[WN] Western zadel: waar moet ik opletten bij de aanschaf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dareng4ever

Western zadel: waar moet ik opletten bij de aanschaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 13:31

Heyz bokters!
Ik ben Eva een 14-jarig meisje.

Ik rij nu ong 6 jaar en een half op de Engelse stijl, maar ik dacht 1 jaar geleden erover om over te stappen, we hebbel lang gezocht naar een ranch in de buurt maar die zijn er hier gewoon niet. Nu heb ik zelf een paardje en kan ik er zef een wending aan maken.

Dus ben ik vanplan zelf een western zadel en hoofdstel aanteschaffen.
Nu omdat het allemaal nieuw is voor mij weet ik niet goed waar je nu moet opletten bij de aanschaf van zo'n zadel.
Kunnen jullie mij helpen?

Grts Eva

Grts Eva

Cassidy

Re: Western zadel: waar moet ik opletten bij de aanschaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:17

Het beste advies dat wij je kunnen geven is dat je een vakman in moet schakelen bij de aankoop van het zadel.

Weet je al wat voor kant je uitwilt binnen de western? Wat boeit je het meest? Al naar gelang de disciplines kun je verschillende zadel krijgen. En ook binnen je budget is er altijd wel een zadel te vinden, maar waak ervoor te goedkoop te gaan. Een goede tweedehands is nog altijd beter dan een nieuw zadel met bedenkelijke pasvorm en kwaliteit aan leer. Schrik niet als je de prijzen ziet, een westernzadel in dezelfde categorie dan een engels zadel, is vaak bijna twee keer zo duur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:20

Overigens, nog niet zo heel lang geleden kwam dit topic op western langs.

viewtopic.php?f=4&t=438148

Misschien kun je daar al uit opmaken dat er ook adressen zijn waar je beslist NIET moet wezen, en wat voor gevaar er schuilt in het bezuinigen op een zadel. Voor paard, en voor ruiter (als het dan al niet je portemonnee is)

En misschien wel handig:

http://www.todayshorse.com/Articles/Fit ... Saddle.htm

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:16

@Dareng4ever:
Het beste advies dat ik je kan geven is een deskundig persoon vragen om je te helpen bij de aanschaf van een zadel.
Als je zelf een complete leek op het gebied van westernzadels bent en je weet niet waar je op moet letten, kan het zomaar gebeuren dat je iets verkocht wordt dat na enige tijd absoluut niet blijkt te passen
Het komt helaas maar al te vaak voor dat een als 'zeer goed' bekend staande zadel verkoper [en dan heb ik het niet specifiek over 1 zadelverkoper] het 'minst slecht passende' zadel verkoopt liever dan GEEN zadel verkopen, omdat er geen echt past. Als jij als [selfconfessed] leek een beetje twijfelt, dan walsen ze desnoods compleet over je heen: Dan bieden ze gewoon aan een gratis achtersingel te leveren bij een zadel dat klappert... Of een gratis extra dikke pad om het zadel passend te maken, of een build-up pad..... Ach, breek me de bek niet open!

Kortom, zoek een ECHTE deskundige, die er geen enkel financieel belang bij heeft of jij een bepaald zadel wel of niet koopt. Wees bereid om voor deze deskudigheid [en de tijd van de deskundige] te betalen!
Zorg dat je deskundige aanwezig is als de zadelverkoper langskomt met een auto + aanhanger vol zadels en laat hem/haar de kritische vragen stellen! Het gaat om behoorlijke bedragen en niet te vergeten de rug van je paard, dus dan mag je wel kritisch zijn, volgens mij!

