feit dat het een Quarter is en hem haast kado krijgen). Heel vaak zie ik ook dat de bedragen voor een dekking bij de Paints wat hoger liggen (als ze al buiten hun ras dekken) dan bij de NF. Als de TS voor een papierloos veulen bereid is om deze bedragen te betalen moet ze dat vooral doen.