Zelf meer weten over zadels passen? Het artikel waar Cassidy een link naar gaf is heel goed, maar als je de engelse taal minder goed machtig bent, verwijs ik je naar de site van Sablou: http://www.westernzadel.com/, waar je ook enkele zeer leesbare & leerzame artikel kan vinden onder de knop 'downloads'.
Succes!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:34

Bedankt allemaal, ik dacht niet dat het zo moeilijk was om een western zadel te kopen, dat de prijzen duur zijn wist ik al, 2000 euro voor een zadel vind ik wel te veel vooral omdat ik een beginnende ruiter ben in deze stijl. Ik droom ervan om met mijn paard het meeste van de wereld te zien, het zal wel een droom blijven denk ik. Niet? *zucht*. Dus je kan al volgen wat ik eigelijk wil doen, miss veander ik later wel naar endurance, mijn mam lacht ermee en iemand dat samen haar paard naast ons stalt ook. Ze zeggen: dan zal je dareng wel wat beter in conditie brengen. Maar niet omdat dit mijn eerste paardje is dat het hierna niet kan. Dit is mijn ma haar laatste paard maar miss het begin van mijn toekomst. Je weet maar nooit. Oké ik droom lekker verder.
Dus jullie raden me aan een spesialist mee te vragen als ik naar de winkel ga? Ik moet er wel bij zeggen dat mijn arabier nog nooit een western zadel heeft opgehad, kan dit problemen opleveren?

Zo ik ga, mijne volbloed wacht op mij

Grts Eva

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:36

@Miekedar: heette je zonet niet Dareng4ever????

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:18

Sorry voor de verwarring mijn ma was ingelogd onder haar naam (miekedar) toen ze riep dat er antwoord was op mijn Topic. Ik ben vergeten in te loggen onder mijn longin (dareng4ever). Dareng is ons paardje daarom bij mij dareng4ever en mijn ma noemt mieke dus miekedar.
Sorry voor de verwarring

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:03

Een goed westernzadel hoeft echt geen Euro 2000 te kosten, met de helft kom je al een heel eind.
En idd wat anderen al zeggen, lees eens wat oudere berichten door en neem iemand mee die er verstand van heeft.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:57

Cassidy schreef:
Schrik niet als je de prijzen ziet, een westernzadel in dezelfde categorie dan een engels zadel, is vaak bijna twee keer zo duur.

Oscar-de-western-leek meldt zich hier ook even
Nu we toch aan het vragen zijn mag ik vast ook wel even een (waarschijnlijk hoogblonde ) vraag stellen:
Waarom is een westernzadel zoveel duurder dan een Engels zadel?
Er zal vast een logische verklaring voor zijn (bewerkelijker? andere 'constructie'? meer handwerk? minder massaproductie?) maar ik ben er toch wel nieuwsgierig naar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:43

Een goed westernzadel heeft een met de hand bewerkte houten boom, die met rawhide bespannen is. Verder zit er aan een westernzadel wat meer leer dan aan een dressuurzadel. Qua versieringen, snijwerk en zilver valt er dan ook nog een heleboel "op te leuken", wat ook bijdraagt aan de prijs van het zadel. En doorgaans moet je ze dan ook nog uit de USA importeren, dus je krijgt de kosten van invoer en belasting er ook nog een keer overheen. Afgezien van de hier op maat gemaakte zadels: als ik zie wat een goede Billy Cook of Bob Avila in de USA moet kosten, en wat hij hier doet, dan wordt ik een beetje verdrietig van het prijsverschil, en dat is echt niet alleen maar omdat er nog een tussenhandel tussen zit die er aan verdienen wil (en moet).

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:58

Oscar schreef:
Oscar-de-western-leek meldt zich hier ook even
Nu we toch aan het vragen zijn mag ik vast ook wel even een (waarschijnlijk hoogblonde ) vraag stellen:
Waarom is een westernzadel zoveel duurder dan een Engels zadel?
Er zal vast een logische verklaring voor zijn (bewerkelijker? andere 'constructie'? meer handwerk? minder massaproductie?) maar ik ben er toch wel nieuwsgierig naar

a) Veelal duurder leer. Een engels zadel is veelal van "zachter en dunner" leer gemaakt.
b) Veelal duurder in bewerking. Door het dikke leer, door de totaal andere constructie en de omvang, is het maken van een westernzadel een duurdere aangelegenheid.
c) De boom. Geen ijzeren frame (engels), maar een grote houten/rawhide of houten/fiberglas boom, die veel (handmatige) bewerkingen vergt (o.a. de bkleding ervan).
d) Transportkosten. Vader staat (4% + 19% + 14%) douanekosten (dat is al een smak geld). Of je nu een heel zadel of de onderdelen in USA koopt, de extra kosten laten mij vaak huilen. Op relatief hoge bedragen zijn die kosten nog eens extra hoog.......
e) Marges voor importeur en verkoper. Een commerciele wet, maar ook hier : hoe -relatief- hoger de basisprijs, hoe hoger deze schakel.

MVG Louis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:31

FTSOTD ben ik het er eens niet mee eens

Ik zal niet betwisten dat door een zadelmaker die op kleine schaal zadels produceert de prijs hoger zal liggen, dan een productielijn zadel.

Mensen die hier terecht komen zijn vaak alle bekende merken al langs geweest en konden op de 'normale' markt niets passends vinden, of willen een uniek product hebben.

Maar ik bestrijd wel dat een westernzadel per definitie duurder uit moet vallen als een engels zadel.
Ik heb net even de site van Divoza bekeken en de bekende merken als Kiefer en Stüben liggen tussen de 1000 en 1500 Euro een prijs die vergelijkbaar is met een nieuw Westernzadel van degelijke kwaliteit. Kijk je daarentegen bij de dressuurzadels dan schieten de Passier's al snel richting 2000 Euro. Daar heb dus al een heel behoorlijk western zadel voor.

En dan heb ik het nog niet gehad over de prijzen van 'echt' handgemaakte engelse zadels, want ook die kunnen oplopen naar 4000 Euro.

In Europa worden tegenwoordig hele goede westernzadels geproduceerd die rond de 1100 Euro in nieuwprijs zijn.
Bekende merken zijn Garland en Westwood, die veel mensen als zeer prettig ervaren in pasvorm en 'zit'.

a) Het leer van een engels zadel mag dan dunner zijn, dat houdt ook in dat het des te beter moet zijn en de bewerking nauwkeuriger. Hier onderscheid zich dus het goedkoper zadel van het duurdere, net als bij Western.

b) Ik geloof ook niet dat de bewerking duurder zou zijn bij Western. Een engels zadel moet met minstens zoveel (als niet meer) precies in elkaar gezet worden, de mannetjes kosten qua uurloon net zoveel. Misschien is er een engelse zadelmaker op Bokt die kan vertellen hoeveel uur er in zo'n zadel gaat zitten voor het op een paard komt te liggen.

c) De boom. In op maat gemaakte bomen zal idd meer handwerk (en dus uren) zitten, maar ook dit geldt voor engelse zadels.
De standaardzadels zijn gemaakt op standaard bomen, die vaak machinaal gemaakt worden, óók die van een goede kwaliteit/bekend merk.

d) Transportkosten. Ja dat is vaak de bottleneck en voor een relatief kleine zadelmaker zullen die percentueel gezien hoger uitvallen dan bij een lijnproduktie. Maar als je geduld hebt en je laat het spul per boot komen scheelt dat aanzienlijk in transportkosten.

e) Marges: natuurlijk moet een verkoper/retailer ook een boterham verdienen, maar iedereen weet zo onderhand wat dingen op de vrije markt in amerika kosten (dus geen inkoopprijs, maar partikuliere verkoopprijs). Als je dit afzet tegen de winkelprijs hier in NL dan zit daar meer marge op als strikt noodzakelijk zou zijn.
Verder is het bekend dat de goedkopere lijnen van merkzadels hier niet zo goedkoop worden aangeboden, maar gewoon de prijs van een middenklasser hebben.
En hebben jullie met die goedkope dollar een tijdje terug de prijzen ook naar beneden zien gaan ??? Ik niet iig.

Dus ik zie geen reden waarom een westernzadel duurder zou moeten zijn als een engels zadel.
Waarom het dan toch zo duur blijft???
-omdat men het er nog steeds voor betaald
-omdat men niet beter weet en denkt dat het zo hoort
-omdat er een groot gat zit tussen ZM-kwaliteit en wat nu (te duur)aangeboden wordt
-omdat de markt te klein is en het aanbod ook beperkt is
-hierdoor is er te weinig concurrentie, krijg je kartelvorming en blijft de prijs dus hoog.

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 08:52

Dat is een mondvol seg.
Maar zelf kan ik geen western zadel kopen van 1000 euro. Dat gaat mijn termijn wat te boven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:56

Dan zul je moeten zoeken naar een goede 2e hands, ook die zijn er in een prijsklasse van 500 tot 1000 Euro.
Koop iig niet iets wat dus veel goedkoper is, want dan gaat de kwaliteit zeer sterk achteruit en kun je beter doorsparen voor een goed zadel.

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 15:32

In de winkel heeft een expert mij uitleg (waarom verschil in prijsklassen, hoe het defftig op je paard ligt,...) gegeven en hij zegt dat ik mijn paardje nooit echt western kan gaan rijden, ook als het een arabier is dat intligente en sterke paarden zijn. Hij zei dat ik er wel een western zadel op kan leggen en er zo ook klasieke dressuur met kan rijden. Een mevrouw dat ons gesprek hoorde zei het zelfde, dat ze dit ook geprobeerd heeft.

Dus ik weet niet of dat het zin heeft ééntje te kopen. Wat denken jullie? Heeft het eigelijk wel zin om een western zadel te kopen?

In in ieder geval, dan koop ik één in de winkel van een lage prijsklassen max. 300 euro, als het alleen hiervoor is hoef ik geen super duur zadel te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:06

Ik weet wel dat een Arabier een van de moeilijkste rassen is om een goed passend zadel voor te vinden; brede schouders met een ovale ribbenkast en korte rug . Maar om je nu meteen het westernrijden te gaan afraden gaat me toch iets te ver.
Hier in Nederland zijn er mensen die zeer succesvol western rijden met hun arabier, dus die zullen er in België ook wel zijn.

Als je je nu gaat richten op een goedkoop zadel van onder de Euro 300 kun je beter géén zadel kopen, dat zal voor je paard en portomonnee iig beter zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:13

Citaat:
In de winkel heeft een expert mij uitleg (waarom verschil in prijsklassen, hoe het defftig op je paard ligt,...) gegeven en hij zegt dat ik mijn paardje nooit echt western kan gaan rijden, ook als het een arabier is dat intligente en sterke paarden zijn. Hij zei dat ik er wel een western zadel op kan leggen en er zo ook klasieke dressuur met kan rijden. Een mevrouw dat ons gesprek hoorde zei het zelfde, dat ze dit ook geprobeerd heeft.

Leuke expert

Dat is gewoon onzin hoor ...elk paard ongeacht leeftijd/ras kan western leren.

Westernrijden is gewoon een bepaalde manier van africhting van je paard.
Het enige verschil zal zijn dat je met het ene paard wat verder zult komen dan met het andere paard. Dat kan komen doordat de bouw bv anders is.

Er zijn ook mensen die met succes van hun dressuurpaard een westernpaard maken.

Bij jou expert zou ik dus zowieso al geen zadel kopen.
Spaar nog even door en koop lekker een westernzadel.

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 19:47

Jah, euh het is nogal verwarend. Mijn mam gelooft alleen die expert en ik hoop dat het wel kan. Naja, ik ben meer iemand dat samen met mijn paard delen van de wereld wil zien (allé gewoon wandelen dus), maar mijn ma heeft hier dan weer schrik van. Mijn paard doet het dood graag.
En ik woon hier wel uit de stad in een "boerendorpje" volgens die van aardrijkskunde, maar in de meeste bossen mag je dan weer niet met het paard in.

Ook mijn paardje is er 11, maar leert heel snel. Ook ik ken dus niks van western hé, maar dan bedoel ik ook niks. En het grootste probleem, in deze streek vind je geen western ruiters of maneges waar je het kan leren.

Jullie hebben gelijk, ik kan beter nog wat sparen. Met nieuwjaar krijg je toch geld toegeworpen. Euh mijn ma vind beter dat ik iets goedkoop pak en dara 5jaar mee doe en als het me ligt een goed te kopen.

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 19:50

Ow jah, die expert zei dat, omdat mijn mam dressuur wilt blijven rijden en ik western. Dat een paard die link niet heeft om beide te doen, omdat alleen een ervaren ruiter moeilijk bijde rijstijlen kan.

Dus ook al is het een intligente arabier, dit zal nooit kunnen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:37

Interessante uitleg over de prijzen van westernzadels
Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om jullie visie hierop te geven, deze leek heeft weer wat geleerd
Ik blijf hier nog even hangen, ik lees net dat de topicstarter ook bij nul begint, misschien kan ik hier wat aansluiting vinden om wat meer te weten te komen

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:57

ja hier dus de ma van Dareng4ever. Mijn dochter wil wel westernrijden maar heeft het zelf nog nooit gedaan. Wersternclubs zijn hier in de buurt niet te vinden. De dichtsbijzijnde is ook waar 25 km verder, niet met het openbaar vervoer te bereiken. De vraag is dan hoe je kan beslissen om Western te rijden en een zadel te kopen als je het nog nooit gedaan hebt. Westernrijden is volgens mij niet paardrijden met een westernzadel op maar een heel aparte rijstijl.
Een paard is westerngeleerd of klassiekgeleerd en kan volgens mij niet beide stijlen aan. Ik probeer mijn dochter wel uit te leggen dat ze kan klassiek rijden (bv. gaan wandelen) met een westerzadel op maar heeft dit dan zin?
Eigenlijk zou ze eens moeten enkele lessen gaan volgen in Westernrijden en pas dan beslissen om er wel of niet in te stappen. Met ons paardje zal het moeilijk gaan want die is klassiek geschoold en ik ben niet van plan om ze om te scholen.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:14

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:20

@Miekedar: als je alle topics over goedkope westernzadels gevolgd hebt (of ze alsnog wilt lezen), dan zul je lezen dat dit soort zadels niet aanbevolen wordt voor op een paardenrug. Ook in dit topic is dat al eens gezegd.
Er zijn maar weinig paarden die dit soort zadels passen en de kwaliteit is slecht.
Wat mij betreft zijn er maar 2 opties:
1. of je (dochter)spaart door voor een degelijk en goed passend zadel (óók om te wandelen)
2. of je (dochter) blijft gewoon engels rijden en laat het western even varen tot er zich lesmogelijkheden in de buurt voor doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:04

@ Miekedar: een paard kan wel degelijk beide stijlen aan, maar daar staat dan wel als enige voorwaarde achter dat er goede begeleiding moet zijn, ook en juist als je met je eigen paard de westernkant uit wilt. En dat, begrijp ik, is in jullie geval een probleem. Het is een heel ander verhaal als je als ruiter naar een manege gaat en western gaat rijden op goed opgeleide paarden (c.q. een manege) of dat je je eigen paard wilt omscholen of om wilt laten scholen.

In dit geval zou ik je willen afraden om het zadel aan te schaffen wat in het door jou aangehaalde topic staat. Laat je dochter goed les blijven nemen bij een Engelse Manege, en begin pas aan de overstap als de middelen er zijn voor een goed zadel, en de mogelijkheden er zijn voor goede en constante begeleiding.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:33

Dank voor alle uitleg. We proberen er hier samen uit te raken.
Het is moeilijk om mijn dochter te helpen als ik zelf er niks van af weet. Ik denk het eerste wat haar te doen staat is nog even verder sparen. Het klinkt misschien cru maar ze moet het toch zelf betalen. Ik denk ook als ze er zelf voor spaart zich meer bewust is van de keuze. Het is ook heel spijtig dat er hier nergens in de buurt gelegenheid tot westernrijden is. Misschien moet ze in de zomer eens een kamp doen in Western.